Wij gaan scheiden

29-09-2025 11:39 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.

Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.

Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.

Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.

Liefs, Liquido
LiquidoNarcotic schreef:
08-10-2025 15:42
We hebben geen haast met verhuizen, ik zit hier goed en we willen een mooi huisje dat aansluit bij onze wensen (voor zover mogelijk) voor zoon en mij.
Houd er ook rekening mee: je kunt pas een huurwoning accepteren als je geen koopwoning meer hebt.

De woningcorporatie accepteert geen 'ik word in de toekomst uitgekocht', ze willen de papieren zien waaruit blijkt dat jij geen eigenaar meer bent.

En: als je een huurwoning accepteert waarbij de voorrangsregel is: 'minimaal 1 kind', moet je ook kunnen aantonen dat jij na de scheiding je kind 50% van de tijd hebt. Met een bekrachtigd ouderschapsplan.
Dropdrop schreef:
09-10-2025 09:47
Houd er ook rekening mee: je kunt pas een huurwoning accepteren als je geen koopwoning meer hebt.

De woningcorporatie accepteert geen 'ik word in de toekomst uitgekocht', ze willen de papieren zien waaruit blijkt dat jij geen eigenaar meer bent.

En: als je een huurwoning accepteert waarbij de voorrangsregel is: 'minimaal 1 kind', moet je ook kunnen aantonen dat jij na de scheiding je kind 50% van de tijd hebt. Met een bekrachtigd ouderschapsplan.
Dat verschilt wel echt per coöperatie. Ik hoefde zowel van het koophuis als van het ouderschapsplan geen bewijs te tonen.
Gewoon _melon met login problemen
_melon2 schreef:
09-10-2025 10:39
Dat verschilt wel echt per coöperatie. Ik hoefde zowel van het koophuis als van het ouderschapsplan geen bewijs te tonen.
Na 1-1-2024?

Het zal inderdaad per regio verschillen.

Ze worden steeds strenger, want de woningnood is gewoon te hoog.

En woningcorporaties kunnen niet het risico lopen een huis te geven aan iemand die er volgens 'passend toewijzen' geen recht op heeft. Dan krijgen ze een boete.

In Amsterdam hebben ze een zero tolerance beleid: papieren niet op orde: dan krijg je het huis niet. Ze gaan meteen naar de volgende op de lijst. Je krijgt geen tijd om het alsnog aan te leveren.

Dus To moet uitzoeken hoe het in haar regio zit
Dropdrop schreef:
09-10-2025 10:58
Na 2024?

Het zal inderdaad per regio verschillen.

Ze worden steeds strenger, want de woningnood is gewoon te hoog.

En woningcorporaties kunnen niet het risico lopen een huis te geven aan iemand die er volgens 'passend toewijzen' geen recht op heeft. Dan krijgen ze een boete.

In Amsterdam hebben ze een zero tolerance beleid: papieren niet op orde, ze gaan meteen naar de volgende op de lijst. Je krijgt geen tijd om het alsnog aan te leveren.

Dus To moet uitzoeken hoe het in haar regio zit
Ja 2023 en 2024.
Hier zijn ze heel streng op de inkomensverklaringen, maar dat was voor 2023 ook al zo. Op kernbinding zijn ze wel streng ook (en op leeftijd 55+ en jongerenwoningen, maar dat was ook altijd al). Heb je die papieren niet in orde, next.
Nou is het het wel zo dat ze hier pas recent begonnen zijn met sommige woningen strenger te labelen. Het kan dus zijn dat in 1 week in dezelfde straat, 2 huizen beschikbaar komen, 2 dezelfde gezinswoningen en dat de ene wel het label 'voorrang voor gezinnen' heeft en de andere niet dat label. In het laatste geval kan dan dus iedereen reageren. In het eerste geval alleen als je met kinderen komt wonen en dan zal je wellicht wel je ouderschapsplan moeten tonen inderdaad.

Dus idd wat je zegt. Goed uitzoeken en zorgen dat je het papierwerk op orde hebt. Inkomensverklaring van vorig jaar van de Belastingdienst. Eventueel een brief met bewijsstukken (salarisstroken) als het dit jaar significant verandert is.
Gewoon _melon met login problemen
Heftig, TO! Ik hoop dat je snel een eigen woning kunt vinden. Dat vond ik zelf misschien wel het meest stressvol rondom mijn relatiebreuk, dat ik een hele tijd niet wist waar ik terecht zou komen. Na de verhuizing viel er zo'n last van mijn schouders.
Ik ben fulltime blijven werken, dat gaf meer mogelijkheden met de hypotheek. Na een tijd bleek overigens dat ik met minder wel rond kon komen en ik vond fulltime werken met kind behoorlijk pittig, dus ik werk sinds een half jaar 4 dagen. Zálig! Wellicht geeft tijdelijk meer werken jou ook meer mogelijkheden?

Het klinkt alsof jullie heel goed met elkaar zijn, hopelijk blijft dat zo. Dat scheelt een boel voor jullie kind en voor de toekomst. Sterkte!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven