Courgette schillen

14-08-2025 16:33 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begin inmiddels te denken dat ik de enige ben. Ik schil mijn courgette dus altijd met de dunschiller, net zoals ik dat doe bij een komkommer. Iedereen vind dat heel erg raar maar ik zal toch niet de enige zijn?

Courgette schillen

Totaal aantal stemmen: 178

Ja! (6%)
Nee! (94%)
Ik boen 'm goed af en snijd hem dan. Komkommer schil ik ook zelden.
Nee, dan is het echt helemaal niks meer.
Ik ook niet, komkommer hangt er vanaf wat ik ermee doe.
Ik schil beide niet. Een courgette schillen vind ik wel apart ja, dan verliest het toch al z’n bite?
Het schilletje houdt juist de vrucht samen en geeft wat kleur/bite (smaak?) aan het gerecht. Zonder schil zou ik echt niet weten waarom ik een courgette zou gebruiken :$ . Ok, ik snap wel dat courgette vulling geeft, maar nee zonder schil vind ik er vrij weinig aan.
Nog nooit gehoord dat iemand een courgette schilt. Doe je dat ook met aubergine?
*Bladoor* schreef:
14-08-2025 16:47
Het schilletje houdt juist de vrucht samen en geeft wat kleur/bite (smaak?) aan het gerecht. Zonder schil zou ik echt niet weten waarom ik een courgette zou gebruiken :$ . Ok, ik snap wel dat courgette vulling geeft, maar nee zonder schil vind ik er vrij weinig aan.
Nou vooral dit, dat wordt toch één papperige zooi zonder schil?
En inderdaad, schil je een aubergine dan ook?

ps: ik schil komkommers ook niet.
Wat is de reden dat je m schilt? Ik vind een komkommer stiekem lekkerder zonder schil maar aan de schil van een courgette zit toch nul smaak? Eigenlijk zit er aan een courgette sowieso nul smaak.

Ik denk dat je vitamines verliest door het schillen (al weet ik niet precies hoe dat zit bij een courgette), zonde dus.
.
Waarom zou je hem schillen? Houd je dan wel stukjes over in bv een saus? Zelfs als ik hem puree in bv de soep doe ik dat met schil.
Als ik m zou schillen zou ik het ook met een dunschiller doen.
Maar ik schil ze nooit.
Ik schil hem ook, je bent de enige niet hoor!

En waarom: geen idee eigenlijk....ik sta op het punt nu om een courgettesoep te gaan maken en ik vraag me nu serieus af wat te doen met de courgette nu ik dit topic gelezen heb :facepalm:
.
Wij schillen ze, mijn schoonzus ook. Mij boeit het niet, mijn vriend en zijn zus boeit het wel, prima, schil ik het wel! Ik at ze altijd met schil.
Ik schil hem niet, maar ik snij hem 2x in de lengte door een haal dan een groot deel van de zaden weg. Dat vinden we niet lekker.
Het ligt voor mij echt aan de toepassing, bij sommige dingen hoort er wat mij betreft geen schil bij. Ik schil komkommer eigenlijk nooit, maar zou geen tzatziki maken met schil. Als de schil beschadigd is dan ben ik ook meer geneigd om ‘m eraf te halen.
Zowel courgette als komkommer schil ik niet.
Barnsteen schreef:
14-08-2025 18:27

En waarom: geen idee eigenlijk....ik sta op het punt nu om een courgettesoep te gaan maken en ik vraag me nu serieus af wat te doen met de courgette nu ik dit topic gelezen heb :facepalm:

Ik schil hem nooit. Nooit over nagedacht dat wel te doen. Zit niet "alle" smaak daar?

Ben nu heel benieuwd wat je gedaan hebt met je soep. :proud:

Stiekem hoop ik dat je de soep in tweeën hebt verdeelt en de helft met en andere helft zonder schil hebt gemaakt om te proeven of het verschilt... Maar zulke dingen doet wrs niemand behalve ik als ik voor zo'n mal dilemma sta... lol
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Komkommer schil ik meestal.
Courgette alleen als hij er erbarmelijk uitziet / teveel blutsen en builen heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
KamilleT schreef:
14-08-2025 19:30
Zowel courgette als komkommer schil ik niet.
Dit, ik ken ook niemand die dat doet nu ik er over nadenk.
amby schreef:
14-08-2025 19:12
Het ligt voor mij echt aan de toepassing, bij sommige dingen hoort er wat mij betreft geen schil bij. Ik schil komkommer eigenlijk nooit, maar zou geen tzatziki maken met schil. Als de schil beschadigd is dan ben ik ook meer geneigd om ‘m eraf te halen.
De Grieken daarentegen maken de Tzatzitki wel met schil :-D

Hier schil ik de courgette niet, en gebruik bijna wekelijks wel iets van courgette. Komkommer vind ik lekkerder zonder schil, maar ik neem meestal de moeite niet om hem te schillen en heb mezelf dus inmiddels aangeleerd met schil te eten.
Barnsteen schreef:

Ik snij de courgette in stukjes, kook het in bouillon en pureer het. Tadaa, courgettesoep (met schil).
Barnsteen schreef:

Ik snij de courgette in stukjes, kook het in bouillon en pureer het. Tadaa, courgettesoep (met schil).
LunchLover schreef:
14-08-2025 19:33
Ik schil hem nooit. Nooit over nagedacht dat wel te doen. Zit niet "alle" smaak daar?

Ben nu heel benieuwd wat je gedaan hebt met je soep. :proud:

Stiekem hoop ik dat je de soep in tweeën hebt verdeelt en de helft met en andere helft zonder schil hebt gemaakt om te proeven of het verschilt... Maar zulke dingen doet wrs niemand behalve ik als ik voor zo'n mal dilemma sta... lol
Whahahaa te laat, jammer :lol: was wel in geweest voor zo'n experimentje.
Maar ik heb hem toch maar gewoontegetrouw geschild
.
Komkommer, oké - zeker als ie niet heel vers meer is kan de schil soms een beetje hard zijn, maar een courgette schillen? Waarom zou je? Het is al meerdere keren gevraagd inmiddels maar ik heb nog geen antwoord gezien.
Nothing happens for a reason
Ik schil 'm omdat ik de schil vaak heel naar vind aanvoelen, plakkerig en het ziet er in mijn beleving niet fris uit, veel plekjes en deukjes waar het lijkt of iemand zijn nagels erin heeft gestoken of zo. Zo liggen ze vaak allemaal dus geen kwestie van een betere uitzoeken of zo. Ik haal ze meestal bij de Jumbo of de AH hier. Als ik het dan schil dan voelt het voor mij frisser of zo. Qua bite maakt het me weinig uit, ik heb een probleem met mijn kaak dus dat het snotteriger word vind ik dan weer niet zo erg. Voor de smaak voeg ik het ook niet toe, meer voor vulling en vezels. Courgette is ook goed voor de stoelgang zeggen ze dus ja..

Aubergine lust ik niet dus wel of niet schillen is daarbij niet aan de orde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven