Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2414 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Lois schreef:
08-09-2025 21:26
Ik denk oprecht dat iedereen die een probeert af te vallen het doel heeft om dat blijvend te doen. Ik ken niemand die denkt: Ik ga de komende 3 maanden X-bedrag uitgeven om af te vallen, zodat ik daarna weer kan eten wat ik wil. Want elke afvalmethode kost geld (en tijd).
Oh dat geloof ik zeker. Dat mensen het doen met lange termijn verwachting. Daar twijfel ik niet aan.
Dat bedoel ik ook niet.
Harderwijk2021 schreef:
08-09-2025 23:50
Oh dat geloof ik zeker. Dat mensen het doen met lange termijn verwachting. Daar twijfel ik niet aan.
Dat bedoel ik ook niet.
Ik snap je punt wel. Er is een groep die met die afvalmedicatie vooral heel blij is dat ze afvallen en die er geen krachttraining bij doen. Ik denk dat niet iedereen er zich bewust van is hoe belangrijk het is om je spieren te behouden als je afvalt.
Onderkoffer schreef:
08-09-2025 19:49
Goedeavond, ik ga binnenkort starten met Ozempic en merk dat ik het toch wel een beetje spannend vind eigenlijk. Daarom lijkt het mij fijn om hier mee te kletsen. Ik zit nog op de medicatie te wachten dus heb nu nog niet zo veel te melden ;-)
Snap ik. Ik vond en vind het ook spannend. Hier net 4 dagen geleden eerste spuit gezet. Wegovy, maar dat is precies hetzelfde. Fijn om een beetje samen op te gaan. Weet je al wanneer je je eerste spuit gaat zetten?
daffy schreef:
09-09-2025 06:02
Ik snap je punt wel. Er is een groep die met die afvalmedicatie vooral heel blij is dat ze afvallen en die er geen krachttraining bij doen. Ik denk dat niet iedereen er zich bewust van is hoe belangrijk het is om je spieren te behouden als je afvalt.
Ja dat dus. En vroeg me dus af hoe dat zit met de voorlichting vwb het belang van krachttraining tijdens het afvalproces bij gebruik van medicatie. Is daar wel genoeg aandacht voor. Dat.
Want als dat dus niet zo is, want soms in de media een beetje zo lijkt, is er straks een hele groep mensen weer enorm teleurgesteld èn met enorm afgenomen spiermassa.
Harderwijk2021 schreef:
09-09-2025 08:10
Ja dat dus. En vroeg me dus af hoe dat zit met de voorlichting vwb het belang van krachttraining tijdens het afvalproces bij gebruik van medicatie. Is daar wel genoeg aandacht voor. Dat.
Nou, er is genoeg aandacht voor, maar of men het doet is iets anders.
Ik ben blij dat ik een dietiste heb die ook meedenkt. Ik ben namelijk niet van de krachttraining.
Dat heb ik in het begin ook al aangegeven. Ik begrijp het belang, maar ik krijg mijzelf niet zover het ook daadwerkelijk te doen.
Zij heeft wat nuttige tips gegeven en behandeld mij niet gelijk als een idioot en dat is ook erg fijn.

Daarbij denk ik dat het naïef te bedenken is dat er geen mensen zijn die het niet alleen als afvalmedicijn gebruiken.
Die zijn er wel, en veel ook.
Echter is het begin doel wel vaak verandering van levensstijl.

Ik lees zoveel verhalen van mensen die stoppen en weer aankomen omdat ze gewoon weer gaan eten zoals ze ervoor deden.

Er is daar veel onderzoek over gedaan, maar in die onderzoeken geven ze nooit aan waarom mensen weer aankomen, maar als je op fora leest, is het duidelijk dat mensen hun levensstijl niet hebben aangepast, hetzelfde aten, alleen minder.
Natuurlijk wordt er ook bij de commerciele partijen gewezen op het belang van beweging en krachttraining. Net zoals er gewezen wordt op het belang van gezonde, uitgebalanceerde voeding. Daarnaast denk ik dat de mensen die uiteindelijk kiezen voor medicatie veelal de mensen zijn die dit soort dingen allang weten.

Ik geloof serieus niet dat er een heel grote groep is die denkt dat afvallen met deze medicatie even lekker makkelijk is. Ze zullen er best zijn, maar ik denk dat de meeste gebruikers al prima weten hoe je op een gezonde en verantwoorde manier afvalt, maar het gewoon niet vol kunnen houden vanwege het hongergevoel. Deze medicatie neemt dat gevoel weg, maar het op een gezonde manier afvallen zul je nog steeds zelf moeten doen.
Overigens, ook al ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt, vindt het gebruiken van dit medicijn niet perse een makkelijke weg ofzo.
MissUnderstood schreef:
09-09-2025 08:21
Natuurlijk wordt er ook bij de commerciele partijen gewezen op het belang van beweging en krachttraining. Net zoals er gewezen wordt op het belang van gezonde, uitgebalanceerde voeding. Daarnaast denk ik dat de mensen die uiteindelijk kiezen voor medicatie veelal de mensen zijn die dit soort dingen allang weten.

Ik geloof serieus niet dat er een heel grote groep is die denkt dat afvallen met deze medicatie even lekker makkelijk is. Ze zullen er best zijn, maar ik denk dat de meeste gebruikers al prima weten hoe je op een gezonde en verantwoorde manier afvalt, maar het gewoon niet vol kunnen houden vanwege het hongergevoel. Deze medicatie neemt dat gevoel weg, maar het op een gezonde manier afvallen zul je nog steeds zelf moeten doen.
Dat spierbehoud heel belangrijk is, dat heb ik niet te horen gekregen van de kliniek die het mij voorschreef. Ik denk dat mensen die deze medicatie gebruiken heel goed weten hoe ze moeten eten, maar ik merkte zelf dat je met deze medicatie vooral het risico loopt om te weinig te eten. Dat is niet iets waar iedereen bekend mee is. Ik vond dat mentaal ook verwarrend, omdat ik jarenlang bezig was met gezond en niet teveel eten. Nu moest ik ineens meer gaan eten, ik was blij dat ik daar goede begeleiding bij had.

Hierboven reageert iemand dat ze niet van krachttraining houdt, maar goede begeleiding krijgt van een dietist. Een goed eetpatroon voorkomt helaas geen spierverlies als je daarnaast niet je spieren traint. Ik weet niet wat het effect uiteindelijk zal zijn voor mensen die veel spiermassa zijn verloren, het gewichtsverlies zal meer gezondheidsvoordelen met zich meebrengen dan het verlies aan spieren aan problemen kan geven. Toch vind ik ook dat hier wel meer aandacht voor mag komen. Je hoeft niet je leven lang krachttraining te blijven doen, maar ik zou het wel voorschrijven in de periode dat je aan het afvallen bent.
daffy wijzigde dit bericht op 09-09-2025 08:33
0.03% gewijzigd
.
daffy wijzigde dit bericht op 09-09-2025 08:33
Reden: dubbel
99.90% gewijzigd
Felidaez schreef:
09-09-2025 08:22
Overigens, ook al ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt, vindt het gebruiken van dit medicijn niet perse een makkelijke weg ofzo.

Eens, ik vind het ook helemaal niet zo makkelijk. Het constante opletten of je wel voldoende eet, de bijwerkingen (ik ben een dag na spuiten nog steeds zo moe dat ik een hele dag nauwelijks verder kom dan de bank), het verlies van energie maar toch willen blijven bewegen. Mijn sociale leven bestond voor een belangrijk gedeelte uit uit eten gaan (die kilo's zijn er niet voor niets bijgekomen natuurlijk), dat doe ik nu niet meer dus voel ik me soms lekker dramatisch alsof " er ook niks meer mag" en dan nog daarbij het oordeel van mensen als ik vertel waar ik mee bezig ben.

Dus nee, lekker makkelijk vind ik het helemaal niet. Het motiveert mij zelfs extra om straks, als ik op mijn streefgewicht ben, het nooit meer zo ver te laten komen want dit wil ik niet nog een keer hoeven doen.
Fibonaci schreef:
09-09-2025 08:07
Snap ik. Ik vond en vind het ook spannend. Hier net 4 dagen geleden eerste spuit gezet. Wegovy, maar dat is precies hetzelfde. Fijn om een beetje samen op te gaan. Weet je al wanneer je je eerste spuit gaat zetten?
Hey, idd fijn om samen op te gaan ja. Ik denk dat ik vrijdag mijn eerste spuit ga zetten.
Merk jij al wat van jouw eerste? En zo ja wat?
Succes iig met je avontuur!
Felidaez schreef:
09-09-2025 08:16
Ik lees zoveel verhalen van mensen die stoppen en weer aankomen omdat ze gewoon weer gaan eten zoals ze ervoor deden.

Er is daar veel onderzoek over gedaan, maar in die onderzoeken geven ze nooit aan waarom mensen weer aankomen, maar als je op fora leest, is het duidelijk dat mensen hun levensstijl niet hebben aangepast, hetzelfde aten, alleen minder.

Ik snap wel waarom die mensen weer aankomen. Deze medicatie heft een fysiek probleem op: teveel honger en een gebrek aan verzadiging. Waarschijnlijk omdat hormonen als ghreline, leptine, insuline en dopamine niet meer goed zijn afgesteld door obesitas en/of veel jojoën. Alleen geneest GLP-1 medicatie niks, dus als je weer stopt, komt de honger en de eetruis gewoon weer terug.

Dat is de reden dat 85% weer aankomt als ze stoppen. Als het zo makkelijk zou zijn om je levensstijl blijvend aan te passen, dan hadden deze mensen überhaupt geen obesitas gekregen. Echt veel te kortzichtig om de schuld bij mensen zelf te leggen.

Vrijwel iedereen die deze medicatie gebruikt, heeft al een lange geschiedenis van diëten, afvallen en aankomen achter de rug. Denken dat je de kilo's er wel af houdt als je stopt met medicatie is net zo naïef als denken dat je de kilo's eraf houdt na een dieet. Je bent daarna gewoon weer op wilskracht en discipline aangewezen. Met nog een schep je er bovenop, want mensen die obesitas hebben gehad, dealen met een lichaam dat er alles aan zal doen om terug te keren naar dat oude gewicht.
The impossible only takes a little longer
daffy schreef:
09-09-2025 08:32
Je hoeft niet je leven lang krachttraining te blijven doen, maar ik zou het wel voorschrijven in de periode dat je aan het afvallen bent.

Jawel, dat 'moet' wel. Use it or lose it. Zodra je spieren minder gebruikt, neemt spiermassa weer af. Dus ook nadat je bent afgevallen, blijft krachttraining net zo belangrijk. Vanaf je 50e verlies je sowieso 1 à 2% spiermassa per jaar.
MissUnderstood schreef:
09-09-2025 08:39
Eens, ik vind het ook helemaal niet zo makkelijk. Het constante opletten of je wel voldoende eet, de bijwerkingen (ik ben een dag na spuiten nog steeds zo moe dat ik een hele dag nauwelijks verder kom dan de bank), het verlies van energie maar toch willen blijven bewegen. Mijn sociale leven bestond voor een belangrijk gedeelte uit uit eten gaan (die kilo's zijn er niet voor niets bijgekomen natuurlijk), dat doe ik nu niet meer dus voel ik me soms lekker dramatisch alsof " er ook niks meer mag" en dan nog daarbij het oordeel van mensen als ik vertel waar ik mee bezig ben.

Dus nee, lekker makkelijk vind ik het helemaal niet. Het motiveert mij zelfs extra om straks, als ik op mijn streefgewicht ben, het nooit meer zo ver te laten komen want dit wil ik niet nog een keer hoeven doen.
Ik ga moet nog beginnen maar het lijkt mij inderdaad zeker niet ‘lekker makkelijk’.

Ik ben overigens aan het overwegen om te gaan microdosen, ik ben erg gevoelig voor bijwerkingen (met alle medicatie). Zit te denken om te beginnen met een halve dosis of nog lager en dan op te werken naar de standaard start dosis. Heb het besproken met arts en in principe kan/mag het maar je zit natuurlijk wel met de houdbaarheidsdatum.

Ik heb trouwens adhd en ik heb oa op Reddit gelezen dat best wel wat adhd’ers goed ‘gaan’ op glp-1 medicatie. Dit omdat het niet alleen foodnoise vermindert maar ook zorgt voor een minder vol hoofd en minder uitstelgedrag etc. Ben benieuwd of ik verschil ga merken én of hier ook andere adhd’ers zitten die wel of geen verschil ervaren.
Mus* schreef:
09-09-2025 09:12
Ik snap wel waarom die mensen weer aankomen. Deze medicatie heft een fysiek probleem op: teveel honger en een gebrek aan verzadiging. Waarschijnlijk omdat hormonen als ghreline, leptine, insuline en dopamine niet meer goed zijn afgesteld door obesitas en/of veel jojoën. Alleen geneest GLP-1 medicatie niks, dus als je weer stopt, komt de honger en de eetruis gewoon weer terug.

Dat is de reden dat 85% weer aankomt als ze stoppen. Als het zo makkelijk zou zijn om je levensstijl blijvend aan te passen, dan hadden deze mensen überhaupt geen obesitas gekregen. Echt veel te kortzichtig om de schuld bij mensen zelf te leggen.

Vrijwel iedereen die deze medicatie gebruikt, heeft al een lange geschiedenis van diëten, afvallen en aankomen achter de rug. Denken dat je de kilo's er wel af houdt als je stopt met medicatie is net zo naïef als denken dat je de kilo's eraf houdt na een dieet. Je bent daarna gewoon weer op wilskracht en discipline aangewezen. Met nog een schep je er bovenop, want mensen die obesitas hebben gehad, dealen met een lichaam dat er alles aan zal doen om terug te keren naar dat oude gewicht.
Bedankt voor je uitleg over eetruis en de rest van je uitleg.
Dat wist ik nog niet... *sarcasme uit*.

Misschien even al mijn reacties in dit topic lees voordat je er een uit pikt en mijn kortzichtig gaat noemen.
Mus* schreef:
09-09-2025 09:22
Jawel, dat 'moet' wel. Use it or lose it. Zodra je spieren minder gebruikt, neemt spiermassa weer af. Dus ook nadat je bent afgevallen, blijft krachttraining net zo belangrijk. Vanaf je 50e verlies je sowieso 1 à 2% spiermassa per jaar.
Wat wordt er eigenlijk precies onder krachttraining verstaan? Ik doe zelf aan rebounding thuis (oefeningen op een kleine mini-trampoline zeg maar) en ik zou dat kunnen combineren met weerstandsbanden en dumbells. Of echt naar de sportschool om daar te trainen met apparaten enzo?
Felidaez schreef:
09-09-2025 09:26
Bedankt voor je uitleg over eetruis en de rest van je uitleg.
Dat wist ik nog niet... *sarcasme uit*.

Misschien even al mijn reacties in dit topic lees voordat je er een uit pikt en mijn kortzichtig gaat noemen.

Er klinkt een oordeel door in je veronderstelling dat mensen weer aankomen omdat ze hun leefstijl niet hebben aangepast.
Onderkoffer schreef:
09-09-2025 09:31
Wat wordt er eigenlijk precies onder krachttraining verstaan? Ik doe zelf aan rebounding thuis (oefeningen op een kleine mini-trampoline zeg maar) en ik zou dat kunnen combineren met weerstandsbanden en dumbells. Of echt naar de sportschool om daar te trainen met apparaten enzo?

Je spieren trainen hoeft niet per se met apparaten in de sportschool, maar het gaat er wel om dat je ze belast. Ik weet niet precies wat rebounding is, maar het klinkt meer als cardio. Dan zouden weerstandsbanden en dumbells wel een goede aanvulling zijn.
Onderkoffer schreef:
09-09-2025 08:55
Hey, idd fijn om samen op te gaan ja. Ik denk dat ik vrijdag mijn eerste spuit ga zetten.
Merk jij al wat van jouw eerste? En zo ja wat?
Succes iig met je avontuur!
Ja, ik merk zeker dat ik de spuit gezet heb. Vrijdag heel veel hoofdpijn en zelfs gespuugd. Sinds zaterdagmiddag geen bijwerkingen meer. Ik zit dus ook te denken om donderdag de helft te zetten.

Verder is het alsof ik niet meer hoef te eten. Ik heb wel honger, maar ik heb geen zin om eten. Deels lastig, want ik verheug me dus ook nergens op en stel daardoor eten heel makkelijk uit, waardoor ik echt te weinig eet. Ook zit ik snel vol of misschien is het dat ik halverwege ook geen honger meer heb en daardoor echt geen reden tot eten zie. Ik ben dus echt bezig om elke 2h iets te eten overdag om aan redelijke kcal te komen.
Ik heb overigens laatst dit gekocht waarbij ik low key toch wel veel van mijn belangrijke spiergroepen kan trainen.

https://www.amazon.nl/dp/B0CZ5YDGMZ?ref ... title&th=1
Fibonaci schreef:
09-09-2025 09:43
Ja, ik merk zeker dat ik de spuit gezet heb. Vrijdag heel veel hoofdpijn en zelfs gespuugd. Sinds zaterdagmiddag geen bijwerkingen meer. Ik zit dus ook te denken om donderdag de helft te zetten.

Verder is het alsof ik niet meer hoef te eten. Ik heb wel honger, maar ik heb geen zin om eten. Deels lastig, want ik verheug me dus ook nergens op en stel daardoor eten heel makkelijk uit, waardoor ik echt te weinig eet. Ook zit ik snel vol of misschien is het dat ik halverwege ook geen honger meer heb en daardoor echt geen reden tot eten zie. Ik ben dus echt bezig om elke 2h iets te eten overdag om aan redelijke kcal te komen.
Oh dat klinkt vervelend allemaal. Niet alleen de hoofdpijn en het overgeven maar ook het geen zin in eten hebben. Lees dat idd wel vaker, dat je echt je best moet doen om genoeg te eten. Mss dat een halve dosis beter werkt. Er is alleen weinig over microdoseren te vinden, tenminste geen officiële info. Ik lees dat mensen bv gewoon een halve dosis of minder nemen eens per week maar ook dat mensen hun dosis splitten en het verdelen in 2 x per week. Mss is het wel een kwestie van trial and error want ieder lijf en de mate waarop iemand op medicatie reageert is natuurlijk anders.

Succes en ‘beterschap’ in ieder geval!
Felidaez schreef:
09-09-2025 09:45
Ik heb overigens laatst dit gekocht waarbij ik low key toch wel veel van mijn belangrijke spiergroepen kan trainen.

https://www.amazon.nl/dp/B0CZ5YDGMZ?ref ... title&th=1
Ja, ik heb ook zoiets gekocht voor spiertraining 👍🏼
Onderkoffer schreef:
09-09-2025 09:59
Oh dat klinkt vervelend allemaal. Niet alleen de hoofdpijn en het overgeven maar ook het geen zin in eten hebben. Lees dat idd wel vaker, dat je echt je best moet doen om genoeg te eten. Mss dat een halve dosis beter werkt. Er is alleen weinig over microdoseren te vinden, tenminste geen officiële info. Ik lees dat mensen bv gewoon een halve dosis of minder nemen eens per week maar ook dat mensen hun dosis splitten en het verdelen in 2 x per week. Mss is het wel een kwestie van trial and error want ieder lijf en de mate waarop iemand op medicatie reageert is natuurlijk anders.

Succes en ‘beterschap’ in ieder geval!
Beterschap is gelukkig echt niet nodig. Sinds zaterdagochtend weer helemaal de oude. En geen zin in eten is onhandig omdat ik zo te weinig eet. Maar natuurlijk heel handig om af te vallen. Ik ben juist heel blij dat het werkt. En zelfs een beetje bang dat het morgen ineens weer over is. Zoals ik een paar dagen mijn schouders onder een afvalpoging kan zetten en het daarna heel moeilijk wordt. Ik kan me nog niet voorstellen dat het zo makkelijk zou blijven om weinig te eten. Ik vind het echt een wonder hoe specifiek en snel dit lijkt te werken.
Dag 3 vandaag en ik voel me best prima. Darmen rommelen een beetje maar niet heel storend. Ik kan gewoon eten maar doe dat meer omdat het moet, niet omdat ik het heel graag wil. Geen heen en weer geloop naar de kast met lekkers. Het geeft wel rust.

Enige wat ik merk ik een enorm droge mond, meer mensen dat als bijwerking?
Fibonaci schreef:
09-09-2025 10:31
Beterschap is gelukkig echt niet nodig. Sinds zaterdagochtend weer helemaal de oude. En geen zin in eten is onhandig omdat ik zo te weinig eet. Maar natuurlijk heel handig om af te vallen. Ik ben juist heel blij dat het werkt. En zelfs een beetje bang dat het morgen ineens weer over is. Zoals ik een paar dagen mijn schouders onder een afvalpoging kan zetten en het daarna heel moeilijk wordt. Ik kan me nog niet voorstellen dat het zo makkelijk zou blijven om weinig te eten. Ik vind het echt een wonder hoe specifiek en snel dit lijkt te werken.
Herkenbaar, het lijkt nu wel heel makkelijk te zijn om af te vallen, ik wacht een beetje op het ‘addertje onder het gras’ maar misschien is die er wel niet, kan ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven