Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 27 oktober 2025 om 10:37
Tja. ondernemer met een middeninkomen vind ik dan weer dat de rekening rechts van het midden veel te veel wordt neergelegd bij de mensen die toch al moeite hebben met rondkomen, ook al werken ze zich vaak drie slagen in de rondte. De wereld is groter dan mijn eigen portemonnee.SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 10:13Zoals ik de doorrekeningen heb gelezen en voor zover ik er verstand van heb, zijn de plannen van D66 voor mij het beste. Als kleine ondernemer met een middeninkomen.
GL/PvdA is heel goed voor lage inkomens en werknemers maar de middeninkomens gaan er niet echt op vooruit. En voor ondernemers wordt het ook een beetje lastiger door die plannen. Vooral het stukje de prikkel om meer te werken wegnemen en een kortere werkweek vind ik erg onverstandig.
Als je leuk werkt hebt of zelfstandig bent is het trouwens makkelijk kletsen om te zeggen dat mensen maar meer moeten gaan werken.
Alsof fulltime werken een soort verplichting is die je over moet hebben voor de maatschappij (lees: voor het belang van de baas en de economie).
Als ik een baan had die ik voornamelijk deed omdat ik nou eenmaal geld moet verdienen (en dat geldt voor heel veel mensen) dan gaf ik ook voorrang aan de kwaliteit van mijn eigen leven en meer vrije tijd. Dan zou je mij ook niet zo gek krijgen dat ik mijn kostbare dagen ging opofferen voor een beetje meer geld. En zeker niet voor het abstracte idee dat ik met mijn rotbaan alle steken moet oprapen die de rechtse regeringen in de afgelopen twintig jaar hebben laten vallen.
maandag 27 oktober 2025 om 10:41
Snarky* schreef: ↑27-10-2025 10:37Tja. ondernemer met een middeninkomen vind ik dan weer dat de rekening rechts van het midden veel te veel wordt neergelegd bij de mensen die toch al moeite hebben met rondkomen, ook al werken ze zich vaak drie slagen in de rondte. De wereld is groter dan mijn eigen portemonnee.
Als je leuk werkt hebt of zelfstandig bent is het trouwens makkelijk kletsen om te zeggen dat mensen maar meer moeten gaan werken.
Alsof fulltime werken een soort verplichting is die je over moet hebben voor de maatschappij (lees: voor het belang van de baas en de economie).
Als ik een baan had die ik voornamelijk deed omdat ik nou eenmaal geld moet verdienen (en dat geldt voor heel veel mensen) dan gaf ik ook voorrang aan de kwaliteit van mijn eigen leven en meer vrije tijd. Dan zou je mij ook niet zo gek krijgen dat ik mijn kostbare dagen ging opofferen voor een beetje meer geld. En zeker niet voor het abstracte idee dat ik met mijn rotbaan alle steken moet oprapen die de rechtse regeringen in de afgelopen twintig jaar hebben laten vallen.
Dat hoeft ook niet als je dat niet wil. Maar dan moet die keuze je geen recht geven op toeslagen of andere voordeeltjes die je niet zou hebben als je wel die dag extra zou werken.
maandag 27 oktober 2025 om 10:46
Voor mij is zorg het allerbelangrijkste thema en hiermee zijn er -helaas- eigenlijk maar twee opties: GL/PvdA of SP
Bij de eerste heb ik er weinig vertrouwen in dat ze niet alsnog flink gaan bezuinigen wanneer ze onder rechtse invloed in een coalitie komen, dus het wordt SP
Edit: sowieso snap ik niet dat zorg niet een veel groter thema is tijdens deze verkiezingen. Iedereen heeft vroeg of laat, voor zichzelf of een familielid, zorg nodig
Bij de eerste heb ik er weinig vertrouwen in dat ze niet alsnog flink gaan bezuinigen wanneer ze onder rechtse invloed in een coalitie komen, dus het wordt SP
Edit: sowieso snap ik niet dat zorg niet een veel groter thema is tijdens deze verkiezingen. Iedereen heeft vroeg of laat, voor zichzelf of een familielid, zorg nodig
maandag 27 oktober 2025 om 10:51
Natuurlijk wel. Juist.
Heel veel werk dat vroeger betaald werd verricht moet nu worden opgepakt door mantelzorgers en vrijwilligers. Er zijn bizar veel banen wegbezuinigd, grotendeels werk dat eerder door vrouwen werd gedaan. Tel daarbij op dat het bijvoorbeeld in de zorg erg lastig is om een fulltime contract te krijgen, en dat de opvoeding en mantelzorg in dit land nog steeds grotendeels op het bord van de vrouw terecht komt, en je kunt wel bedenken dat het weer de vrouwen zijn die hier de rekening van gaan betalen. Ofwel financieel, ofwel door een burn-out.
Ga eerst dat maar eens repareren voor je aan die toeslagen komt.
Persoonlijk zou ik trouwens het trouwens langer volhouden om 100 uur mijn eigen werk te doen dan om 24 uur in de fabriek te staan. De ene baan is de andere niet, en hoe lager betaald, hoe geestdodender het werk vaak is. Daar stappen mensen met boeiend, goedbetaald werk vaak wel erg makkelijk overheen.
maandag 27 oktober 2025 om 11:04
Inderdaad. Maar ook het plan voor een kortere werkweek met behoud van salaris, waar komt die rekening te liggen dan? Niet bij de ondernemer want die rekent dit natuurlijk door in zijn prijzen, gevolg is dus dat de prijzen omhoog gaan. Dus de gehele maatschappij betaald mee aan een kortere werkweek, ook degenen met een laag inkomen.
Dan kun je wel extra toeslagen toekennen, minimumlonen verhogen en de LB verlagen, maar per saldo maakt dat voor je uitgaven niet veel uit. Je houdt aan het einde van de rit net zoveel over of misschien nog minder.
Daarnaast zijn er zoveel tekorten dat minder werken helemaal niet wenselijk is, al ben ik het er 100% mee eens dat de contracten in vooral de zorg anders moeten, en de werkdruk in het onderwijs ook omlaag moet.
maandag 27 oktober 2025 om 11:05
Ik vind die hele discussie over wie wat meer of minder belasting gaat betalen totaal niet belangrijk. Wel hoe de economie en samenleving eruit gaat zien over 10, 20, 30 jaar. Dat bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je bent als land en hoeveel geld er überhaupt is binnen te harken via belastingen.
De gevolgen van het emigratiebeleid, de nieuwe kijk op ruimtelijke ordening en een klimaatagenda staat wat mij betreft voor een culturele en economische zelfmoord. De wal keert altijd het schip en met deze koers gaat dat vanzelf en heel hard.
De gevolgen van het emigratiebeleid, de nieuwe kijk op ruimtelijke ordening en een klimaatagenda staat wat mij betreft voor een culturele en economische zelfmoord. De wal keert altijd het schip en met deze koers gaat dat vanzelf en heel hard.
maandag 27 oktober 2025 om 11:25
Pioen00 schreef: ↑27-10-2025 11:05Ik vind die hele discussie over wie wat meer of minder belasting gaat betalen totaal niet belangrijk. Wel hoe de economie en samenleving eruit gaat zien over 10, 20, 30 jaar. Dat bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je bent als land en hoeveel geld er überhaupt is binnen te harken via belastingen.
Grappig, daarmee sluit je precies aan bij de PVV, die geen enkel beleid wat betreft belastingen in zijn programma heeft staan.
Immigratie, 'woke onzin' en klimaat, als we met die 3 dingen stoppen dan komt alles vanzelf goed in het land. Aldus de PVV stemmer.
maandag 27 oktober 2025 om 12:21
We hebben gezien hoeveel er verandert is met de pvv in het kabinet op de door jou genoemde punten dus daar hoeven we ons geen illusies over te maken.
Maar stel, je vindt dat het met deze onderwerpen uit de hand gelopen is, waar kan je dan heen met je stem?
maandag 27 oktober 2025 om 12:49
Snarky* schreef: ↑27-10-2025 10:37Tja. ondernemer met een middeninkomen vind ik dan weer dat de rekening rechts van het midden veel te veel wordt neergelegd bij de mensen die toch al moeite hebben met rondkomen, ook al werken ze zich vaak drie slagen in de rondte. De wereld is groter dan mijn eigen portemonnee.
Nou ja makkelijk kletsen vind ik ook wel "makkelijk kletsen".
Als het plan voor een kortere werkweek doorgaat, dan betekent dat dat ikzelf degene ben die meer uren zal moeten werken, want iemand aannemen voor 4 tot 8 uur per week schiet natuurlijk niet op.
Ik heb momenteel 2 vaste werknemers en 1 zelfstandige die bijspringt. (Is met pensioen en werkt voor de afwisseling nog wat uren)
Die fulltimer gaat dan zeg maar 4 of 8 uur minder werken (40 naar 36) tegen hetzelfde salaris en die parttimer (28 uur) gaat omhoog in salaris omdat dit gecompenseerd gaat worden.
Maar die uren die wegvallen zal ik dan zelf op moeten vangen, of niet werken maar dat betekent minder omzet. Dat is bijna 1 dag extra werken. Niet om het een of ander, maar wie kijkt er dan naar de vrije tijd voor die ondernemer die wellicht ook kinderen heeft, of mantelzorg? Even heel sec gezegd natuurlijk. Want genoeg ondernemers die dit wel op kunnen vangen, maar voor de kleintjes wordt dit wel een probleem.
En iedereen mag natuurlijk minder werken, maar dan vind ik dat je ook de financiele gevolgen zelf moet dragen. Want waarom zou de gemiddelde belastingbetaler moeten betalen voor vrije tijd terwijl er al een begrotingstekort is? Hoe ga je er dan voor zorgen dat zorg betaalbaar blijft en dat daar genoeg personeel is? Of in het onderwijs? Of eender welke sector die met tekorten en wachtlijsten kampt?
Want dit geldt dan voor iedereen niet alleen voor vrouwen. Dus in de bouw (voornamelijk mannen) waar ook al tekorten zijn, achterstanden voor projecten, zal dit ook alleen maar oplopen. Met een werkweek van 36 tot 32 uur, waar het voorheen 40 uur waren, kun je niet iemand wegzetten op contract voor 4 tot 8 uur per week.
Of het werk van 40 uur moet gedaan worden in 36 tot 32 uur. Dat kan ook, maar dat betekent weer extra werkdruk voor iedereen.
De betaalde vrije tijd voor de een, betekent meer werken en hogere prijzen voor de ander.
Ik denk niet dat dat de manier is eerlijk gezegd, in deze tijden van tekorten in bijna alle sectoren.
maandag 27 oktober 2025 om 14:00
Tja, het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Altijd al zo geweest. Niet raar dat jij het hardst moet werken, want de winst is namelijk ook voor jou, als alles goed gaat.SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 12:49Nou ja makkelijk kletsen vind ik ook wel "makkelijk kletsen".
Als het plan voor een kortere werkweek doorgaat, dan betekent dat dat ikzelf degene ben die meer uren zal moeten werken, want iemand aannemen voor 4 tot 8 uur per week schiet natuurlijk niet op.
Ik heb momenteel 2 vaste werknemers en 1 zelfstandige die bijspringt. (Is met pensioen en werkt voor de afwisseling nog wat uren)
Die fulltimer gaat dan zeg maar 4 of 8 uur minder werken (40 naar 36) tegen hetzelfde salaris en die parttimer (28 uur) gaat omhoog in salaris omdat dit gecompenseerd gaat worden.
Maar die uren die wegvallen zal ik dan zelf op moeten vangen, of niet werken maar dat betekent minder omzet. Dat is bijna 1 dag extra werken. Niet om het een of ander, maar wie kijkt er dan naar de vrije tijd voor die ondernemer die wellicht ook kinderen heeft, of mantelzorg? Even heel sec gezegd natuurlijk. Want genoeg ondernemers die dit wel op kunnen vangen, maar voor de kleintjes wordt dit wel een probleem.
En iedereen mag natuurlijk minder werken, maar dan vind ik dat je ook de financiele gevolgen zelf moet dragen. Want waarom zou de gemiddelde belastingbetaler moeten betalen voor vrije tijd terwijl er al een begrotingstekort is? Hoe ga je er dan voor zorgen dat zorg betaalbaar blijft en dat daar genoeg personeel is? Of in het onderwijs? Of eender welke sector die met tekorten en wachtlijsten kampt?
Want dit geldt dan voor iedereen niet alleen voor vrouwen. Dus in de bouw (voornamelijk mannen) waar ook al tekorten zijn, achterstanden voor projecten, zal dit ook alleen maar oplopen. Met een werkweek van 36 tot 32 uur, waar het voorheen 40 uur waren, kun je niet iemand wegzetten op contract voor 4 tot 8 uur per week.
Of het werk van 40 uur moet gedaan worden in 36 tot 32 uur. Dat kan ook, maar dat betekent weer extra werkdruk voor iedereen.
De betaalde vrije tijd voor de een, betekent meer werken en hogere prijzen voor de ander.
Ik denk niet dat dat de manier is eerlijk gezegd, in deze tijden van tekorten in bijna alle sectoren.
In een tijd van schaarste zet een overheid in op arbeidsparticipatie in aantallen werknemers en het aanboren van nieuwe groepen, en niet op maximering van het aantal uren per werknemer. Per saldo zou je dan wel een minder mensen kunnen overhouden, namelijk.
Als ondernemer heb je te maken met vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in je sector. Je werknemers kunnen in deze tijd waarschijnlijk overal terecht, dus als verwacht dat ze voor een schamel uurloon hun hele privéleven gaan indelen naar jouw wensen kom je bedrogen uit. Je zult het je mensen naar de zin moeten maken als je ze wilt houden, en niet alleen financieel. Er is meer in het leven dan werken, zeker voor iemand in loondienst.
Vergis je trouwens ook niet in praatjes over lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Dat gaat echt niet over het mkb.
maandag 27 oktober 2025 om 14:47
GriebusDus schreef: ↑27-10-2025 14:25Ja, waar moet je heen met je stem als je vindt dat de emigratie de spuigaten uitloopt?![]()
Wel 205.000 mensen emigreerden er in 2024. Als zij dat nou eens allemaal niét zouden doen hadden we wellicht minder arbeidsmigranten nodig.
Emigratie is dus wel degelijk een probleem.
•
maandag 27 oktober 2025 om 15:15
maandag 27 oktober 2025 om 17:59
Een keer naar de cijfers gaan kijken, rekenen, en concluderen het wel meevalt en dat Wilders leugens verspreidt.GriebusDus schreef: ↑27-10-2025 14:25Ja, waar moet je heen met je stem als je vindt dat de emigratie de spuigaten uitloopt?![]()
maandag 27 oktober 2025 om 18:01
Dat zou hoogstens voldoende zijn als PVV aanhangers het hadden gedaan. Maar nu mag je wel wat meer verwachten. Ook wel opvallend dat ze vlak voor de verkiezingen doen zodat de stemlijsten niet meer kunnen worden aangepast.
We kunnen wel concluderen dat de PVV fractie ranzige ratten bevat.
maandag 27 oktober 2025 om 18:02
Ik vraag me altijd af als iemand over woke begint of ze eigenlijk wel weten wat het is en wat van woke ze belemmert in hun leven.
maandag 27 oktober 2025 om 18:08
maandag 27 oktober 2025 om 18:35
Snarky* schreef: ↑27-10-2025 14:00Tja, het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Altijd al zo geweest. Niet raar dat jij het hardst moet werken, want de winst is namelijk ook voor jou, als alles goed gaat.
In een tijd van schaarste zet een overheid in op arbeidsparticipatie in aantallen werknemers en het aanboren van nieuwe groepen, en niet op maximering van het aantal uren per werknemer. Per saldo zou je dan wel een minder mensen kunnen overhouden, namelijk.
Als ondernemer heb je te maken met vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in je sector. Je werknemers kunnen in deze tijd waarschijnlijk overal terecht, dus als verwacht dat ze voor een schamel uurloon hun hele privéleven gaan indelen naar jouw wensen kom je bedrogen uit. Je zult het je mensen naar de zin moeten maken als je ze wilt houden, en niet alleen financieel. Er is meer in het leven dan werken, zeker voor iemand in loondienst.
Vergis je trouwens ook niet in praatjes over lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Dat gaat echt niet over het mkb.
Die winst is mijn salaris natuurlijk, dat is niet over de rug van mijn zielige werknemers die ik voor een schamel loontje uitknijp en er zelf maximaal van profiteer terwijl ik met mijn dikke reet in Ibiza ben.
En in geval van een kortere werkweek, wat per saldo dus evenveel kost maar minder omzet genereert, met een bedrijfsvorm die op afspraak werkt, valt er weinig te maximeren natuurlijk, dat geldt voor alle bedrijfsvormen die op afspraak werken. Maar als je het werk wat je nu doet op 40 uur ook zou kunnen doen in 32 uur (als ik je goed begrijp dan bedoel je zoiets?) Dan zouden veel minder mensen last hebben van stress gerelateerde klachten natuurlijk, want dan is de werkdruk niet hoog.
Vergis je niet dat het ondernemersklimaat in Nederland helemaal niet zo best is, en vergeet ook niet dat het gros van de werknemers in loondienst is bij het MKB. Zonder ondernemers zijn er ook geen werknemers, en nu is het een werknemersmarkt, maar maak het moeilijker om te ondernemen en dan kan het zomaar ineens omdraaien. Want wellicht zullen velen dan inkrimpen tot misschien een eenmanszaak, zonder personeel, en dan valt er een heleboel werkgelegenheid weg.
Natuurlijk is er meer dan werken alleen in het leven, dat geldt voor mij ook. Maar voor niets gaat de zon op, en als je financieel wat ruimte wil om leuke dingen te doen in je vrije tijd, of uberhaupt meer vrije tijd wil hebben, dan zul je daarvoor moeten werken. En niet verwachten dat anderen (werkgever of belastingbetaler) die 4 of 8 uur vrije tijd middels belastingen of toeslagen of uitkeringen voor je betalen. (Degenen die niet kunnen werken vanwege ziekte en zorg voor kleine kinderen en mantelzorg daar buiten gelaten uiteraard.)
En D66 is zover ik heb gelezen een partij die dus wel opkomt voor het MKB. Als ik me daarin vergis, dan rest mij niets anders dan volgende keer weer VVD te stemmen. Of natuurlijk FvD of JA21. (Maar die 2 zijn eigenlijk op alle andere punten voor mij uitgesloten, want zo egoïstisch ben ik nu ook weer niet.)
maandag 27 oktober 2025 om 19:23
Haha. Wat heerlijk moet het zijn om zo simpel door het leven te gaan. Dat je denkt okee jammerdebammer dan hebben ze maar geen eten, en vervolgens dan ook nog in de veronderstelling zijn dat de vluchtelingenstroom en daarmee migranten verminderd. Dat dat nou DE oplossing is voor alle problemen...
Het trieste is dat mensen dat dus ook geloven, of willen geloven moet ik zeggen.
maandag 27 oktober 2025 om 19:26
Er zijn toch echt een paar miljoen Nederlanders die dit heel leuk en grappig vinden, of er in ieder geval geen probleem mee hebben.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in