Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2529 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Lieke321 schreef:
05-10-2025 01:18
Ik vind het gierig dat sommige mensen ongevraagd cadeauwensen doorgeven bij een verjaardag of ander feestje!

Daarnaast geven wij als familie gezamenlijk een cadeau aan neefjes & nichtjes van een vast bedrag zodat iedereen hetzelfde krijgt en vaak regel ik dat. 1 schoonzus van me appt me vrijwel standaard dat ze zelf al een cadeau heeft geregeld en dan stuurt ze een tikkie… Vervolgens krijgt de eerste bezoeker uit onze familie die daar binnenkomt het cadeau in handen gedrukt om het te overhandigen aan neefje of nichtje. Dit laatste heeft niet met gierig te maken… ik vind het zelf alleen wel een beetje raar.. maar dit is misschien een beetje off- topic en een andere discussie 😉
Dat vind ik echt heel erg raar. Dan word je gewoon heel erg voor het blok gezet ook. Ik zou denk ik gereageerd hebben van we hebben zelf al een cadeau in gedachten, misschien kun je dat wat je hebt gekocht terugbrengen? Of bewaren voor Sinterklaas of kerst ofzo?
Ik ken ook iemand die zelf altijd hele dure dingen erop zet, denk echt aan cadeaus voor 100 euro voor haar kind en zelf dan afkomt met iets van 10 euro. Ik koop gewoon iets wat ik zelf in gedachten heb qua bedrag, maar vreemd vind ik het wel
Ik heb ook mensen in mijn kring die uit zichzelf met een kadowens komen. Als je er naar vraagt vind ik het wat anders, maar deze mensen komen er zelf mee - en gerust al maanden van te voren. En dan heb ik het niet over kleine kadootjes, maar vanaf 50 tot 150 euro.

Frappante is het dat dit soort mensen dan weer naar anderen toe gierig zijn. Ze zijn dan ineens de verjaardag ' vergeten' of het kado zelf. Dat komt dan ook niet meer. Of ik krijg iets waarvan ik weet dat zij het ook gekregen hebben of bijv een keer als kraamkado - babysokjes van de zeeman. Als onderdeel van een mandje is dat leuk maar dat was het enige. Klaag ik niet over, maar ga dan niet zelf dure kado's ' opeisen'. Een kennis van mij stuurt elk jaar als hij jarig is iedereen een kaart met uitnodiging en daar staat dan op wat hij wil, in een vals bescheiden vorm. ' Ik hoef geen kado, maar als je iets wil geven dan graag een envelopje' . Toen ik hem leerde kennen was hij nog single, ondertussen is hij getrouwd. Ik ben dan altijd stiekem benieuwd wat zijn partner daar nou eigenlijk van vindt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Prima toch als iemand met een kado wens komt? Betekent niet dat je daar ook naar hoeft te handelen als je het te duur vindt. Je kan ook gewoon zéggen dat je dat te duur vindt hè! Of dat je al wat anders hebt. Of je geeft dan geld, als bijdrage aan het kado.
Mijn dochter wil heel graag een bepaalde knuffel voor haar verjaardag. Dat heb ik toen laten weten in de familie app. Mijn schoonmoeder zei toen dat ze al wat heeft en dat ze de knuffel ook maar lelijk vindt (ja die is altijd erg direct 😄). Ik zei toen dat dat prima is, en dat dochter het ook nog voor haar partijtje kan vragen. Mijn schoonzus zei dat als mijn dochter die graag wil, dat ze hem wel wil kopen.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 05-10-2025 09:48
3.11% gewijzigd
Vind ik bij kinderen toch anders dan bij volwassen lui - die zelf anderen kadootjes geven van 2 euro maar wel zelf dure kado's verwachten.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Baggal schreef:
05-10-2025 07:16
Ik weet echt niet in of en zo ja in hoeverre dat bij ons speelt. De scheiding is al heel erg lang geleden en ook ons kind is, toen het eindelijk zo ver was, destijds hartelijk ontvangen in de familie, zo zelfs dat ex regelmatig bij ons over de vloer kwam en dat we gezamenlijk uit eten konden (altijd op kosten van mijn man en dat is, gelet op zijn positie binnen de familie, oké). Natuurlijk had het in het begin wel heel wat voeten in de aarde: de scheiding was ronduit afschuwelijk en het leeftijdsverschil tussen ons voor de buitenwereld, begrijpelijk, ongemakkelijk. Dat gezegd hebbende: inmiddels was iedereen na al die jaren wel oké met elkaar en de situatie en daarom verbaasde het mij zo (en weet ik dus niet of het daaraan ligt zoals gesuggereerd wordt). Ons kind komt niets te kort, maar mijn moederhart is hier wel gevoelig voor. Zo van: onverschillig.

Mijn man vroeg toevallig gisteren wat er in het cadeautje zat dat later kwam. Ik had het in eerste instantie niet met hem besproken (ga niet zijn kinderen afvallen), maar die zei dat is een “aparte keuze” O_o en dat zijn zoon en vrouw alleen een appje hadden gestuurd was ook een beetje tegen het zere been. Verder met hem niet uitgebreid bij stilgestaan. Laat maar ;-) .

Stiekem wel benieuwd hoe het met kerst gaat straks als we hier blijven dit jaar (maar vermoed dat we naar NL gaan).
Ik snap dat je het onverschillig vindt overkomen en dat dat dus ook hetgeen is wat je steekt. Alsof je dochter niet belangrijk is. Ik denk trouwens dat je dat gerust kunt bespreken met je partner, daar is hij je partner en vader van je kind toch voor? Je valt zijn kinderen als persoon niet af, maar wel dit stukje gedrag wat je niet leuk vindt. Of je benoemt het gevoel wat eronder zit, teleurstelling en verdriet over het stukje onverschilligheid.
Voor een volgende keer zou ik wel uit jezelf met kadowensen komen. Dat hoeft niet dwingend, maar je kan wel laten weten wat je dochter leuk vindt; zo van als je nog op zoek bent naar een kado dan houdt mijn dochter erg van Lego en ook maak je haar altijd blij met een boek van die en die schrijver.
VGM1980 schreef:
05-10-2025 09:34
Vind ik bij kinderen toch anders dan bij volwassen lui - die zelf anderen kadootjes geven van 2 euro maar wel zelf dure kado's verwachten.
Dat is waar. Maar komt gelukkig niet voor in mijn omgeving moet ik eerlijk zeggen dus geen ervaring mee. Ik zou daar dan zelf geen gehoor aan geven. Prima dat je het vraagt maar ik ga iets geven binnen mijn budget. En als iemand structureel zelf niks terug geeft, dan ga ik ook geen moeite meer doen.
Ik had wel een vriendin die écht geen smaak had, zeg maar gerust een wansmaak, en altijd met hele rare en lelijke kado’s aan kwam zetten. Dat je echt denkt wat móet ik hiermee en waar heb je dát nu weer vandaan. Bijna hilarisch zelfs 😂. Niet uit gierigheid maar gewoon geen benul hebben van mijn smaak en wat leuk is om te geven aan een ander. Gelukkig is dat nu een stuk verbetert, doordat ik ook gewoon heb gezegd wat ik leuk vind om te krijgen.
Baggal schreef:
05-10-2025 07:16
Ik weet echt niet in of en zo ja in hoeverre dat bij ons speelt. De scheiding is al heel erg lang geleden en ook ons kind is, toen het eindelijk zo ver was, destijds hartelijk ontvangen in de familie,
Zijn de kleinkinderen jonger of ouder dan jullie kind ?

Zou het kunnen zijn dat zijn kinderen denken dat jouw man zijn rol als opa anders zou zijn geweest als hij geen ( jong ) kind zou hebben waar - volstrekt logisch - veel van zijn tijd ( en geld ;-) ) naar toe gaat ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Framboosje: dat is een goed idee van die lijstjes. Misschien dat ik die in de app even aanslinger voor kerst.

BGB: oudste kleinkind is een jaar en twee weken ouder dan ons kind. Vond ik toen heel moeilijk (en wij zaten nog middenin mislukte IVF rondes en wilde juist dat een mogelijk kind geboren zou worden voor eventuele kleinkinderen). Het lot besloot anders en ons kind was dus al tante toen ze geboren was. Dat is natuurlijk gek en vraagt aanpassing.
De andere twee zijn beduidend jonger en er is nu een vierde op komst. Natuurlijk heeft hij een andere rol door zijn tweede huwelijk: hij is naast grootvader ook zelf vader geworden. Dat schuurde, heel begrijpelijk, toen wel, maar we hebben (dacht ik) als familie een redelijke modus gevonden. Of dit een rol speelde weet ik niet. Het voelde gewoon een beetje gek allemaal en ik wil het tegelijkertijd ook niet groter maken of over-analyseren. Ik ga idd lijstjes voor kerst maken en dan wel zien (en daar staan echt geen bizar dure dingen op).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Rabarbara schreef:
04-10-2025 20:48
Je bent niet verplicht die dure cadeaus te geven, natuurlijk. En als je het wel doet, dan moet je dat doen omdat je dat wilt, niet omdat je stiekem ook iets terug verwacht.
Kijk, ik zeg niet dat het leuk is, het is erg suf als je kind een stom cadeau krijgt. Maar je moet je wel afvragen wat je ermee opschiet hier zo moeilijk over te doen. Ik denk dat jouw positie (en die van je dochter) anders is in de familie dan je denkt. Daar kan een kind niets aan doen, dat is stom. Maar je kunt andere mensen niet africhten. Dus of gewoon blijven geven wat op verlanglijstjes staat óf zelf ook een cadeau van tien pond geven. En dat iemand om geld gevraagd heeft voor een bruiloft heeft er echt niets mee te maken.
Dit denk ik ook, maar vooral dat het zoals ook al geschreven is niet zo'n vreemde dynamiek is. Wat ik lees vind ik klinken als beleefdheid en een zekere afstandelijkheid. Misschien bedachten ze te laat dat kind jarig is en leek een boek ze een leuker cadeau dan een zakje snoep van het benzinestation onderweg, of zoiets. En/of vonden ze het zelf een leuk boekje.
Appen zou ik ook niet zo gauw als onbeleefd ervaren, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik zelf niet attent ben daarin. Ik vind het al een hele prestatie als ik er op de dag zelf aan denk :P
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik zou dus voortaan ook precies dat zelfde bedrag spenderen aan hun kinderen en en op dezelfde manier cadeautjes kopen. Sorry not sorry.
canis-felis schreef:
05-10-2025 11:19
Dit denk ik ook, maar vooral dat het zoals ook al geschreven is niet zo'n vreemde dynamiek is. Wat ik lees vind ik klinken als beleefdheid en een zekere afstandelijkheid. Misschien bedachten ze te laat dat kind jarig is en leek een boek ze een leuker cadeau dan een zakje snoep van het benzinestation onderweg, of zoiets. En/of vonden ze het zelf een leuk boekje.
Appen zou ik ook niet zo gauw als onbeleefd ervaren, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik zelf niet attent ben daarin. Ik vind het al een hele prestatie als ik er op de dag zelf aan denk :P
Dan koop je een leuke cadeaukaart, bij grotere tankstations te koop. Of een avondwinkel.
Of je rijdt naar een stad die op zondag wel open winkels heeft. Of je geeft gevouwen geld en een kaart.

Het geeft vooral schijt aan je kind en ik zou echt heel snel klaar zijn met de lijstjes van hun kinderen als dit meer dan 1x voor komt.
Baggal: hebben ze op elke verjaardag zo gierig gedaan mbt kadootjes naar je dochter? En hoe zijn ze naar anderen toe, wel attent? Of naar jouw verjaardag? En hoe is hun band met jouw dochter, en de band met jouw dochter met de kleinkinderen? (Aangezien ze dezelfde leeftijd zijn). Misschien off topic maar ben even benieuwd.
Lieke321 schreef:
05-10-2025 01:18
Ik vind het gierig dat sommige mensen ongevraagd cadeauwensen doorgeven bij een verjaardag of ander feestje!

Daarnaast geven wij als familie gezamenlijk een cadeau aan neefjes & nichtjes van een vast bedrag zodat iedereen hetzelfde krijgt en vaak regel ik dat. 1 schoonzus van me appt me vrijwel standaard dat ze zelf al een cadeau heeft geregeld en dan stuurt ze een tikkie… Vervolgens krijgt de eerste bezoeker uit onze familie die daar binnenkomt het cadeau in handen gedrukt om het te overhandigen aan neefje of nichtje. Dit laatste heeft niet met gierig te maken… ik vind het zelf alleen wel een beetje raar.. maar dit is misschien een beetje off- topic en een andere discussie 😉
Is inderdaad niet gierig.

En ik ben er juist blij mee, ik koop liever iets wat de ander blij maakt, geld goed gespendeerd en zorgt voor minder troep in het milieu.

Al die meuk die mensen dan zelf gaan bedenken ( lees standaard en zonder te kijken naar de ontvanger) en geven aan elkaar, zo zonde.
Stomme geurkaarsen, boeken waarvan je niet weet of ze die wel wilde lezen, chocolade, planten en bloemen, wijn, andere eetbare meuk. Of al action plastic meuk voor kinderen. Stop ermee en geef iets wat de ander graag wil, niets mis met lijstjes. Of geef een bijdrage aan iets, als de cadeautjes op lijstje je te duur zijn.
MissNuada schreef:
05-10-2025 11:42
Ik zou dus voortaan ook precies dat zelfde bedrag spenderen aan hun kinderen en en op dezelfde manier cadeautjes kopen. Sorry not sorry.
Naar die kinderen zou ik dat flauw vinden. Bovendien zijn het wel de kleinkinderen.
KamilleT schreef:
05-10-2025 11:56
Naar die kinderen zou ik dat flauw vinden. Bovendien zijn het wel de kleinkinderen.
Vervelend, kunnen ze hun ouders voor bedanken. En ik had over Baggal's situatie.
MissNuada schreef:
05-10-2025 12:03
Vervelend, kunnen ze hun ouders voor bedanken. En ik had over Baggal's situatie.
Ja ik ook, maar haar man is dus wel hun opa.
MissNuada schreef:
05-10-2025 12:03
Kinderachtig. Kinderen straffen voor gedrag ouders.
Aneso schreef:
05-10-2025 12:35
Men straft dan helemaal niemand, als hun ouders dat leuke cadeautjes vinden dan is er toch geen issue?

Is zelfde energie geven als er binnen komt, is heel rustgevend en je hoef je nooit meer te ergeren zoals Baggal heel vaak heeft.
Als een ander bijvoorbeeld jij dat anders wil doen is ook goed toch?
MissNuada schreef:
05-10-2025 11:51
Is inderdaad niet gierig.

En ik ben er juist blij mee, ik koop liever iets wat de ander blij maakt, geld goed gespendeerd en zorgt voor minder troep in het milieu.

Al die meuk die mensen dan zelf gaan bedenken ( lees standaard en zonder te kijken naar de ontvanger) en geven aan elkaar, zo zonde.
Stomme geurkaarsen, boeken waarvan je niet weet of ze die wel wilde lezen, chocolade, planten en bloemen, wijn, andere eetbare meuk. Of al action plastic meuk voor kinderen. Stop ermee en geef iets wat de ander graag wil, niets mis met lijstjes. Of geef een bijdrage aan iets, als de cadeautjes op lijstje je te duur zijn.
Ik vind ook niks mis met aangeven wat je wilt hebben, idd ook zonde en slecht voor het milieu als je wat krijgt wat je gewoon echt niet leuk vindt en niks mee doet. Zoals wat ik van die vriendin kreeg vroeger. Hele rare kado’s, dat je denkt in welke fabriek wordt dit gemaakt, wie verzint dit spul? Denk bv aan een rare wc rol houder met een eng mannetje die de rol vast houdt, of een kleine auto die je in de tuin kan zetten en waarvan de koplampen dan de lampjes zijn. 😂😂😂
Maar mijn vriendinnen kennen mijn smaak inmiddels en vaak krijg ik gewoon leuke kado’s waar ik blij mee ben. We geven elkaar ook regelmatig activiteiten, bv samen naar de sauna gaan en dan krijg je de entree. Mijn ouders en schoonouders vragen heel expliciet war ik wil hebben, en geven altijd iets van rond de 100 euro dus dan weet ik precies ter waarde van hoeveel ik wat kan vragen. Vind ik ook prettig om te weten.
Baggal schreef:
04-10-2025 17:01
Het werd ons niet gevraagd. Omgedraaid vroegen wij het wel en waren de cadeautjes £30 en £40 en geloof dat ze voor eigen verjaardag in september £50 kreeg. Aan de wensen werd voldaan. De bovenstaande verjaardagen waren nog geen 5 weken geleden. Een vermoedelijk gerecycled cadeau van £10 vind ik zeker karig en onattent. Zeker als de rekening in een restaurant ontzettend vaak door pa wordt betaald. Ik heb er in beginsel geen moeite mee dat wij die kosten dragen, mijn ouders betaalden soms ook als wij in NL waren, maar als er zoiets komt nadat je op eigen verzoek zoveel gehad hebt, vind ik het wel een beetje stom.

Alleen een whatsapp bericht van de jongste zoon en zijn vrouw vind ik ook onaardig en gierig. Dezelfde zoon die ooit om een X bedrag vroeg om zijn bruiloft mee te financieren…
Staat toch los van elkaar? Is toch geen weegschaal verder?
Wadapatja schreef:
04-10-2025 22:50
Dat snap ik, maar daar hoeft een kind van de nieuwe relatie van vader niet onder te lijden.

Het gaat om een kind.
Een kind lijdt er niet onder als het een - gepast - kadootje van 10 pond krijgt.
Dat Baggal en partner dure kadootjes willen geven is hun keuze.
Ik heb ook nog een gierig verhaal mbt kadootjes. Ik had als tiener/jong volwassene een vriendin die heel gierig was. Daar stond ze ook echt om bekend en daardoor is de vriendschap ook stuk gelopen want ik had daar echt geen zin meer in. Voorbeeld: ik was jarig en zij regelde mijn kadootje. Destijds deden we altijd zo rond de 15-20 gulden voor iemand. Zij had iets gekocht ter waarde van 20 gulden (iets stoms, een mixer bij de Blokker, ik woonde op kamers dus blijkbaar dacht ze dat ik dat nodig had, maar ik bak nooit een taart). Maar ze deed samen met 3 andere vriendinnen met het kado, dus hoorde later van een andere vriendin dat ze maar 5 gulden had hoeven betalen voor het gezamenlijke kado voor mij!! Dat vond die andere vriendin zo gierig dat ze me later zelf nog een extra kado had gegeven. Als we de gierige vriendin een kado gaven, lieten we expres het prijskaartje erop zitten zodat ze kon zien dat het heel duur was geweest (was dan bv een leuk kledingstuk in de uitverkoop en we lieten dan t oorspronkelijke prijskaartje erop zitten). Zelf hadden we daar dan veel lol om.
Ze was altijd erg met geld bezig en of ze zelf niks tekort kwam. En een ander voorbeeld was dat we gezamenlijk zouden indrinken voor we zouden uitgaan. 1 iemand had drank ingeslagen en daar zouden we dan aan meebetalen uiteraard. Ik was die avond ziek en kon dus niet mee drinken. Ik hoefde dus ook niet mee te betalen. Maar die vriendin was het daar niet mee eens, vond dat ik gewoon moest mee betalen aan de drank zoals afgesproken en dacht zelfs dat ik niet echt ziek was was maar deed alsof, zodat ik niet mee hoefde te betalen.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 05-10-2025 13:25
4.90% gewijzigd
framboosje123 schreef:
05-10-2025 13:11
Ik vind ook niks mis met aangeven wat je wilt hebben, idd ook zonde en slecht voor het milieu als je wat krijgt wat je gewoon echt niet leuk vindt en niks mee doet. Zoals wat ik van die vriendin kreeg vroeger. Hele rare kado’s, dat je denkt in welke fabriek wordt dit gemaakt, wie verzint dit spul? Denk bv aan een rare wc rol houder met een eng mannetje die de rol vast houdt, of een kleine auto die je in de tuin kan zetten en waarvan de koplampen dan de lampjes zijn. 😂😂😂
Maar mijn vriendinnen kennen mijn smaak inmiddels en vaak krijg ik gewoon leuke kado’s waar ik blij mee ben. We geven elkaar ook regelmatig activiteiten, bv samen naar de sauna gaan en dan krijg je de entree. Mijn ouders en schoonouders vragen heel expliciet war ik wil hebben, en geven altijd iets van rond de 100 euro dus dan weet ik precies ter waarde van hoeveel ik wat kan vragen. Vind ik ook prettig om te weten.
Ik heb ook geen moeite met cadeaulijsten. Ik vind er alleen wat van als ze ongevraagd gedeeld worden, ik vind dat hebberig overkomen. Persoonlijk vind ik het leuker als iemand zelf een cadeautje voor mij verzint omdat ik de moeite die iemand er voor doet leuker vindt dan het cadeau zelf :-).

En door…. Iemand nog een echte gierige actie?
Aneso schreef:
05-10-2025 12:35

Dit.
Denk dat we met kerst gewoon even lijstjes doen zoals Framboos ook schreef en dan kijken en niet opeens zelf karig gaan doen ten opzichte van de kleinkinderen. Da’s een beetje sneu.

Jongste zoon was vorig jaar het verjaardagscadeau kwijt. Ze zaten midden in een verhuizing en is ook niet meer gevonden. Dit jaar dus alleen een appje. Dochter had wat dingen die verder in ieder geval bij kind paste en voor haar waren uitgezocht. Andere zoon is een ander verhaal. Heeft het met zichzelf heel moeilijk dus is gewoon een ander verhaal en dat die een kaartje stuurde ook namens zijn moeder was super lief en werd gewaardeerd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven