Dilemma huishoudelijke hulp

02-10-2025 08:18 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar weken heb ik eindelijk weer een huishoudelijke hulp en daar ben ik heel blij mee! Ik ben tevreden met haar werk, ze is vriendelijk en ze komt op tijd. Ze komt 1x in de twee weken voor 3 uur. Voor mij is dat eigenlijk voldoende. Ze heeft nu gevraagd of ze elke week mag komen omdat ze bij haar andere adressen ook wekelijks komt en anders een gat in haar rooster heeft op de weken dat ze niet bij mij is. Aan de ene kant zou het fijn zijn om wat extra hulp te hebben en ik kan wel dingen bedenken die ze nog zou kunnen doen (strijken, ramen zemen, etc). Ik heb een drukke baan dus het zou wel fijn zijn om zo meer vrije tijd te krijgen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om zelf wat in het huishouden te doen en zou het wel een flinke kostenverhoging zijn om haar wekelijks te laten komen. Wat zouden jullie doen?
Lila-Linda schreef:
02-10-2025 12:08
ze wil elke week 3 uur, dat is 6 uur
Maar als ze zes uur wilde, waarom dan die drie uur in eerste instantie aangenomen?

(vraag ik niet aan jou hoor, maar niet handig van haar vind ik)
Wij zijn op zoek naar een hulp maar kunnen die vooralsnog niet vinden.
Desondanks zou ik het niet doen als het per se elke week moet.
Blijft persoonlijk.
pompelmoentje schreef:
02-10-2025 12:45
Blijft persoonlijk.
Die van ons komt, als ruim 20 jaar, elke week
En ondertussen zijn de kinderen groot en zouden we het best allemaal zelf kunnen doen. Maar ik vind het de ultieme luxe.
Zou haar niet snel wegbezuinigen

Ik kom straks thuis, in een heerlijk fris, opgeruimd huis.
En na vakanties ook altijd.
Lila-Linda schreef:
02-10-2025 12:50
Die van ons komt, als ruim 20 jaar, elke week
En ondertussen zijn de kinderen groot en zouden we het best allemaal zelf kunnen doen. Maar ik vind het de ultieme luxe.
Zou haar niet snel wegbezuinigen

Ik kom straks thuis, in een heerlijk fris, opgeruimd huis.
En na vakanties ook altijd.
Ik kan me voorstellen dat je er anders over denkt als iemand al 20 jaar je huis schoonmaakt.
Zoals ik al zei, het blijft persoonlijk.
Als het financieel mogelijk is zou ik gaan voor wekelijks 3 uur en jezelf die luxe gunnen.
pompelmoentje schreef:
02-10-2025 12:53
Ik kan me voorstellen dat je er anders over denkt als iemand al 20 jaar je huis schoonmaakt.
Zoals ik al zei, het blijft persoonlijk.
wat heb jij er op tegen?
Onze hulp komt al jaren elke week 3 uur. Soms komt ze een uurtje langer om de buitenboel goed te doen, of alle deuren afsoppen of de boekenkasten goed schoonmaken.
ik kan me neit voorstellen dat ze maar de helft van de tijd zou komen. Nu kom ik elke week een keer thuis in een fris huis. Heerlijk!
Mijn hulp vroeg dit laatst ook en ik heb het wel gedaan. We kunnen het betalen en ik vind het heel erg fijn. Man twijfelde trouwens ook, alleen hij is regelmatig weg waardoor het heel druk voor mij is. Hulp qua schoonmaken helpt mij zoveel dat ik het toch gedaan heb. Soms komt er wat tussendoor en dan komt ze toch niet dus het is bij ons ook niet 100% vast.
elsy wijzigde dit bericht op 02-10-2025 13:34
53.75% gewijzigd
Werkt ze zwart bij jou?
Wat is haar uurloon? En dat van jou en je man samen?

Ik zou me realiseren dat ze tamelijk zwaar, saai en vervelend werk doet. Zonder zekerheden, teamuitjes, bonussen, reiskosten, ouderschapsverlof en andere voordelen. Wrs ook zonder cao en loonsverhogingen. En zeker zonder promotie mogelijkheden
Elsy schreef:
02-10-2025 13:27
Mijn hulp vroeg dit laatst ook en ik heb het wel gedaan. We kunnen het betalen en ik vind het heel erg fijn. Man twijfelde trouwens ook, alleen hij is regelmatig weg waardoor het heel druk voor mij is. Hulp qua schoonmaken helpt mij zoveel dat ik het toch gedaan heb. Soms komt er wat tussendoor en dan komt ze toch niet dus het is bij ons ook niet 100% vast.
:roll: en dat terwijl hij er niet eens altijd is? Goed dat je het toch hebt gedaan, Elsy!
Poespas schreef:
02-10-2025 13:32
Werkt ze zwart bij jou?

Ik zou me realiseren dat ze tamelijk zwaar, saai en vervelend werk doet. Zonder zekerheden, teamuitjes, bonussen, reiskosten, ouderschapsverlof en andere voordelen. Wrs ook zonder cao en loonsverhogingen. En zeker zonder promotie mogelijkheden
Maar dat is ook haar keus he?
pompelmoentje schreef:
02-10-2025 12:45
Blijft persoonlijk.
Ik snap dan weer weinig van om de twee weken. Je wil toch minstens eens per week een schone badkamer/vloer etc?
Nova schreef:
02-10-2025 13:43
Ik snap dan weer weinig van om de twee weken. Je wil toch minstens eens per week een schone badkamer/vloer etc?
Wat ik op Viva vaak genoeg lees, is dat er mensen zijn die maar 1x per maand de vloer dweilen of de badkamer doen. Dus dan is 1x per twee weken een goede vooruitgang.
ladadieladieda schreef:
02-10-2025 13:37
:roll: en dat terwijl hij er niet eens altijd is? Goed dat je het toch hebt gedaan, Elsy!
Ja komt vooral doordat hij wel veel doet als hij er wel is. Hij is dit jaar voor het eerst een stuk meer weg dus het is voor ons allemaal echt wennen en anders :)
Ik zou gaan voor 3u elke week en als geld een probleem is zou ik zelf wel uren extra gaan (over)werken.
Mousse28 schreef:
02-10-2025 14:18
Wat ik op Viva vaak genoeg lees, is dat er mensen zijn die maar 1x per maand de vloer dweilen of de badkamer doen. Dus dan is 1x per twee weken een goede vooruitgang.
je weet dat dat niet altijd dezelfde mensen zijn?
Poespas schreef:
Werkt ze zwart bij jou?

Doet er toch allemaal niet toe? TO heeft toch geen probleem met haar uurloon?
TO moet afwegen of ze het de extra kosten waard vindt. Als ze 1 keer in de 2 weken genoeg vindt, wegen de extra kosten niet op tegen het gemak van de extra schoonmaak. Als ze ook voordelen ziet in de extra keren, bijvoorbeeld voor andere klusjes. dan kan het de extra kosten wel waard zijn.

Wij hadden lang geleden ook een schoonmaakhulp 1 keer in de 2 weken, de andere week was ze bij de buren (zo waren we ook aan haar gekomen). Elke week zou ik toen niet gewild hebben. Ik vond het ook best stress met 2 kleine kinderen om in de ochtend voordat we naar werk vertrokken, alles zodanig aan kant te hebben zodat de hulp haar ding kon doen. 1 keer per 2 weken vond ik perfect (dus los van de kosten). Nu zou ik het best elke week willen, maar we hebben er al jaren geen. En nu zou ik het ook op een thuiswerkdag plannen.
Poespas schreef:
Werkt ze zwart bij jou?

Of ze zwart werkt hangt volgens van de hulp zelf af. Zij kan het wel of niet aangeven bij de belastingdienst.
Als ik het goed heb, heb je hier - als het gaat om huishoudelijke hulp - als 'werkgever' niets mee te maken. Specifiek bij dit werk dus.
Dit dus:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lijk_werk/
Als je het kan betalen elke week 2,5 uur.
In geen enkel universum zou ik zelf graag meer in huishouden doen. Ook niet toen ik nog wel kon.
Ik werk liever die uren dan dat ik ga schoonmaken, en zou als mijn (of die van mijn partner) uurtratief hoger is dan die van de
schoonmaaker, als is maar een euro liever werken dan dat ik meer zou gaan doen in huishouden... ;-)

Strijken vind ik zonde van geld, maar goed ik strijk alleen feestkleding, rest hangt netjes of gaat in droger op zachte stand.

Ook dweilen we ( wmodame) alleen beneden elke week, rest maar 1x per 2/4 weken.
Dank voor alle reacties!

Twee uur per week heb ik voorgesteld maar dat ziet ze niet zitten.

Ik ga thuis overleggen of we het zien zitten om haar elke week te laten komen. Het lijkt me voor mezelf wel fijner. Maar het is ook een flink kostenplaatje. Ga ook de buurtapp nog proberen hoewel die niet heel actief is.

Dat was ook de reden dat ik iemand had gezocht voor 1x in de 2 weken. Ik vind het daarom ook vervelend dat ze hier nu mee komt ipv bij de kennismaking, dan was ik waarschijnlijk niet met haar ik zee gegaan. Ik kan begrijpen dat het voor haar prettiger is maar als ik dat had gewild had ik wel iemand gezocht voor iedere week. Ik voel me nu een beetje klem gezet en dat voelt niet fijn. Andere kant is dat het erg moeilijk is om iemand te vinden dus ik heb ook echt geen zin om weer opnieuw op zoek te gaan.
orkestmuziek schreef:
02-10-2025 16:40

Dat was ook de reden dat ik iemand had gezocht voor 1x in de 2 weken. Ik vind het daarom ook vervelend dat ze hier nu mee komt ipv bij de kennismaking, dan was ik waarschijnlijk niet met haar ik zee gegaan. Ik kan begrijpen dat het voor haar prettiger is maar als ik dat had gewild had ik wel iemand gezocht voor iedere week. Ik voel me nu een beetje klem gezet en dat voelt niet fijn. Andere kant is dat het erg moeilijk is om iemand te vinden dus ik heb ook echt geen zin om weer opnieuw op zoek te gaan.
Nee joh, als jij dit niet had gewild, is het heel duidelijk
Dan zeg je 'nee' tegen haar voorstel

Echt hoor, anders blijf je er een zuur gevoel bij houden
Elsy schreef:
02-10-2025 13:27
Man maakt dus weinig schoon maar twijfelde?
Ik zou haar lekker laten komen, heerlijk elke week een schoon huis. Verschoond ze ook bedden? Dat vind ik zo'n klote karwei, maar heerlijk om een schoon bed te hebben.
Moiren schreef:
02-10-2025 12:02
In 2 uur doe je niet zoveel hoor. En zeker geen grote, extra klussen.

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot je huis is, of je huisdieren/kinderen hebt en/of overal tuttemerul hebt staan.

Hier komt ze 1x per 2 weken 2 uur. Appartement, geen huisdieren of kinderen en ze pakt regelmatig iets extra mee. Een keukenkastje, een van de ramen lappen, de wasmachine schoonmaken etcetera.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven