Gevoel vs verstand

21-08-2025 11:12 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een aantal jaar single te zijn geweest heb ik onlangs een leuke man ontmoet. Hij is letterlijk een droomman: lief, zorgzaam, emotioneel volwassen, luchtig als het moet, goed in bed. Ik vóel me ook echt goed bij hem, dat is best nieuw voor mij. Als ik in zijn armen lig voel ik me veilig en geborgen en ik wil hem heel graag liefde geven, in de vorm van lekker voor hem koken, hem masseren, kusjes en knuffels geven etc (ik ben normaal niet zo'n affectueus (is dat een woord?) persoon). Allemaal goede tekenen dus.

En toch... ik ben altijd al bovengemiddeld kritisch geweest in relaties. Ieder klein dingetje merk ik op, en elk dingetje kan een stortvloed aan gedachten in m'n hoofd veroorzaken die me ervan proberen te overtuigen dat ik niet verliefd ben op deze man. Een kledingstuk dat ik niet mooi vind, overenthousiast appgedrag, een slecht grapje - er hoeft maar iets te gebeuren of ik denk al: zie je wel, dit is hem niet. Daardoor lukt het me ook slecht om te genieten van het moment, ik ben continu hyperalert op alles wat hij zegt en doet. Terwijl als we vervolgens weer samen in bed liggen, al die twijfels wegvallen en ik me gewoon echt heel fijn bij hem voel.

Een typisch gevalletje van gevoel versus verstand dus. Ergens denk ik dat ik deze man door zo kritisch te zijn onbewust op afstand probeer te houden. Ik heb geen al te beste ervaringen met relaties en ben heel erg gesteld op single zijn; ik ben als single altijd gelukkiger dan in relaties. Deze man komt nu erg dichtbij en dat vind ik denk ik eng. Ik sta nu net weer wat steviger in m'n schoenen en ben bang om die kant van mezelf te verliezen. Tegelijkertijd wil ik me heel graag openstellen voor de liefde, voor echte liefde dit keer, maar op deze manier ga ik daar niet komen. :frusty:

Iemand tips? Ervaringen?
lunahart1993 wijzigde dit bericht op 21-08-2025 11:28
1.74% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
21-08-2025 13:00
Dit is geen geval van gevoel versus verstand. Dit is een geval van: jouw verstand probeert je gevoel te saboteren.
Waarom zou dat kunnen zijn? Je doet het misschien onbewust, maar ook dan is er een reden voor. Kun je die vinden?

Helemaal mee eens! Je verstand probeert je ergens tegen te beschermen. Ook als dat misschien helemaal niet helpend is. Ooit heb je jezelf aangeleerd dat een bepaald gedrag (afstand houden) je beschermt tegen pijn. In die situatie was dat waarschijnlijk ook de juiste manier om pijn en verdriet te verminderen. Maar in deze situatie helpt het je juist niet. Dus je verstand is niet perse verkeerd - het slaat alleen uit op de verkeerde momenten. Want het klinkt niet alsof je met deze partner het nodig hebt om afstand te houden om jezelf te beschermen.
Laat je relatieverleden je huidige leven niet zo bepalen. Nu is nu en niet alles zo overanalyseren.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
MissNuada schreef:
21-08-2025 11:19
Mbt de 'slechte' grapjes: vertrouw je onderbuik. Vaak zijn de grapjes helemaal niet slecht maar gewoon duidelijke rode vlaggen.

Slechte grappen uit het genre "waarom heeft een vrouw één hersencel meer dan een koe? Omdat ze anders de keuken onderschijt" zijn rode vlaggen.
Slechte grappen omdat ze op het volkomen verkeerde moment komen omdat je bv iets naars hebt meegemaakt zijn ook rode vlaggen.

Slechte grappen in de zin van woordspelingen en meligheid en nerderige verwijzingen hebben niks met rode vlaggen te maken. Dus er is echt meer context nodig om zoiets te kunnen zeggen.
Na zevenhonderd jaren
Toch denk ik dat jouw gevoel eigenlijk toch wel probeert te zeggen dat je hem niet leuk genoeg vindt. Niet als signaal of rode vlag, er is waarschijnlijk niks mis met deze man als in: waarschuwing, wegwezen!!! maar ik denk dat als je dit nu negeert en gaat wegredeneren: wat kan mij die ruitjesblouse schelen, ach al die XXX Love you TOPPERTJE berichten zijn toch eigenlijk lief bedoeld en dat vreselijke oorhaar brrr. Dat je daar over een jaar (of drie, of vijf) eigenlijk nog steeds aan ergert en dan tegen jezelf zegt: eigenlijk wist ik toen al dat ik hem toch net niet leuk genoeg vond..
Een typisch gevalletje van gevoel versus verstand dus.
Wat heeft dit met verstand te maken? Om iemand vanwege de dingen die je noemt af te wijzen vind ik eigenlijk helemaal niet zo rationeel.
pina schreef:
21-08-2025 16:11
Wat heeft dit met verstand te maken? Om iemand vanwege de dingen die je noemt af te wijzen vind ik eigenlijk helemaal niet zo rationeel.
Oh ik had dat gevoel-verstand dus precies andersom opgevat:

Dat je verstandelijk weet dat het gewoon een goeierd is maar dat het gevoel niet 100% matcht met wat je eigenlijk bij de goeierd zou willen voelen.

Het tegenovergestelde dus van een gevoel-verstand ding waarbij je weet dat de man in kwestie eigenlijk niet oke is, foute keuzes maakt e.d. maar het gevoel zooooo fijn is dat je daar niet meer aan wil denken. Dat je dus voor zijn charmes valt, gevoelig bent (in "positieve" zin) voor zijn opmerkingen en helemaal niet geërgerd bent door zijn kleding en appjes maar dat juist er zo lekker aan vindt.
Wat jij schrijft TO heb ik ook gehad toen ik pas verkering had met mijn man. Daarvoor diverse relaties gehad die steeds op niets uitliepen. Het leek wel of ik bang was om weer een nieuwe relatie te beginnen. Ik vermoed dat het bindings/verlatingsangst was. Langzamerhand zijn die vervelende gedachten die jij ook hebt, minder geworden en op den duur helemaal verdwenen. We zijn al meer dan 40 jaar gelukkig getrouwd.

Een vraag: stel dat jouw vriend op een dag zegt dat hij de relatie wil stoppen, hoe zou jij dit vinden? Dat vroeg ik mij ook af toen ik in het begin van mijn verkeringstijd zulke vervelende gedachten had. Mijn antwoord was altijd: ik zou het vreselijk vinden als hij het uit zou maken. Dus wist ik dat we bij elkaar horen. Stel die vraag eens aan jouzelf TO, misschien schept dit duidelijkheid.
We weten te weinig om te kunnen beoordelen.

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn:
- soms was het bindingsangst en zet je door en ben je ineens 40 jaar getrouwd
- soms maak je het uit en blijkt dat je onderbuik toch gelijk had: het blijkt een creep of hij past gewoon niet bij jou.

Welke van de 2 kunnen wij met zo weinig informatie niet zeggen.

Hoe zien zijn rare grapjes en app-gedrag er precies uit?

Valt hij je nonstop lastig, terwijl hij weet dat je ergens bent? Zijn zijn grapjes ongepast voor bepaalde groepen?
Airysuit schreef:
21-08-2025 11:22
Wat een onzin. Slechte grap kan ook gewoon andere soort humor zijn? Ik vond mijn vriend zijn humor helemaal niks eerste 2 a 3 maanden, maar het is langzaam gaan groeien en inmiddels vind ik m super grappig ook omdat ik hem nu goed ken en weet waar zijn humor vandaan komt.
Precies. Slechte grapjes zijn niet meteen foute grapjes. Als iemand aankomt met "het is groen en gaat van een berg: skiwi" aankomt vind ik dat een behoorlijk slechte grap maar niet per se een rode vlag. Hoogstens dat de humor niet altijd matcht.
Ginevra schreef:
21-08-2025 15:31
Slechte grappen uit het genre "waarom heeft een vrouw één hersencel meer dan een koe? Omdat ze anders de keuken onderschijt" zijn rode vlaggen.
Slechte grappen omdat ze op het volkomen verkeerde moment komen omdat je bv iets naars hebt meegemaakt zijn ook rode vlaggen.

Slechte grappen in de zin van woordspelingen en meligheid en nerderige verwijzingen hebben niks met rode vlaggen te maken. Dus er is echt meer context nodig om zoiets te kunnen zeggen.
Ha dit dus!
Vivalafete25 schreef:
21-08-2025 20:22
Precies. Slechte grapjes zijn niet meteen foute grapjes. Als iemand aankomt met "het is groen en gaat van een berg: skiwi" aankomt vind ik dat een behoorlijk slechte grap maar niet per se een rode vlag. Hoogstens dat de humor niet altijd matcht.
Daarom had ik het over een onderbuikgevoel bij slechte grappen.
Een is gewoon niet zo grappig maar zal je geen raar gevoel geven en het ander is een dikke rode vlag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven