Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
zondag 26 oktober 2025 om 16:47
Ik krijg juist alleen maar meer zin om op haar te stemmen.SirDidymus schreef: ↑26-10-2025 15:27Esmah Lahlah heeft kennelijk gesolliciteerd naar de functie van burgemeester van Tilburg, in de aanloop naar deze verkiezingen. Ze heeft dit niet intern overlegd en had dit anders moeten doen staat op haar X account.
Tja, ik vraag me af waar haar loyaliteit dan ligt. Als je als nummer 2 van GL/PvdA op de lijst staat.
Overigens heeft ze genoeg te zeggen over de rechtsstaat, maar wanneer een Oezbeekse familie (Babayants) geen recht heeft op asiel en uitgezet dreigt te worden, heeft ze er weinig moeite mee dezelfde rechtsstaat te ondermijnen door de kerkdienst bij te wonen die al die tijd bezig is zodat de overheid de familie niet kan uitzetten.
Dan is de rechtsstaat ook maar subjectief voor je, als notabene je eigen partij in het programma pleit voor snellere procedures en uitzettingen.
Voor wie van plan was op haar te stemmen, is het wellicht nuttig om te overwegen je voorkeursstem naar een andere vrouw te laten gaan op de lijst. (Of man natuurlijk)
Ze zal niet de enige zijn die solliciteert terwijl ze een andere functie heeft, maar wel iemand over wie gelekt wordt.
Beetje jammer dit weer.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 26 oktober 2025 om 16:53
Nee hoor. We waren verzuild, een groot deel van de bevolking stemde op de 'eigen' partij. Ik kan me echt niet herinneren dat er bij ons in de familie of op school werd gesproken over op wie je stemde. We vonden allemaal Janmaat heel raar, dat wel, want hoe kon je nu een hekel hebben aan immigranten?
zondag 26 oktober 2025 om 17:00
Ze geeft zelf in een post aan dat ze dit anders aan had moeten pakken. Het lekken is zeker kwalijk, maar tegenwoordig wordt zowat alles gelekt.
Als je solliciteert naar een fulltime functie als nummer 2 op de lijst, dan is het wel zo netjes dit intern te bespreken. Wat ze zelf ook toegeeft.
Nu is ze het niet geworden, maar wat als ze wel de functie had gekregen?
Ik ben gewoon geen fan van haar, zie dan liever een Westerveld of Klaver. En ik vind dit niet getuigen van loyaliteit naar je partij toe, terwijl jij als nummer 2 met alle vertrouwen op die lijst bent gezet.
(En voordat iemand iets zegt de nieuwe burgemeester van Katwijk is nummer 4 op de lijst van de SGP maar die staan maar op 3 zetels in de peilingem, toch een ander verhaal. En degene die nu burgemeester is geworden stond niet op de kieslijst van D66, maar was gedeputeerde.)
zondag 26 oktober 2025 om 17:53
zondag 26 oktober 2025 om 17:54
De verzuiling was allang weg voordat er kieswijzers kwamen. Bij ons in de familie en kennissenkring werd er echt heel veel gesproken over wat alle partijen wilde.thistle schreef: ↑26-10-2025 16:53Nee hoor. We waren verzuild, een groot deel van de bevolking stemde op de 'eigen' partij. Ik kan me echt niet herinneren dat er bij ons in de familie of op school werd gesproken over op wie je stemde. We vonden allemaal Janmaat heel raar, dat wel, want hoe kon je nu een hekel hebben aan immigranten?
zondag 26 oktober 2025 om 17:56
Ik snap je punt wel, maar ik vrees dat er nog veel meer politici aan stemmersbedrog doen. Dat tegenwoordig alles gelekt wordt, vind ik ook geen argument.SirDidymus schreef: ↑26-10-2025 17:00Ze geeft zelf in een post aan dat ze dit anders aan had moeten pakken. Het lekken is zeker kwalijk, maar tegenwoordig wordt zowat alles gelekt.
Als je solliciteert naar een fulltime functie als nummer 2 op de lijst, dan is het wel zo netjes dit intern te bespreken. Wat ze zelf ook toegeeft.
Nu is ze het niet geworden, maar wat als ze wel de functie had gekregen?
Ik ben gewoon geen fan van haar, zie dan liever een Westerveld of Klaver. En ik vind dit niet getuigen van loyaliteit naar je partij toe, terwijl jij als nummer 2 met alle vertrouwen op die lijst bent gezet.
(En voordat iemand iets zegt de nieuwe burgemeester van Katwijk is nummer 4 op de lijst van de SGP maar die staan maar op 3 zetels in de peilingem, toch een ander verhaal. En degene die nu burgemeester is geworden stond niet op de kieslijst van D66, maar was gedeputeerde.)
zondag 26 oktober 2025 om 17:56
De heisa zou vooral moeten gaan over het lekken.GriebusDus schreef: ↑26-10-2025 17:55Ik snap ook de hele heisa erover niet. Lijjt me typisch een stok om de hond mee te slaan.
zondag 26 oktober 2025 om 17:59
In mijn familie stemde iedereen PvdA, in mans familie CDA. Dat was gewoon zo, net zoals de ouders van klasgenoten die een eigen bedrijf hadden op de VVD stemden, de zestien universitair geschoolden in het dorp D'66 en de kerkenraad GPV. Was wel lekker overzichtelijk.thistle schreef: ↑26-10-2025 16:53Nee hoor. We waren verzuild, een groot deel van de bevolking stemde op de 'eigen' partij. Ik kan me echt niet herinneren dat er bij ons in de familie of op school werd gesproken over op wie je stemde. We vonden allemaal Janmaat heel raar, dat wel, want hoe kon je nu een hekel hebben aan immigranten?
zondag 26 oktober 2025 om 17:59
Klopt. Heb bijvoorbeeld maar weinig ophef gehoord hier op het forum over de uitspraken van Bontenbal over religieus onderwijs en de LGBTQ+ community.GriebusDus schreef: ↑26-10-2025 17:55Ik snap ook de hele heisa over Lahlah niet. Lijkt me typisch een stok om de hond mee te slaan.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zondag 26 oktober 2025 om 18:00
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal geen probleem dat ze gesolliciteerd heeft. Er was nog geen kieslijst dus de opties lagen nog open. Het echte probleem zijn de ratten die deze informatie tegen alle regels hebben gelekt, inclusief sollicitatiebrief. En dat vlak voor de verkiezingen. Waarom niet in juli of augustus al? (Toen was het net zo illegaal maar dan heb je het in ieder geval losgekoppeld van de verkiezingen).SirDidymus schreef: ↑26-10-2025 15:27Esmah Lahlah heeft kennelijk gesolliciteerd naar de functie van burgemeester van Tilburg, in de aanloop naar deze verkiezingen. Ze heeft dit niet intern overlegd en had dit anders moeten doen staat op haar X account.
zondag 26 oktober 2025 om 18:02
Daar ging het wel over op dit forum, maar volgens mij niet in dit topic.Kidneybean schreef: ↑26-10-2025 17:59Klopt. Heb bijvoorbeeld maar weinig ophef gehoord hier op het forum over de uitspraken van Bontenbal over religieus onderwijs en de LGBTQ+ community.
zondag 26 oktober 2025 om 18:03
Het is smerig. En het is strafbaar, begreep ik, maar er gebeurt niet zo vaak iets mee helaas.Appletje schreef: ↑26-10-2025 18:00Ik vind het eerlijk gezegd helemaal geen probleem dat ze gesolliciteerd heeft. Er was nog geen kieslijst dus de opties lagen nog open. Het echte probleem zijn de ratten die deze informatie tegen alle regels hebben gelekt, inclusief sollicitatiebrief. En dat vlak voor de verkiezingen. Waarom niet in juli of augustus al? (Toen was het net zo illegaal maar dan heb je het in ieder geval losgekoppeld van de verkiezingen).
zondag 26 oktober 2025 om 18:10
Rabarbara schreef: ↑26-10-2025 17:59In mijn familie stemde iedereen PvdA, in mans familie CDA. Dat was gewoon zo, net zoals de ouders van klasgenoten die een eigen bedrijf hadden op de VVD stemden, de zestien universitair geschoolden in het dorp D'66 en de kerkenraad GPV. Was wel lekker overzichtelijk.
Boerenfamilie hier, nou ja tuindersfamilie dan toch. Altijd iedereen CDA. En mijn moeder sprak er niet over.
Dus bij mij was het de 1e paar keer ook beetje logisch dat het CDA werd, totdat ik me wat meer erin interesseerde, toen was het altijd VVD.
En nu dus voor het eerst D66.
zondag 26 oktober 2025 om 18:13
Appletje schreef: ↑26-10-2025 18:00Ik vind het eerlijk gezegd helemaal geen probleem dat ze gesolliciteerd heeft. Er was nog geen kieslijst dus de opties lagen nog open. Het echte probleem zijn de ratten die deze informatie tegen alle regels hebben gelekt, inclusief sollicitatiebrief. En dat vlak voor de verkiezingen. Waarom niet in juli of augustus al? (Toen was het net zo illegaal maar dan heb je het in ieder geval losgekoppeld van de verkiezingen).
Ja dat kan. Ik vind er wel iets van.
De sollicitatie was een maand na de val van het kabinet. Eind september zouden de eerste afvallers bekend worden en begin september is ze wederom op nummer 2 van de lijst gezet. In die tussentijd genoeg tijd om even met Timmermans (of wie dan ook) om de tafel te gaan zitten.
En ja, dat lekken is zeer kwalijk en strafbaar, aangifte is intussen ook gedaan want hierdoor moest de bekendmaking van nieuwe burgemeester ook eerder. Dat zou pas 30 oktober zijn geweest.
zondag 26 oktober 2025 om 18:15
GriebusDus schreef: ↑26-10-2025 17:55Ik snap ook de hele heisa over Lahlah niet. Lijkt me typisch een stok om de hond mee te slaan.
Ach ja, dat is nu eenmaal wat mensen doen toch? In verkiezingstijd. Ik vind er wat van, en als 2e partij in de peilingen, kandidaat nummer 2, dan is dat ook weer anders dan een nummer 4 op de lijst met een partij met 3 zetels in de peilingen.
Er wordt hier toch van alles benoemd over wat politici doen of zeggen, waarom zou dat voor LahLah anders zijn?
zondag 26 oktober 2025 om 18:21
Ja dit herken ik ook wel. En in mijn omgeving is de drempel en de afstand tot de politiek echt wel een stuk lager en kleiner geworden sinds de stemwijzers. Sommigen gaan nog steeds blanco naar het hokje, sommigen laten het bij de stemwijzers, sommigen zien het als een opstapje naar verdere verdieping, en de mensen die zich voorheen verdiepten doen dat nog steeds. Maar in mijn omgeving is voor veel mensen de stemwijzer "winst" qua voorbereiding ten opzichte van daarvoor. Het is niet mijn ervaring dat de mensen die zich nu blindstaren op de stemwijzer voorheen een heel verkiezingsprogramma bestudeerden.Rabarbara schreef: ↑26-10-2025 17:59In mijn familie stemde iedereen PvdA, in mans familie CDA. Dat was gewoon zo, net zoals de ouders van klasgenoten die een eigen bedrijf hadden op de VVD stemden, de zestien universitair geschoolden in het dorp D'66 en de kerkenraad GPV. Was wel lekker overzichtelijk.
liv8 wijzigde dit bericht op 26-10-2025 18:36
0.11% gewijzigd
zondag 26 oktober 2025 om 18:34
Ik heb mijn huidige werkgever nog nooit verteld dat ik ergens anders gesolliciteerd had voordat ik de baan daadwerkelijk had (of niet en dan gewoon niet verteld) Iedereen is vrij om te solliciteren waar ze willen werken en dat betekent natuurlijk helemaal niet dat je je huidige baan niks vindt en daar niet voor wil gaan als je de andere baan niet krijgt. Het werkt gewoon beter als ze het dan ook niet weten. Prima gehandeld door Lahlah dus, precies zoals al die mensen die haar graag hiermee verdacht maken zelf zouden doen als ze een mooie baan zouden hebben en een andere mooie kans voorbij zagen komen. Mooi zo'n vrouw met ambitie!
zondag 26 oktober 2025 om 18:38
SirDidymus schreef: ↑26-10-2025 18:13In die tussentijd genoeg tijd om even met Timmermans (of wie dan ook) om de tafel te gaan zitten.
De hele procedure is vertrouwelijk.
•
zondag 26 oktober 2025 om 19:03
Danae schreef: ↑26-10-2025 18:34Ik heb mijn huidige werkgever nog nooit verteld dat ik ergens anders gesolliciteerd had voordat ik de baan daadwerkelijk had (of niet en dan gewoon niet verteld) Iedereen is vrij om te solliciteren waar ze willen werken en dat betekent natuurlijk helemaal niet dat je je huidige baan niks vindt en daar niet voor wil gaan als je de andere baan niet krijgt. Het werkt gewoon beter als ze het dan ook niet weten. Prima gehandeld door Lahlah dus, precies zoals al die mensen die haar graag hiermee verdacht maken zelf zouden doen als ze een mooie baan zouden hebben en een andere mooie kans voorbij zagen komen. Mooi zo'n vrouw met ambitie!
Ze geeft notabene zelf aan in een post dat ze dit anders aan had moeten pakken.
Ik maak ze nergens van verdacht, ze zegt het zelf.
En ze hoeft van mij helemaal niet van die lijst af, en als mensen er geen probleem mee hebben ook prima, en wie er wel wat van vindt (zoals ik) zou toch niet op haar stemmen. Maar ik mag er wel mijn mening over hebben. Het gaat over een potentieel gekozen volksvertegenwoordiger straks he? Wellicht ook nog in het kabinet. Niet om een directiesecretaresse bij Peter's Vleesindustrie.
zondag 26 oktober 2025 om 19:11
Ik herken dat totaal niet, niet in de familie en ook niet in de vriendenkring. En dat is niet veranderd in de loop der jaren.
zondag 26 oktober 2025 om 19:37
SirDidymus schreef: ↑26-10-2025 19:03Ze geeft notabene zelf aan in een post dat ze dit anders aan had moeten pakken.
Dat las voor mij als een opmerking om dit soort gezeik de kop in te drukken.
•
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in