We gaan toch niet samenwonen

16-09-2025 00:29 339 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt.

Situatie in het kort ik heb 3,5 jaar een lat relatie. Wij hebben beiden kinderen in de (pre) puber leeftijd 11 tot 16. We wonen 40min met de auto en 1u15min met ov bij elkaar vandaan.

We zouden gaan samenwonen in 2026 als mijn jongste maar de middelbare gaat maar dit gaat niet door.
Kind van mijn vriend wil het niet en ziet het niet zitten en mijn vriend vind het zelf toch ook lastig en is bang dat hij het niet trekt. Mijn kinderen zijn er fulltime.
Mijn oudste ziet het ook niet zitten en mijn jongste vond het wel oké maar zal toch liever in onze woonplaats blijven.
Met al mijn verstand weet ik dat het de juiste keus is om het niet te doen maar ik vind het latten zo lastig en het elkaar zien zo weinig.
We zien elkaar nu om het weekend als hij zijn kind niet heeft. Het andere weekend 1 dag. En op woensdag eet ik bij hem.
Hij heeft wel voorgesteld om op woensdag bij mij te komen en te blijven slapen en ook op de zondag in het weekend dat hij bij mij is. Ik heb altijd gezegd ik vind het latten zo lastig als we niet gaan samenwonen houdt het op. Maar ja puntje bij paaltje wil ik hem niet kwijt. Ik vind het zo moeilijk. Uit elkaar kan altijd nog natuurlijk. Maar zoals het nu is kan ik het ook niet.
Als iemand tips heeft mag altijd maar ik wilde vooral even van me af typen.
Terug van weggeweest
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 12:12
Kunnen jullie daar tijd voor nemen? Bespreken wat je verwacht van een relatie? en hoe je de toekomst samen voor je ziet? (of dat uitelkaar gaan wellicht beter is)?
Hij wil iemand die het prima vind last minute dingen om te gooien of af te zeggen. Ik ben diegene niet. Ik heb het geprobeerd maar ik kan dat niet. Ik word daar onrustig en onzeker van.
Natuurijk kunnen plannen wel s veranderen hij kan ook ineens ziek zijn of iets met zijn kind oid. Maar gewoon geen zin vind ik een hele lastige reden.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 12:22
Hij wil iemand die het prima vind last minute dingen om te gooien of af te zeggen. Ik ben diegene niet. Ik heb het geprobeerd maar ik kan dat niet. Ik word daar onrustig en onzeker van.
Natuurijk kunnen plannen wel s veranderen hij kan ook ineens ziek zijn of iets met zijn kind oid. Maar gewoon geen zin vind ik een hele lastige reden.
Dat is juist een hele legitieme reden. Hij bewaakt zijn grenzen.
Het zou niet best zijn als je niet meer mag zeggen dat je geen zin hebt. Jij bent veel te claimend.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
08-10-2025 12:27
Het zou niet best zijn als je niet meer mag zeggen dat je geen zin hebt. Jij bent veel te claimend.
Dan moet je niet s avonds zeggen dat het niet nodig is en je naar mij komt en dan s morgens wat anders. Dan kan ik toch nooit ergens vanuit gaan?
Jij vind het claimend ik vind het behoefte aan duidelijkheid.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
Ik begrijp dat wel. Ik zou ook moeilijk kunnen schakelen op het laatste moment. Ik kan prima spontaan iets ondernemen maar als er een afspraak staat dan staat dat voor mij ook vast. Ik vind het dan heel moeilijk als plannen veranderen, zeker als de reden zoiets als geen zin zou zijn.
Ditishet25 schreef:
Maar dan is het toch duidelijk? dan pas je toch niet bij hem? Dan word je toch niet gelukkig?

Misschien rare vraag, maar dit topic begon om dat je echt heel graag wilde samenwonen, en nu komt dit naar boven. Hoe komt dat?
Geen zin vind ik een rotreden.
Hypocriet een rotwoord.

Klinkt als een rotrelatie.
.
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 12:53
Maar dan is het toch duidelijk? dan pas je toch niet bij hem? Dan word je toch niet gelukkig?

Misschien rare vraag, maar dit topic begon om dat je echt heel graag wilde samenwonen, en nu komt dit naar boven. Hoe komt dat?

TO dacht dat samenwonen alles op zou lossen. Dan zou hij immers gewoon thuis komen en hoefde er niet meer afgestemd te worden. Daarom ook juist die druk op dat samenwonen.
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 12:53

Ik denk omdat dit de reden is waarom ik wilde samenwonen. Dat je dat gedoe met afspreken niet meer hebt. En dat ook het enige is waar vaak gedoe over is.
En ik zie nu echt wel in dat dat niet de juiste reden is en dat niet samenwonen sws een juiste keus is.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 12:59
Ik denk omdat dit de reden is waarom ik wilde samenwonen. Dat je dat gedoe met afspreken niet meer hebt. En dat ook het enige is waar vaak gedoe over is.
En ik zie nu echt wel in dat dat niet de juiste reden is en dat niet samenwonen sws een juiste keus is.
ja, jullie gedoe zit niet in afspreken, maar in elkaars grenzen respecteren en accepteren
en nu? Ben je er nu klaar mee??
Lila-Linda schreef:
08-10-2025 13:03
ja, jullie gedoe zit niet in afspreken, maar in elkaars grenzen respecteren en accepteren
en nu? Ben je er nu klaar mee??
Denk het. Ik moet er even goed over nadenken.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 12:30
Dan moet je niet s avonds zeggen dat het niet nodig is en je naar mij komt en dan s morgens wat anders. Dan kan ik toch nooit ergens vanuit gaan?
Jij vind het claimend ik vind het behoefte aan duidelijkheid.
Hoezo "dan moet je...?". Over claimend gesproken. Dan zeg je dus: dat had ik gisteravond moeten weten, het lukt me niet meer om het te regelen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Saelle1 schreef:
08-10-2025 12:49
Ik begrijp dat wel. Ik zou ook moeilijk kunnen schakelen op het laatste moment. Ik kan prima spontaan iets ondernemen maar als er een afspraak staat dan staat dat voor mij ook vast. Ik vind het dan heel moeilijk als plannen veranderen, zeker als de reden zoiets als geen zin zou zijn.
Daar verschillen mensen dus in. Het ene is niet beter dan het andere.
Ditishet25 schreef:
08-10-2025 11:51

Ik heb hem gezegd dat ik met meer rekening moet houden dan hij. Als ik naar hem ga betekent dat eerder stoppen met werken zorgen voor eten voor de kinderen. En op tijd weer naar huis. Het is niet we draaien het om en ik ga naar hem en slaap daar. Dus als ik het s avonds aanbied en hij zegt nee we hebben dit zo afgesproken dus ik kom naar jou en in de ochtend is het ineens anders dan vraag ik inderdaad waarom.
Was jouw antwoord dan niet nee ipv ja?
Je had kunnen zeggen: nee, ik heb gisteren avond aangeboden, toen was het nee. Ik kan nu niet meer zo snel schakelen, tenzij er een hele dringende reden is. Hij: die is er niet, ik had niet zo n zin vanochtend om te reizen, heb koppijn ( of iets dergelijks)
Jij: ok, dan zien we elkaar vandaag niet. Volgende x beter.

En het dan ook even laten. Heb je zoiets weleens geprobeerd?
Klinkt overigens allemaal als dingen die met betere communicatie op te lossen zijn.
poespas wijzigde dit bericht op 08-10-2025 13:51
0.10% gewijzigd
Poespas schreef:
08-10-2025 13:27
Je had kunnen zeggen: nee, ik heb gisteren avond aangeboden, toen was het nee. Ik kan nu niet meer zo snel schakelen, tenzij er een hele dringende reden is. Hij: die is er niet, ik had niet zo n zin vanochtend om te reizen, heb koppijn ( of iets dergelijks)
Jij: ik, dan zien we elkaar vandaag niet. Volgende x beter.

Klinkt overigens allemaal als dingen die met betere communicatie op te lossen zijn.
Dit dus.
Zelf heb ik ook een poos geLAT voordat we gingen samenwonen. In mijn beleving hebben we o.a. door het LATten een mooie basis gelegd qua communicatie. Mijn inziens komen communicatieproblemen tijdens LATten eerder aan de oppervlakte. Dat betekent niet dat ze er in een situatie waarin je samenwoont niet zijn.
Poespas schreef:

Maar dat wil TO niet omdat zij vindt dat ze elkaar al weinig zien.

Wat ik lees zijn verschillende behoeften. Daarbij dat hij niet meer wil samenwonen en nu ook al terugtrekkende beweging maakt en als TO dan terecht vraagt waarom dat is hij ook nog eens geïrriteerd reageert.

TO ik zou mij wat minder afhankelijk opstellen en hem lekker in zijn sop laten gaar koken.

Zou hem ook recht op de man vragen of hij jullie relatie nog wel echt ziet zitten.
Poespas schreef:

Nee dat heb ik niet geprobeerd en vind ik ook heel lastig. Ik vind het dan jammer om elkaar niet te zien dus denk dan oke dan ga ik wel.
Hij gaf later ook aan dat het een vraag van hem was en als het niet kon dat het ook goed was. Nu vind ik die lastig want wanneer ik zeg ik kom en vraag waarom ben ik hypocriet.
Terug van weggeweest
yasmijn schreef:
08-10-2025 12:27
Mee eens, in een relatie is er niets zo fijn als gewoon uit kunnen spreken dat je geen zin hebt in plaats van maar een smoes te verzinnen want dan heb je een excuus.
Hij heeft zelf aangeboden om op woe naar mij te komen en vaker nog op zondag te blijven. Afgelopen zondag was hij het eigenlijk niet van plan want hij moest nog wat doen. Waarbij hij er pas za middag was en ik er dus wel een beetje vanuit ging. Uiteindelijk is hij gebleven. En dan nu weer dit.
Hij heeft dit aangeboden omdat ik het te weinig vind en hij mij niet kwijt wil om die reden. Maar blijkbaar werkt dit voor hem niet.
Terug van weggeweest
Het voelt nogal als een moetje, dat elkaar zien op woensdag. En het hele weekend. Het kan niet zo zijn dat het een keer niet uitkomt, die woensdag? Dat je geen energie genoeg hebt om elkaar te zien?
Ik vind 'geen zin' geen volwassen antwoord. Hij mag legitieme redenen hebben om plannen te veranderen maar een goede toelichting (geen toestemming) zou ik wel verwachten. Waarom 'geen zin'?

Daarnaast zie ik wel een heel verschillend verwachtingspatroon tussen jullie. Heb ik ook in gezeten en dat werkt gewoon niet op de lange termijn. Geen van beiden is goed of fout, soms zijn 2 mensen daar gewoon te verschillend in.
HS26 schreef:
08-10-2025 14:00
Ik vind 'geen zin' geen volwassen antwoord. Hij mag legitieme redenen hebben om plannen te veranderen maar een goede toelichting (geen toestemming) zou ik wel verwachten. Waarom 'geen zin'?

Wat zou je wel accepteren? Ik ben te moe, ik heb het te druk, de reis naar je toe is me vandaag te zwaar?
Mmm. Als mijn vriend niet naar mij toe kan komen ga ik er eigenlijk blind vanuit dat hij dat zelf heel vervelend vindt, alle alternatieven onderzocht heeft en pas als het echt niet anders kan afzegt en evt vraagt of ik naar hem toe kan gaan. Zonder enige reden vertellen dat je toch niet komt want geen zin zou ik echt vertalen als desinteresse en onverschilligheid. Ik denk wel dat het dan tijd wordt voor een goed gesprek over verwachtingen en relatiebehoeften. Als ik dan ook nog "hypocriet" genoemd word vrees ik dat ik al met één been buiten sta, in mijn relatie is geen ruimte voor dat soort woorden en veroordelingen.

Ik denk dat het tijd wordt voor een goed gesprek. Hij wilde je tegemoetkomen door vaker samen te zijn maar hij trekt die keutel dus constant in. Ik lees toch echt dat het voor hem allemaal niet meer zo nodig hoeft.
Misschien was het niet willen samenwonen toch wel de eerste inzet naar een breuk van zijn kant. Zo leest het in elk geval voor mij.
.
Ditishet25 schreef:
Maar gewoon geen zin vind ik een hele lastige reden.
Vind ik ook hoor. Iets van 'graag of niet'.
Mariana schreef:
08-10-2025 14:02
Wat zou je wel accepteren? Ik ben te moe, ik heb het te druk, de reis naar je toe is me vandaag te zwaar?
Dat is een heel stuk duidelijker dan geen zin.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven