Zoon

donderdag 11 september 2025 om 11:27
Mijn zoon van 19 kan 's ochtends al jaren zijn bed niet uitkomen, omdat hij de hele nacht online zit.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
vrijdag 12 september 2025 om 15:38
Natuurlijk wel.Quincy2 schreef: ↑12-09-2025 14:36Een scriptie schrijven is geen trucje. Overigens heb je bij het mondeling presenteren van je onderzoek precies hetzelfde mentale overzicht nodig als voor het schriftelijk presenteren daarvan.
En bij mijn studies zaten gewoon verplichte presentaties in de eerste jaren....
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 12 september 2025 om 15:48
Ik heb er inmiddels 1 geschreven. Het is een trucje.
Ik kan prima presenteren en uitleggen wat ik gedaan heb, maar het in de scriptievorm gieten lukt me niet.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 12 september 2025 om 15:49
Presentaties doen zijn bij veel opleidingen ook verplicht tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Dat vinden veel mensen inderdaad eng maar vaak blijkt het reuze mee te vallen als het toch moet. Presenteren (en schrijven) kun je natuurlijk leren. Het hoeft ook niet gelijk perfect te zijn. Leren presenteren en schrijven is vaak erg nuttig want bij veel banen zal je dat ook moeten doen.Solomio schreef: ↑12-09-2025 13:12Ik heb voorgesteld om studenten bijv te laten kiezen tussen scriptie schrijven of het in een presentatie doen. Er zijn veel mensen die niet durven presenteren, maar niemand die zegt dat ze dat dan maar moeten leren. Ik blijk niet te kunnen schrijven, maar dan ineens is dat onmisbaar.
Er zijn echt legio mogelijkheden om je niveau te kunnen bewijzen, zonder dat je dat scriptie-trucje beheerst.
Het illustreert allemaal mijn punt: onze maatschappij heeft geen ruimte voor diversiteit.
En als iemand echt niet kan presenteren of een scriptie schrijven en er redenen zijn waarom die persoon dat ook niet kan leren dan kan je inderdaad een alternatieve opdracht bedenken maar ik snap best dat er dan 'bewijs' moet zijn in de vorm van een diagnose dat het echt niet kan.
vrijdag 12 september 2025 om 15:52
maar niet iedereen met dezelfde diagnose loopt tegen dezelfde problemen aan. Als we blijven bij het voorbeeld hierboven ergens over dochter met ADHD die een stage mocht lopen ipv een scriptie. Niet iedereen met ADHD zal problemen hebben met het schrijven van een scriptie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 12 september 2025 om 15:53
Blijkbaar is het ontzettend belangrijk, maar een stuk schrijven met al die mierenneukerige APA-regeltjes is gewoon een trucje.
De inhoud is een ander verhaal, maar daar ligt mijn probleem dan ook niet.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 12 september 2025 om 15:58
vrijdag 12 september 2025 om 16:01
Op zich niet, maar het is wel bekend dat mensen met ADHD over het algemeen meer moeite hebben met plannen, structuur en hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Mij lukt het nog steeds niet om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden, ik heb dat nooit echt kunnen leren. Ik ervaar alles als even belangrijk.rosanna08 schreef: ↑12-09-2025 15:52maar niet iedereen met dezelfde diagnose loopt tegen dezelfde problemen aan. Als we blijven bij het voorbeeld hierboven ergens over dochter met ADHD die een stage mocht lopen ipv een scriptie. Niet iedereen met ADHD zal problemen hebben met het schrijven van een scriptie.
vrijdag 12 september 2025 om 18:56
Maar waarom gaat het hier steeds over stoornissen en problemen voortkomend uit stoornissen? Voor zover wij en to weten heeft zoon geen stoornis, maar wil hij slapend rijk worden en zit hij in de nacht veel te lang op zijn computer en kan hij die niet dichtslaan. Dat heeft te maken met jezelf leren reguleren. Dat vinden veel volwassenen al moeilijk. Dus dan hoeven we geen excuses voor deze zoon te bedenken zodat hij nóg meer en nóg langer in bed kan blijven liggen. Of to kan die zoon helpen met leren reguleren. En daarvoor zijn meerdere wegen naar Rome. Soms strenger, soms geduldiger. Maar doorgaans leer je iets door het te doen en te falen en de consequenties te ervaren en het opnieuw te doen.
Iets met spreekwoorden en gezegden, zoals ezels en stenen en zo zijn er vast meer. Dat grijpt terug op lerend vermogen. Mits je de kans krijgt om ook echt te leren en dat doe je doorgaans niet door de pijn van de steen weg te halen.
Dat is nu juist waardóór er geleerd wordt. De steen doet pijn, voelt niet lekker. Waarschuwen en uitleggen dat er een steen ligt en dat dit pijn doet, werkt misschien voor sommige ezels, waardoor ze er met een boog omheen gaan. Maar er zijn ook ezels die denken 'sure' en lopen gewoon door.
Waarom zou zo'n ezel iets opsteken als zijn poot tegen een superzacht gummiballetje stoot? Die denkt alleen maar nóg harder, nou, die waarschuwingen die vallen wel mee. Er ligt hier een gummibal-steen en die heb ik amper gevoeld.
Iets met spreekwoorden en gezegden, zoals ezels en stenen en zo zijn er vast meer. Dat grijpt terug op lerend vermogen. Mits je de kans krijgt om ook echt te leren en dat doe je doorgaans niet door de pijn van de steen weg te halen.
Dat is nu juist waardóór er geleerd wordt. De steen doet pijn, voelt niet lekker. Waarschuwen en uitleggen dat er een steen ligt en dat dit pijn doet, werkt misschien voor sommige ezels, waardoor ze er met een boog omheen gaan. Maar er zijn ook ezels die denken 'sure' en lopen gewoon door.
Waarom zou zo'n ezel iets opsteken als zijn poot tegen een superzacht gummiballetje stoot? Die denkt alleen maar nóg harder, nou, die waarschuwingen die vallen wel mee. Er ligt hier een gummibal-steen en die heb ik amper gevoeld.
vrijdag 12 september 2025 om 19:00
Inderdaad, ik heb tijdens mijn studie eindeloos vaak presentaties moeten houden. In drie talen, waarbij je soms nog gefilmd werd ook om het later terug te kunnen kijkenSaelle1 schreef: ↑12-09-2025 15:49Presentaties doen zijn bij veel opleidingen ook verplicht tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Dat vinden veel mensen inderdaad eng maar vaak blijkt het reuze mee te vallen als het toch moet. Presenteren (en schrijven) kun je natuurlijk leren. Het hoeft ook niet gelijk perfect te zijn. Leren presenteren en schrijven is vaak erg nuttig want bij veel banen zal je dat ook moeten doen.
En als iemand echt niet kan presenteren of een scriptie schrijven en er redenen zijn waarom die persoon dat ook niet kan leren dan kan je inderdaad een alternatieve opdracht bedenken maar ik snap best dat er dan 'bewijs' moet zijn in de vorm van een diagnose dat het echt niet kan.

Mensen vrijstellen van dingen die volgens de normale verwachtingen bij een opleiding horen, vind ik nogal onwenselijk. Zeker als het dingen zijn die ook tot de werk taken horen. Veel mensen met een academische opleiding moeten daarna stukken schrijven, waarin ze hoofd en bijzaken moeten kunnen scheiden en ordenen. Als iemand dat dan niet kan, is dat wel degelijk een probleem. In mijn vak moet je best vaak iets presenteren, dus als je daar echt een onoverkomelijk probleem mee hebt, wordt dat ook lastig.
De toets-opties moeten natuurlijk wel enigszins bij het vak passen. Het is raar om van een student aan de timmer-opleiding te vragen om een vijftig pagina verhandeling over de beste spijker te schrijven. En aan een jurist vraag je niet om even een muurtje te metselen. Maar bij een academische opleiding een scriptie schrijven, dat hoort gewoon bij de vaardigheden die het diploma inhouden.
En aangezien een diploma natuurlijk gewoon een gestandaardiseerde manier is om aan te geven wat iemand kan, is het wel handig als dat dan ook zo is. Want als je de scriptie van het wo onzin vindt, is het muurtje metselen voor de bouwvakker ook niet per se nodig. Wat nou als iemand gek is op bouwen, maar hij kan niet metselen, dan moet dat uitgezonderd worden. Lekker handig als je vervolgens zo iemand op je bouwplaats hebt rondlopen.
vrijdag 12 september 2025 om 19:06
Overigens vind ik de achterliggende oorzaak van een probleem wel degelijk relevant. Want dat kan invloed hebben op de oplossing.
Als een student bij mijn colleges totaal niet op zit te letten, wil ik graag weten waarom.
Is het saai omdat ik iets vertel wat ze al lang weten? Kan hij het niet verstaan omdat de audio niet goed is? Heeft hij het gewoon zwaar door andere omstandigheden buiten mijn college om? Of boeit zijn studie hem gewoon niet, en doet hij hem alleen maar om student te kunnen zijn?
In geval 1 moet ik de inhoud aanpassen. In geval 2 kijken of ik iets aan de verstaanbaarheid kan doen. In geval 3 kan ik kijken of iemand ondersteuning wil of kan krijgen, of eventueel wat bijles regelen. In geval 4 kan ik weinig doen, die moeten zelf een keer het licht zien. 1 problematische uiting, totaal verschillende oplossingen (of geen).
Als een student bij mijn colleges totaal niet op zit te letten, wil ik graag weten waarom.
Is het saai omdat ik iets vertel wat ze al lang weten? Kan hij het niet verstaan omdat de audio niet goed is? Heeft hij het gewoon zwaar door andere omstandigheden buiten mijn college om? Of boeit zijn studie hem gewoon niet, en doet hij hem alleen maar om student te kunnen zijn?
In geval 1 moet ik de inhoud aanpassen. In geval 2 kijken of ik iets aan de verstaanbaarheid kan doen. In geval 3 kan ik kijken of iemand ondersteuning wil of kan krijgen, of eventueel wat bijles regelen. In geval 4 kan ik weinig doen, die moeten zelf een keer het licht zien. 1 problematische uiting, totaal verschillende oplossingen (of geen).
vrijdag 12 september 2025 om 19:08
Eens hoor. Opleidingen leiden op tot bepaalde beroepen met bepaalde vaardigheden. Als jij dan niet kunt schrijven (of metselen of infusen zetten of verzin het), dan hoor je denk ik in de basis gewoon niet thuis op die opleiding. Dat wil niet zeggen dat je niet alsnog een bepaalde baan kunt krijgen, maar dan moet je kijken via welke alternatieve route je er tóch kunt komen. Want het is idd écht niet zo dat elke werkgever belang zal hechten aan schrijven of presenteren. Maar de opleiding biedt het wel aan: deze lichting studenten kun je aannemen op deze en deze kwaliteiten, want dat hebben ze bij ons op de opleiding geleerd. Anders moet je een maatwerk traject zoeken en dan betaal je daar ook voor. Opleidingen leiden vaak op in bulk. Daar is de prijs ook naar. Wil je dus als uitzondering behandeld worden, prima, maar regel het dan of kies een alternatieve route om daar te komen waar je wilt zijn. Het leven is echt geen doodlopende weg als je geen specifieke studie kunt doen. Ook via een baan kun je doorgroeien.nausicaa schreef: ↑12-09-2025 19:00Maar bij een academische opleiding een scriptie schrijven, dat hoort gewoon bij de vaardigheden die het diploma inhouden.
En aangezien een diploma natuurlijk gewoon een gestandaardiseerde manier is om aan te geven wat iemand kan, is het wel handig als dat dan ook zo is. Want als je de scriptie van het wo onzin vindt, is het muurtje metselen voor de bouwvakker ook niet per se nodig. Wat nou als iemand gek is op bouwen, maar hij kan niet metselen, dan moet dat uitgezonderd worden. Lekker handig als je vervolgens zo iemand op je bouwplaats hebt rondlopen.
vrijdag 12 september 2025 om 19:13
Die ís natuurlijk ook relevant. Maar je kúnt niet elk probleem oplossen. Of zou je moeten wíllen oplossen. Als de reden zou zijn dat die ene student jouw vak gewoon niet begrijpt, kun je aanbieden om verdiepingsmateriaal beschikbaar te stellen, te verwijzen naar bijlessen of een training leren leren. Maar als dat het niet oplost, houdt het vaak toch wel een beetje op.
vrijdag 12 september 2025 om 19:13
Dat zal ook wel afhangen van de studie die je doet, en wat je ermee wilt gaan doen. Veel universitaire studies hebben wel degelijk een praktische component, en ik kan me prima voorstellen dat iemand een hele goeie orthopedagoog kan zijn zonder mooie scripties te kunnen schrijven. Als iemand nou wil promoveren wordt het een ander verhaal natuurlijk maar dat wil lang niet iedereen.nausicaa schreef: ↑12-09-2025 19:00Inderdaad, ik heb tijdens mijn studie eindeloos vaak presentaties moeten houden. In drie talen, waarbij je soms nog gefilmd werd ook om het later terug te kunnen kijken. In het begin lag ik dagen van tevoren wakker, maar het went, en inmiddels vind ik presenteren een van de leukste dingen in mijn werk.
Mensen vrijstellen van dingen die volgens de normale verwachtingen bij een opleiding horen, vind ik nogal onwenselijk. Zeker als het dingen zijn die ook tot de werk taken horen. Veel mensen met een academische opleiding moeten daarna stukken schrijven, waarin ze hoofd en bijzaken moeten kunnen scheiden en ordenen. Als iemand dat dan niet kan, is dat wel degelijk een probleem. In mijn vak moet je best vaak iets presenteren, dus als je daar echt een onoverkomelijk probleem mee hebt, wordt dat ook lastig.
De toets-opties moeten natuurlijk wel enigszins bij het vak passen. Het is raar om van een student aan de timmer-opleiding te vragen om een vijftig pagina verhandeling over de beste spijker te schrijven. En aan een jurist vraag je niet om even een muurtje te metselen. Maar bij een academische opleiding een scriptie schrijven, dat hoort gewoon bij de vaardigheden die het diploma inhouden.
Neem mijn ex nou: wij zijn samen ooit begonnen aan orthopedagogiek en ik kon schrijven. Hij was daar minder handig in, als ik hem niet heel stevig had geholpen met zijn eindscriptie zou hij die bul nooit gehaald hebben. Maar als gedragswetenschapper is ie goud waard en er is niemand meer die hem vraagt om een complete scriptie te schrijven. Terwijl ik die hele opleiding niet eens heb afgemaakt, ondanks het feit dat ik zo leuk kon schrijven.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 12 september 2025 om 19:28
En schrijven is ook maar een vaardigheid. Ik kan best redelijk schrijven (je merkt het hier meestal niet) en heb zonder veel moeite een universitaire opleiding afgerond. En dat is hartstikke leuk, maar het duizelt me soms als ik nadenk over wat ik allemaal niet kan. Als samenleving waarderen we bepaalde kennis meer dan andere, ik ben daar zelf ook niet van gevrijwaard. Maar dat ik een songtekst van Jan Smit kan analyseren alsof het een gedicht uit de Romantiek is, dat is een leuk trucje, maar wat schiet een mens er mee op.
Wat verder offtopic is.
Om het ontopic te krijgen: er zijn zoveel wegen om een doel te bereiken.
Wat verder offtopic is.
Om het ontopic te krijgen: er zijn zoveel wegen om een doel te bereiken.
rabarbara wijzigde dit bericht op 12-09-2025 19:31
1.54% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 12 september 2025 om 19:30
Ik heb pas echt leren presenteren toen ik begon met werken.
Ik stond op het HBO te bibberen en te zweten voor de klas. Je kunt me nu op elk willekeurig moment vragen iets te vertellen aan een groep mensen en ik knipper niet eens met mijn ogen.
Wat je kunt laten zien op school, bepaalt niet wie je de rest van je leven zal zijn.
Ik stond op het HBO te bibberen en te zweten voor de klas. Je kunt me nu op elk willekeurig moment vragen iets te vertellen aan een groep mensen en ik knipper niet eens met mijn ogen.
Wat je kunt laten zien op school, bepaalt niet wie je de rest van je leven zal zijn.
vrijdag 12 september 2025 om 21:43
Ik ben degene die nog steeds niet goed hoofd van bijzaken kan scheiden. Ook niet in het dagelijks leven. Dat is al m’n hele leven lang. Ik heb wat kunnen leren maar het is nog steeds moeilijk. Ik vind alles namelijk belangrijk. Tuurlijk is het moeilijk als je hoofdzaken en bijzaken niet goed kan onderscheiden, maar uiteindelijk gaat het om het analytische vermogen en de kennis. Het zou zonde zijn om de mensen met hetzelfde probleem voor een studie af te wijzen. Ik ken namelijk meerdere mensen die hele boeken gehighlight hebben omdat alles voor ze belangrijk was. Terwijl ze in hun baan nu echt goed zijn.nausicaa schreef: ↑12-09-2025 19:00Inderdaad, ik heb tijdens mijn studie eindeloos vaak presentaties moeten houden. In drie talen, waarbij je soms nog gefilmd werd ook om het later terug te kunnen kijken. In het begin lag ik dagen van tevoren wakker, maar het went, en inmiddels vind ik presenteren een van de leukste dingen in mijn werk.
Ik vind zo’n reactie dus apart want als je in het hoger onderwijs zit zou je ook moeten weten dat het per studie erg verschilt hoe je een scriptie moet doen en wat de begeleiding is. Mijn man kreeg een hapklaar onderwerp en hypothese voor z’n scriptie. Hij werd daarnaast ook goed begeleid. Ik moest alles zelf bedenken en kreeg vrijwel geen begeleiding. Voor m’n master opdracht weet ik niet eens meer wie m’n begeleider was, al heb ik die in het buitenland gedaan. Ik zeg niet dat ik de scriptie nooit had willen doen, maar als ik toen had geweten dat ik ADHD had dan had ik hulp gezocht en het heel anders aangepakt.
Zelf schrijf ik nooit meer stukken. M’n man heeft een PhD en zelfs bij hem hoeft het niet terwijl hij nog in z’n vakgebied werkt. Het ligt meestal echt aan de baan en het vakgebied.
elsy wijzigde dit bericht op 12-09-2025 21:54
0.14% gewijzigd
vrijdag 12 september 2025 om 21:53
Een studie is vaak wel degelijk heel erg belangrijk om door te kunnen groeien in een baan. Hoe vaak hoor je wel niet dat iemand goed is in z’n baan, veel taken van de functie erboven doet maar niet naar de functie erboven kan gaan omdat ze niet de juiste diploma hebben. In Nederland is er vaak nog steeds een diploma eis en groei je niet makkelijk door.NomenNescio schreef: ↑12-09-2025 19:08Het leven is echt geen doodlopende weg als je geen specifieke studie kunt doen. Ook via een baan kun je doorgroeien.
vrijdag 12 september 2025 om 21:57
vrijdag 12 september 2025 om 22:17
Yakuzakiko schreef: ↑12-09-2025 10:52
Maar mijn zoon is vandaag iig zelf opgestaan en naar school gegaan dus mijn dag is goed.![]()

•
vrijdag 12 september 2025 om 23:10
Ik ken trouwens een heleboel mensen met (inmiddels) goede banen die helemaal niet van afgeronde (WO) studies vandaan komen. Ik ken genoeg mensen die gewoon met werken en groeien en baankansen uiteindelijk op posities zijn gekomen waar ze veel plezier hebben en hun vaardigheden kunnen gebruiken. Want wat erin zit, komt er ook wel uit. Daarvoor heb je niet per se een afgeronde studie voor nodig.
Ik denk wel dat het handig is om een gangbare taal te spreken als je in een gangbare wereld je ding wilt doen. Ik kan ook wel naar China gaan en denken dat ik met mijn intellect dezelfde kansen heb. Maar als ik de cultuur niet snap en de taal niet spreek, kan ik nóg zo intelligent zijn, dan vind ik geen aansluiting. Je hebt meer nodig dan intellect om het te maken. Ik zeg niet dat je dan beter bent (definieer beter, wat bedoel je ermee), ik zeg wel dat je dan meer capabel bent in die situatie. Je kunt een straatschoffie zonder opleiding wezen en zeer capabel zijn. Als jij de taal spreekt en de cultuur snapt, dan sta je al 8-0 voor.
vrijdag 12 september 2025 om 23:20
En dat dikgedrukte is precies de reden dat het al eeuwen dezelfde types zijn die de macht hebben.NomenNescio schreef: ↑12-09-2025 23:10Ik ken trouwens een heleboel mensen met (inmiddels) goede banen die helemaal niet van afgeronde (WO) studies vandaan komen. Ik ken genoeg mensen die gewoon met werken en groeien en baankansen uiteindelijk op posities zijn gekomen waar ze veel plezier hebben en hun vaardigheden kunnen gebruiken. Want wat erin zit, komt er ook wel uit. Daarvoor heb je niet per se een afgeronde studie voor nodig.
Ik denk wel dat het handig is om een gangbare taal te spreken als je in een gangbare wereld je ding wilt doen. Ik kan ook wel naar China gaan en denken dat ik met mijn intellect dezelfde kansen heb. Maar als ik de cultuur niet snap en de taal niet spreek, kan ik nóg zo intelligent zijn, dan vind ik geen aansluiting. Je hebt meer nodig dan intellect om het te maken. Ik zeg niet dat je dan beter bent (definieer beter, wat bedoel je ermee), ik zeg wel dat je dan meer capabel bent in die situatie. Je kunt een straatschoffie zonder opleiding wezen en zeer capabel zijn. Als jij de taal spreekt en de cultuur snapt, dan sta je al 8-0 voor.
Want diegenen met macht bepalen ook de criteria.
vrijdag 12 september 2025 om 23:25
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Maar precies wat iemand zei: standaard opleidingen leiden op in bulk, en stellen algemene eisen. En dan weet je als werkgever of opvolgende opleiding wat je in elk geval ongeveer kunt verwachten.
Betekent dat dat iemand zonder diploma nooit goed kan zijn in zijn werk? Nee, natuurlijk niet. Een diploma is een bewijs van bepaalde vaardigheden. Een gebrek aan diploma is geen bewijs aan gebrek van die vaardigheden. Alleen zul je ze dan op een andere manier moeten bewijzen, en dat kan wel lastig zijn.
Het ging hier om een scriptie schrijven. Dat is een academische vaardigheid (trucje zo je wilt, feitelijk is alles wat je leert dan een trucje natuurlijk) die bij veel (eigenlijk alle) opleidingen hoort. Niet per se omdat je altijd hele wetenschappelijke stukken moet schrijven, dat doen de meeste mensen uiteraard niet. Maar ook als bv orthopedagoog moet je toch wel eens een rapport over iets schrijven, of een uitgebreide brief met bepaalde structuur voor het overdragen van een patiënt of zo? Zelfs in je dossiervorming is het nogal handig als je hoofd en bijzaken kunt scheiden.
Dat die stomme referenties helemaal niet zo belangrijk zijn, helemaal eens. Nou ja, de referentie wel, maar het format, of een bepaald stukje cursief of vetgedrukt is, of je de voornamen gebruikt of initialen, lekker belangrijk. Ik schrijf dus wel heel veel wetenschappelijke stukken, en zelfs daar boeit dat vrij weinig. Het moet goed op te zoeken zijn, maar de exacte stijl verschilt nogal eens, en maakt eigenlijk niet zo veel uit. Gelukkig letten wij daar ook totaal niet op in scripties. Ik kijk wel of de inhoud van de referentie klopt (hallo chatGTP gehallucineerde referenties) en of ik hem goed op kan zoeken. Maar ik heb geen flauw idee wat de huidige APA regels zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in