Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 486 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 242

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (60%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (15%)
Anders. (7%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:04

Ik vind dat je mensen moet afrekenen op wat ze doen, niet op wat ze vinden. En nu worden mensen afgerekend op wat ze vinden omdat ze bij een bepaalde groep horen.

Ik vroeg het al eerder: maar waar heb je het over? Waar dan ook ter wereld en in alle tijden kreeg extreemrechts altijd weer de kans mee te doen. Omdat men inderdaad vindt dat je op voorhand mensen niet mag uitsluiten.
En als gevolg schuift het hele politieke spectrum al decennia (waar dan ook ter wereld) naar rechts op. En wint rechts steeds meer terrein.

Het is vooral extreemrechts dat andere mensen wil uitsluiten. Niet zozeer andersom. Extreemrechts krijgt voldoende kansen. Steeds weer.

Maar proefondervindelijk heeft dit tot gedoe geleid.
Vanielje schreef:
02-09-2025 12:05
Ook NSC, CDA en VVD sluiten de PVV uit. Of zijn dat ook linkse partijen en zie je de PVV als middenpartij?
Ik vind dat niemand iemand moet uitsluiten, maar nu ging het even over links en rechts.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:10
Ik vind dat niemand iemand moet uitsluiten, maar nu ging het even over links en rechts.
Maar noem eens concrete voorbeelden wat je bedoelt met dat uitsluiten?

In de media komt iedereen veelvuldig aan het woord. Dus dat kan het niet zijn. Hier op het forum zijn ook gesprekken met andersdenkenden. Dus dat kan het ook niet zijn.
Paradise schreef:
02-09-2025 12:10
Ik vroeg het al eerder: maar waar heb je het over? Waar dan ook ter wereld en in alle tijden kreeg extreemrechts altijd weer de kans mee te doen. Omdat men inderdaad vindt dat je op voorhand mensen niet mag uitsluiten.
En als gevolg schuift het hele politieke spectrum al decennia (waar dan ook ter wereld) naar rechts op. En wint rechts steeds meer terrein.

Het is vooral extreemrechts dat andere mensen wil uitsluiten. Niet zozeer andersom. Extreemrechts krijgt voldoende kansen. Steeds weer.

Maar proefondervindelijk heeft dit tot gedoe geleid.
Dat extreemrechts anderen wil uitsluiten vind ik ook niet prima.

De vraag is waarom vindt links het wel goed om extreemrechts uit te sluiten omdat zij mensen willen uitsluiten.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:12

De vraag is waarom vindt links het wel goed om extreemrechts uit te sluiten omdat zij mensen willen uitsluiten.
Naar mijn weten hebben andere partijen geen concrete voorstellen om extreemrechtse kiezers het land uit te zetten.
DronkenAardbei schreef:
02-09-2025 12:07
Wat de VVD wil bestaat helemaal nog niet. Iemand die bijv. zijn moeder vermoord heeft volgens het Nederlands erfrecht nog steeds recht op zijn of haar kindsdeel.
Nee en ook niet op de legitieme portie.
https://www.erfrechtadvocaat.nl/in-de-w ... erft-niet/
Where is my mind?
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:04

Dat je het daar niet mee eens bent is prima, maar dat je die mensen dan uitsluit omdat ze buitenlanders uitsluiten begrijp ik niet. Je weet namelijk helemaal niet waarom ze de buitenlanders uit willen sluiten.

ik vind dat er nooit een goede reden is om mensen uit te sluiten om wie ze zijn, buitenlander ben je, homo ben je etc
Ik vind dat er wel goede redenen zijn om mensen uit te sluiten om wat ze vinden (racisten, verkrachters, homohaters)
Vanielje schreef:
02-09-2025 12:05
Ook NSC, CDA en VVD sluiten de PVV uit. Of zijn dat ook linkse partijen en zie je de PVV als middenpartij?
Klopt. Alhoewel ik wel denk dat we NSC kunnen wegstrepen nu. Die houden in de peilingen niks meer over en de PVV blijft nog steeds groeien. Die zal dus wel de grootste zijn.

Daarom kloppen de 'peilingen' hier op het forum ook nooit. Ook omdat wij als forum de bevolking niet representeren. 98% van ons is vrouw en die denken vaak al linkser. Maar dat wat er uiteindelijk gekozen wordt loopt altijd mijlenver uit van wat er hier op het forum wordt gestemd.

PVV nu met 34 zetels vandaag (weer eentje erbij) maar toch hier heel weinig 'extreem rechts' zoals ze in de poll genoemd worden. Dus klopt dat al niet.

Provinciaal en gemeentelijk kies ik overigens vaak anders dan landelijk. Dan kies ik meer voor natuur/groen/cultuur e.d. Omdat de punten waarom ik op de VVD landelijk stem niets te maken hebben met de leefomgeving. Hetgeen waarom ik landelijk VVD stem daar heeft de gemeente/provincie niets mee van doen.
Hecamel schreef:

Je kunt dit wel blijven herhalen en op kritische vragen geen inhoudelijk antwoord geven, maar ik denk dat je dit heel goed snapt. Andere partijen zien de PVV als onbetrouwbaar en vanwege de anti-rechtstatelijke standpunten ook onvoldoende marge om in kabinetsonderhandelingen tot overeenstemming te komen. Dat is in het vorige kabinet ook gebleken.
Paradise schreef:
Maar noem eens concrete voorbeelden wat je bedoelt met dat uitsluiten?

In de media komt iedereen veelvuldig aan het woord. Dus dat kan het niet zijn. Hier op het forum zijn ook gesprekken met andersdenkenden. Dus dat kan het ook niet zijn.
Het gaat om dit topic. Mensen hier die zeggen dat ze geen vrienden willen zijn met mensen die extreem rechts stemmen. Ik vind dat gek.
Ze willen privé geen vrienden zijn met mensen die andere mensen uitsluiten. Volgens mij doe je dan precies hetzelfde.

En in mijn omgeving zie ik het ook. Mensen die (voornamelijk) links stemmen, mensen die extreem rechts stemmen niet serieus nemen, zonder ook maar 1 woord met ze gesproken te hebben.

Laat ik nog een keer voorop stellen dat je echt helemaal zelf moet weten met wie je bevriend bent, maar mensen bij voorbaat al uitsluiten om op welke partij ze stemmen vind ik tegenstrijdig met waar links voor staat. Solidair, sociaal enz.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:17
Het gaat om dit topic. Mensen hier die zeggen dat ze geen vrienden willen zijn met mensen die extreem rechts stemmen. Ik vind dat gek.
Ze willen privé geen vrienden zijn met mensen die andere mensen uitsluiten. Volgens mij doe je dan precies hetzelfde.

En in mijn omgeving zie ik het ook. Mensen die (voornamelijk) links stemmen, mensen die extreem rechts stemmen niet serieus nemen, zonder ook maar 1 woord met ze gesproken te hebben.

Laat ik nog een keer voorop stellen dat je echt helemaal zelf moet weten met wie je bevriend bent, maar mensen bij voorbaat al uitsluiten om op welke partij ze stemmen vind ik tegenstrijdig met waar links voor staat. Solidair, sociaal enz.
er zit een verschil tussen solidair zijn met mensen en bevriend zijn
Ik zal zelfs racisten niet buitensluiten van ons rechtssysteem, ik zou ze als klant gewoon behandelen, kun kinderen een pleister geven als ze op mijn stoep struikelen.
Ze hebben wat mij betreft gewoon recht op een uitkering

Maar bevriend, dat gaat niet lukken.
Hecamel schreef:

Ik wil op zich best vrienden zijn met iedereen, maar in de praktijk zijn mensen bevriend met gelijkgestemden.

En wat ik prive doe, is heel wat anders dan wat ik politiek wil. Ik val ook op bepaalde mensen. Maar dat betekent niet dat ik homofobie bijvoorbeeld goedkeur.
Hecamel schreef:

Maar zo werkt het doorgaans niet. Het gaat m.i. niet op welke partij iemand stemt, maar om welke standpunten hij uit in het dagelijks leven/in de omgang. Ik vind het prima om te discussiëren of bevriend te zijn met iemand die op een totaal andere partij stemt of bevriend te zijn met iemand die vlees uit de bio-industrie eet. Maar iemand die openlijk lid is van Farmers Defence Force of denigrerende dingen zegt over asielzoekers is gewoon niet mijn type mens en die zoek ik dan ook niet op. Verder denk ik dat die mensen mij ook maar een linksgedraaide wollen sok vinden en ook mij niet bovenaan hun vriendenlijstje hebben staan. Dit heeft verder niets met uitsluiten te maken hoor.
Where is my mind?
Vanielje schreef:
02-09-2025 12:16
Je kunt dit wel blijven herhalen en op kritische vragen geen inhoudelijk antwoord geven, maar ik denk dat je dit heel goed snapt. Andere partijen zien de PVV als onbetrouwbaar en vanwege de anti-rechtstatelijke standpunten ook onvoldoende marge om in kabinetsonderhandelingen tot overeenstemming te komen. Dat is in het vorige kabinet ook gebleken.
Maar je snapt de kern van mijn vraag niet. Dat de PVV als partij onbetrouwbaar is ontken ik ook niet. Maar het gaat mij daar niet om. Het gaat mij om de mensen die op de PVV stemmen. Die mensen zijn niet onbetrouwbaar omdat de partij dat is, die mensen zijn niet racistisch omdat de partij dat is. Ik snap dus niet waarom mensen die op de PVV, JA21, FvD stemmen uitgesloten moeten worden omdat hun partij dat is. Of omdat hun partij minder asielzoekers wil (mensen dus uit wil sluiten).
Ik vind dat partijen best mogen aangeven met wie ze niet willen samenwerken. Dat maakt het voor de kiezer toch alleen maar duidelijker? Een coalitie vormen betekent water bij de wijn doen, maar als de standpunten teveel uiteen liggen, of tegen de principes van een partij ingaan, dan is water bij de wijn doen misschien gewoon niet mogelijk. Dat geldt voor alle partijen. Ik kan me voorstellen (dit is een voorbeeld, hypothetisch dus!) dat Wilders niet met GL in zee zou willen gaan omdat hij faliekant tegen het nemen van milieumaatregelen is. Als hij dan zou besluiten op dat punt geen compromissen te willen sluiten, en dus niet met GL zou willen regeren, dan is dat zijn goed recht. Het is aan de kiezer om deze informatie te laten meewegen in zijn/haar beslissing.
Lila-Linda schreef:
02-09-2025 12:19
er zit een verschil tussen solidair zijn met mensen en bevriend zijn
Ik zal zelfs racisten niet buitensluiten van ons rechtssysteem, ik zou ze als klant gewoon behandelen, kun kinderen een pleister geven als ze op mijn stoep struikelen.
Ze hebben wat mij betreft gewoon recht op een uitkering

Maar bevriend, dat gaat niet lukken.
Ook daar heb je gelijk in, maar het gaat om op voorhand mensen uitsluiten. Je zal eerst mensen moeten leren kennen voordat je kan beoordelen of je vrienden met ze wordt of niet.

En daar zit dus mijn probleem, waarom op voorhand mensen uitsluiten omdat ze mensen uitsluiten. Omdat ze stemmen op een partij die recht tegenover die van jou staat.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:22
Maar je snapt de kern van mijn vraag niet. Dat de PVV als partij onbetrouwbaar is ontken ik ook niet. Maar het gaat mij daar niet om. Het gaat mij om de mensen die op de PVV stemmen. Die mensen zijn niet onbetrouwbaar omdat de partij dat is, die mensen zijn niet racistisch omdat de partij dat is. Ik snap dus niet waarom mensen die op de PVV, JA21, FvD stemmen uitgesloten moeten worden omdat hun partij dat is. Of omdat hun partij minder asielzoekers wil (mensen dus uit wil sluiten).
Ik kan me nog enigzins voorstellen dat er mensen zijn die in het verleden als ‘protest’ stem op PVV hebben gestemd. Maar als je nu het programma of alleen al het voorwoord van het programma leest én openlijk ondersteunt, dan ondersteun je dus iets wat erg ver van mij afstaat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat in de dagelijkse omgang verborgen kan houden en daardoor denk ik inderdaad niet dat wij dan matchen als vrienden.

Verder zal ik gewoon verschijnen op het pensioeneringsfeestje van diegene, een praatje maken met een kennis, grappen maken met de buurman, iemand helpen als die persoon in de put zit.

Dus nogmaals: wat bedoel je met uitsluiten?
Where is my mind?
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:26
Ook daar heb je gelijk in, maar het gaat om op voorhand mensen uitsluiten. Je zal eerst mensen moeten leren kennen voordat je kan beoordelen of je vrienden met ze wordt of niet.

En daar zit dus mijn probleem, waarom op voorhand mensen uitsluiten omdat ze mensen uitsluiten. Omdat ze stemmen op een partij die recht tegenover die van jou staat.
Ok, herstel. Ik kan bijzonder goed opschieten met een collega die PVV stemt. Ze is wat ouder dan ik ben. Maar het klikt erg goed. Zij voelt zich op bepaalde plekken en in bepaalde gezelschappen niet welkom. Dat vind ik jammer.

Maar ik kan erg goed door een deur. Ik ben nog geen vrienden, maar dat zou wel kunnen gebeuren.
SurferRosa schreef:
02-09-2025 12:22
Maar zo werkt het doorgaans niet. Het gaat m.i. niet op welke partij iemand stemt, maar om welke standpunten hij uit in het dagelijks leven/in de omgang. Ik vind het prima om te discussiëren of bevriend te zijn met iemand die op een totaal andere partij stemt of bevriend te zijn met iemand die vlees uit de bio-industrie eet. Maar iemand die openlijk lid is van Farmers Defence Force of denigrerende dingen zegt over asielzoekers is gewoon niet mijn type mens en die zoek ik dan ook niet op. Verder denk ik dat die mensen mij ook maar een linksgedraaide wollen sok vinden en ook mij niet bovenaan hun vriendenlijstje hebben staan. Dit heeft verder niets met uitsluiten te maken hoor.
Zo werkt het voor een aantal mensen toch wel, en ik probeer te begrijpen waarom dat zo is.

Verder ben ik het helemaal eens met je. Behalve dan de persoon die openlijk lid is van FDF, zo lang hij verder gewoon in zijn trekker over zijn eigen land scheurt moeten ze dat helemaal zelf weten. Het moment dat hij de straat op gaat en vernielingen aanricht is voor mij de grens.
Paradise schreef:
02-09-2025 12:29
Ok, herstel. Ik kan bijzonder goed opschieten met een collega die PVV stemt. Ze is wat ouder dan ik ben. Maar het klikt erg goed. Zij voelt zich op bepaalde plekken en in bepaalde gezelschappen niet welkom. Dat vind ik jammer.

Maar ik kan erg goed door een deur. Ik ben nog geen vrienden, maar dat zou wel kunnen gebeuren.
Maar dit is dus precies wat ik bedoel, en wat ik graag zou willen zien. Maar wat blijkbaar niet kan. En ik snap niet waarom dat dus niet kan en dat wil ik begrijpen.

Waarom hebben we allemaal een uitgesproken mening over rechts, maar vinden we er niets van dat jouw collega die PVV stemt buitengesloten wordt door linkse stemmers (ga er even vanuit dat dat de gezelschappen zijn die haar buiten sluiten).
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:33
Maar dit is dus precies wat ik bedoel, en wat ik graag zou willen zien. Maar wat blijkbaar niet kan. En ik snap niet waarom dat dus niet kan en dat wil ik begrijpen.

Waarom hebben we allemaal een uitgesproken mening over rechts, maar vinden we er niets van dat jouw collega die PVV stemt buitengesloten wordt door linkse stemmers (ga er even vanuit dat dat de gezelschappen zijn die haar buiten sluiten).
Ik snap je nu beter.

Ik ben overigens niet de enige collega die haar niet uitsluit. Ze is blij verrast dat ze bij ons kan werken en dat dat geen problemen oplevert.

Ik denk dat dat wel waarde heeft in de samenleving.
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:33

waarom ga je er al vanuit dat het linkse stemmers zijn die die collega buitensluiten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hecamel schreef:
02-09-2025 12:31
Zo werkt het voor een aantal mensen toch wel, en ik probeer te begrijpen waarom dat zo is.

Verder ben ik het helemaal eens met je. Behalve dan de persoon die openlijk lid is van FDF, zo lang hij verder gewoon in zijn trekker over zijn eigen land scheurt moeten ze dat helemaal zelf weten. Het moment dat hij de straat op gaat en vernielingen aanricht is voor mij de grens.
Daarin verschillen wij dus. Want die FDF-er rijdt dan zelf misschien alleen met zijn trekker over eigen akker, door het lidmaatschap ondersteunt en faciliteert hij de andere zaken wel degelijk. Ik denk niet dat wij dan veel raakvlakken zullen hebben.
Where is my mind?
Hecamel schreef:
02-09-2025 10:56
Maar dat is dus niet wat ik vraag.

De vraag is waarom het wel goed is om racisten en vrouwenhaters en homohaters uit te sluiten, maar andersom niet.
En daar vervolgens ook nog (in mijn ogen) trots op zijn. Misschien is trots of hoogdravend niet het juiste woord, maar als ik dat soort dingen lees, komt dat altijd wel in mij op.
Is toch gewoon Popper-paradox. Natuurlijk mag je intolerant zijn ten opzichte van intolerantie.
Si abra la puerta hay lobos.
SurferRosa schreef:
02-09-2025 12:29
Ik kan me nog enigzins voorstellen dat er mensen zijn die in het verleden als ‘protest’ stem op PVV hebben gestemd. Maar als je nu het programma of alleen al het voorwoord van het programma leest én openlijk ondersteunt, dan ondersteun je dus iets wat erg ver van mij afstaat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat in de dagelijkse omgang verborgen kan houden en daardoor denk ik inderdaad niet dat wij dan matchen als vrienden.

Verder zal ik gewoon verschijnen op het pensioeneringsfeestje van diegene, een praatje maken met een kennis, grappen maken met de buurman, iemand helpen als die persoon in de put zit.

Dus nogmaals: wat bedoel je met uitsluiten?
Maar dat is toch jammer, dat je dus iemand afwijst omdat een partij een voorwoord schrijft dat niet bij jou aansluit. Ik vermoed namelijk dan 75% van de stemmers helemaal geen partijprogramma's leest. En dus helemaal niet op de hoogte zijn van de inhoud, maar afgaan van wat ze lezen op socials, of zien in talkshows, maar jij wil niet met ze omgaan omdat ze er wel op stemmen.

Misschien is die persoon het wel helemaal niet eens met dat voorwoord, maar wel met de verhoging van zijn uitkering (ik noem ff wat, want ik heb nog geen enkel programma gelezen) en stemt daarom op de PVV.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven