After holiday, gezonder eten en afvallen!
woensdag 20 augustus 2025 om 15:42
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.
De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!
Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?
Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!
Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
woensdag 20 augustus 2025 om 22:34
Oh ik herken dit (helaas) zo goed! Hier zijn er ook teveel kilo’s bij gekomen nu aan het einde van de vakantie. Dat is daarvoor al ingezet trouwens…
Ik had stress op m’n werk, zat niet lekker in m’n vel en daardoor teveel gaan snaaien en drinken. En nu de laatste weken in de vakantie vooral veel wijn, dat tikt ook wel aan natuurlijk. En ik beweeg ook minder dan voorheen.
Dus de knop moet om! Weer vaker wandelen, regelmatiger fietsen naar werk en wellicht het hardlopen weer oppakken.
Daarnaast minder grote porties eten, minder bewerkt eten en sausjes, en minder snaaien en snacken. Dat laatste moet ik ook gewoon niet in huis halen.
En traktaties met koek en gebak enzo ga ik ook afslaan. Ik neem dat omdat mijn brein dat op de een of andere manier toch wil, maar als ik het eenmaal eet vind ik er weinig aan en denk ik bij de eerste hap al wat zonde dat ik dit eet, ik mis er niks aan.
Ik heb voor deze periode van aankomen al geprobeerd om het idee van Project Gezond te volgen. Toen heb ik ook echt de calorieën bijgehouden van wat ik allemaal eet. Het idee om minder te eten dan ik nodig heb helpt me wel, maar de calorieën zo precies bijhouden en de weekmenu’s volgens ga ik niet meer doen. Dat geeft me teveel stress en juist daarom houd ik het niet vol.
Qua gewicht en lengte zit ik trouwens op 64 kg en 1.62m. Begin dit jaar stond de weegschaal nog op 59 kg
Dat wil ik graag weer bereiken. Ik merk het nu ook gewoon aan de lovehandles en mn bovenbenen. Broeken zitten allemaal strakker.
Er moet dus wat gebeuren!! Fijn om dat zo samen te doen
Ik had stress op m’n werk, zat niet lekker in m’n vel en daardoor teveel gaan snaaien en drinken. En nu de laatste weken in de vakantie vooral veel wijn, dat tikt ook wel aan natuurlijk. En ik beweeg ook minder dan voorheen.
Dus de knop moet om! Weer vaker wandelen, regelmatiger fietsen naar werk en wellicht het hardlopen weer oppakken.
Daarnaast minder grote porties eten, minder bewerkt eten en sausjes, en minder snaaien en snacken. Dat laatste moet ik ook gewoon niet in huis halen.
En traktaties met koek en gebak enzo ga ik ook afslaan. Ik neem dat omdat mijn brein dat op de een of andere manier toch wil, maar als ik het eenmaal eet vind ik er weinig aan en denk ik bij de eerste hap al wat zonde dat ik dit eet, ik mis er niks aan.
Ik heb voor deze periode van aankomen al geprobeerd om het idee van Project Gezond te volgen. Toen heb ik ook echt de calorieën bijgehouden van wat ik allemaal eet. Het idee om minder te eten dan ik nodig heb helpt me wel, maar de calorieën zo precies bijhouden en de weekmenu’s volgens ga ik niet meer doen. Dat geeft me teveel stress en juist daarom houd ik het niet vol.
Qua gewicht en lengte zit ik trouwens op 64 kg en 1.62m. Begin dit jaar stond de weegschaal nog op 59 kg

Dat wil ik graag weer bereiken. Ik merk het nu ook gewoon aan de lovehandles en mn bovenbenen. Broeken zitten allemaal strakker.
Er moet dus wat gebeuren!! Fijn om dat zo samen te doen
woensdag 20 augustus 2025 om 22:36
Ik heb een hele tijd mijn calorieën bijgehouden via de app lifesum (misschien ook weer mee beginnen. ). Is misschien een tip. Heel makkelijk in gebruik en je kunt producten scannen, dan berekent de app alle voedingsstoffen ed ook automatisch.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 20 augustus 2025 om 22:40
Zien jullie jezelf trouwens dikker of dunner als je bent (of heb jeeen realistisch beeld)?
Ik denk dus echt dat ik er dunner eruit zie dan ik ben. Tot ik vakantiefoto's zag...
De juiste stimulans om nu echt de gebruikelijke schop onder mijn eigen kont te geven om nu écht er eens iets aan te doen.
Ik denk dus echt dat ik er dunner eruit zie dan ik ben. Tot ik vakantiefoto's zag...

De juiste stimulans om nu echt de gebruikelijke schop onder mijn eigen kont te geven om nu écht er eens iets aan te doen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 20 augustus 2025 om 22:46
Ik vind het ook lastig om na de vakantie weer in het gareel te komen. Tussen november 2024 en juli 2025 ben ik 12 kilo afgevallen en nu wil ik er eigenlijk nog een vanaf. Al sinds juli dus eigenlijk en ik blijf maar hangen op hetzelfde gewicht. Inmiddels zit ik wel al twee weken stabiel onder de 53, maar ik wil naar 52 (ben maar 1,59 m lang). Dat laatste stukje wil maar niet, maar ik wil niet meer naar het strenge regime van de eerste 6 maanden. Het was echt niet makkelijk want op de een of andere manier vind ik zoute snackjes en chocolade veel lekkerder dan een kiwi of banaan

woensdag 20 augustus 2025 om 22:48
Bij mij ging de knop om toen ik een foto zag die een vriendin van mijn dochter had gemaakt zonder dat ik het wist. Ik keek naar die foto en vroeg me serieus even af wie die gezette dame van middelbare leeftijd was die haar arm om mijn kind hadLucy schreef: ↑20-08-2025 22:40Zien jullie jezelf trouwens dikker of dunner als je bent (of heb jeeen realistisch beeld)?
Ik denk dus echt dat ik er dunner eruit zie dan ik ben. Tot ik vakantiefoto's zag...![]()

donderdag 21 augustus 2025 om 06:36
Ha ladies! Ik schrijf ook graag mee. Ik ben 60kg en ik wil graag 3-5 kg kwijt. Ik ben heel klein in de lengte, dus die 3-5 kg extra die ik nu weeg is zichtbaar.
Ik weet dat ik me prettiger voel in m’n vel als ik dat kan afvallen.
De zomer heb ik ook alles een beetje los gelaten. Aan calorieën tellen doe ik niet, maar ik wil vooral letten op bewuster eten. Sneller opmerken dat ik vol zit, bijvoorbeeld
Ik weet dat ik me prettiger voel in m’n vel als ik dat kan afvallen.
De zomer heb ik ook alles een beetje los gelaten. Aan calorieën tellen doe ik niet, maar ik wil vooral letten op bewuster eten. Sneller opmerken dat ik vol zit, bijvoorbeeld
donderdag 21 augustus 2025 om 07:16
Gelukkig zit iedereen in hetzelfde schuitje.
Calorieën tellen heb ik heel lang gedaan, maar ik word er niet heel gelukkig van. Daarnaast weet ik ongeveer wat ik kan eten.
Ik probeer nu te focussen op eiwitten en volume. Favoriet van mij om 2x per week te lunchen is een eiersalade zelfgemaakt met 1 ei en een avocado.
Overigens eet ik gewoon met het gezin mee de avonden, maar ik verzin vaak wat we eten maar ik kook niet.
Ik werd dit jaar wel gelukkiger van de vakantie foto’s dan vorig jaar. Afgelopen jaar ook best wat afgevallen, mede omdat ik een flinke griep te pakken heb gehad.
Daardoor flink aangekomen door long COVID en helemaal niet bewegen. Inmiddels 95% hersteld en pak het leven weer op zoals het was.
Calorieën tellen heb ik heel lang gedaan, maar ik word er niet heel gelukkig van. Daarnaast weet ik ongeveer wat ik kan eten.
Ik probeer nu te focussen op eiwitten en volume. Favoriet van mij om 2x per week te lunchen is een eiersalade zelfgemaakt met 1 ei en een avocado.
Overigens eet ik gewoon met het gezin mee de avonden, maar ik verzin vaak wat we eten maar ik kook niet.
Ik werd dit jaar wel gelukkiger van de vakantie foto’s dan vorig jaar. Afgelopen jaar ook best wat afgevallen, mede omdat ik een flinke griep te pakken heb gehad.
Daardoor flink aangekomen door long COVID en helemaal niet bewegen. Inmiddels 95% hersteld en pak het leven weer op zoals het was.
donderdag 21 augustus 2025 om 07:57
Herkenbaar! Ik zag een foto gemaakt van m'n zijkant, oefff.. m'n hoofd leek wel ontploft, dikke nek en armen. Maar de foto heb ik opgeslagen en zie ik regelmatig, dus dat helpt om de urgentie nu echt in te zien.Lucy schreef: ↑20-08-2025 22:40Zien jullie jezelf trouwens dikker of dunner als je bent (of heb jeeen realistisch beeld)?
Ik denk dus echt dat ik er dunner eruit zie dan ik ben. Tot ik vakantiefoto's zag...![]()
Paar jaar geleden heb ik bij een diëtist gelopen, daar veel tips gekregen en 12kg afgevallen. Helaas zit er weer 7kg aan.. lastige is dat ik door ziekte niet kan sporten/wandelen enz, maar ik wel erfelijk belast ben met hoog cholesterol. Nu nog geen medicijnen voor nodig maar ik moet daarom echt zorgen dat m'n gewicht weer gezond wordt. We gaan ervoor!
donderdag 21 augustus 2025 om 08:28
Ik zie/zag mezelf dunner, en was dan inderdaad verbaasd over fotos die iemand anders maakte. En laatst in een kleedkamer zag ik in onflateus licht mezelf en schrok ik.
Dus de knop is om. Ik hou mijn eten bij, ga wat hoger zitten in eiwitten en doe snacks en tussendoortjes met mate. Ik ben dus ook begonnen met dagelijks bewegen en daarvan merk ik al zo veel verschil in hoe ik me voel dat dat ook al goede motivatie is. Verder gaat afvallen heeeeel langzaam wat dan weer niet heel motiverend is.
Dus de knop is om. Ik hou mijn eten bij, ga wat hoger zitten in eiwitten en doe snacks en tussendoortjes met mate. Ik ben dus ook begonnen met dagelijks bewegen en daarvan merk ik al zo veel verschil in hoe ik me voel dat dat ook al goede motivatie is. Verder gaat afvallen heeeeel langzaam wat dan weer niet heel motiverend is.
donderdag 21 augustus 2025 om 09:58
donderdag 21 augustus 2025 om 10:09
Ik ga weer terug naar wat ik deed toen ik slanker was: fruitbakje met wat kwark. Overdag vind ik fruit toch een gedoe.Annna-lisa schreef: ↑21-08-2025 09:58Inderdaad het idee dat de meesten een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Voor de mede-avond-snaaiers: hoe zijn jullie van plan dat aan te pakken? Dus niet de chips te pakken, maar... wat dan? En misschien dan juist even hier kijken, op dit topic, om elkaar op het goede spoor te houden![]()
Fox off!
donderdag 21 augustus 2025 om 10:57
Ik geef momenteel ingrediënten aan Chat GPT met het aantal calorieën wat ik wil en Chat GPT geeft dan allerlei suggesties.Annna-lisa schreef: ↑21-08-2025 09:58Inderdaad het idee dat de meesten een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Voor de mede-avond-snaaiers: hoe zijn jullie van plan dat aan te pakken? Dus niet de chips te pakken, maar... wat dan? En misschien dan juist even hier kijken, op dit topic, om elkaar op het goede spoor te houden![]()
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 21 augustus 2025 om 11:04
Klinkt goed inderdaad! Ik ben alleen meer van het hartige, dus fruit en kwark zou ik niet zo snel pakken dan als alternatief voor chips. Ik zat te denken aan zelfgepofte popcorn? Niet teveel olie bij poffen, kruiden met beetje zout, knoflookpoeder en edelgist.
@Joppie, ik zal het eens invoeren in chatgpt

donderdag 21 augustus 2025 om 11:24
Ik vind het erg prettig, ook om ingrediënten op te maken.Annna-lisa schreef: ↑21-08-2025 11:04Klinkt goed inderdaad! Ik ben alleen meer van het hartige, dus fruit en kwark zou ik niet zo snel pakken dan als alternatief voor chips. Ik zat te denken aan zelfgepofte popcorn? Niet teveel olie bij poffen, kruiden met beetje zout, knoflookpoeder en edelgist.
@Joppie, ik zal het eens invoeren in chatgpt![]()
Ik had vanochtend Griekse yoghurt, Alpro (van kraskaart AH) volkoren havermout, pruim, frambozen en wat walnoten.
Vanmiddag roerbakgroente met een ei erdoor en 2 volkoren boterhammen met zuivelspread, tomaat en komkommer.
Vanavond sla met fruit, augurk e.d. met kipfilet schnitzel.
Ik zit dan totaal op ca 1250 calorieën dus ook nog ruimte voor een tussendoortje, fruit en/ of capuchino.
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 21 augustus 2025 om 11:59
Ik heb een zak voor in de magnetron. Daarmee pof je mais, zonder olie. Daarna even met een bloemenspuit licht nat maken en dan zout erop.Annna-lisa schreef: ↑21-08-2025 11:04Klinkt goed inderdaad! Ik ben alleen meer van het hartige, dus fruit en kwark zou ik niet zo snel pakken dan als alternatief voor chips. Ik zat te denken aan zelfgepofte popcorn? Niet teveel olie bij poffen, kruiden met beetje zout, knoflookpoeder en edelgist.
@Joppie, ik zal het eens invoeren in chatgpt![]()
Fox off!
donderdag 21 augustus 2025 om 16:17
Joppie, is 1250 calorieën niet wat weinig? Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik zou dan denk ik echt honger hebben. Of eet je wel nog wat tussendoor?
Ik was vandaag bij Sail met de kinderen. Erg leuk, maar wel anders gegeten dan ik wilde (wel de friet e.d. laten staan), en een ijsje genomen. Maar... Wel ook veel gelopen, dus dat compenseert het ijsje dan weer denk ik.
Wat ik doe als vervanging van snacks in de avond zijn soms rijstwafels met kaas poeder a la snack a jacks. Die vind ik meestal ok. Ook groente met een dipsausjes van yoghurt, knoflook en kruiden vind ik lekker, maar ben vaak te lui om het te maken
En soms niets. Heb met mezelf afgesproken dat ik nog 1x per week chips mag, want dat vind ik wel heel lekker. Heb het voornemen met mijn vriend gedeeld, en dat helpt omdat ik me dan schuldig voel als ik het toch eet, haha.
Ik was vandaag bij Sail met de kinderen. Erg leuk, maar wel anders gegeten dan ik wilde (wel de friet e.d. laten staan), en een ijsje genomen. Maar... Wel ook veel gelopen, dus dat compenseert het ijsje dan weer denk ik.
Wat ik doe als vervanging van snacks in de avond zijn soms rijstwafels met kaas poeder a la snack a jacks. Die vind ik meestal ok. Ook groente met een dipsausjes van yoghurt, knoflook en kruiden vind ik lekker, maar ben vaak te lui om het te maken

donderdag 21 augustus 2025 om 16:25
Ik koop zaterdag 1 zak, samen met 3 blikjes fris. Vanaf zaterdag is het in het weekend 1 zak chips en elke avond een blikje frisdrank. Ik kan wel Fanta en Cola blijven drinken (en dat doe ik dan ook vaak).
Fox off!
donderdag 21 augustus 2025 om 17:01
Ik eet alleen nog tussen 12 en 20 uur. Geen snaai meer dus savonds.
Ik lunch met yoghurt met 3/4 stuks fruit, eet tussendoor 2 boterhammen met beleg en (snoep)groente en savonds wat de pot schaft. En bij erge trek wat noten.
Maisnon: ik vind groente snacken met humus (de pittige, met ras al hanout) ook erg lekker. Misschien als tip ipv je yoghurtdip (als die teveel moeite is
)? Dat valt qua calo ook wel mee en is gezond (want voornamelijk kikkererwten).
Als ik een tijd (lees: een maand of 2) bezig ben en op de rit ben kan ik in het weekend mezelf weer toestaan soms iets lekkers te eten. Doe ik het meteen, dan gaat de poging ook direct weer mis. Is ondertussen mijn ervaring.
En het klinkt weinig wat ik eet, maar ik verbrand dus ook niets omdat ik bijna niet beweeg.
Mijn voornemen iedere dag te gaan wandelen is nog niet gelukt helaas...
Morgen. Ga ik echt beginnen met wandelen.
Ik lunch met yoghurt met 3/4 stuks fruit, eet tussendoor 2 boterhammen met beleg en (snoep)groente en savonds wat de pot schaft. En bij erge trek wat noten.
Maisnon: ik vind groente snacken met humus (de pittige, met ras al hanout) ook erg lekker. Misschien als tip ipv je yoghurtdip (als die teveel moeite is
Als ik een tijd (lees: een maand of 2) bezig ben en op de rit ben kan ik in het weekend mezelf weer toestaan soms iets lekkers te eten. Doe ik het meteen, dan gaat de poging ook direct weer mis. Is ondertussen mijn ervaring.
En het klinkt weinig wat ik eet, maar ik verbrand dus ook niets omdat ik bijna niet beweeg.
Mijn voornemen iedere dag te gaan wandelen is nog niet gelukt helaas...
Morgen. Ga ik echt beginnen met wandelen.
donderdag 21 augustus 2025 om 17:21
Wat een gezelligheid al hier!
Wat betreft de avondsnack: ik ga voor een stukje chocola als de kinderen slapen.
En als dat niet genoeg blijkt, verschuif ik de yoghurt/kwark van na de maaltijd naar in de avond. Chips en nootjes eet ik regelmatig in de avonden, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo lekker. Dus daar ga ik ook bewustere keuzes in maken.
Goeie nick Nutella: die koop ik bijna nooit omdat ik dat echt met lepel naar binnen kan werken. Of een dikke laag tussen koekjes.
Maar dat is inspiratie de verkeerde kant op.
Wat betreft de avondsnack: ik ga voor een stukje chocola als de kinderen slapen.
Goeie nick Nutella: die koop ik bijna nooit omdat ik dat echt met lepel naar binnen kan werken. Of een dikke laag tussen koekjes.
donderdag 21 augustus 2025 om 19:19
Haha, ik ben wel gek op chocola, maar niet op nutella. Maar iets met huisgenoten en lege potten op het aanrecht.bb14 schreef: ↑21-08-2025 17:21Wat een gezelligheid al hier!
Wat betreft de avondsnack: ik ga voor een stukje chocola als de kinderen slapen.En als dat niet genoeg blijkt, verschuif ik de yoghurt/kwark van na de maaltijd naar in de avond. Chips en nootjes eet ik regelmatig in de avonden, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo lekker. Dus daar ga ik ook bewustere keuzes in maken.
Goeie nick Nutella: die koop ik bijna nooit omdat ik dat echt met lepel naar binnen kan werken. Of een dikke laag tussen koekjes.Maar dat is inspiratie de verkeerde kant op.
Fox off!
donderdag 21 augustus 2025 om 19:25
Ik gebruik lifesum. Daarbij kun je ook producten scannen. Onbetaalde versie houdt de basisdingen bij verhouding eiwitten/koolhydraten/vetten ed), betaalde versie houdt ook bij wat je aan vitamines en mineralen binnen krijgt.
Je kunt ook invoeren wat je aan beweging hebt gedaan.
Je kunt ook invoeren wat je aan beweging hebt gedaan.
donderdag 21 augustus 2025 om 20:16
Ik kom met drie maaltijden op ongeveer 1250 calorieën dus daarnaast nog ruimte voor een tussendoortje, appel, rijstwafel, ijsje of capuchino(s)Maisnon3 schreef: ↑21-08-2025 16:17Joppie, is 1250 calorieën niet wat weinig? Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik zou dan denk ik echt honger hebben. Of eet je wel nog wat tussendoor?
Wat ik doe als vervanging van snacks in de avond zijn soms rijstwafels met kaas poeder a la snack a jacks. Die vind ik meestal ok. Ook groente met een dipsausjes van yoghurt, knoflook en kruiden vind ik lekker, maar ben vaak te lui om het te makenEn soms niets. Heb met mezelf afgesproken dat ik nog 1x per week chips mag, want dat vind ik wel heel lekker. Heb het voornemen met mijn vriend gedeeld, en dat helpt omdat ik me dan schuldig voel als ik het toch eet, haha.
Maar mensen gaan voorbij

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in