Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2529 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Rabarbara schreef:
04-10-2025 15:21
Geef het cadeau dat je gepast vindt en laat verwachtingen los. Ga desnoods zelf omlaag met je cadeaubudget.
Dit inderdaad.

Jij bent nergens toe verplicht en zij ook niet. En het klinkt alsof je geen cadeauideeën hebt doorgegeven dus hebben ze zelf iets bedacht.
xiongmao wijzigde dit bericht op 04-10-2025 16:45
1.33% gewijzigd
Ik vind het best logisch dat (klein)kinderen van hun eigen vader/opa een duurder cadeau krijgen dan hun halfzusje dat nog kind is.

Wij geven volwassenen op verjaardagen een cadeau van rond de 50 euro, dat krijgen de kinderen echt niet. Maar kleinkinderen krijgen zoiets wel.
Rabarbara schreef:
04-10-2025 15:21
Geef het cadeau dat je gepast vindt en laat verwachtingen los. Ga desnoods zelf omlaag met je cadeaubudget.
Eens. Is het stom om een kind (of wie dan ook eigenlijk) een cadeautje te geven waar het niks mee heeft? Ja, dat is niet erg attent. Maar als het een boek was geweest waar ze wèl iets mee had, en het had ook 10£ gekost, was het dan wel ok geweest? Want dan is het gewoon onattent, maar niet per se gierig.

En ja, ouders pakken vaak de rekening op voor hun kinderen, dat blijft meestal zo. Tenzij het niet kan natuurlijk. Maar ik weet niet anders dan gekibbel tussen mijn (90+) oma en (60+) moeder over wie er mocht betalen :lol: .
De (net) volwassen halfzussen die onder mijn dak zijn opgegroeid waren overigens ook niet echt gul naar elkaar met cadeaus. Een tientje is dan helemaal niet gek :)
xiongmao schreef:
04-10-2025 16:30
Dit inderdaad.

Jij bent nergens toe verplicht en zij ook niet. En het klinkt alsof je geen cadeauideeën hebt doorgegeven dus hebben ze zelf iets bedacht.
Het werd ons niet gevraagd. Omgedraaid vroegen wij het wel en waren de cadeautjes £30 en £40 en geloof dat ze voor eigen verjaardag in september £50 kreeg. Aan de wensen werd voldaan. De bovenstaande verjaardagen waren nog geen 5 weken geleden. Een vermoedelijk gerecycled cadeau van £10 vind ik zeker karig en onattent. Zeker als de rekening in een restaurant ontzettend vaak door pa wordt betaald. Ik heb er in beginsel geen moeite mee dat wij die kosten dragen, mijn ouders betaalden soms ook als wij in NL waren, maar als er zoiets komt nadat je op eigen verzoek zoveel gehad hebt, vind ik het wel een beetje stom.

Alleen een whatsapp bericht van de jongste zoon en zijn vrouw vind ik ook onaardig en gierig. Dezelfde zoon die ooit om een X bedrag vroeg om zijn bruiloft mee te financieren…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
ik vind mijn oma gierig
grenada schreef:
04-10-2025 17:12
ik vind mijn oma gierig

Goed verhaal 😄
Baggal schreef:
04-10-2025 17:01
Het werd ons niet gevraagd. Omgedraaid vroegen wij het wel en waren de cadeautjes £30 en £40 en geloof dat ze voor eigen verjaardag in september £50 kreeg. Aan de wensen werd voldaan. De bovenstaande verjaardagen waren nog geen 5 weken geleden. Een vermoedelijk gerecycled cadeau van £10 vind ik zeker karig en onattent. Zeker als de rekening in een restaurant ontzettend vaak door pa wordt betaald. Ik heb er in beginsel geen moeite mee dat wij die kosten dragen, mijn ouders betaalden soms ook als wij in NL waren, maar als er zoiets komt nadat je op eigen verzoek zoveel gehad hebt, vind ik het wel een beetje stom.

Alleen een whatsapp bericht van de jongste zoon en zijn vrouw vind ik ook onaardig en gierig. Dezelfde zoon die ooit om een X bedrag vroeg om zijn bruiloft mee te financieren…
Ja ik snap je wel. Het voelt dan alsof jullie kind niet belangrijk is. Ik zou volgende keer wel uit jezelf wensen doorgeven voor kind, en dan rond hetzelfde bedrag.
BeeDifferent schreef:
04-10-2025 17:20
Goed verhaal 😄
Lekker kort :P
Ik snap dat gehakketak over geld voor een kinder cadeau nooit zo. Wel eens dat het kind blij moet zijn. Ik had 1 kind, lezer, dus was relatief goedkoop klaar. Andere meer een pc nerd en die toestanden kostten toendertijd meer. Neefje en nichtjes ook met verschillende wensen. Onze insteek, als ze maar blij zijn.
Afkoelen heeft gewerkt
Nou ja, het blijft wel een kind hè. Of het nou een kleinkind of een half zusje/broertje met volwassen zussen/broers is (die dus zelf al kinderen hebben). Het is gewoon knap lullig dat daar blijkbaar zoveel onderscheid in gemaakt word. Het ene kind krijgt op z’n verjaardag een cadeau dat hij/zij graag wilde (van €40) en het andere (die dat heus gezien heeft) krijgt een cadeau (van nog geen €10) dat hij/zij niet leuk vind. Wat ontzettend lullig naar dat laatste kind. Nog afgezien van het verschil in kosten idd, hij/zij was niet eens blij met het cadeau.
Misschien zit er nog wel oud zeer, over de nieuwe relatie van pa? Waardoor ze het nakomertje niet echt moeten? Als je echt dol bent op een kind doe je daar toch moeite voor?
framboosje123 schreef:
04-10-2025 19:13
Misschien zit er nog wel oud zeer, over de nieuwe relatie van pa? Waardoor ze het nakomertje niet echt moeten? Als je echt dol bent op een kind doe je daar toch moeite voor?
Tweede leg kan enorm gevoelig liggen, zeker als er sprake is van een nieuwe vrouw die amper ouder is dan de eerste leg.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
04-10-2025 19:01
Nou ja, het blijft wel een kind hè. Of het nou een kleinkind of een half zusje/broertje met volwassen zussen/broers is (die dus zelf al kinderen hebben). Het is gewoon knap lullig dat daar blijkbaar zoveel onderscheid in gemaakt word. Het ene kind krijgt op z’n verjaardag een cadeau dat hij/zij graag wilde (van €40) en het andere (die dat heus gezien heeft) krijgt een cadeau (van nog geen €10) dat hij/zij niet leuk vind. Wat ontzettend lullig naar dat laatste kind. Nog afgezien van het verschil in kosten idd, hij/zij was niet eens blij met het cadeau.
Het halfzusje zal ongetwijfeld dure cadeautjes van dezelfde pa gehad hebben. En zolang pa in leven is zal hij hoogstwaarschijnlijk ook deze dochter blijven fêteren al is ze lang en breed volwassen.
Ik geef mijn broer en zus ook niet cadeau’s van dezelfde waardecategorie als die voor mijn zoon. Die volwassen halfbroers/zussen ‘geven een verlanglijstje’ aan de grootouder voor de verjaardag van de kleinkinderen in principe. Op vraag van de tweede vrouw/stiefmoeder, die schijnbaar namens (o)pa de cadeautjes regelt.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Redhead70 schreef:
04-10-2025 18:45
Ik snap dat gehakketak over geld voor een kinder cadeau nooit zo. Wel eens dat het kind blij moet zijn. Ik had 1 kind, lezer, dus was relatief goedkoop klaar. Andere meer een pc nerd en die toestanden kostten toendertijd meer. Neefje en nichtjes ook met verschillende wensen. Onze insteek, als ze maar blij zijn.
Bij mij ligt het nooit helemaal op een weegschaal. Soms krijgt het ene kind uit familie jaar wat duurders en andere kind andere jaar weer. Ik kijk altijd waar kind blij mee is. Maar stom vind ik het wel om iets te geven wat totaal niet in interesse gedeelte is. Zou ik bijna geneigd zijn om de bon te vragen om het te gaan ruilen.
En boeken vind ik niet relatief goedkoop, tegenwoordig betaal je al gauw bijna 20 euro voor een mooi prentenboek. Ik vraag ook vaak boeken trouwens voor de kinderen, omdat je dat in allerlei prijscategorien hebt en de gever op deze manier vrij is wat die wil besteden.
KamilleT schreef:
04-10-2025 19:19
Tweede leg kan enorm gevoelig liggen, zeker als er sprake is van een nieuwe vrouw die amper ouder is dan de eerste leg.
Ja zoiets denk ik ook, waardoor je niet echt moeite doet voor t nieuwe kind.
Je bent niet verplicht die dure cadeaus te geven, natuurlijk. En als je het wel doet, dan moet je dat doen omdat je dat wilt, niet omdat je stiekem ook iets terug verwacht.
Kijk, ik zeg niet dat het leuk is, het is erg suf als je kind een stom cadeau krijgt. Maar je moet je wel afvragen wat je ermee opschiet hier zo moeilijk over te doen. Ik denk dat jouw positie (en die van je dochter) anders is in de familie dan je denkt. Daar kan een kind niets aan doen, dat is stom. Maar je kunt andere mensen niet africhten. Dus of gewoon blijven geven wat op verlanglijstjes staat óf zelf ook een cadeau van tien pond geven. En dat iemand om geld gevraagd heeft voor een bruiloft heeft er echt niets mee te maken.
Si abra la puerta hay lobos.
Beetje veel aannames hier. Ik ben ruim 19 jaar met man samen en inmiddels zijn de verhoudingen echt wel oké, althans dat dacht ik. Kind van ons is ook wel geaccepteerd. Wel is ex van partner vorig jaar ziek geworden en als gevolg daarvan bitter geworden. Het kan zijn dat er oud zeer bij is komen kijken.

Ik geef niet iets omdat ik perse iets verwacht. Maar een goedkoop boek (de prijs staat erop) dat niets maar dan ook niets met de interesses van mijn kind te maken heeft vind ik apart als je juist net zelf van alles gevraagd en gekregen hebt. In het licht daarvan vond ik het gierig en een post waard in dit topic.

Je (half)zusje feliciteren louter per whatsapp is eveneens onattent en een beetje gierig naar mijn smaak. Te meer omdat ik mij in de regel toch wel mijn best doe voor de (klein)kinderen van man. Het stak gewoon een beetje…

Kind heeft zelf verder niets door trouwens en is meer dan tevreden en dankbaar voor alles, dus dat is het issue verder niet. En dat ik het hier op Viva ventileer wil niet zeggen dat ik er binnen de familie moeilijk over doe of stennis over zal schoppen. Ze komen in de herfstvakantie hier logeren en er wordt dan geen beraad over gevoerd of zo.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Voor een kind in de familie doe ik altijd wel extra mijn best, ongeacht of dit een half- stief- bonus- aangewaaid- kind is. Volgens mij steekt je vooral de desinteresse van het cadeau en minder de waarde? Dat snap ik wel, maar ik zou het laten gaan. Niet iedereen is even attent helaas.. en zelf wel gewoon -als je dat leuk vindt om te doen- attent zijn in jouw/jullie cadeaus zonder financieel dingen te doen die niet kunnen natuurlijk.
KamilleT schreef:
04-10-2025 19:19

Dat snap ik, maar daar hoeft een kind van de nieuwe relatie van vader niet onder te lijden.

Het gaat om een kind.
Wadapatja schreef:
04-10-2025 22:50
Dat snap ik, maar daar hoeft een kind van de nieuwe relatie van vader niet onder te lijden.

Het gaat om een kind.
Eens hoor. Ik zou dat ook niet doen maar ik ben heel blij dat het bij ons zo goed is verlopen. Ik denk dat ik het in de positie van oudere zus ook gewoon heel leuk had gevonden, maar ik heb ook geen lastig gevoel bij de scheiding van mijn ouders.
Mijn eigen partner en zijn ex hebben een veel fragielere band. Die had geen tweede leg moeten krijgen.
Madrigalscapybara schreef:
04-10-2025 22:37
Voor een kind in de familie doe ik altijd wel extra mijn best, ongeacht of dit een half- stief- bonus- aangewaaid- kind is. Volgens mij steekt je vooral de desinteresse van het cadeau en minder de waarde? Dat snap ik wel, maar ik zou het laten gaan. Niet iedereen is even attent helaas.. en zelf wel gewoon -als je dat leuk vindt om te doen- attent zijn in jouw/jullie cadeaus zonder financieel dingen te doen die niet kunnen natuurlijk.
Of die je gewoon niet wil doen/uitgeven.
Of je iets kan betalen betalen betekend echt niet dat je moet doen tot de max.
Ik vind het gierig dat sommige mensen ongevraagd cadeauwensen doorgeven bij een verjaardag of ander feestje!

Daarnaast geven wij als familie gezamenlijk een cadeau aan neefjes & nichtjes van een vast bedrag zodat iedereen hetzelfde krijgt en vaak regel ik dat. 1 schoonzus van me appt me vrijwel standaard dat ze zelf al een cadeau heeft geregeld en dan stuurt ze een tikkie… Vervolgens krijgt de eerste bezoeker uit onze familie die daar binnenkomt het cadeau in handen gedrukt om het te overhandigen aan neefje of nichtje. Dit laatste heeft niet met gierig te maken… ik vind het zelf alleen wel een beetje raar.. maar dit is misschien een beetje off- topic en een andere discussie 😉
KamilleT schreef:
04-10-2025 23:41
Eens hoor. Ik zou dat ook niet doen maar ik ben heel blij dat het bij ons zo goed is verlopen. Ik denk dat ik het in de positie van oudere zus ook gewoon heel leuk had gevonden, maar ik heb ook geen lastig gevoel bij de scheiding van mijn ouders.
Mijn eigen partner en zijn ex hebben een veel fragielere band. Die had geen tweede leg moeten krijgen.
Ik weet echt niet in of en zo ja in hoeverre dat bij ons speelt. De scheiding is al heel erg lang geleden en ook ons kind is, toen het eindelijk zo ver was, destijds hartelijk ontvangen in de familie, zo zelfs dat ex regelmatig bij ons over de vloer kwam en dat we gezamenlijk uit eten konden (altijd op kosten van mijn man en dat is, gelet op zijn positie binnen de familie, oké). Natuurlijk had het in het begin wel heel wat voeten in de aarde: de scheiding was ronduit afschuwelijk en het leeftijdsverschil tussen ons voor de buitenwereld, begrijpelijk, ongemakkelijk. Dat gezegd hebbende: inmiddels was iedereen na al die jaren wel oké met elkaar en de situatie en daarom verbaasde het mij zo (en weet ik dus niet of het daaraan ligt zoals gesuggereerd wordt). Ons kind komt niets te kort, maar mijn moederhart is hier wel gevoelig voor. Zo van: onverschillig.

Mijn man vroeg toevallig gisteren wat er in het cadeautje zat dat later kwam. Ik had het in eerste instantie niet met hem besproken (ga niet zijn kinderen afvallen), maar die zei dat is een “aparte keuze” O_o en dat zijn zoon en vrouw alleen een appje hadden gestuurd was ook een beetje tegen het zere been. Verder met hem niet uitgebreid bij stilgestaan. Laat maar ;-) .

Stiekem wel benieuwd hoe het met kerst gaat straks als we hier blijven dit jaar (maar vermoed dat we naar NL gaan).
MissNuada schreef:
04-10-2025 23:55
Of die je gewoon niet wil doen/uitgeven.
Of je iets kan betalen betalen betekend echt niet dat je moet doen tot de max.
Eens. Ik heb ook de regel: ik heb soms wel geld, maar niet overal geld voor :proud: . En sommige uitgaven vind ik onnodig en/of sommige wensenlijstjes excessief.

Vorig jaar wilde een van de kleinkinderen een voetbal kit hebben van zijn club (speelt in the premier league “de eredivisie”). Die officiële kits met top en shorts zijn vaak rond de £100. We hebben toen geld gegeven als bijdrage, omdat je anders verschillen krijgt of het als normaal wordt beschouwd.

Voor ons eigen kind zouden we overigens ook geen nieuwe kit van £100 gekocht hebben trouwens. Ze heeft er een van Vinted van de club die mijn man support.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven