Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:29
Bij ons heette zo'n vrouw "de aangetrouwde nicht van de neef van de baas".Wijndruifje schreef: ↑16-08-2025 22:12Oh heb ik gedaan hoor. Viel helaas niks tegen te beginnen. Reactie management "vecht het onder elkaar uit" Zou ze super top secret bedrijfsgeheimen geweten hebben![]()
Ook niets tegen te beginnen.
Hier geldt qua verlof sowieso een voorrangsregeling.
Eerst begin je met iedereen met kinderen. Of ze nu 3 of 23 zijn.
Daarna iedereen met een partner in het onderwijs of de bouw.
En daarna het "gewoonterecht".
Als iemand al 20 jaar vakantie neemt in juli heeft ie dus tot aan zijn pensioen recht op vakantie in juli, ook al zijn de bijhorende kinderen - waarvoor die vakantie ooit werd toegestaan in juli - al eeuwen de deur uit.
Als kinderloze zonder partner in de bouw of het onderwijs is er geen speld tussen te krijgen en kan ik juli, augustus en elke schoolvakantie dus vergeten.
Of ik moet mijn partner aanmoedigen het onderwijs in te stappen.
En zelfs dan bestaat de kans dat ik er niet tussenkom omdat er al te veel mensen vakantie hebben op basis van alle voorrangsregels.
En hier ook een management dat zegt "los het onderling maar op".
Wat er dus op neerkomt dat alles bij het oude blijft.
Een collega heeft het dus ooit geprobeerd, maar stootte op de aangetrouwde nicht die élke schoolvakantie nam.
Waarbij haar kinderen intussen 25+ waren.
Dat zijn kinderen beneden de 10 waren was duidelijk bijzaak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:33
En kon jij dan überhaupt vakantie nemen of zei je dan maar gewoon express de weken voor de weken die jij wilde hebben als eerste optie, zodat je na de collectieve sluiting mededeling van collega dan zei, prima neem ik de weken daarna?Wijndruifje schreef: ↑16-08-2025 22:12Oh heb ik gedaan hoor. Viel helaas niks tegen te beginnen. Reactie management "vecht het onder elkaar uit" Zou ze super top secret bedrijfsgeheimen geweten hebben![]()
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:40
@wissewis ook die regeling bij jou vind ik weer erg bijzonder.. willen die collega’s met volwassen kinderen niet zelf dan ik het laag seizoen vakantie?
En hoezo kan die ene collega elke vakantie vrij? Koopt ze dagen bij?
Zelf ook een baan gehad waarin ik met 2 collega’s 6 weken vakantie moest verdelen, allemaal kinderen op school, en 1 week van die 6 weken moesten we werken ivm maandcijfers opleveren. Dus 5 weken verdelen onder 3 man. Alle drie 2,5 week ging net, beetje overlap, zodat we meeste tijd wel met 2 man zaten, anders was het niet te doen.
Ideaal was het zeker niet.. blij dat ik dat maar paar jaar zo erg heb gehad.
Zelf ook een baan gehad waarin ik met 2 collega’s 6 weken vakantie moest verdelen, allemaal kinderen op school, en 1 week van die 6 weken moesten we werken ivm maandcijfers opleveren. Dus 5 weken verdelen onder 3 man. Alle drie 2,5 week ging net, beetje overlap, zodat we meeste tijd wel met 2 man zaten, anders was het niet te doen.
Ideaal was het zeker niet.. blij dat ik dat maar paar jaar zo erg heb gehad.
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:58
We hebben een onmogelijk ingewikkeld systeem van vakantiedagenWinterkoud schreef: ↑16-08-2025 22:40@wissewis ook die regeling bij jou vind ik weer erg bijzonder.. willen die collega’s met volwassen kinderen niet zelf dan ik het laag seizoen vakantie?

Je krijgt je 20 wettelijke dagen + nog een paar dagen daarbuiten, maar op basis van je leeftijd én je anciënniteit binnen het bedrijf krijg je ook extra dagen. Tel daar eventueel ook nog wat overuren bij ...
Collega kon dus rustig zo'n beetje elke vakantie verlof nemen zonder dat ze wat dan ook moest bijkopen.
Twee jaar geleden is ze zowaar zelf vertrokken na 25 jaar

En nope, weinig collega's veranderen eens ze een bepaalde periode hebben.
Heeft meestal ook met partners, familie, vrienden, ... te maken waar ze mee op reis gaan.
Of gewoon de locatie die ze al 100 jaar in juli boeken "dus juli zal het wezen".
En laat ook maar uit ... intussen heb ik dus wél bonje met een collega met 20+ kinderen die ineens ook juni of september wil.
Altijd précies die weken die ik ook wou.
En aangezien ze erin slaagt om haar vakantie 10 maand van tevoren te boeken (vluchten + hotels) trek ik elk jaar wéér aan 't kortste eind

(Ik weet in september 2024 toch écht nog niet wanneer ik in juni 2025 misschien vakantie ga nemen. Laat staan dat ik al iets boek.)
En op haar plek in augustus die ze vroeger had zit intussen al lang iemand anders.
En ook deze is overigens 50+ en heeft zo'n beetje 3 maanden vakantie per jaar.
Dus ik kan nog aankondigen "ah, als jij juni neemt, neem ik september" en dan krijg ik dus echt te horen "ah ja, maar mijn vlucht naar Lanzarote voor september is ook al geboekt"

Is dit nu later?
zondag 17 augustus 2025 om 00:07
Lekker collegiaal dus. En kan jij dan wel vakantie nemen, zijn er periodes dat niemand gaat en zit je dan vast in de winter?Wissewis schreef: ↑16-08-2025 22:58We hebben een onmogelijk ingewikkeld systeem van vakantiedagen.
Je krijgt je 20 wettelijke dagen + nog een paar dagen daarbuiten, maar op basis van je leeftijd én je anciënniteit binnen het bedrijf krijg je ook extra dagen. Tel daar eventueel ook nog wat overuren bij ...
Collega kon dus rustig zo'n beetje elke vakantie verlof nemen zonder dat ze wat dan ook moest bijkopen.
Twee jaar geleden is ze zowaar zelf vertrokken na 25 jaar.
En nope, weinig collega's veranderen eens ze een bepaalde periode hebben.
Heeft meestal ook met partners, familie, vrienden, ... te maken waar ze mee op reis gaan.
Of gewoon de locatie die ze al 100 jaar in juli boeken "dus juli zal het wezen".
En laat ook maar uit ... intussen heb ik dus wél bonje met een collega met 20+ kinderen die ineens ook juni of september wil.
Altijd précies die weken die ik ook wou.
En aangezien ze erin slaagt om haar vakantie 10 maand van tevoren te boeken (vluchten + hotels) trek ik elk jaar wéér aan 't kortste eind.
(Ik weet in september 2024 toch écht nog niet wanneer ik in juni 2025 misschien vakantie ga nemen. Laat staan dat ik al iets boek.)
En op haar plek in augustus die ze vroeger had zit intussen al lang iemand anders.
En ook deze is overigens 50+ en heeft zo'n beetje 3 maanden vakantie per jaar.
Dus ik kan nog aankondigen "ah, als jij juni neemt, neem ik september" en dan krijg ik dus echt te horen "ah ja, maar mijn vlucht naar Lanzarote voor september is ook al geboekt".
Of gewoon nu vast weken vrij plannen voor juni 2026 en boeken dan maar later
En soort van extra atv voor ouderen dus, mijn man heeft ook een collega die 50+ is en heel veel dagen heeft. Die werkt nooit volledige werkweek. En ze bouwen ook extra uren op als ze zaterdag werken, dus ook daar inderdaad wel dat verschil.
zondag 17 augustus 2025 om 00:45
Met een werkgever die de stelregel "jullie regelen het maar onderling" hanteert kan zo'n beetje alles

Vroeger moest je officieel voor de vorm nog toelating vragen.
Tegenwoordig is zelfs dat niet meer nodig.
We moeten dus geen vrij meer vragen.
We moeten melden wanneer we er niet zijn.
En wie de achtervang is / dat het besproken is met je directe collega's.
Mijn directe collega begint tegenwoordig in december of januari dus al met een mail van 3 pagina's naar het management met alle vakantie en would-be-vakantie die ze neemt. "En dat Wissewis de boel wel zal opvangen tijdens haar vakanties."
Daar heb ik dus geen bal meer aan te zeggen.
Dan heb ik dus nog rekening te houden met 5 andere collega's ook

Met allemaal kinderen / partners in het onderwijs / partners in de bouw / gewoonterecht / belachelijk veel vakantiedagen / ...
En dan krijg je dus in december het gemauw vanuit het management "dat mijn vakantie-uren nooit opraken"

Elk jaar opnieuw.
Rara, hoe zou dat nu toch komen?
Ik ga die ondingen nu ook weer niet in februari of november nemen, gewoon maar om ze kwijt te zijn.
Hou je vakantie dan maar.
Is dit nu later?
zondag 17 augustus 2025 om 01:58
Dus jij komt volgende week terug van vakantie en roept in het bijzijn van die collega en manager: Oh, het was zo'n heerlijke camping! En ik had geluk! Volgend jaar in juni hadden ze nog plek, ik heb meteen geboekt!Wissewis schreef: ↑17-08-2025 00:45Met een werkgever die de stelregel "jullie regelen het maar onderling" hanteert kan zo'n beetje alles.
Vroeger moest je officieel voor de vorm nog toelating vragen.
Tegenwoordig is zelfs dat niet meer nodig.
We moeten dus geen vrij meer vragen.
We moeten melden wanneer we er niet zijn.
En wie de achtervang is / dat het besproken is met je directe collega's.
Mijn directe collega begint tegenwoordig in december of januari dus al met een mail van 3 pagina's naar het management met alle vakantie en would-be-vakantie die ze neemt. "En dat Wissewis de boel wel zal opvangen tijdens haar vakanties."
Daar heb ik dus geen bal meer aan te zeggen.
Dan heb ik dus nog rekening te houden met 5 andere collega's ook.
Met allemaal kinderen / partners in het onderwijs / partners in de bouw / gewoonterecht / belachelijk veel vakantiedagen / ...
En dan krijg je dus in december het gemauw vanuit het management "dat mijn vakantie-uren nooit opraken".
Elk jaar opnieuw.
Rara, hoe zou dat nu toch komen?
Ik ga die ondingen nu ook weer niet in februari of november nemen, gewoon maar om ze kwijt te zijn.
Hou je vakantie dan maar.
zondag 17 augustus 2025 om 02:28
Volgend jaar mag ik oorlog gaan voeren met een paar anderen-Matilda- schreef: ↑17-08-2025 01:58Dus jij komt volgende week terug van vakantie en roept in het bijzijn van die collega en manager: Oh, het was zo'n heerlijke camping! En ik had geluk! Volgend jaar in juni hadden ze nog plek, ik heb meteen geboekt!Zo fijn was het daar! Ik zet het meteen in de agenda! (En nee, natuurlijk heb je niet geboekt, maar weet zij veel!).

Mijn man wil één of andere zonsverduistering gaan bekijken in Spanje in ... augustus.
En er 1 à 2 weken vakantie rond breien.
Dat wordt een leuke om erdoor gejast te krijgen als kinderloze.
Het is niet dat die zonsverduistering zichzelf even verplaatst van datum.
(Behalve dan naar ... zomer 2027.)
Ooit 1 keer eerder een poging gedaan vakantie te nemen in augustus en langer dan 2 dagen was mission impossible.
Ik gok dat ik nog sneller vrede sticht in Oekraïne en Rusland dan dat ik 2 weken vakantie gedaan krijg bij mijn collega's

Met dank aan het beleid van mijn werkgever.
Is dit nu later?
zondag 17 augustus 2025 om 07:21
Zo'n collega heb ik ook. Zo dwing je dus gewoon af wanneer je vakantie wil. Met als smoes: vriend moest het op werk nu ook al doorgeven of vakantie was nu in de aanbieding dus kon echt niet eerst wachten om toestemming te vragen... En dan blijkt later dat ze toch niet geboekt heeft en het toch nog verschoven moet worden.
zondag 17 augustus 2025 om 07:28
Zoiets ja, ik was er steeds op voorbereid dat vakantie regelen een gedoe was.Winterkoud schreef: ↑16-08-2025 22:33En kon jij dan überhaupt vakantie nemen of zei je dan maar gewoon express de weken voor de weken die jij wilde hebben als eerste optie, zodat je na de collectieve sluiting mededeling van collega dan zei, prima neem ik de weken daarna?
zondag 17 augustus 2025 om 07:55
Wat een kleuterklas joh, als niemand zich geroepen voelt om zich een beetje collegiaal, redelijk en volwassen op te stellen als het over de vakantieplanning gaat.Wissewis schreef: ↑17-08-2025 02:28Volgend jaar mag ik oorlog gaan voeren met een paar anderen.
Mijn man wil één of andere zonsverduistering gaan bekijken in Spanje in ... augustus.
Ooit 1 keer eerder een poging gedaan vakantie te nemen in augustus en langer dan 2 dagen was mission impossible.
Ik gok dat ik nog sneller vrede sticht in Oekraïne en Rusland dan dat ik 2 weken vakantie gedaan krijg bij mijn collega's.
Met mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen kun je toch geen bedrijf runnen. Als management zou ik nooit toestaan dat altijd dezelfde de sjaak is.
zondag 17 augustus 2025 om 09:50
Maar dan maak jij dus nu een mail met volgend jaar augustus ben ik die 2 weken vrij. Mijn achterban is collega x.Wissewis schreef: ↑17-08-2025 02:28Volgend jaar mag ik oorlog gaan voeren met een paar anderen.
Ik gok dat ik nog sneller vrede sticht in Oekraïne en Rusland dan dat ik 2 weken vakantie gedaan krijg bij mijn collega's.
En dat er nog niet geboekt is, weet niemand. Heb je gedoe met collega’s ja jammer dan hoor, jij bent er niet. En de rest regelt het onderling maar.
Voor jezelf opkomen als het management het niet doet mag prima. Want die uren neem je nooit op, en staan nu nog open? Of uitbetaald? En je man is al deze jaren ook niet op vakantie geweest of alleen vakantie gehouden?
zondag 17 augustus 2025 om 09:53
In deze situatie moet je dus, management hebben. Als iedereen de ikke ikke mentaliteit heeft, zich inderdaad als kleuters gedragen.Loren schreef: ↑17-08-2025 07:55Wat een kleuterklas joh, als niemand zich geroepen voelt om zich een beetje collegiaal, redelijk en volwassen op te stellen als het over de vakantieplanning gaat.
Met mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen kun je toch geen bedrijf runnen. Als management zou ik nooit toestaan dat altijd dezelfde de sjaak is.
zondag 17 augustus 2025 om 10:26
Ik vind het altijd zo idioot dat de kinderlozen min of meer verplicht maar buiten het hoogseizoen moeten gaan! Dan heb je echt een heel ander soort vakantie.Wissewis schreef: ↑17-08-2025 02:28Volgend jaar mag ik oorlog gaan voeren met een paar anderen.
Maar goed, de bouwvak vind ik ook altijd zoiets stoms! Midden in de schoolvakantie, waardoor het voor collega's van je partner (als die ook in de schoolvakantie willen) onmogelijk wordt om 3 aaneengesloten weken op te nemen (als jij die 3 weken tenminste krijgt, niet zie ik vaak dat mensen dan maar genoegen nemen met 2 weken samen en ieder een week ervoor of erna.
zondag 17 augustus 2025 om 10:43
Winterkoud schreef: ↑17-08-2025 09:53In deze situatie moet je dus, management hebben. Als iedereen de ikke ikke mentaliteit heeft, zich inderdaad als kleuters gedragen.
Inderdaad.
Bizar dat volwassen mensen zoiets onderling niet eerlijk geregeld kunnen krijgen en dat "ingrijpen" van bovenaf dan nodig is. Maar precies wat jij zegt; ikke ikke ikke...
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 17 augustus 2025 om 10:53
Ik ken best wel veel mensen die ondanks dat ze niet in het hoogseizoen gaan omdat ze het buiten het hoogseizoen veel te stil vinden en een beetje reuring willen. Als je van een camping houdt met iedere avond entertainment dan moet je wel in het hoogseizoen....Winterkoud schreef: ↑16-08-2025 22:40@wissewis ook die regeling bij jou vind ik weer erg bijzonder.. willen die collega’s met volwassen kinderen niet zelf dan ik het laag seizoen vakantie?
zondag 17 augustus 2025 om 10:55
Inderdaad. Het zou echt bij mij (en ik denk bij geen enkele collega) in het hoofd opkomen om hier over te beginnen. Als je een beetje fatsoen hebt dan ga je gewoon naar zoiets. Zelfs als het familie van een naaste collega (waar je meer tijd mee doorbrengt dan met familie) doe je dat zonder gezeur.MrsM schreef: ↑15-08-2025 20:25Gelukkig komt het niet vaak voor, ik heb het 1x meegemaakt dat we met zijn allen naar een crematie gingen voor een betrokkene van ons bedrijf. Vgm was die op een zaterdag, staat me bij. Niemand heeft met 1 woord ook maar gesproken over uren schrijven of compensatie voor die dag. En de crematie was niet "verplicht" maar uit respect voor de betrokken persoon.
Ik persoonlijk zou het niet in mijn hoofd halen als werknemer om daar compensatie voor aan te vragen. Ik vind dat aan het onbeschofte grenzen eerlijk gezegd.
zondag 17 augustus 2025 om 10:58
Daarom werken zelfsturende teams maar heel beperkt. Dat werkt alleen in een team met gelijkgestemden die op volwassen en professionele wijze kunnen samenwerken zonder aansturing van bovenaf. Er wordt wel vaak geklaagd dat er zoveel managements/teamleider-lagen zijn, maar de praktijk leert dat het gewoon vaak nodig is. In de ideale wereld zou je 1 manager 100 of 200 mensen kunnen laten aansturen, in de praktijk is 20 vaak al een uitdaging.
zondag 17 augustus 2025 om 11:06
Ik snap dit nooit.-Matilda- schreef: ↑17-08-2025 10:26Ik vind het altijd zo idioot dat de kinderlozen min of meer verplicht maar buiten het hoogseizoen moeten gaan! Dan heb je echt een heel ander soort vakantie.
Maar goed, de bouwvak vind ik ook altijd zoiets stoms! Midden in de schoolvakantie, waardoor het voor collega's van je partner (als die ook in de schoolvakantie willen) onmogelijk wordt om 3 aaneengesloten weken op te nemen (als jij die 3 weken tenminste krijgt, niet zie ik vaak dat mensen dan maar genoegen nemen met 2 weken samen en ieder een week ervoor of erna.
Het echte hoogseizoen duurt twee maanden. Met een beetje goede wil en wat flexibiliteit van iedereen, inclusief de werkgever, krijg je dat toch wel op een eerlijke manier verdeeld onder alle collega's, met of zonder kinderen. En anders het ene jaar de ene ploeg eerste keuze en het jaar erop de andere ofzo. Verzin wat.
Het is bij al mijn werkgevers nog nooit een probleem geweest, niet toen ik kinderloos was, niet toen ik kleine kinderen had en niet nu ik grote kinderen heb. Bij man idem.
Kan me wel voorstellen dat het in 24-uursberoepen zoals de zorg wel een ingewikkelde puzzel kan zijn.
zondag 17 augustus 2025 om 11:15
zondag 17 augustus 2025 om 11:55
Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 11:15Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
Op zich heb je een punt natuurlijk, maar ook mensen zonder kinderen kunnen gebonden zijn aan schoolvakanties. Bijvoorbeeld wanneer je partner in de bouw werkt, of in het onderwijs.
En als je dan in een team zit met voornamelijk mensen met kinderen, dan ben jij steeds degene die geen vakantie op kan nemen gedurende die periode. Dat is ook niet eerlijk natuurlijk.
De schoolvakantie duurt 6 weken en juist middenin die 6 weken vallen die 3 weken van de bouwvak.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 17 augustus 2025 om 11:59
En vanaf welke leeftijd dan? Als ik met mijn grote kinderen op vakantie wil, ben ik nog steeds gebonden aan de schoolvakanties.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 11:15Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
zondag 17 augustus 2025 om 12:07
Ik vind dat kinderen gewoon een keuze zijn waarvan je zelf de consequenties draagt. Een van die consequenties is dat je aan schoolvakanties gebonden bent. Daar heb je dus ook zelf voor gekozen, en daar kan je kinderloze collega niets aan doen.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 11:15Ik vind dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang moeten hebben op mensen zonder kinderen of mensen met grote kinderen. Het zijn niet voor niets de SCHOOLvakanties. Twee weken ervoor of erna is het ook nog mooi weer op vakantiebestemmingen, dus waar hebben we het over?
Vakanties moet je eerlijk verdelen waarbij ieders privéwensen even zwaar wegen. Of je nou de schoolvakantie wil vanwege kinderen, vanwege een partner in het onderwijs, vanwege een zonsverduistering of wat dan ook.
zondag 17 augustus 2025 om 12:08
Ja een goedkopere en een rustigere vakantie.
Zodra ik buiten het hoogseizoen kan, graag.
Maar verplichten kan niet nee.
Ik had vroeger een collega die elk jaar op 2 januari zijn vakantie indiende. Twee weken midden in de zomervakantie en de twee weken kerstvakantie. Geen kinderen en zijn vrouw was ook niet gebonden aan de schoolvakanties. Ik had toen geen kinderen, maar collega’s wel. Ik ging veel liever in juni en september, dus ik had er geen last van. Maar het was natuurlijk wel heel erg egoïstisch. Elk jaar weer. Dus niet omdat hij nooit in augustus op vakantie kon.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in