Geld & Recht alle pijlers

verdeling kosten kinderen vanaf 18 jaar

18-09-2025 19:39 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil eigenlijk even sparren wat betreft onze situatie maar vanwege de herkenbaarheid wil ik de details liever ook weer weg kunnen halen dus die zet ik in een apart berichtje.
Betreft situatie gescheiden ouders, 2 kinderen. En wie betaalt welke kosten vanaf 18 jaar.
nerdopviva schreef:
19-09-2025 10:11
Beide kinderen wonen gratis. En alleen kind 1 krijgt alimentatie. Ik snap wel dat kind 2 dat oneerlijk vindt.

Kind 1 krijgt 4 jaar studie bekostigt op dit moment. Kind 2 krijgt dat ook, als hij aan zijn studie begint. Ik snap niet wat daar oneerlijk aan is. Het gaat in allebei de gevallen om evenveel jaar een bijdrage van de ouders.
Het zou in mijn ogen pas oneerlijk zijn als kind 2 5 jaar lang een bijdrage krijgt (namelijk tussenjaar + studie) en kind 1 maar 4 jaar (want nooit tussenjaar gedaan)
Charlotta schreef:
19-09-2025 10:49
Kind 1 krijgt 4 jaar studie bekostigt op dit moment. Kind 2 krijgt dat ook, als hij aan zijn studie begint. Ik snap niet wat daar oneerlijk aan is. Het gaat in allebei de gevallen om evenveel jaar een bijdrage van de ouders.
Het zou in mijn ogen pas oneerlijk zijn als kind 2 5 jaar lang een bijdrage krijgt (namelijk tussenjaar + studie) en kind 1 maar 4 jaar (want nooit tussenjaar gedaan)
Mee eens
Charlotta schreef:
19-09-2025 10:49

Is de alimentatie voor de studie of voor levensonderhoud? In het begin van het topic lees ik dat alimentatie doorgaat tot 21 jaar. Kind 1 studeert toevallig. Maar wat als kind 1 had gewerkt of ook had willen reizen? Dan had kind 1 alimentatie gekregen en kind 2 niet.
nerdopviva schreef:
19-09-2025 10:57
Is de alimentatie voor de studie of voor levensonderhoud? In het begin van het topic lees ik dat alimentatie doorgaat tot 21 jaar. Kind 1 studeert toevallig. Maar wat als kind 1 had gewerkt of ook had willen reizen? Dan had kind 1 alimentatie gekregen en kind 2 niet.

Er is bij kind 2 geen levensonderhoud nodig want hij woont thuis en werkt fulltime. Welk levensonderhoud is er dan precies nog nodig?
En hoe zie je dat dan voor je, bij allebei de alimentatie stoppen op de 21ste verjaardag, ongeacht of ze dan nog studeren? Dit is volstrekt onlogisch en verwacht te grote planningsvaardigheden van de kinderen, die dan dus moeten zorgen dat ze zelf geld opzij hebben gezet voor de rest van de studie.

Je kan je wel strak aan de regeltjes willen houden, maar waarom zou je dat doen als de regels onlogisch zijn en je het op een andere manier veel beter kan oplossen?
Maar TO het is toch heel simpel? Jij hebt nu geen alimentatieverplichting richting kind 2. Puur het feit dat kind 18 wordt verandert daar niets aan. Het bedrag wat jij nu aan vader betaalt is 0 euro, dus wat jij straks aan kind 2 moet betalen is nog steeds 0 euro.

Als vader en kind daar anders over denken staat het hen vrij om het LBIO in te schakelen (waar jij dan natuurlijk wel je medewerking aan gaat verlenen).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven