Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 465 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Rozebottel schreef:
16-10-2025 18:49
Misschien is het handiger om te denken dat je ziek bent, je hormonen zijn in de war. Dan is het net als dat je met hoofdpijn/gebroken been/heftige kiespijn etc. een medicijn neemt. Dan zeg je toch ook niet: "lekker makkelijk, je hebt hier niet hard voor gewerkt etc."

En van mij mag je hoera roepen, fijn dat ze dit medicijn hebben uitgevonden.

Ik ben er in elk geval heel erg blij mee.
Ja, goed punt. Ik mag hierin ook wat milder zijn naar mezelf.

Hoe ver ben jij al met afvallen?
BeeDifferent schreef:
16-10-2025 18:54
Omdat er heel strenge voorwaarden aan vergoeding zitten.
Ik dacht eigenlijk dat dat algemeen bekend is.
Nee de voorwaarden zijn mij niet bekend. Niet besproken door mijn huisarts.
Ik ben wel blij dat ik het vergoed krijg want ik had het niet zelf kunnen betalen.
Lois schreef:
16-10-2025 19:13
Als je hoofdpijn hebt, neem je geen pijnstiller?
Als je keelpijn hebt, neem je geen hoestdrankje?
Als je koorts hebt, neem je geen koortsverlagend middel?
Als je depressief bent, neem je geen anti-depressiva?
Als je teveel menstruatiepijn hebt, neem je geen anti-conceptie (tegen overmatige menstruatie)?

Ik ben niet iemand die snel naar medicatie grijpt, maar als er iets 'defect' is in mijn lijf, dan neem ik daar wat voor. Het stofje dat de hongerprikkel beheerst is bij mij stuk. En dat repareer ik met dit medicijn. En ik vind het nog steeds wel hard werken.
Ja je hebt helemaal gelijk hoor. Ik merk echt dat het ook een mentaal proces is. Zie de overgewicht als mijn eigen schuld. Had deze gedachten niet verwacht, maar ik heb veel aan jullie denkwijze en ervaringen!

Wat vind jij nog hard werken?
louise1 schreef:
17-10-2025 10:02
Nou, ik heb eindelijk de Saxenda hoor. Nu nog eerst mijn laatste spuitje Byesilor opmaken. Ik zal laten weten of ik echt een verschil tussen de beide merken ervaar.

Ik heb laatst een aantal dagen niets gespoten om daarna weer opnieuw te beginnen met een lagere dosis. Ik merk helaas wel dat met 0,6 of 1,2 ik nog steeds hongerruis en zoete trek heb. Zeker op werkdagen kijken die koekjes (die er nu eenmaal voor iedereen staan) me steeds aan ;-( Met 4 bananen, wat nootjes en een flinke lunch probeer ik weerstand te bieden maar dat lukt me niet altijd.

Ik heb ook “last” van dat ik ben afgevallen: mijn dure winterjas van vorig jaar hangt onflatteus om me heen, één van mijn favoriete spijkerbroeken floddert om mijn billen. Mijn oude ski-jas die al jaren te strak zat zit nu wel weer mooi!

Met het oog op de toekomst vind ik het wel weer een risico om een kledingmaat minder te kopen; wat als ik die eetruis niet blijvend kan onderdrukken? Wat als men er achter komt dat dit een chronische afwijking/ziekte is? Blijft de arts die mij dit voorschrijft langer voorschrijven? Ze heeft het nu al over afbouwen. Moet ik dan naar een volgende kliniek, moet ik eerst weer dikker worden om in aanmerking te komen? Ik vraag me echt af hoe ikzelf maar ook hoe andere mensen dit gaan aanvliegen. Hoe medici hiermee zullen omgaan? De meeste mensen zitten nu aan het begin of midden in dit traject, nog niet zoveel zitten nu in de afbouwfase. Nou ja, nogal wat vragen dus. Ik zit nu in een soort hallelujahfase maar hoe ziet het er over een klein halfjaar uit?
Ja dat zijn wel goede vragen. Wat denk jij zelf?
Sok schreef:
16-10-2025 19:25
Ik betaal het zelf omdat ik geen zin had om eerst nog een paar kilo te moeten aankomen zodat ik op bmi 35 zat om vervolgens een jaar ‘zelf’ te doen met een leefstijl-traject. Ik wilde gewoon beginnen en me beter in mijn lijf voelen omdat ik mentaal zo’n last van mijn lijf had.
Bedankt voor je antwoord. En fijn dat je de financiële mogelijkheden hebt. Gaat het naar je tevredenheid?
80isprachtig schreef:
17-10-2025 21:58
Ja je hebt helemaal gelijk hoor. Ik merk echt dat het ook een mentaal proces is. Zie de overgewicht als mijn eigen schuld. Had deze gedachten niet verwacht, maar ik heb veel aan jullie denkwijze en ervaringen!

Wat vind jij nog hard werken?
Voor mij is dat het mentale deel. Omgaan met oude patronen. Emoties die bepaalde eetgewoontes oproepen. Of andersom: voedsel dat emoties oproept.
lois wijzigde dit bericht op 17-10-2025 22:29
27.79% gewijzigd
80isprachtig schreef:
17-10-2025 21:53
Nee de voorwaarden zijn mij niet bekend. Niet besproken door mijn huisarts.
Ik ben wel blij dat ik het vergoed krijg want ik had het niet zelf kunnen betalen.

En je leest geen kranten? Kijkt geen nieuws? Of dit topic, is hier al 100 keer voorbijgekomen.
En dan is het ook gewoon te googelen.
Eerste week Saxenda zit er bijna op. Eerste paar dagen heel veel hoofdpijn gehad, verder geen bijwerkingen. Merk minder behoefte aan zoet drinken, ineens andere ideeën om nieuwe recepten te proberen en zoete dingen geven niet meer de kick die het eerst gaf, smaakt soms beetje naar karton ofzo? (Bijv magere kwark met zuivelspread light, frambozen en 8 gram pepernootjes, die pepernoten smaken dan niet meer zo).

Sinds vanmorgen merk ik pas een beetje effect op m'n hongergevoel.
Lois schreef:
17-10-2025 22:11
Voor mij is dat het mentale deel. Omgaan met oude patronen. Emoties die bepaalde eetgewoontes oproepen. Of andersom: voedsel dat emoties oproept.
Ah ja, idd.. dat is ook hard werken.
En heel herkenbaar.
Nettle schreef:
18-10-2025 09:36
Eerste week Saxenda zit er bijna op. Eerste paar dagen heel veel hoofdpijn gehad, verder geen bijwerkingen. Merk minder behoefte aan zoet drinken, ineens andere ideeën om nieuwe recepten te proberen en zoete dingen geven niet meer de kick die het eerst gaf, smaakt soms beetje naar karton ofzo? (Bijv magere kwark met zuivelspread light, frambozen en 8 gram pepernootjes, die pepernoten smaken dan niet meer zo).

De hoofdpijn is wel vervelend zeg. Ga je ook verhogen nu?
Ja, ik ga wel ophogen.

Jij gebruikt ook Saxenda toch?
Nettle schreef:
18-10-2025 09:36

Hoofdpijn had ik ook veel met Saxenda. Dat trok wel weer weg als ik een poos op dezelfde dosering zat.
Drink je genoeg water?
Wat me wel positief opvalt is dat ik nu met mounjaro nauwelijks last van brandend maagzuur heb.
Ten tijde van Saxenda nam ik soms wel 3 rennies op een dag.
Ik vond deze podcast van Linda. Interessante reeks, de 4e gaat in op afvallen met medicijnen, Hoogleraren, artsen en ervaringsdeskundigen aan het woord. Ik deel de link, mag dat niet dan hoor ik dat wel.
De eerste 3 afleveringen zijn overigens ook zeer luisterwaardig.

https://www.linda.nl/lifestyle/gezondhe ... medicatie/
Op jullie vragen over afbouwen en stoppen en de angst daarover. Ik ga er vanuit dat ik sowieso tot een jaar na het bereiken van mijn streefgewicht blijf spuiten. Het inslijten van nieuwe gewoontes duurt nu eenmaal langer dan een paar maanden. En misschien moet ik nog wel langer aan de Mounjaro blijven. Dat is dan maar zo. Pillen tegen hoge bloeddruk en hoog cholesterol zijn meestal ook levenslang dus als ik op een lage dosis moet blijven spuiten, so be it.
Ik denk dat de gezondheidswinst van een laag gewicht opweegt tegen de eventuele bijwerkingen van het medicijn.
Jupiter schreef:
18-10-2025 14:16
Op jullie vragen over afbouwen en stoppen en de angst daarover. Ik ga er vanuit dat ik sowieso tot een jaar na het bereiken van mijn streefgewicht blijf spuiten. Het inslijten van nieuwe gewoontes duurt nu eenmaal langer dan een paar maanden. En misschien moet ik nog wel langer aan de Mounjaro blijven. Dat is dan maar zo. Pillen tegen hoge bloeddruk en hoog cholesterol zijn meestal ook levenslang dus als ik op een lage dosis moet blijven spuiten, so be it.
Ik denk dat de gezondheidswinst van een laag gewicht opweegt tegen de eventuele bijwerkingen van het medicijn.

Weten ze wat ze lange termijn gevolgen zijn van dit medicijn?

Ik zei vanmorgen hetzelfde tegen mijn man, en tegelijkertijd wil ik er ook nog niet over nadenken. Duurt nog wel lang voor ik zover ben denk ik.

Hoe lang zijn jullie bezig? En hoeveel kwijt?
Ik vroeg me ook af wat er gebeurt qua loshangend vel. Ben ik ook wel een beetje bang voor. Of ineens een heel oud ingevallen gezicht.
Nettle schreef:
18-10-2025 10:55
Ja, ik ga wel ophogen.

Jij gebruikt ook Saxenda toch?

Naar 1.2 is de volgende stap he?

Ja ik heb ook Sax. Blijft er bij jou ook wel eens een druppel op je buik als je de spuit er uit haalt?
Waar spuit jij? In de arm of been lijkt me meer kans op pijn. Maar misschien vergif ik me?

De eerste drie dagen deed het geen pijn, maar gisteren en vandaag had ik een klein brandend prikje toen ik de naald er al uit had. Doet nog steeds niet echt pijn, maar wel even heel kort onprettig.

Sinds maandag ben ik 2,75 kilo afgevallen. Bizar vind ik het. En ik heb gesnoept, maar kan redelijk makkelijk weer stoppen na 2 koekjes of chocolade pepernoten. Eerder was de zak gewoon leeg binnen een uur.
80isprachtig schreef:
18-10-2025 17:03
Naar 1.2 is de volgende stap he?

Ja ik heb ook Sax. Blijft er bij jou ook wel eens een druppel op je buik als je de spuit er uit haalt?
Waar spuit jij? In de arm of been lijkt me meer kans op pijn. Maar misschien vergif ik me?

De eerste drie dagen deed het geen pijn, maar gisteren en vandaag had ik een klein brandend prikje toen ik de naald er al uit had. Doet nog steeds niet echt pijn, maar wel even heel kort onprettig.

Sinds maandag ben ik 2,75 kilo afgevallen. Bizar vind ik het. En ik heb gesnoept, maar kan redelijk makkelijk weer stoppen na 2 koekjes of chocolade pepernoten. Eerder was de zak gewoon leeg binnen een uur.
Oh wow, dat is veel! Wat fijn zeg. Hoeveel zou je af willen vallen? Klinkt echt fijn dat die bodemdrift minder is.

Ja ik heb soms een druppeltje en bij mij deden de laatste 2 prikjes naderhand ook wat meer pijn, maar niet storend. Ook 1 blauwe plek haha. Misschien dat de vloeistof dan nog niet op kamertemperatuur is bedenk ik me nu, nu het weer kouder wordt? Ik spuit ook in m'n buik. Ik heb me nog niet gewogen want menstruatie komt eraan en dan weeg ik altijd veel meer, maar ga maandag toch ff wegen om te kijken of er verschil is.

Ik heb dinsdag contact met de POH maar ga er wel vanuit dat we ophogen naar 1.2 inderdaad. En jij?
BeeDifferent schreef:
18-10-2025 11:06
Hoofdpijn had ik ook veel met Saxenda. Dat trok wel weer weg als ik een poos op dezelfde dosering zat.
Drink je genoeg water?
Ja, dat wist ik van te voren dus drink genoeg. Denk inderdaad gewenning want de laatste 3 dagen heb ik gelukkig de hoofdpijn niet meer.
BeeDifferent schreef:
18-10-2025 11:49
Wat me wel positief opvalt is dat ik nu met mounjaro nauwelijks last van brandend maagzuur heb.
Oh dat is inderdaad heel fijn, da's zo vervelend. Welke dosering Saxenda nam jij?
Nettle schreef:
18-10-2025 19:57
Oh wow, dat is veel! Wat fijn zeg. Hoeveel zou je af willen vallen? Klinkt echt fijn dat die bodemdrift minder is.

Ja ik heb soms een druppeltje en bij mij deden de laatste 2 prikjes naderhand ook wat meer pijn, maar niet storend. Ook 1 blauwe plek haha. Misschien dat de vloeistof dan nog niet op kamertemperatuur is bedenk ik me nu, nu het weer kouder wordt? Ik spuit ook in m'n buik. Ik heb me nog niet gewogen want menstruatie komt eraan en dan weeg ik altijd veel meer, maar ga maandag toch ff wegen om te kijken of er verschil is.

Ik heb dinsdag contact met de POH maar ga er wel vanuit dat we ophogen naar 1.2 inderdaad. En jij?
Ik denk ongeveer 20 kilo. Jij?

Vloeistof komt toch sowieso niet op kamertemperatuur aangezien de spuiten in de koelkast bewaard moeten worden toch?

O blauwe plekken zijn irritant. Hoop niet dat ik daar ook last van krijg. Zou de plek op voorhand masseren ook helpen om dat te voorkomen?

Ik ga proberen zo lang mogelijk op 0.6 te blijven. Wil ook niet crashen. Maar jij krijgt begeleiding van de poh?
BeeDifferent schreef:
18-10-2025 11:49
Wat fijn is dat. Brandend maagzuur is zo ellendig.
Ik heb al een week geen eetlust en ook nergens zin in. Ik merk dat daardoor de porties nog kleiner worden. Misschien heb ik wat onder de leden (verkoudheid, virusje). Vertering lijkt ook lastiger te gaan. Veel last van zwavelboeren ( :sick: ) . Sowieso veel last van oprispingen en boeren, vreselijk!
Je kunt de pen uit de koelkast laten als je die gebruikt. Of 1 dag ervoor eruit halen al bij een nieuwe.
En jullie moeten niet, maar mogen ophogen, dat voel je zelf, de poh kan dat niet voelen :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven