Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 433 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
O, bij ons heeft de nachtdienst geen pauze.
8,5 uur doorbetaald.
smorre schreef:
14-08-2025 22:27
Haha ja blijkbaar. Maar als ik jou een half jaar vantevoren aangeef dat we op die donderdag en vrijdag een tweedaagse hebben. En ik vraag jou of het mogelijk is om iets te regelen, zou je dat dan overwegen? Of gewoon niet?

Overigens worden dat soort zaken als nooit op vrijdag georganiseerd omdat dan de helft van de club sws al vrij is.
Ik zou dat idd als werknemer gewoon regelen. Maar het betekent wel dat er sprake is van meeruren/overuren of dat je vervangend vrij geeft op een moment dat er volgens rooster gewerkt zou worden.

Er is slecht een klein percentage werknemers die er een bende van maakt. Vaak ligt de oorzaak bij slecht management of gebrek aan uitdaging/niet op de goede plek zitten, dan wel privé omstandigheden. Als werkgever ken je je pappenheimers over het algemeen wel. Daar zet je dan een goede leidinggevende op die ofwel zorgt voor een goed dossier voor ontslag, dan wel de werknemer weer in het gareel krijgt. Als werknemer kun je bijna niks beginnen tegen een slechte werkgever.
SEM72 schreef:
14-08-2025 23:30
Ja zeker van half 3 tot 3u sta ik niet ingeroosterd. 2 codes voor 1 nachtdienst. En ik ben er dus voor 90 cliënten met z'n tweeën.
Je moet daar een jurist opzetten als het zich niet oplost. Dan kan je mogelijk wel loonvorderen. Een pauze hoort ongestoord te zijn.
MrsM schreef:
14-08-2025 22:51

En goed management is heel belangrijk maar een werknemer komt ook niet uit een ei natuurlijk. Die kan zelf ook wel een beetje nadenken, niet alles is terug te voeren op het management.
Absoluut, ik ken de collega's ook die er met de pet naargoeien. Ook leidinggevenden trouwens die om de haverklap ziek thuis zaten.
Maar ik durf van mezelf te beweren dat ik een verdomd betrouwbare collega ben die mijn werk serieus neemt. Daar krijg ik immers voor betaald. Maar ga mij dan niet micromanagen of onzin laten doen. Of het baasje spelen, gewoon omdat het kan. Dan neem ik je echt niet serieus als leidinggevende. Als jij als leidinggevende al aan de voorkant een houding hebt dat ik moet springen als jij zegt spring en verder mijn bakkes houden, dan zijn we met mij in de verkeerde eeuw geboren. Ik heb een bloedhekel aan mensen die hun verantwoordelijkheid niet pakken en dat zijn dan soms collega's, maar ook in het verleden vaak genoeg leidinggevenden. Alleen krijgen die er meer voor betaald en hebben een grote impact op een team, dus dan is mijn irritatie nóg groter.
Ik las trouwens iets over naar de kapper gaan onder werktijd. Ik zou dat in theorie ook kunnen doen (nooit gedaan, want vind ik onhandig). Maar dat komt omdat ik redelijk kan werken waar en wanneer ik wil. Dus als ik overdag 2 uur er tussenuit ben, haal ik dan 's avonds in. Mede daarom heb ik juist dit werk gekozen.
smorre schreef:
14-08-2025 22:52
Naar een begrafenis gaan van een collega op je vrije dag en dan vragen of je daar overuren voor mag schrijven.
Vond ik ook niet tof….
Mwoah, hangt er van mij vanaf wie, waarom en je rang binnen de organsisatie. Als van collega's verwacht wordt dat ze als team komen opdraven, terwijl je de beste persoon eigenlijk niet goed kende en je hebt ook nog eens een klein salaris (dat niks compenseert), dan vind ik dat je met elkaar moet afstemmen wat verwachtingsmanagement is. Je kunt niet altijd maar verwachten dat iemands werk een constante betrokkenheid vraagt. Ik verdien beter dan de meeste mensen in mijn team, dus voel ik me anders betrokken. Maar degenen die niet veel meer verdienen dan basic en werken om te leven, een gezin hebben en dingen moeten regelen voor collega's waar ze weinig mee hebben, ja, als je dan wél als lg. verwacht dat ze tóch moeten komen opdraven, vind ik het van weinig inleving getuigen voor je personeel. Deze heeft niet JOUW rol he? Dus dat je dat zo kunt stellen, nee, zeker niet.
Betrokkenheid komt uit jezelf (op je vrije dagen) én op het moment dat je je uren betaald inzet. Als je leidinggevende gaat opleggen wat betrokkenheid is buiten je werkuren om, dan begeef je je op glad ijs imo.
MrsM schreef:
14-08-2025 22:51
En goed management is heel belangrijk maar een werknemer komt ook niet uit een ei natuurlijk. Die kan zelf ook wel een beetje nadenken, niet alles is terug te voeren op het management.
Bij ons lopen we regelmatig een paar uur met anderen mee zodat je weet wat het werk inhoudt. Dus medewerkers schuiven af en toe aan bij managementactiviteiten en management kijkt mee op de werkvloer. Het wij-zij-denken is stukken minder geworden daardoor. Klagen over management (en andersom) komt vaak door onbekendheid met wat ze doen. Net zoals eigenlijk zoals met de meeste dingen waarbij we over anderen klagen.

Het is in feite een beetje zoals in Undercover Boss, maar dan minder klef Amerikaans.
appletje wijzigde dit bericht op 15-08-2025 11:05
6.08% gewijzigd
Dat is dan ook wel een beetje gebrek van management zelf als er een wij-zij cultuur hangt. Ook hier weer, management of leidinggevenden kunnen qua cultuur veel maken, maar ook veel breken. Neem je personeel mee in wat er speelt, wees transparant, vertel het eerlijke verhaal en koppel ook terug wat jouw werkzaamheden als leidinggevende inhouden. Op het moment dat je een realistisch verwachtingsmanagement neerzet, heb je veel minder dat wij-zij gezeik. Maar dan moet je dus zorgen dat je niet zover van je team afstaat.
Ik heb ooit voor een uitzendburo gewerkt in de zorg…wat een ellende. Destijds waren er geen banen beschikbaar en ik pakte dus de baantjes via uitzendburo graag aan.

Moest ik ergens een avonddienst draaien…in mijn eentje op de afdeling met alleen dementerende mensen.
Kreeg een blad in mijn handen geduwd van een “collega” van andere afdeling met medicatie , deel die maar ff uit. Ik ga terug naar mijn afdeling.
Dus ik zeg dat ga ik niet doen. Ik weet niet wie die mensen zijn , ik kan het aan niemand vragen en de mensen zitten met z’n in een woonkamer. ‘“ja maar ze hebben allemaal een vaste plek hoor….” Ze nam me niet in dank af dat ik dat niet deed. Heb nog aangeboden om op 2 afdelingen het eten uit te gaan delen zodat zijzelf de medicatie kon doen maar ze heeft geen woord meer tegen me gezegd… was een leuke avonddienst….
Volgende dag telefoon van uitzendburo…waarom ik dingen geweigerd had te doen…ze waren het volledig eens met me. Ben er nooit meer teruggeweest.

Toen ging ik een paar maanden werken in een verzorgingshuis in zeeland.
Collega’s die me volledig negeerden…heel gezellig.
Ik hoorde mijn rooster altijd heel kort vantevoren de rest gewoon maand vooraf.
Geen probleem werk is werk.
Toen zag ik ik week voor kerst dat ik ingedeeld was voor 1 ste kerstdag, 2 de kerstdag, oudjaarsavond en nieuwjaardagsdag.
Okeeee hier was ik het niet mee eens dus ik zeg dat ik ook wel wat feestdagen vrij wil hebben. Desnoods een kerstdag werken en dan nog met oudjaarsavond of nieuwjaarsdag maar niet alle 4.
Nee dat kon niet want de rest werkte allemaal maar 1 feestdag dus ik was echt nodig.
Ik zag mezelf alleen die week erna niet meer op het rooster dus ik vroeg erna…oh ja dat komt omdat je vanaf 2 januari niet meer nodig bent dus je werkt hier maar tot en met 1 jan.
Enige keer dat ik op die leeftijd assertief was en per direct mijn werk neergelegd heb :proud:
NomenNescio schreef:
15-08-2025 10:49
Mwoah, hangt er van mij vanaf wie, waarom en je rang binnen de organsisatie. Als van collega's verwacht wordt dat ze als team komen opdraven, terwijl je de beste persoon eigenlijk niet goed kende en je hebt ook nog eens een klein salaris (dat niks compenseert), dan vind ik dat je met elkaar moet afstemmen wat verwachtingsmanagement is. Je kunt niet altijd maar verwachten dat iemands werk een constante betrokkenheid vraagt. Ik verdien beter dan de meeste mensen in mijn team, dus voel ik me anders betrokken. Maar degenen die niet veel meer verdienen dan basic en werken om te leven, een gezin hebben en dingen moeten regelen voor collega's waar ze weinig mee hebben, ja, als je dan wél als lg. verwacht dat ze tóch moeten komen opdraven, vind ik het van weinig inleving getuigen voor je personeel. Deze heeft niet JOUW rol he? Dus dat je dat zo kunt stellen, nee, zeker niet.
Betrokkenheid komt uit jezelf (op je vrije dagen) én op het moment dat je je uren betaald inzet. Als je leidinggevende gaat opleggen wat betrokkenheid is buiten je werkuren om, dan begeef je je op glad ijs imo.
Als van mij verwacht wordt dat ik kom opdraven voor een begrafenis waar ik uit mezelf niet heen zou gaan, vind ik dat een groter probleem dan wat er met de uren gebeurt. Een begrafenis ga je heen omdat je afscheid wilt nemen en/of omdat je de nabestaanden wilt steunen. Echt no way dat ik me door een leidinggevende zou laten vertellen of ik moet gaan of niet.
Maar dat schreef betreffende poster ook niet, die schreef alleen ‘begrafenis van een collega’. Dat is wat mij betreft inderdaad geen overuren schrijven nee. Dat doe je toch ook niet voor een bruiloft of verjaardagsfeestje van een collega?
SEM72 schreef:
14-08-2025 23:16
Hier steggelen wij al jaren om. Maar ons nog steeds niet gelukt. Dus iedere minuut die ik langer moet blijven schrijf ik.
Dan schrijf je toch elke pauze waarbij je je locatie niet kunt verlaten als overwerk ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
NomenNescio schreef:
15-08-2025 11:02
Dat is dan ook wel een beetje gebrek van management zelf als er een wij-zij cultuur hangt. Ook hier weer, management of leidinggevenden kunnen qua cultuur veel maken, maar ook veel breken. Neem je personeel mee in wat er speelt, wees transparant, vertel het eerlijke verhaal en koppel ook terug wat jouw werkzaamheden als leidinggevende inhouden. Op het moment dat je een realistisch verwachtingsmanagement neerzet, heb je veel minder dat wij-zij gezeik. Maar dan moet je dus zorgen dat je niet zover van je team afstaat.
Ben het wel met je eens. Voor middle management zie je soms ook echt wel een veel te grote span of control. Waardoor het ook niet meer haalbaar is om niet goed functionerende werknemers goed te begeleiden. Zeker als er dan bijv ook hoog verzuim is. Ik heb veel teammanagers in dat soort trajecten bij gestaan en het kost je soms wel een dag per week gedurende maanden om zo'n werknemer aan te pakken. Dat betekent per definitie dat anderen erbij inschieten en dat zijn altijd de mensen die wel goed functioneren. Vanuit hoger management is daar ook niet altijd voldoende oog voor. Toch zie je wel vaak dat juist de goed functionerende werknemer, gemotiveerder raakt als een teammanager zich wel eens op zo'n pappenheimer gaat richten. Middle management is wel echt een rottige managementlaag om in te zitten. Ik zou dat nooit willen.
Ik las hier ook nog wat over zelfsturende teams. Maar zelfsturend team betekent niet dat er geen leidinggevende meer hoort te zijn die knopen door kan hakken. En ik vind het ook tamelijk bizar dat als je team 24/7 moet werken, dat je dan als leidinggevende kantoortijden aanhoudt. Dat zorgt enorm voor wij/zij denken.
Waar ik eerder werkte had je managers die bewust op de feestdagen de werkvloer bezochten om bijv kerstbrood uit te delen. Of management dat ook af en toe reguliere diensten meedraaien. Dat waren altijd de managers die wel goed lagen in zo'n team. Helaas zitten er ook heel veel in hun ivorentoren data driven te werken en te overleggen en dan wel dure titels op LinkedIn. Je krijgt ook het team dat je verdient op een gegeven moment.
Dit is alweer van 19 jaar geleden, ik weet niet hoe het nu in de horeca gaat, maar toen waren er veel gegadigden voor het werk.
Studentenbaantje van mijn dochter. Als het rustig was moest ze aan de bar gaan zitten. Mocht niet weg, want het zou nog druk kunnen worden. Maar die uren dat ze zat kreeg ze dus niets voor. Werd ter plekke bedacht. Dus dan dacht je de hele avond te werken, maar kon het zomaar zijn dat je maar 1 uur uitbetaald kreeg.
nausicaa schreef:
15-08-2025 11:44

Maar dat schreef betreffende poster ook niet, die schreef alleen ‘begrafenis van een collega’. Dat is wat mij betreft inderdaad geen overuren schrijven nee. Dat doe je toch ook niet voor een bruiloft of verjaardagsfeestje van een collega?
Hangt af wat je defintie van collega is. Ik heb meerdere en meerdere honderden "collega's" en mijn vorige team zelf is al bijna 80 man/vrouw sterk. Ik werkte met slechts een dozijn nauw samen, de rest ken ik met name bij naam, maar zeggen me verder weinig. Als er zou worden verwacht dat ik voor relatieve vreemden buiten werktijden moet komen voor begrafenissen, promoties, trouwerijen en doop, dan ga ik die uren zeker willen schrijven.
NomenNescio schreef:
15-08-2025 12:22
Hangt af wat je defintie van collega is. Ik heb meerdere en meerdere honderden "collega's" en mijn vorige team zelf is al bijna 80 man/vrouw sterk. Ik werkte met slechts een dozijn nauw samen, de rest ken ik met name bij naam, maar zeggen me verder weinig. Als er zou worden verwacht dat ik voor relatieve vreemden buiten werktijden moet komen voor begrafenissen, promoties, trouwerijen en doop, dan ga ik die uren zeker willen schrijven.
Nogmaals: het lijkt me sterk dat er van je verwacht wordt dat je moet komen voor de uitvaart van een collega die je niet eens kent. Dat schreef de betreffende poster ook helemaal niet. En ik schreef ook: als je zelf vind dat je naar een uitvaart (of bruiloft oid) wilt gaan.
Ik denk idd dat je dat zelf het beste kunt beoordelen. En als je daar geen sociale antennes voor hebt, dan zul je hoe dan ook wel tegen meer dingen in het leven aanlopen dan dit. Denk niet dat een lg. dat moet voorschrijven of je wel of niet naar een uitvaart hoort te gaan in je vrije tijd.
Het ligt ook veelal aan wat voor soort bedrijf of organisatie je werkt. Ik heb een klein bedrijf, met slechts 2 werknemers in loondienst en de 3e is een gepensioneerde zzper.

Verder doe ik hetzelfde werk als iedereen naast de administratie, dus iedereen weet wat ik doe, ik ben alleen niet zichtbaar als leidinggevende omdat ik gewoon ook in de auto zit. Dat geeft werknemers flink wat vrijheid (oa het zelf indelen van hun agenda, ze zijn vrij om afspraken te schuiven waar nodig zodat prive afspraken normaliter geen probleem vormen voor beide partijen) en ik zit er niet bovenop, zo lang ze grotendeels hun contracturen maken. Idem voor bijhouden van vrije dagen/vakanties. De standaard 4 weken aan vrije dagen plus extra de brugdagen bij lange weekenden, en carnaval vrij. En soms zitten ze er wat dagen overheen omdat dit zo uitkomt, nou prima, als de inzet verder goed is dan ga ik niet tot het uur nauwkeurig bijhouden wat je opneemt.

Maar dit houdt ook in dat je kwetsbaar bent bij uitval van een werknemer. En als iedere keer 1 werknemer om de haverklap een dag ziek meldt, dan moet dat weer onderling opgevangen worden. Dat geeft wrijving na de 15e keer. Tel daarbij het standaard te laat komen bij op, ik was aardig klaar met deze persoon iig. En dan kun je in gesprek gaan zoveel je wil, een dossier opbouwen, feit was (en dat was mijn fout) dat ik afhankelijk van die persoon was omdat die de enige was die dat werk kon doen, en diegene vond dat er niks verkeerds was.

Daarnaast was corona ook wel een eye opener, 2x3 maanden lockdown waarin niet gewerkt mocht worden behalve 3 dagen op het bedrijf komen om te verven, schoonmaken, opruimen. Verder dus 6 maanden 100% betaald thuis. Toen we weer op gingen starten moest er een flinke slag gemaakt worden om financieel weer er bovenop te komen, ik had gevraagd om extra uren te maken voor die eerste maanden, maar dat was dan toch wel erg lastig voor iemand, maar wel perse die vakantie op willen nemen in juli net na de lockdown. Dat zijn dan wel dingen die ik jammer vind. Je kunt niemand verplichten natuurlijk, en een vakantie ontzeggen is ook iets waar je een hele goeie reden voor moet hebben, maar een beetje inleven in de situatie (die extreem was) kan geen kwaad.

Ook dat zijn dingen die in een klein bedrijf harder aankomen dan wanneer je meer werknemers hebt om te verdelen en te schuiven.

Nu speelt dit gelukkig niet meer, heb nu een fijn team waar iedereen gewaardeerd en gerespecteerd wordt.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
zwembad84 schreef:
15-08-2025 10:20
Als zij daardoor niet in staat is haar bedongen werk te doen, kan er wel degelijk sprake zijn van ziekte. Dat is niet aan jou als leidinggevende om te beoordelen, maar aan de bedrijfsarts. Een leidinggevende kan een ziekmelding niet weigeren. Die kan alleen met spoed een oproep bij de bedrijfsarts laten doen als de ziekmelding niet wordt vertrouwd. Je bent dus buiten je boekje gegaan met je weigering. Bovendien had ze dat ook helemaal niet hoeven zeggen, laat staan dat jij er naar vraagt.
In principe klopt dat, maar ik vind soms ook wel dat mensen zich makkelijk ziek melden. Ik maak door de overgang wel eens een korte nacht, maar gelukkig ben ik altijd nog wel in staat om (alleen dan niet fris en fruitig) aan het werk te gaan. Voor een zieke kat zou ik verlof nemen. Die valt wettelijk gezien niet onder je zorgverlof en ziek melden moet je alleen doen als je echt niet in staat bent om te werken.
KamilleT schreef:
15-08-2025 14:05
In principe klopt dat, maar ik vind soms ook wel dat mensen zich makkelijk ziek melden. Ik maak door de overgang wel eens een korte nacht, maar gelukkig ben ik altijd nog wel in staat om (alleen dan niet fris en fruitig) aan het werk te gaan. Voor een zieke kat zou ik verlof nemen. Die valt wettelijk gezien niet onder je zorgverlof en ziek melden moet je alleen doen als je echt niet in staat bent om te werken.

Eens. Het feit dat een werkgever niet mag vragen naar de aard van de ziekte, zorgt ervoor dat het ziekmelden ook misbruikt kan worden. En nu zeg ik niet dat dat massaal gebeurd, maar als je het als (klein) bedrijf meemaakt is er ook niks wat je ertegen kunt doen.

Iemand zou zelf ook kunnen bedenken om verlof op te nemen in zo'n situatie ipv die dag ziekmelden.

En je kunt bij iedere ziekmelding van 1 dag wel gelijk een arboarts erop zetten (heb ooit ergens gewerkt waar dat zo ging) maar daar wordt de sfeer ook niet beter van, naast het feit dat het reteduur is voor een werkgever. Ik voelde me destijds daar absoluut niet prettig bij, leek op een soort wantrouwen, en dat is iets wat ik absoluut wil voorkomen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
KamilleT schreef:
15-08-2025 14:05
Plus, als je zelf veroorzaakt dat je niet in staat bent om te werken, dan staan werkgevers daar ook al wat anders in. En dan bedoel ik geen sportblessures/ongelukken etc, maar inderdaad ‘gezellig weekend gehad, kan maandag niet werken’. Een keertje te lang gebleven, kan gebeuren. Maar bij sommige mensen is het 3x per maand. Dan kan het wel technische gezien kloppen dat je inderdaad niet in staat bent om te werken die maandag, maar het lijkt me toch dat iedereen aanvoelt dat ziekmeldingen daar niet voor bedoeld zijn. En als dat vaak voorkomt, dat dat niet in je voordeel werkt.
Hetzelfde met iemand bij ons die telkens zwerfhonden opving. Die waren om de haverklap ziek, en dan moest ze thuisblijven ivm medicatie en zo.
En vervolgens een volgende hond, en nog een enz. Sorry hoor, maar na de eerste weet je dat het niet echt te combineren is met je werk, dan is het daarna niet ons probleem.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 10:20
Als zij daardoor niet in staat is haar bedongen werk te doen, kan er wel degelijk sprake zijn van ziekte. Dat is niet aan jou als leidinggevende om te beoordelen, maar aan de bedrijfsarts. Een leidinggevende kan een ziekmelding niet weigeren. Die kan alleen met spoed een oproep bij de bedrijfsarts laten doen als de ziekmelding niet wordt vertrouwd. Je bent dus buiten je boekje gegaan met je weigering. Bovendien had ze dat ook helemaal niet hoeven zeggen, laat staan dat jij er naar vraagt.
Nee hoor, een werknemer meldt zich ziek, en de werkgever verleent hem/haar/hen ziekteverlof.
NomenNescio schreef:
15-08-2025 10:49
Och nee het is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze wel of niet naar een begrafenis gaan? Daar vind ik echt nix van. En heb ik ook nix van te vinden. En als je het kunt regelen met je werk, ga je daar gewoon onder werktijd naartoe. Maar als het dan op je vrije dag is, mag je geen overuren schrijven van mij. Inderdaad. Is dat zo raar?
smorre schreef:
15-08-2025 15:14
Nee hoor, een werknemer meldt zich ziek, en de werkgever verleent hem/haar/hen ziekteverlof.
Ik weet niet waar je dit hebt geleerd. Het is juridisch onjuist. De bedrijfsarts is de enige die kan en mag oordelen over ziekte. Als je al werkgever twijfels hebt, moet je de bedrijfsarts inschakelen. Als dan blijkt dat er geen sprake is van ziekte, dan kan je loon inhouden. Werknemers zijn heel goed beschermd. Zie artikel 7:629 BW. Je hebt een ziekmelding te accepteren.
Overigens begrijp ik de praktische moeilijkheden rondom frequent verzuim en werknemers die zeer gemakkelijk met ziekmeldingen omgaan. Ik heb jaren als arbeidsrechtsjurist aan werkgeverszijde gewerkt. Tegenwoordig weer aan werknemerszijde. Veel leidinggevendenmaken de fout om ziekmeldingen te weigeren.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 15:20
Ik weet niet waar je dit hebt geleerd. Het is juridisch onjuist. De bedrijfsarts is de enige die kan en mag oordelen over ziekte. Als je al werkgever twijfels hebt, moet je de bedrijfsarts inschakelen. Als dan blijkt dat er geen sprake is van ziekte, dan kan je loon inhouden. Werknemers zijn heel goed beschermd. Zie artikel 7:629 BW. Je hebt een ziekmelding te accepteren.
Geleerd van mijn HR adviseurs, overigens uit meerdere (overheids)organisaties.

De medewerker meldt zich ziek, ik verleen ziekteverlof. Ik mag inderdaad niet vragen naar het hoe en waarom (in dit geval vertelde ze het uit zichzelf, dat mag).

Ik had twijfels over de ziekmelding (dit betrof natuurlijk niet de meest betrouwbare werknemer :geek: ) en heb haar daarom naar de bedrijfsarts gestuurd.

Daarop gaf ze aan niet zelf te kunnen rijden omdat ze niet had geslapen….

Toen kreeg ik de vraag of ze op de kosten van de baas met een taxi naar de bedrijfsarts mocht komen :facepalm:

Volgens de wet Poortwachter heb je echt de verplichting als werknemer om mee te werken aan je herstel. Daar kun je in dit geval je vraagtekens bij stellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven