Is dit normaal gedrag?
zondag 21 september 2025 om 14:11
Ik durf het bijna niet te schrijven want vind het nogal genant.
Maar onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij.
Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.
Is dit normaal gedrag? Moeten we hier iets mee?
Maar onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij.
Wanneer we hem vragen waarom hij dit doet, heeft hij aan dat hij het fijn vindt.
Is dit normaal gedrag? Moeten we hier iets mee?
zondag 21 september 2025 om 14:18
Ja hoor, heel normaal. Als je het zelf lastig vind kun je er een boek over lenen van de bieb. Wel handig om aan te geven dat dat hij dat niet moet doen waar anderen bij zijn. Hij zal vast vragen waarom niet en om dan wat uitleg te geven is dat boek of andere informatie weer handig.
Als je googlet op seksuele ontwikkeling krijg je links met info van jgz enzo. Lijkt me een geschikte informatiebron. Daar lees je ook wat wel en niet normaal is
Als je googlet op seksuele ontwikkeling krijg je links met info van jgz enzo. Lijkt me een geschikte informatiebron. Daar lees je ook wat wel en niet normaal is
zondag 21 september 2025 om 14:22
Gelukkig dat het normaal is.. schrok er nogal vanSjakie schreef: ↑21-09-2025 14:18Ja hoor, heel normaal. Als je het zelf lastig vind kun je er een boek over lenen van de bieb. Wel handig om aan te geven dat dat hij dat niet moet doen waar anderen bij zijn. Hij zal vast vragen waarom niet en om dan wat uitleg te geven is dat boek of andere informatie weer handig.
Ik zal eens gaan lezen!
zondag 21 september 2025 om 14:29
Heel normaal.
Maar niet wenselijk in het openbaar.
Dat kan dus tegelijkertijd: normaal, maar niet wenselijk op de huidige manier.
Beamen dat je snapt dat het prettig kan voelen, en dat dat helemaal prima is en hij het lekker mag doen, maar dat dit iets is dat anderen niet hoeven te zien.
Net als in je neuspeuteren, aan je poeperd krabben, iets tussen je tanden uitpeuteren, je blote piemel of een scheet laten.
Allemaal heel normaal, gezond en bevredigend gedrag, maar dat hoeft een ander niet te zien.
Dus dat is iets voor op de wc, de badkamer, of als je zelf op je slaapkamer bent.
Dat zeg ik ook vaak: he, dit is prive, ga lekker even naar de wc of op je kamer pulken/krabben/scheten/zitten. En was daarna even je handen. Je zit met je handen aan neus/piemel/bios/tanden, en daarna aan mij. Dat vind ik niet zo fris.
Net als na het plassen, weet je wel?
Maar niet wenselijk in het openbaar.
Dat kan dus tegelijkertijd: normaal, maar niet wenselijk op de huidige manier.
Beamen dat je snapt dat het prettig kan voelen, en dat dat helemaal prima is en hij het lekker mag doen, maar dat dit iets is dat anderen niet hoeven te zien.
Net als in je neuspeuteren, aan je poeperd krabben, iets tussen je tanden uitpeuteren, je blote piemel of een scheet laten.
Allemaal heel normaal, gezond en bevredigend gedrag, maar dat hoeft een ander niet te zien.
Dus dat is iets voor op de wc, de badkamer, of als je zelf op je slaapkamer bent.
Dat zeg ik ook vaak: he, dit is prive, ga lekker even naar de wc of op je kamer pulken/krabben/scheten/zitten. En was daarna even je handen. Je zit met je handen aan neus/piemel/bios/tanden, en daarna aan mij. Dat vind ik niet zo fris.
Net als na het plassen, weet je wel?
zondag 21 september 2025 om 14:33
zondag 21 september 2025 om 15:28
onze zoon van 6jr rijdt regelmatig op zijn knuffel. Dit doet hij al jaren af en toe maar de laatste maanden wordt het steeds meer. Hij krijgt er sinds kort ook echt blosjes bij
Je schrijft het er niet bij, maar het lijkt erop dat hij dit ook/nog steeds in de huiskamer doet, klopt dat? Wat Avo al schrijft: opvoeden en begeleiden. Helemaal prima, wel op even op je eigen kamer.
zondag 21 september 2025 om 15:34
Kon je dat zelf niet bedenken? Het is toch al tientallen jaren genoegzaam bekend dat kleine kinderen ook seksuele gevoelens (kunnen) hebben? Aan jou de schone taak om ze te leren dat ze die gevoelens niet in het openbaar tentoon moeten spreiden, zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 14:11
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 21 september 2025 om 17:36
Denk dat dat al een beetje is mislukt, gezien de eerste zin in haar OP.Lady*Voldemort schreef: ↑21-09-2025 15:34[...]zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.
zondag 21 september 2025 om 19:16
Hij doet het niet bij anderen, ofja wel als ik erbij ben (maar ben zn moeder). Maar niet als bezoek oid er is.MissNuada schreef: ↑21-09-2025 14:33Ik snap niet dat hem ondertussen niet al geleerd is om dat prive te gaan zitten doen. Een peuter alla maar 6 jarige zou je dat prima al hebben kunnen aanleren.
Ik denk ondertussen dat het nooit vroeg genoeg om een jongen te leren dit soort dingen onder controle te krijgen...
zondag 21 september 2025 om 19:19
zondag 21 september 2025 om 19:20
Hij doet dit idd in de woonkamer (alleen als ik er bij ben, niet bij anderen).
Bedankt voor de tip. Ik zal dit voortaan zo gaan doen.
zondag 21 september 2025 om 19:21
Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit al op deze leeftijden er is. En ik wist dus ook niet of dit normaal/abnormaal is. Heb veel vriendinnen met kinderen, maar eerlijkgezegd dit nog nooit gehoord vanuit hen.Lady*Voldemort schreef: ↑21-09-2025 15:34Kon je dat zelf niet bedenken? Het is toch al tientallen jaren genoegzaam bekend dat kleine kinderen ook seksuele gevoelens (kunnen) hebben? Aan jou de schone taak om ze te leren dat ze die gevoelens niet in het openbaar tentoon moeten spreiden, zonder oordeel over de activiteit/de gevoelens an sich.
zondag 21 september 2025 om 20:07
Het lijkt me niet gek dat je je vriendinnen hier niet over hebt gehoord. Jij zegt zelf dat je het een gênante vraag vindt en post hier liever anoniem over dan dat je het met je vriendinnen bespreekt. Misschien hebben zij dat ook zo ervaren (of hebben zij zich zelf ingelezen over het gedrag van jonge kinderen).Klavertje-x schreef: ↑21-09-2025 19:21Eerlijk gezegd wist ik niet dat dit al op deze leeftijden er is. En ik wist dus ook niet of dit normaal/abnormaal is. Heb veel vriendinnen met kinderen, maar eerlijkgezegd dit nog nooit gehoord vanuit hen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in