Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 449 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 233

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (61%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (17%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (15%)
Anders. (7%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Hecamel schreef:
02-09-2025 10:37
Maar waarom mag je mensen wel uitsluiten omdat ze racistische opmerkingen maken, maar niet omdat ze mensen uitsluiten omdat ze van een ander ras zijn? Of een ander geloof aanhangen?

En tuurlijk mag iedereen een grens trekken, alleen vraag ik me oprecht af waarom je als links wel een groep mag uitsluiten, maar extreem rechts niet een bepaalde groep mag uitsluiten.
Dus als je tegen racisme bent, dan ben je ook al "links"?
Maar goed, ik vind het al heel lang gek dat er alleen over links-rechts wordt gesproken en niet over progressief-conservatief.
NSC en D66 zitten praktisch op dezelfde plek op de links-rechts as, en PVV is veel linkser dan de VVD bijvoorbeeld.

Afbeelding
*dit plaatje was van de vorige verkiezingen, kan nog wijzigen nav de partijprogramma's
rosanna08 schreef:
02-09-2025 10:41
waarom is het hoogdravend om geen vriendschap te onderhouden met mensen die over bepaalde zaken fundamenteel anders denken?
Het is hoogdravend om te doen alsof je daardoor beter bent dan de mensen die fundamenteel anders denken, en daar heb ik mijn vraagtekens bij of je dan wel zo fundamenteel anders denkt.

In mijn optiek is dan alleen de groep anders, maar de denkwijze hetzelfde.
Vanielje schreef:
02-09-2025 10:45
Dus als je tegen racisme bent, dan ben je ook al "links"?
Dat zeg ik niet.
Vorige keer PVV en dit keer waarschijnlijk BBB.
BuzzieBee schreef:
02-09-2025 09:00
.......
Mijn vriendin stemt SP. Snap ik, ze verdient net het minimum loon, is alleenstaand, moet elk dubbeltje tien keer omdraaien. Ik stem financieel rechts en zou nooit SP stemmen. Maar dat maakt haar echt niet een minder leuke vriendin. Ook niet als iemand op de PVV zou stemmen.
Wat een fijne open houding. Dankjewel daarvoor.
rosanna08 schreef:
02-09-2025 10:44
serieus??? En het gaat niet om links of rechts he, er zijn genoeg mensen racistisch die links stemmen. Prima om dan in jouw ogen hoogdravend te zijn, maar ik ga echt geen vriendschap aan met mensen die racistische uitspraken doen en/of vrouwenhaat/homohaat enz laten zien/horen.
Maar dat is dus niet wat ik vraag.

De vraag is waarom het wel goed is om racisten en vrouwenhaters en homohaters uit te sluiten, maar andersom niet.
En daar vervolgens ook nog (in mijn ogen) trots op zijn. Misschien is trots of hoogdravend niet het juiste woord, maar als ik dat soort dingen lees, komt dat altijd wel in mij op.
AnAppleADay schreef:
02-09-2025 10:46
Maar goed, ik vind het al heel lang gek dat er alleen over links-rechts wordt gesproken en niet over progressief-conservatief.
NSC en D66 zitten praktisch op dezelfde plek op de links-rechts as, en PVV is veel linkser dan de VVD bijvoorbeeld.
Twee kwadranten zijn bijna helemaal leeg. Ondanks de veelheid van partijen is er helemaal niet zoveel te kiezen.
questy wijzigde dit bericht op 02-09-2025 11:02
16.13% gewijzigd
Hecamel schreef:
02-09-2025 10:56

De vraag is waarom het wel goed is om racisten en vrouwenhaters en homohaters uit te sluiten, maar andersom niet.
En daar vervolgens ook nog (in mijn ogen) trots op zijn. Misschien is trots of hoogdravend niet het juiste woord, maar als ik dat soort dingen lees, komt dat altijd wel in mij op.
Volgens mij gaat het hier over vriendschap en dat mag je zeker zelf bepalen wie je in je leven toelaat en wie niet. Of dat nu diens politieke voorkeur, zweetvoeten of alcoholinname is. Dat is wat anders dan uitsluiten of niet in het dagelijkse verkeer met elkaar omgaan.

Verder is dikgedrukte verboden volgens art 1 van de grondwet. Niet bevriend willen zijn met iemand is dat niet.
surferrosa wijzigde dit bericht op 02-09-2025 11:02
3.24% gewijzigd
Where is my mind?
Hecamel schreef:

Omdat je als vrouw, homo of zwart iemand geen keus hebt daarin. Je wordt zo geboren. Natuurlijk mag je die niet uitsluiten.
Mensen die op zulke gronden mensen uitsluiten, vind ik echt verwerpelijk. Ik hoef daar dus echt geen vrienden mee te zijn. Ik sluit ze niet uit om wie ze zijn, maar om hoe ze doen. Dat is heel iets anders.
Hecamel schreef:

Daar heb ik geen antwoord op, ik zie het niet als goed of slecht en ben er evenmin trots op.

Uit ervaring weet ik dat een goed gesprek te vaak stuk loopt met iemand die vindt dat LGBTI'ers "normaal" moeten doen of "genezen" moeten worden. Tja, en met mannen/vrouwen die vinden dat korte rokjes "gewoon een uitdaging" zijn kan ik evenmin weinig.
Vanielje schreef:
02-09-2025 10:37
En voor mij ligt die grens ook bij alles wat de rechtsstaat inperkt, de onafhankelijkheid van de rechtsstaat aantast en de individuele vrijheden van de mens beknot.
eens hoor, ik kan ook niet omgaan met mensen die vrouwen minderwaardig vinden, of homo's
SurferRosa schreef:
02-09-2025 11:00
Volgens mij gaat het hier over vriendschap en dat mag je zeker zelf bepalen wie je in je leven toelaat en wie niet. Of dat nu diens politieke voorkeur, zweetvoeten of alcoholinname is. Dat is wat anders dan uitsluiten of niet in het dagelijkse verkeer met elkaar omgaan.

Verder is dikgedrukte verboden volgens art 1 van de grondwet. Niet bevriend willen zijn met iemand is dat niet.

Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet stelt dat alle mensen in Nederland gelijk zijn in gelijke gevallen en dat discriminatie op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid, of enige andere grond, verboden is. Dit artikel vormt de basis voor gelijke behandeling en het discriminatieverbod in Nederland en is een belangrijk grondrecht dat burgers beschermt tegen ongelijke behandeling door de overheid en andere instanties.

Net als mijn dikgedrukte. Vandaar mijn vraag.
BuzzieBee schreef:
02-09-2025 09:00
Mijn vriendin stemt SP. Snap ik, ze verdient net het minimum loon, is alleenstaand, moet elk dubbeltje tien keer omdraaien. Ik stem financieel rechts en zou nooit SP stemmen. Maar dat maakt haar echt niet een minder leuke vriendin. Ook niet als iemand op de PVV zou stemmen.
Omdat je aangeeft VVD te stemmen ben ik niet zo onder indruk van die 'open houding' aangaande PVV'ers. Want dat wisten we toch al? Dat de VVD de PVV mede in het zadel heeft geholpen?
Hecamel schreef:

je hebt een keuze om racistisch te zijn, om vrouwen als vuil te behandelen en om mensen te veroordelen om wie ze zijn. Je hebt geen keuze om vrouw of homo te zijn of uit een ander land te komen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hecamel schreef:

er is een belangrijk verschil tussen Gedrag & Identiteit

Niet met racisten omgaan gaat over het afwijzen van gedrag of overtuigingen (iemand kiest ervoor racistisch te handelen of denken).
Zwarte mensen buitensluiten gaat over het afwijzen van wie iemand ís (iets waar diegene geen keuze in heeft, zoals afkomst of huidskleur).
Hecamel schreef:
02-09-2025 11:03
Net als mijn dikgedrukte. Vandaar mijn vraag.
Nogmaals, niet bevriend willen zijn met iemand is niet strafbaar.
Where is my mind?
Hecamel schreef:

Misschien ook iets met strafrecht? Of iets dat mogelijk strafbaar is?

Je kunt je ook afvragen waarom mensen criminelen uitsluiten. Of terroristen. Of pedoseksuelen?
AnAppleADay schreef:
02-09-2025 10:46

Afbeelding
*dit plaatje was van de vorige verkiezingen, kan nog wijzigen nav de partijprogramma's
De PVV stemt heel vaak (bijna alleen maar) rechts bij moties en kan je dus echt niet links noemen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
02-09-2025 11:08
De PVV stemt heel vaak (bijna alleen maar) rechts bij moties en kan je dus echt niet links noemen.
Op deze as staat PVV ook op rechts. Alleem iets minder rechts dan VVD, wel stukken conservatiever.

Vandaar dat deze graphic een stuk beter duidt waar partijen staan ipv alleen links-rechts i.m.o.
Where is my mind?
Pauliene schreef:
02-09-2025 11:01
Omdat je als vrouw, homo of zwart iemand geen keus hebt daarin. Je wordt zo geboren. Natuurlijk mag je die niet uitsluiten.
Mensen die op zulke gronden mensen uitsluiten, vind ik echt verwerpelijk. Ik hoef daar dus echt geen vrienden mee te zijn. Ik sluit ze niet uit om wie ze zijn, maar om hoe ze doen. Dat is heel iets anders.
Maar vind je christenen, katholieken, moslims, jehova's getuigen dan ook verwerpelijk? Als je het meekrijgt vanuit je geloof? Of je opvoeding?

Dan heb ik in sommige gevallen ook geen keus. Want je weet niet beter.

Overigens vind ik het zelf ook een lastige hoor, en ik wil echt niet roomser dan de paus overkomen, maar ik probeer te begrijpen waarom "we" vinden dat we de ene groep om hun denkwijzen wel uitsluiten, maar de andere niet.
Hecamel schreef:
02-09-2025 11:13
Maar vind je christenen, katholieken, moslims, jehova's getuigen dan ook verwerpelijk? Als je het meekrijgt vanuit je geloof? Of je opvoeding?

Dan heb ik in sommige gevallen ook geen keus. Want je weet niet beter.

Overigens vind ik het zelf ook een lastige hoor, en ik wil echt niet roomser dan de paus overkomen, maar ik probeer te begrijpen waarom "we" vinden dat we de ene groep om hun denkwijzen wel uitsluiten, maar de andere niet.
ik zou christenen niet uitsluiten (of moslims) maar vrouwenhaters wel
Niet elke christen is een vrouwenhater, niet elke vrouwenhater is een christen

dus mensen uitsluiten om hun denkwijze snap ik, mensen uitsluiten om hun geloof niet
SurferRosa schreef:
02-09-2025 11:05
Nogmaals, niet bevriend willen zijn met iemand is niet strafbaar.
Nogmaals, dat is niet mijn vraag, of je wel of niet bevriend mag zijn met iemand. Mijn vraag is waarom je mensen uit wil sluiten omdat ze mensen uitsluiten.
Sun.lover schreef:
02-09-2025 11:08
De PVV wil heel veel geld extra uitgeven aan zorg sociale zekerheid en de pensioenleeftijd omlaag. Dit kan als een economisch links standpunt worden gezien. Tegelijkertijd willen ze fors de belastingen verlagen.

Dit is dus de reden dat het verkiezingsprogramma al jaren niet meer wordt doorgerekend.
Hecamel schreef:
02-09-2025 11:15
Nogmaals, dat is niet mijn vraag, of je wel of niet bevriend mag zijn met iemand. Mijn vraag is waarom je mensen uit wil sluiten omdat ze mensen uitsluiten.
Waar heb je het eigenlijk over? De PVV heeft meerdere kansen gehad mee te regeren. En stemmen nog steeds mee met andere voorstellen. En werken samen met allerlei andere partijen in de Kamer.

Forum voor Democratie zit vrolijk in de Kamer.

Er wordt niemand uitgesloten.
paradise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 11:18
12.05% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven