Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 396 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-08-2025 22:32
Vertel ! ( kun je het niet een beetje verdraaien ? )

Hahahaha nou het algemene kan ik wel zeggen: standaard te laat aankomen, als een les om 9.00 gepland staat dan moet je er uiterlijk 8.45 zijn. De leerling rekent op les van 9.00 tot 11.00 en niet 9.15 tot 11.15, want die volgende staat er ook weer om 11.00.

Of echt om de haverklap ziekmelden op de vrijdag of maandagochtend, meestal voor of na een "gezellig" weekend. En ook gewoon wanneer er examens gepland staan. (En dan praat ik echt over 2 tot 3x per maand een ziekmelding van 1 of 2 dagen.)

Bonnetjes voor de gekste dingen indienen en echt denken dat ik het wel betaal. (Lunch op een parttime dag, 6 warme chocomelk bij het CBR, motorkleding die je prive wil dragen en denkt dat kan werkgever wel betalen.)

Dat zijn beetje de standaard dingen voor iedereen denk ik? De hele specifieke dingen kan ik niet zeggen, maar die hebben echt flink veel geld gekost...
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Maar:
Over wat werknemers flikken?

Ik had er eentje die onder werktijd naar de kapper ging want z’n haar groeide immers ook onder werktijd?
En sorry maar die dame zich ziek meldde omdat ze de hele nacht niet had geslapen vanwege de dwangvoeding van haar poes, dat vind ik echt absurd!
Of wat dacht je van
In je lunchpauze anderhalf uur verdwijnen om met je minnares in een hotel te duiken?
Winterkoud schreef:
14-08-2025 22:36
O zeker, genoeg werknemers die grenzen overgaan, randjes opzoeken, echt iets ‘flikken’.
Als collega van zo iemand zijn is ook heel irritant.. uiteindelijk werkt het het fijnst als je als werkgever en werknemer beide geeft/neemt, en onderling een goede sfeer / team vormt.
En dat start m.i. toch wel met goed management.

Klopt ook het drukt echt flink op de anderen. Het probleem is alleen dat je sommige dingen ook niet kunt afstemmen zoals frequent ziekmelden. Als iemand eenmaal een vast contract heeft, kun je zoveel gesprekken voeren als je wil, ontslaan is heel lastig. Gelukkig is die persoon uit eigen beweging gestopt (mede vanwege de "sfeer" ).

En goed management is heel belangrijk maar een werknemer komt ook niet uit een ei natuurlijk. Die kan zelf ook wel een beetje nadenken, niet alles is terug te voeren op het management.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
smorre schreef:
14-08-2025 22:43
Volgens mij is dat de key: geven en nemen. Die moeten in balans zijn.

Dus nee Wissewis, ik zou je nooit vragen om voor twee dagen iets te regelen. Maar zou je wel vragen wat wél mogelijk is.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat jij professioneel doet, wil je dat delen?
Ik ben administratief-boekhoudkundig medewerker.
Bij een groep organisaties die werken rond handicap.
We zitten met onze mensen verspreid over heel Vlaanderen.

Vroeger moesten we - de administratie - nooit mee op die 2-daagses.
Het stikt er van het jaaroverleg, van het maatschappelijk werk, beleid dat werd uitgestippeld voor onze 150 lokale afdelingen, ...
Maar één of andere nieuwe manager vond het een paar jaar geleden wel een leuk idee om ons er ook bij te betrekken.
En dat is vervolgens gewoonte geworden.

Het "bindt zo gezellig" dat wij er ook zijn :roll: .

Ik ben overigens 1 keer blijven slapen en 's ochtends vertrokken.
Kwestie dat ik 's avonds geen 100 kilometer meer moest reizen.
En ook omdat hun tweedaagses altijd in the middle of nowhere in een bos op minstens 5 kilometer van de eerste bushalte worden georganiseerd. (Heel handig zonder rijbewijs. Kan ik me nog elk jaar de pleuris zoeken hoe ik er nu weer geraak.)
Sindsdien gaan ze ervan uit dat dat ook "gewoonte" is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Naar een begrafenis gaan van een collega op je vrije dag en dan vragen of je daar overuren voor mag schrijven.
Vond ik ook niet tof….
Wissewis schreef:
14-08-2025 22:52
Ik ben administratief-boekhoudkundig medewerker.
Bij een groep organisaties die werken rond handicap.
We zitten met onze mensen verspreid over heel Vlaanderen.

Vroeger moesten we - de administratie - nooit mee op die 2-daagses.
Het stikt er van het jaaroverleg, van het maatschappelijk werk, beleid dat werd uitgestippeld voor onze 150 lokale afdelingen, ...
Maar één of andere nieuwe manager vond het een paar jaar geleden wel een leuk idee om ons er ook bij te betrekken.
En dat is vervolgens gewoonte geworden.

Het "bindt zo gezellig" dat wij er ook zijn :roll: .

Ik ben overigens 1 keer blijven slapen en 's ochtends vertrokken.
Kwestie dat ik 's avonds geen 100 kilometer meer moest reizen.
En ook omdat hun tweedaagses altijd in the middle of nowhere in een bos op minstens 5 kilometer van de eerste bushalte worden georganiseerd. (Heel handig zonder rijbewijs. Kan ik me nog elk jaar de pleuris zoeken hoe ik er nu weer geraak.)
Sindsdien gaan ze ervan uit dat dat ook "gewoonte" is.
Oh dat vind ik ook belachelijk.
Vind dat je goed moet nadenken wie je meeneemt, moet functioneel zijn toch?
Ik snap je.
smorre schreef:
14-08-2025 22:43
Volgens mij is dat de key: geven en nemen. Die moeten in balans zijn.

Dus nee Wissewis, ik zou je nooit vragen om voor twee dagen iets te regelen. Maar zou je wel vragen wat wél mogelijk is.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat jij professioneel doet, wil je dat delen?

Wij moeten iedere 5 jaar, 3 dagen theoretische bijscholing doen. Dat wordt met een paar rijscholen onderling geregeld zodat het op locatie kan, maar daar zitten dus idd soms dagen bij waarop iemand zijn vrije dag heeft. Je bent afhankelijk van die opleider en nog 6 andere rijscholen. Dan is het ook al maanden vantevoren bekend welke dagen, ik ga er dan wel vanuit dat dit thuis geregeld wordt aangezien de bijscholingen verplicht zijn. Soms is het idd geven en nemen.

De praktische bijscholing idem. Alleen dat duurt maar 2/3 uurtjes. Dus dat is meestal makkelijker te regelen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
smorre schreef:
14-08-2025 22:47
Maar:

Ik had er eentje die onder werktijd naar de kapper ging want z’n haar groeide immers ook onder werktijd?

Hahaha jaaaaaa dat heb ik ook meegemaakt. Toen stond ik ook wel even te kijken... heb toch even gezegd dat dit niet valt onder legitiem betaald vrij zijn. Maar de kapper kon niet anders...
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
smorre schreef:
14-08-2025 22:54
Oh dat vind ik ook belachelijk.
Vind dat je goed moet nadenken wie je meeneemt, moet functioneel zijn toch?
Ik snap je.
Voor de fun steken ze er altijd een uurtje "administratie" of "financiën" in.
Wat niemand van de maatschappelijk werkers dan weer een barst interesseert :-D.

Ik heb letterlijk ooit een werkgroep mogen leiden ... voor 3 man.
Waaronder mijn directe collega.
De andere werkgroepen zaten op datzelfde moment stampvol, ik kon mijn speech daar beperken tot 5 minuten.
(Ik haat sowieso werkgroepen leiden, maar soit. Geen idee wie vooraf verzonnen had dat ik dat wel eens een uurtje op mij ging nemen ...)

En uiterst belangrijk ... Er worden elk jaar foto's getrokken voor de website :-).
Ik zit al 13 jaar op dezelfde stoel, dus wat mij betreft mogen ze de foto van vorig jaar recycleren.
wissewis wijzigde dit bericht op 14-08-2025 23:04
12.02% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
smorre schreef:
Naar een begrafenis gaan van een collega op je vrije dag en dan vragen of je daar overuren voor mag schrijven.
Vond ik ook niet tof….

Dat is nog zacht uitgedrukt. Gewoon berekenend asociaal gedrag.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wissewis schreef:
14-08-2025 22:58
Voor de fun steken ze er altijd een uurtje "administratie" of "financiën" in.
Wat niemand van de maatschappelijk werkers dan weer een barst interesseert :-D.

Ik heb letterlijk ooit een werkgroep mogen leiden ... voor 3 man.
Waaronder mijn directe collega.
De andere werkgroepen zaten op datzelfde moment stampvol, ik kon mijn speech daar beperken tot 5 minuten.
(Ik haat sowieso werkgroepen leiden, maar soit. Geen idee wie vooraf verzonnen had dat ik dat wel eens een uurtje op mij ging nemen ...)

En uiterst belangrijk ... Er worden elk jaar foto's getrokken voor de website :-).
Ik zit al 13 jaar op dezelfde stoel, dus wat mij betreft mogen ze de foto van vorig jaar recycleren.
Kun je niet een keer de foto van vorig jaar inleveren? Kijken of iemand het merkt? 😁
Sunnyflower schreef:
14-08-2025 08:26
Call me crazy maar ik heb gepleit om mijn pauze er af te halen tijdens mijn nachtdienst. Aangezien er een half uur van mijn tijd weggeschreven werd. In de cao staat namelijk dat als je opgeroepen kunt worden tijdens je pauze dan hoort de pauze doorbetaald te worden. Ik ben alleen in de nacht, ik kan niet 30 minuten het pand verlaten, ik ben die 30 minuten oproepbaar. Nu heb ik in de nacht genoeg tijd om rustig te eten hoor. Maar door die 30 minuten pauze van mijn tijd, bouw ik elke week een min uur op. Inmiddels is deze in de nacht dus ook verwijderd. En krijg ik gewoon 8 uur doorbetaald. ( en dus alsnog gewoon genoeg tijd om te eten) :rolling:
Hier steggelen wij al jaren om. Maar ons nog steeds niet gelukt. Dus iedere minuut die ik langer moet blijven schrijf ik.
smorre schreef:
14-08-2025 22:47
Maar:

O dat doe ik ook als het zo uitkomt maar ik ben ook vaak genoeg ‘s avonds of in het weekend aan het werk.
(En ik heb een baan waarin het meer gaat om de taken die ik uitvoer dan om wanneer ik dat doe)
wombat wijzigde dit bericht op 14-08-2025 23:20
12.79% gewijzigd
SEM72 schreef:
14-08-2025 23:16
Hier steggelen wij al jaren om. Maar ons nog steeds niet gelukt. Dus iedere minuut die ik langer moet blijven schrijf ik.
Maar, om te checken of ik t goed begrijp, jullie moeten wel een half uur pauze noteren, maar die kun je eigenlijk niet opnemen? Dat is inderdaad idioot!
MrsM schreef:
14-08-2025 22:51
Klopt ook het drukt echt flink op de anderen. Het probleem is alleen dat je sommige dingen ook niet kunt afstemmen zoals frequent ziekmelden. Als iemand eenmaal een vast contract heeft, kun je zoveel gesprekken voeren als je wil, ontslaan is heel lastig. Gelukkig is die persoon uit eigen beweging gestopt (mede vanwege de "sfeer" ).

En goed management is heel belangrijk maar een werknemer komt ook niet uit een ei natuurlijk. Die kan zelf ook wel een beetje nadenken, niet alles is terug te voeren op het management.
Zeker, maar je kan als management kan je wel zorgen dat je conflicten tussen werknemers oplost en niet te lang wacht tot het zichzelf oplost, zorgen dat je team goed functioneert, wegens privacy kan ik hier ook niet teveel over zeggen, maar mijn LG moest toen hij net nieuw binnen kwam ook vrijwel direct iemand een vso gaan geven, omdat het onderling in dat team al veel te lang echt niet ok liep.
Dat soort beslissingen moet het management ook kunnen maken.
En ja als werknemer heb je heel veel rechten, maar ook plichten. En ontslaan kan met genoeg dossier opbouw zeker wel. Tuurlijk, kost het bedrijf wel geld (al valt dat tegenwoordig wel mee met de transitievergoeding), maar dat is soms wel de beste keuze.
Dat is inderdaad standaard in de nachtdienst. Je bent er 9 uur, maar krijgt 8,5 uur betaald ivm een half uur pauze. Maar officieel heb je pauze als je de afdeling ook ongestoord kan verlaten. Dat gaat in de nachtdienst niet omdat er dan sowieso een krappe bezetting is.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
smorre schreef:
Vond ik ook niet tof….
Pfffff dat snap ik ook niet dat je dat überhaupt bedenkt om te vragen..
smorre schreef:
14-08-2025 23:20
Maar, om te checken of ik t goed begrijp, jullie moeten wel een half uur pauze noteren, maar die kun je eigenlijk niet opnemen? Dat is inderdaad idioot!
Ja zeker van half 3 tot 3u sta ik niet ingeroosterd. 2 codes voor 1 nachtdienst. En ik ben er dus voor 90 cliënten met z'n tweeën.
Wombat schreef:
14-08-2025 23:19
O dat doe ik ook als het zo uitkomt maar ik ben ook vaak genoeg ‘s avonds of in het weekend aan het werk.
(En ik heb een baan waarin het meer gaat om de taken die ik uitvoer dan om wanneer ik dat doe)
Maar dan geef en neem je toch beide?
Als je strikt van 8:30 tot 17:00 werkt als werknemer, dan kun je gewoon niet overdag in die tijd naar de kapper.

Dat zijn situaties die je onderling in vertrouwen met je LG afstemt.
Als ik op een werkdag thuis werk omdat ik even met een kind tussendoor naar een huisarts moet, schrijf ik dat niet als verlof maar werk ik ergens anders weer langer door. Dat is de flexibiliteit die je beide dan hebt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven