Japan!
zaterdag 11 oktober 2025 om 22:48
zondag 12 oktober 2025 om 21:37
Tijdens het sakura seizoen/kersenbloesem seizoen(april-mei) kan het wel heel druk zijn vooral westerse toeristen, dat vond ik het fijne van de herfst (okt-november) er waren toen heel weinig westerse toeristen meer Aziaten, dat vind ik ook zo grappig van japan je bent echt een toerist haha.bartjes schreef: ↑12-10-2025 20:31Ik zie nu op instagram allemaal mooie foto's van Japan in herfstkleuren. Prachtig.
Wij waren er in mei/juni.
Dat was ook mooi. Maar geen kersenbloesemtijd meer. Dat zou ik ook graag zien. Maar dan heb je wel een jas nodig, en ik vond het superfijn dat het de meeste dagen gewoon lekker weer was dat je geen jas nodig had.
Ik wist op voorhand niet hoe mooi ik Japan zou gaan vinden.
Ik dacht als ik een paar tempels heb gezien, dan heb ik ze allemaal wel gezien.
Maar niets is minder waar. Alles was anders.
Ja, die Donki. Wat een winkel.
Wel megadruk.
En 23 uur s avonds was het nog steeds megadruk.
En al die automaten met die balletjes, al die mensen, vooral meisjes, op knieeen er voor.
Boodschappenmandje ernaast voor de lege balletjes.
Ik vind Ginza ook wel wat hebben. De pc hooftstraat van Tokyo leek het wel.
En het eten. Ook zo lekker. De ramen zo heerlijk. En ook overal anders van smaak.
ik kan doorgaan voor zuid-europees/zuid-amerikaans maar in japan gaat die vlieger niet op haha.
Japan stond altijd al op me lijst omdat ze nog veel van hun eigen cultuur/tradities hebben was daar enorm benieuwd naar en was niet teleurgesteld.
Ginza is de Pc hoofdstaat 2.0, als ik rijk was wist ik wel

omg ja het eten alles is zoo lekker daar,

Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 13 oktober 2025 om 06:56
Bedankt voor alle reacties! Herfstvakantie is maar een week, dus dat schiet niet op. Meivakantie zou dan beter zijn, maar dat valt dan weer gelijk met de Golden Week.
Het noordelijker deel zou ook kunnen, maar het voelt wel gek om bij een 1e keer Japan juist de highlights -die we ook juist graag willen zien- over te slaan.
We hadden al wel redelijk de knoop doorgehakt dat we misschien toch beter een paar jaar kunnen wachten, tot dat zwembad wat minder belangrijk wordt (want bommetje en handstand in de onsen wordt idd niet gewaardeerd). Beetje balen, maar het is en blijft vakantie, 't moet wel leuk blijven
Tot die tijd lees ik wel graag mee met alle verhalen en tips!
Het noordelijker deel zou ook kunnen, maar het voelt wel gek om bij een 1e keer Japan juist de highlights -die we ook juist graag willen zien- over te slaan.
We hadden al wel redelijk de knoop doorgehakt dat we misschien toch beter een paar jaar kunnen wachten, tot dat zwembad wat minder belangrijk wordt (want bommetje en handstand in de onsen wordt idd niet gewaardeerd). Beetje balen, maar het is en blijft vakantie, 't moet wel leuk blijven

Tot die tijd lees ik wel graag mee met alle verhalen en tips!
maandag 13 oktober 2025 om 08:15
Wij zijn vorig jaar november geweest met de kinderen. Die zijn net volwassen, dus zitten niet aan het hoogseizoen vast.
Wij zijn met een groepsreis geweest, wij vinden niet alle vier altijd hetzelfde leuk en op deze manier hoef je niet gelijk iets alleen te doen.
Alleen in Nagasaki op een terrasje gezeten inderdaad. Ze waren er niet veel, maar in de rest van het land was het ook niet echt het weer ervoor.
Met kinderen, die graag nog even in het zwembad willen relaxen en afkoelen, zou ik ergens anders in Azië heengaan.
Onsen zijn geweldig, maar inderdaad gescheiden, en warm.
Wat een prachtig land. Steden zijn ontzettend druk, maar omdat alles zo goed georganiseerd is, heb je daar toch minder last van ofzo.
Mensen ontzettend vriendelijk en beleefd. En zoveel moois te zien. En het voelt duperveolig overal.
Ik denk niet dat ik nog eens terugga. Er zijn nog zoveel landen, waar ik niet geweest ben, waar ik ook heenwil. Maar ik verwacht dat de kinderen nog weleens gaan.
Wij zijn met een groepsreis geweest, wij vinden niet alle vier altijd hetzelfde leuk en op deze manier hoef je niet gelijk iets alleen te doen.
Alleen in Nagasaki op een terrasje gezeten inderdaad. Ze waren er niet veel, maar in de rest van het land was het ook niet echt het weer ervoor.
Met kinderen, die graag nog even in het zwembad willen relaxen en afkoelen, zou ik ergens anders in Azië heengaan.
Onsen zijn geweldig, maar inderdaad gescheiden, en warm.
Wat een prachtig land. Steden zijn ontzettend druk, maar omdat alles zo goed georganiseerd is, heb je daar toch minder last van ofzo.
Mensen ontzettend vriendelijk en beleefd. En zoveel moois te zien. En het voelt duperveolig overal.
Ik denk niet dat ik nog eens terugga. Er zijn nog zoveel landen, waar ik niet geweest ben, waar ik ook heenwil. Maar ik verwacht dat de kinderen nog weleens gaan.
maandag 13 oktober 2025 om 11:15
Wij willen komende zomer gaan (een maand) en hebben twee kinderen van 13 en 15. Vooral man en jongste willen heel erg graag. Ikzelf heb er niet echt een beeld bij en ben vooral bang dat we veel op elkaars lip zitten, het erg warm is en er vooral veel prikkels zijn (mijn beeld is druk druk drukte!). Ik hou zelf juist erg van natuur.
Ik lees dus graag mee voor de mooie ervaringen, tips en om er extra zin in te krijgen
Overigens ben ik wel heel nieuwsgierig naar het land hoor, ik vraag me meer af of een maand niet te intens is. Vooral als er weinig 'chill' opties zijn, doordat er geen zwembad of terrasjes zijn.
Ik lees dus graag mee voor de mooie ervaringen, tips en om er extra zin in te krijgen

maandag 13 oktober 2025 om 17:14
Ja, in de zomer is het erg warm. En de steden zullen ieder seizoen druk, druk, druk zijn.
Maar jullie zijn natuurlijk niet verplicht om vooral naar steden te gaan.
Ik ken ook een gezin, die afgelopen zomer zijn geweest een auto hebben gehuurd en naar verhouding veel ‘platteland/natuur’ hebben gedaan.
Maar jullie zijn natuurlijk niet verplicht om vooral naar steden te gaan.
Ik ken ook een gezin, die afgelopen zomer zijn geweest een auto hebben gehuurd en naar verhouding veel ‘platteland/natuur’ hebben gedaan.
maandag 13 oktober 2025 om 17:25
Wij zijn in de meivakantie gegaan omdat we de zomer te heet vonden. We vonden het echt heel gaaf, maar ook intensief, met soms wel een half uur lopen naar je overstap op die enorme stations, trap op trap af.
Graag zou ik nog een keer teruggaan en dan ook meer het platteland bezoeken.
Vrienden van ons zijn met hun gezin in de zomer geweest. De enorme warmte viel ze toch wat tegen. Vooral omdat het een doe-vakantie is. Je komt daar niet om 2 weken op het strand te liggen.
Daarbij heb je zomers ook vaak flinke regenbuien. Zij zijn in Universal Studios tot aan hun onderbroek natgeregend.
Graag zou ik nog een keer teruggaan en dan ook meer het platteland bezoeken.
Vrienden van ons zijn met hun gezin in de zomer geweest. De enorme warmte viel ze toch wat tegen. Vooral omdat het een doe-vakantie is. Je komt daar niet om 2 weken op het strand te liggen.
Daarbij heb je zomers ook vaak flinke regenbuien. Zij zijn in Universal Studios tot aan hun onderbroek natgeregend.
maandag 13 oktober 2025 om 20:02
@ Aija
Er zijn in Tokio wel een paar waterparken, maar het zal wel takkedruk zijn zomers.
@Flashy
lastig.. het meeste geld ben je kwijt aan de shinkazen, hotels en vliegtickets, Japan zelf is vind ik best goedkoop, vooral eten/drinken bij 7/11 bijna niks.
ik heb het ''zitten op terras'' totaal niet gemist, vonden altijd wel een bankje of een park.
wij hebben ook een paar hoosbuien meegemaakt tijdens de zomer, voelde wel even fijn
Tokio is sowieso takkedruk, er wonen daar net zo veel mensen als in heel NL, er zijn ook rustige stukken, maar die moet je maar net weten/zien te vinden
Shibuya, Shinjuku, het gebied rond de rode shinto tempel zijn sowiso drukke plekken,
ik heb zowel rustige plekken als drukte meegemaakt
ik heb heel veel tips van deze website gehaald: Tokyo.nl en als ze nog bestaan : thesushitimes.com
Er zijn in Tokio wel een paar waterparken, maar het zal wel takkedruk zijn zomers.
@Flashy
lastig.. het meeste geld ben je kwijt aan de shinkazen, hotels en vliegtickets, Japan zelf is vind ik best goedkoop, vooral eten/drinken bij 7/11 bijna niks.
ik heb het ''zitten op terras'' totaal niet gemist, vonden altijd wel een bankje of een park.
wij hebben ook een paar hoosbuien meegemaakt tijdens de zomer, voelde wel even fijn
Tokio is sowieso takkedruk, er wonen daar net zo veel mensen als in heel NL, er zijn ook rustige stukken, maar die moet je maar net weten/zien te vinden
Shibuya, Shinjuku, het gebied rond de rode shinto tempel zijn sowiso drukke plekken,
ik heb zowel rustige plekken als drukte meegemaakt
ik heb heel veel tips van deze website gehaald: Tokyo.nl en als ze nog bestaan : thesushitimes.com
rouge__ wijzigde dit bericht op 14-10-2025 09:32
1.69% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 13 oktober 2025 om 22:51
Ik heb het even nagevraagd, wij waren dit jaar per persoon € 2.700 kwijt voor de vlucht en de hotels.
En met tickets voor pretparken, sumowedstrijd e.d. € 3.200
Voor 2,5 week eind mei-begin juni.
Treinkaarten zaten hier ook bij.
maandag 13 oktober 2025 om 23:00
Het ligt er natuurlijk aan wat jullie gaan doen, maar er is erg veel natuur.Socie schreef: ↑13-10-2025 11:15Wij willen komende zomer gaan (een maand) en hebben twee kinderen van 13 en 15. Vooral man en jongste willen heel erg graag. Ikzelf heb er niet echt een beeld bij en ben vooral bang dat we veel op elkaars lip zitten, het erg warm is en er vooral veel prikkels zijn (mijn beeld is druk druk drukte!). Ik hou zelf juist erg van natuur.
Ik lees dus graag mee voor de mooie ervaringen, tips en om er extra zin in te krijgenOverigens ben ik wel heel nieuwsgierig naar het land hoor, ik vraag me meer af of een maand niet te intens is. Vooral als er weinig 'chill' opties zijn, doordat er geen zwembad of terrasjes zijn.
Mooie parken met Tempels.
En ja het is wel druk met mensen, maar het zijn geen schreeuwerige mensen. Misschien scheelt dat
En het is best gestructureerd.
Bij de metro en de trein wordt er niet voorgedrongen ofzo, iedereen wacht netjes op zijn beurt. Daar hoef je hier om te komen.
Oke, 1 keer meegemaakt in de spits dat iedereen met de metro meewilde. Ik dacht dat ik de laatste was die er nog bij kon, maar ik werd gewoon vooruit geduwd, er kon nog zeker 5 man meer bij. Dat was wel echt proppen.
maandag 13 oktober 2025 om 23:57
Ik vind het sowieso leuk om ervaringen te lezen. En verder mooie plekken waar het minder druk was misschien?
Uiteraard wil ik bv Tokyo graag zien, dat gaat druk zijn, maar daarvoor kom je ook. Maar ter afwisseling trekt bv een weekje in de Japanse Alpen (Takayama) me ook wel. Of misschien Fukuoaka. Iemand ervaring?
dinsdag 14 oktober 2025 om 00:17
Wij zijn een paar dagen naar Kamakura geweest.Socie schreef: ↑13-10-2025 23:57Ik vind het sowieso leuk om ervaringen te lezen. En verder mooie plekken waar het minder druk was misschien?
Uiteraard wil ik bv Tokyo graag zien, dat gaat druk zijn, maar daarvoor kom je ook. Maar ter afwisseling trekt bv een weekje in de Japanse Alpen (Takayama) me ook wel. Of misschien Fukuoaka. Iemand ervaring?
Dat is nog niet heel toeristisch.
De Japanse Alpen hebben we niet bezocht. Fukuoaka ook niet.
Onze schoonzoon heeft van te voren alle hotels geboekt, we wisten dus precies wanneer we van hotel moesten verplaatsen en waar we naar toe gingen.
Je kunt natuurlijk ook ter plekke beslissen waar en wanneer je gaat verplaatsen, maar ik vond het wel top dat het al vast stond.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in