Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 494 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 251

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (61%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (15%)
Anders. (6%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Johanna schreef:
03-09-2025 09:42
Ik ben niet radicaal rechts, ook niet links. En radicaal of extreem rechts is wat anders dan radicaal links. Maar door de standpunten van GL/PvdA vind ik ze radicaal links.
Zoals het verlagen van het eigen risico?
Het verhogen van het minimumloon?
Het verlagen van belasting op arbeid en het verhogen van belasting op vermogen?
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
03-09-2025 16:38
Zoals het verlagen van het eigen risico?
Het verhogen van het minimumloon?
Het verlagen van belasting op arbeid en het verhogen van belasting op vermogen?
Dat is zeker niet radicaal links, dat is hooguit slecht voor het Nederlandse vestigingsklimaat, de economie en de welvaartsgroei.
.
anoniem_68b9a61305e04 wijzigde dit bericht op 03-09-2025 18:42
99.69% gewijzigd
Vanielje schreef:
03-09-2025 17:18
Dat is zeker niet radicaal links, dat is hooguit slecht voor het Nederlandse vestigingsklimaat, de economie en de welvaartsgroei.
Ja, dit klopt ook.
GriebusDus schreef:
03-09-2025 13:07
Kun je wat concreter zijn? Ik zie jou de hele tijd je aversie tegen links belijden (wat je goed recht is) maar je draagt telkens zo weinig argumenten aan voor je beweringen.
Ik ben niet Johanna, maar ik vind het programma van GL/PvdA ook behoorlijk radicaal eigenlijk. Ze steken dat zelf trouwens ook niet onder stoelen of banken: ‘We staan voor een grote verbouwing van Nederland. De aanpak van de klimaat- en natuurcrises zal effect hebben op hoe we wonen, werken, reizen en eten.’ Het programma heet niet voor niets ‘Een nieuwe start voor Nederland’.

Concreet: Nederland gaat van het stikstofslot door boeren massaal uit te kopen en de veehouderij en visserij fors te saneren. Schiphol wordt stevig ingeperkt. Industrie wordt onderworpen aan zeer strenge eisen, lees: die vertrekken dus. Tussen de regels door lees ik zelfs dat autorijden onbetaalbaar zal worden. Iedere Nederlander krijgt daarvoor in de plaats een OV-kaart van €65 waarmee je onbeperkt mag reizen – en dus miljardeninvesteringen in het openbaar vervoer. Ook moet de hele Noordzee vol met windturbines. Ik dacht dat GL de partij van natuur, dier en milieu was?!

Kortom: een fundamentele herinrichting van de samenleving – precies zoals ze zelf zeggen, een nieuwe start. Wie zijn eigenlijk de winnaars van dit krankzinnige programma, de GL/PvdA politici zelf?
Kaatje_Ka schreef:
03-09-2025 18:32
Ik ben niet Johanna, maar ik vind het programma van GL/PvdA ook behoorlijk radicaal eigenlijk. Ze steken dat zelf trouwens ook niet onder stoelen of banken: ‘We staan voor een grote verbouwing van Nederland. De aanpak van de klimaat- en natuurcrises zal effect hebben op hoe we wonen, werken, reizen en eten.’ Het programma heet niet voor niets ‘Een nieuwe start voor Nederland’.

Concreet: Nederland gaat van het stikstofslot door boeren massaal uit te kopen en de veehouderij en visserij fors te saneren. Schiphol wordt stevig ingeperkt. Industrie wordt onderworpen aan zeer strenge eisen, lees: die vertrekken dus. Tussen de regels door lees ik zelfs dat autorijden onbetaalbaar zal worden. Iedere Nederlander krijgt daarvoor in de plaats een OV-kaart van €65 waarmee je onbeperkt mag reizen – en dus miljardeninvesteringen in het openbaar vervoer. Ook moet de hele Noordzee vol met windturbines. Ik dacht dat GL de partij van natuur, dier en milieu was?!

Kortom: een fundamentele herinrichting van de samenleving – precies zoals ze zelf zeggen, een nieuwe start. Wie zijn eigenlijk de winnaars van dit krankzinnige programma, de GL/PvdA politici zelf?
Dit.
Kaatje_Ka schreef:
]. Wie zijn eigenlijk de winnaars van dit krankzinnige programma, de GL/PvdA politici zelf?
Uiteindelijk de mensen na ons. Of mensen die nu nog jong zijn.

Als we zo doorgaan ziet de wereld er pas fundamenteel uit.

Vreemd om een partij die daar wat aan wil doen voor de voeten te werpen dat ze de samenleving fundamenteel anders willen inrichten.

Want anders keert de wal het schip.

Ik ben er trouwens voor mijzelf ook geen voorstander van. Van die maatregelen. Maar als het gaat om het algemeen belang kunnen we niet anders.
Ik vind ook dat we kwetsbare natuur en het milieu moeten beschermen. Maar persoonlijk vind ik het van weinig realiteitszin getuigen om onszelf op deze manier de das om te doen. Prima dat er investeringen nodig zijn, ben ik ook niet tegen.
Maar wat heeft het voor zin om zo'n verarmd land door te geven aan onze kinderen? Haal de VS weer terug aan de klimaattafel en stel realistische ipv idealistische doelen.
Kaatje_Ka schreef:
03-09-2025 19:21
Ik vind ook dat we kwetsbare natuur en het milieu moeten beschermen. Maar persoonlijk vind ik het van weinig realiteitszin getuigen om onszelf op deze manier de das om te doen. Prima dat er investeringen nodig zijn, ben ik ook niet tegen.
Maar wat heeft het voor zin om zo'n verarmd land door te geven aan onze kinderen? Haal de VS weer terug aan de klimaattafel en stel realistische ipv idealistische doelen.
Het resultaat zal een compromis zijn.

Verder wordt het tijd dat ze massaal boeren gaan uitkopen. Die plannen zijn niet krankzinnig, maar het feit dat een handjevol boeren heel Nederland nu in de tang heeft.
Paradise schreef:
03-09-2025 19:25

Verder wordt het tijd dat ze massaal boeren gaan uitkopen. Die plannen zijn niet krankzinnig, maar het feit dat een handjevol boeren heel Nederland nu in de tang heeft.
De zielige boeren en zonder (vee)boeren geen eten fabel zit er goed in geramd. En ondertussen worden mensen ziek door het vele gebruik van gif, stikstof, stront, vervuild water, enz.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Na honderden jaren waarin een groot deel van de bevolking leefde als boer en we met elkaar economische groei nastreefden, is wat in het programma van GL/PvdA staat toch een fundamentele wijziging van onze samenleving? En dus kan je het een radicale partij noemen. Radicaal kan je in dit geval zien als een radicale verandering die nodig is. Niks mis mee, draag het als een geuzennaam.
Ik vind het ook wel een verschil tussen radicaal-rechts en de radicale plannen van links.

Radicaal-rechts heeft geen oplossingen en wil niets oplossen. Maar mensen vinden het prachtig.

Links met radicale plannen biedt oplossingen. Maar mensen vinden het verschrikkelijk.

Uiteindelijk leven we in een idiote wereld. Bevolkt door miljarden graaiers.

Ik maak me wat dat betreft geen illusies: op lange termijn is alles verloren. Dus misschien kan ik me beter je aansluiten bij die mensen die gaan voor de bevrediging en winst op korte termijn voor zichzelf. Als ik daar al niet bij hoor.
paradise wijzigde dit bericht op 03-09-2025 19:50
25.32% gewijzigd
Vanielje schreef:
03-09-2025 17:18
Dat vraag ik me af. Nederland is nu een lage lonenland voor wat betreft de agro-industrie, transport en distributie. Het zijn sectoren die via uitzendconstructies CAO‘s en loonbelasting ontwijken, die een zeer groot beslag leggen op ruimte en milieu en maar weinig bijdragen aan het BNP. En ze dragen enorm bij aan het migratieoverschot.
Daarnaast is Nederland voor de grotere multinationale bedrijven nog steeds een belastingparadijs. Dit ten koste van puur Nederlandse bedrijven en werknemers die daardoor hogere lasten hebben.
Bij de vorige verkiezingen kwam het CPB hier op uit:
Afbeelding
Puritanism:
(HL Mencken)
Paradise schreef:
03-09-2025 19:25

Dat zou tot nog meer schaalvergroting leiden.
Het zou beter zijn om schaalverkleining toe te passen zodat er méér boeren komen, meer kleinere en milieuvriendelijker boeren met gezinnen die ook het sociale leven in dorpen in stand houden. Als de schaalvergroting doorzet blijven er alleen mega-bedrijven over.
Puritanism:
(HL Mencken)
thistle schreef:
03-09-2025 19:46
Na honderden jaren waarin een groot deel van de bevolking leefde als boer en we met elkaar economische groei nastreefden, is wat in het programma van GL/PvdA staat toch een fundamentele wijziging van onze samenleving? En dus kan je het een radicale partij noemen. Radicaal kan je in dit geval zien als een radicale verandering die nodig is. Niks mis mee, draag het als een geuzennaam.
Het is al een tijd geleden dat een groot gedeelte van de bevolking leefde als boer.

Inmiddels gaat het om een paar procent van de bevolking.

Het verminderen van het aantal boeren is wat dat betreft geen fundamentele wijziging van de samenleving. De meeste Nederlanders zullen het nog geen eens merken. Behalve dat er weer gebouwd kan worden.
oudebaas schreef:
03-09-2025 19:52
Dat zou tot nog meer schaalvergroting leiden.
Het zou beter zijn om schaalverkleining toe te passen zodat er méér boeren komen, meer kleinere en milieuvriendelijker boeren met gezinnen die ook het sociale leven in dorpen in stand houden. Als de schaalvergroting doorzet blijven er alleen mega-bedrijven over.
Uitkopen van boeren en die grond anders besteden leidt toch niet automatisch tot schaalvergroting?
.
vanielje wijzigde dit bericht op 03-09-2025 20:30
Reden: Dubbel
99.69% gewijzigd
oudebaas schreef:
03-09-2025 19:49
Dat vraag ik me af. Nederland is nu een lage lonenland voor wat betreft de agro-industrie, transport en distributie. Het zijn sectoren die via uitzendconstructies CAO‘s en loonbelasting ontwijken, die een zeer groot beslag leggen op ruimte en milieu en maar weinig bijdragen aan het BNP. En ze dragen enorm bij aan het migratieoverschot.
Daarnaast is Nederland voor de grotere multinationale bedrijven nog steeds een belastingparadijs. Dit ten koste van puur Nederlandse bedrijven en werknemers die daardoor hogere lasten hebben.
Bij de vorige verkiezingen kwam het CPB hier op uit:
Ja, ik ken dit plaatje nog van de vorige verkiezingen, heel slim gemaakt. Mijn voornaamste kritiek is dat het een incompleet overzicht geeft waarbij stevig is gecherrypicked. Daarnaast kijkt het alleen naar de korte termijn, PvdA/GL haalt een zak geld op bij "grote bedrijven" in de naieve veronderstelling dat die braaf in Nederland blijven de komende 5 jaar.

Er moet inderdaad in de landbouw worden gesneden voor stikstofruimte, maar in schaalverkleining zie ik niks. Dan zet je de boodschappenprijzen nog verder onder druk.

Wel eens dat landbouw teveel ruimte inneemt voor veel te weinig bijdrage, maar ook daarin moeten we keuzes maken. De melkveehouderij behoort tot de internationale top, dan zie ik liever varkensschuren en kippenstallen minder.

Transport en distributie zitten we toch een beetje aan vast. Dat komt door de strategische locatie van Nederland als doorvoerland.
Dubbel
pink-freud wijzigde dit bericht op 03-09-2025 21:23
98.01% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Niet gestemd in de poll, wel even gekeken naar de uitslagen.
Die waren niet verrassend want is al jaren zo en hetzelfde. Goddank is het forum geen graadmeter en geen afspiegeling van de samenleving.

En nee, ik stem niet radicaal rechts.
Ging fout, dus nog een keer:
Ik vind dat je intolerant moet zijn tegen de intolerantie van anderen, om de zwakkeren in de samenleving te helpen.
pink-freud wijzigde dit bericht op 05-09-2025 20:34
52.59% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Paradise schreef:
03-09-2025 10:47
.....................
En dat doe jij nu ook: door de vraag om te draaien duik je weg voor het feit dat radicaal-rechts bestaat, in opmars is, en de bestaande rechtsorde bedreigt.
....
De bestaande rechtsorde is niet zondermeer heilig. Alles op dat gebied hetzelfde willen houden is ten diepste conservatief. Behoudzucht vaak gedreven door angst.

Radicaal vind ik niet per definitie slecht. De eerste feministen waren ook radicaal in hun ideeën. Maarten Luther ook.
Questy schreef:
03-09-2025 21:23
De bestaande rechtsorde is niet zondermeer heilig. Alles op dat gebied hetzelfde willen houden is ten diepste conservatief. Behoudzucht vaak gedreven door angst.

Radicaal vind ik niet per definitie slecht. De eerste feministen waren ook radicaal in hun ideeën. Maarten Luther ook.
Radicale ideeën die tornen aan de rechten van de mens en de democratie zijn natuurlijk wel te vergelijken met feminisme of kerkhervormingen, maar het is wel een misplaatste vergelijking.
Si abra la puerta hay lobos.
Kaatje_Ka schreef:

Wat je nu schrijft is verre van een neutrale weergave van het verkiezingsprogramma. Jij projecteert jouw negatieve mening over GL/PVDA er op. Er staat niet dat de hele Noordzee vol moet met windturbines. Er staat nergens dat autorijden onbetaalbaar wordt. En zo kan ik nog wel even door gaan Het lijkt eerder op jouw angst voor verandering dat jij het zo leest.

En hoe zie je het voor je dat GL/PVDA politici hiervan profiteren? Dat ze belastingopbrengsten in eigen zak steken?
Johanna schreef:
02-09-2025 21:41
Zijn ze ook.
Wat vind jij dan centrum-links?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven