We gaan toch niet samenwonen

16-09-2025 00:29 341 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.

We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
Moiren schreef:
08-10-2025 17:44
Waarom zou je de ander altijd maar elk vrij moment moeten willen zien als je LAT?
Dat is nou precies de reden waarom ik niet wil samenwonen, de ruimte om te besluiten lekker alleen in mijn eigen huis te zijn, zonder een ander op mijn lip.
Zien we elkaar wel weer op een ander moment.

Het is juist helemaal niet ‘op elk vrij moment’. Dat maak jij er nu van.

Het is op de momenten dat je dat hebt afgesproken. En als je vervolgens die afspraak afzegt met als reden “geen zin”

Je kunt natuurlijk prima zeggen: “Hey, volgende week heb ik behoefte aan iets meer me-time dus dan kom ik graag de vrijdag niet”. Dat kan heel goed.

Maar dat iets heel anders dan wat nu gebeurt. Nu hebben ze iets afgesproken en zegt hij af. Met als reden “geen zin”.
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 12:59
Ik denk omdat dit de reden is waarom ik wilde samenwonen. Dat je dat gedoe met afspreken niet meer hebt. En dat ook het enige is waar vaak gedoe over is.
En ik zie nu echt wel in dat dat niet de juiste reden is en dat niet samenwonen sws een juiste keus is.
Ik vraag me af of dat het probleem zou oplossen. Ook als je samenwoont heb je bepaalde verwachtingen die anders kunnen lopen, en dan kan dat nog steeds lastig schakelen zijn. Juist omdat je al samenwoont en niet meer hoeft af te spreken. Bv als jij je verheugt op een avondje samen omdat dat al even geleden is en hij opeens met collega’s de kroeg in duikt. Ik denk dat het verschil in hoe jullie met dit soort dingen omgaan problemen zou blijven geven.
Tavistock schreef:
08-10-2025 17:51
Het is juist helemaal niet ‘op elk vrij moment’. Dat maak jij er nu van.

Het is op de momenten dat je dat hebt afgesproken. En als je vervolgens die afspraak afzegt met als reden “geen zin”

Je kunt natuurlijk prima zeggen: “Hey, volgende week heb ik behoefte aan iets meer me-time dus dan kom ik graag de vrijdag niet”. Dat kan heel goed.

Maar dat iets heel anders dan wat nu gebeurt. Nu hebben ze iets afgesproken en zegt hij af. Met als reden “geen zin”.
Dat is toch gewoon hetzelfde als zeggen dat je me time wil?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 18:04
Dat is toch gewoon hetzelfde als zeggen dat je me time wil?

Het verschil zit hem in de afspraak, zie je dat niet? Niks mis mee om iets niet af te spreken omdat je even niet wil. Maar als je al hebt afgesproken en je zegt dan last-minute af met enkel een “geen zin” vind ik dat wezenlijk anders.
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 13:46
Nee dat heb ik niet geprobeerd en vind ik ook heel lastig. Ik vind het dan jammer om elkaar niet te zien dus denk dan oke dan ga ik wel.
Hij gaf later ook aan dat het een vraag van hem was en als het niet kon dat het ook goed was. Nu vind ik die lastig want wanneer ik zeg ik kom en vraag waarom ben ik hypocriet.
En als je elkaar dan ziet na zulk gedoe, hebben jullie het dan wel leuk of blijven de irritaties toch hangen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Tavistock schreef:
08-10-2025 18:26
Het verschil zit hem in de afspraak, zie je dat niet? Niks mis mee om iets niet af te spreken omdat je even niet wil. Maar als je al hebt afgesproken en je zegt dan last-minute af met enkel een “geen zin” vind ik dat wezenlijk anders.
Precies.

Ik vind het echt een rare zaak om dat drammerig en claimerig te noemen. Blijf dan inderdaad lekker vrijgezel, heb je met niemand te maken, klaar.
Ik zou de vriend van TO dit advies trouwens ondertussen ook geven.
.
Tavistock schreef:
08-10-2025 18:26
Me time is toch exact hetzelfde als “ik heb geen zin in de afspraak met jou”.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 18:58
Me time is toch exact hetzelfde als “ik heb geen zin in de afspraak met jou”.
Vind ik niet
Bij het ene zeg je dat je tijd voor jezelf wil, bij het ander dat het aan de ander ligt.

Als je zegt geen zin in de reis, of geen zin om naar buiten te gaan. Allemaal oke
Maar gewoon Geen Zin betekent (in mijn ogen) dat hij geen zin in TO heeft

Zou ik ook onnodig onaardig vinden.
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 19:02
Vind ik niet
Bij het ene zeg je dat je tijd voor jezelf wil, bij het ander dat het aan de ander ligt.

Als je zegt geen zin in de reis, of geen zin om naar buiten te gaan. Allemaal oke

Helemaal niet. Maar ja, zo zie je maar, communicatie is ingewikkeld. Zeker als het niet live is.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 19:04
Helemaal niet. Maar ja, zo zie je maar, communicatie is ingewikkeld. Zeker als het niet live is.
Helemaal niet?
Je kunt toch hooguit zeggen, dat jij het anders ziet?
Niet dat wat ik zeg Helemaal niet klopt?
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 19:10
Helemaal niet?
Je kunt toch hooguit zeggen, dat jij het anders ziet?
Niet dat wat ik zeg Helemaal niet klopt?
Voor mij klopt het niet inderdaad. Totaal niet zelfs.
Dus als ik zeg: ik kom niet, ik heb geen zin, houdt dat dus niet in dat ik niet kom omdat ik geen zin heb in jou.
Dus nee, wat jij zegt klopt in mijn wereld niet.
Ruin it yourself.
Lila-Linda schreef:
Vind ik niet

Dat ís het toch juist? Hij vraagt of zij toch naar hem wil komen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Op de momenten dat ik in een relatie zat, en ik me op deze manier begon terug te trekken, was het het begin van het einde...

Reden vanuit mij was vaak wel dat ik daadwerkelijk geen puf of energie meer had om elkaar op dat vrije moment te zien. Het alleen willen zijn, dat zo nodig hebben, woog zwaarder dan samen zijn. Het lag niet aan diegene, die vond ik nog even lief. Maar de weegschaal sloeg anders uit: ik wilde liever niks en alleen zijn, dan samen.

Ik zou hem dat vragen: wat heb je nodig? Wat is de behoefte erachter? Misschien valt er wat op te bedenken. Misschien ook niet...
Tavistock schreef:
08-10-2025 17:39
De vraag is: “Waarom wil je niet naar me toe komen?”
Het antwoord: “Geen zin”.

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat helemaal prima vinden en niet op zichzelf betrekken. In principe is het hele concept van een relatie dat je het heel leuk vindt om tijd met elkaar door te brengen. Dat dat niet gaat om sommige redenen, zoals moe, druk of andere dingen, kan natuurlijk. Maar het idee is wel dat er ‘zin’ is om de ander te zien. Waarom anders een relatie hebben?
Tsja dat ligt echt aan jou dan, want hij vraagt notabene wel of jij naar hem wil komen. Zou ik eerder aan het OV oid denken dan het op mezelf betrekken.
Lila-Linda schreef:
Vind ik niet

Dan zou hij niet vragen of ze naar hem komt.
Ik denk dat jullie een andere beleving hebben van wat een relatie is. Voor jou is een relatie pas echt als je samen in een huis woont. En je een gezin bent met duidelijke afspraken en verwachtingen. Jij wilt hem graag veel zien.

Voor hem is vrijheid toch wel belangrijk. Hij moet veel meer inleveren. Is continu van huis, heeft reistijd en moet inleveren op zijn sociale contacten. Jij bent al in je eigen huis. Dat voelt echt van jou. Hij is op bezoek. En je kunt tussendoor jouw huishouden bijhouden of makkelijk bij mensen op bezoek of zaken regelen. Hij is niet echt thuis bij jou. Het is niet zijn huis. En als hij niet komt (om welke reden dan ook) moet hij dat uitleggen en verantwoording afleggen.

Het zou voor mij heel benauwend overkomen. En ik denk aan zijn reactie te zien dat hij dat ook heeft. Jullie wonen niet samen en hebben eigen levens los van elkaar.
Star⁴ schreef:
08-10-2025 20:21
Dan zou hij niet vragen of ze naar hem komt.

Hij weet toch dat zij niet op stel en sprong naar hem kan komen? Zij heeft de kinderen fulltime, dus dan moet ze of tegen de kinderen zeggen: trouwens, we gaan vanavond naar Pietje, of ze moet last-minute oppas gaan regelen. Beide geen reeële opties en dat weet hij ook gewoon.

Nogmaals, helemaal prima als hij af en toe denkt ‘nu even niet’, maar laat-minute afzeggen in de wetenschap dat zij niet zomaar naar hem kan komen, met alleen maar “geen zin” en een “je bent hypocriet” als TO haar teleurstelling uit, maakt je m.i. geen betrokken liefhebbende partner. Dan zou je namelijk even bellen en zeggen: “Hey schat, ik weet dat ik vanavond zou komen, maar ik zie het OV even echt niet zitten. Ben zo moe van de week. Zie jij mogelijkheid om hierheen te komen? Of zullen we dan elkaar [invullen datum zeer binnenkort] weer zien?”

Dat is een partner die graag bij je wil zijn, ook al heeft hij niet altijd zin in de reis (wat ik me best kan voorstellen).
Maar eerlijk, hoe liefhebbend is TO zelf hier over haar partner geweest?
Ze wil samenwonen, zodat ze weet waar hij is en dat hij er altijd is. Liefdevol?
Ruin it yourself.
Ik heb alles gelezen.

Hij vroeg inderdaad of ik naar hem kwam dus geen zin sloeg niet perse op mij maar het hierheen komen. Maar goed dat betekent wel veel minder tijd samen. Hij ziet dat anders. Hij denkt we zien elkaar toch. Dus ja daar staan we heel anders in.
Hij had vanmorgen ook geen zin om het uit te leggen. Geen zin is bij hem even nergens zin in. Hij zegt wel vaker dingen af als hij geen zin heeft.
Mijn behoefte ligt anders.

We hebben nu vandaag vooral gepraat dus ja echt heel gezellig was het niet. Voor mezelf moet ik nu beslissen of ik dit wil/kan. Dat het dus altijd onzeker is.
Terug van weggeweest
Ik denk dat beiden, nu relatie naar een eventuele stap 2 gaat, beseffen dat het wel klaar is
evelien2010 schreef:
08-10-2025 21:32
Ik denk dat jullie een andere beleving hebben van wat een relatie is. Voor jou is een relatie pas echt als je samen in een huis woont. En je een gezin bent met duidelijke afspraken en verwachtingen. Jij wilt hem graag veel zien.

Voor hem is vrijheid toch wel belangrijk. Hij moet veel meer inleveren. Is continu van huis, heeft reistijd en moet inleveren op zijn sociale contacten. Jij bent al in je eigen huis. Dat voelt echt van jou. Hij is op bezoek. En je kunt tussendoor jouw huishouden bijhouden of makkelijk bij mensen op bezoek of zaken regelen. Hij is niet echt thuis bij jou. Het is niet zijn huis. En als hij niet komt (om welke reden dan ook) moet hij dat uitleggen en verantwoording afleggen.

Het zou voor mij heel benauwend overkomen. En ik denk aan zijn reactie te zien dat hij dat ook heeft. Jullie wonen niet samen en hebben eigen levens los van elkaar.
Hij is om het weekend hier. Ik meestal in het andere weekend een dag bij hem als hij zijn kind ook heeft. Tot voor kort was ik iedere woensdag bij hem.
Terug van weggeweest
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 21:56
Ik denk dat beiden, nu relatie naar een eventuele stap 2 gaat, beseffen dat het wel klaar is
Wat bedoel je met stap 2?
Terug van weggeweest
Moiren schreef:
08-10-2025 21:52
Maar eerlijk, hoe liefhebbend is TO zelf hier over haar partner geweest?
Ze wil samenwonen, zodat ze weet waar hij is en dat hij er altijd is. Liefdevol?

Daar gaat het nu niet om, dat is een whataboutism. Het incident dat nu voorligt is een vriend die een gemaakte afspraak via app en met al reden “geen zin” en “je bent hypocriet”. Dat is m.i. niet liefhebbend. Zij wilde samenwonen zodat ze juist niet rigide hoefden af te spreken om elkaar te zien, omdat dan al veel vaker in de tussenruimte gebeurt. Juist zodat er meer vrijheid kan komen.

Wat ik snap. Is voor haar vriend fijner (die hoeft minder af te spreken), en voor haar. Zeker als haar vriend dus zomaar gemaakte afspraken op een lullige manier kan afzeggen.

Goed dat niet is gebeurd, want niet alle kinderen stonden erachter, maar haar behoefte vind ik gezien de situatie (hij die zich niet wil vastleggen, zij die hem wel met enige regelmaat wil zien) niet gek.
Ik zeg nergens dat haar behoefte gek is, al zijn haar redenen om samen te willen wonen niet de mijne.

Maar het matcht niet wat verwachtingen en behoeftes betreft.

Geen zin blijf ik een prima reden vinden om af te zeggen.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
08-10-2025 22:32
Ik zeg nergens dat haar behoefte gek is, al zijn haar redenen om samen te willen wonen niet de mijne.

Maar het matcht niet wat verwachtingen en behoeftes betreft.

Geen zin blijf ik een prima reden vinden om af te zeggen.
Bij vrienden vind ik dat een prima reden. Bij geliefden op de een of andere manier niet of anders verpakt. Zoals geen energie, teveel aan mijn hoofd, geen puf om te reizen. Ik weet dat ik nogal onzeker ben en zou twijfelen of hij geen zin heeft om met mij te zijn of dat het nu gewoon teveel is.

Samenwonen zodat je weet waar de ander is (als dat de reden was) zou ook niet mijn manier zijn.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven