Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 27 oktober 2025 om 19:27
Ja, dat denkt hij inderdaad, niet zijn probleem dat mensen in Afrika honger hebben.SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 19:23Haha. Wat heerlijk moet het zijn om zo simpel door het leven te gaan. Dat je denkt okee jammerdebammer dan hebben ze maar geen eten, en vervolgens dan ook nog in de veronderstelling zijn dat de vluchtelingenstroom en daarmee migranten verminderd. Dat dat nou DE oplossing is voor alle problemen...
Het trieste is dat mensen dat dus ook geloven, of willen geloven moet ik zeggen.
Hij schaamt zich er niet eens voor dat hij zo denkt.
maandag 27 oktober 2025 om 19:30
maandag 27 oktober 2025 om 19:38
Nee want als je je zou schamen zou je zulke opmerkingen niet maken. Die maak je alleen wanneer je dus echt denkt dat dit de oplossing is...
En hij is toch ook niet echt een domme man, okee geen universtaire studie of HBO gedaan. Ik vraag me echt af wat er in zijn leven gebeurd is, dat hij deze radicale denkbeelden heeft? Het is geen wappie zoals Baudet, waarvan je eigenlijk niets serieus kan nemen...
Maarja datzelfde geldt voor Lidewij de Vos, flinke palmares op opleidingengebied en muzikaal (viool), en die gaat dan voor FvD aan de slag. Jammer dat ze die denkbeelden ook heeft, want met andere ideeën zou ze denk ik wel een aanwinst voor de politiek kunnen zijn.
Lijkt me overigens echt leuk, iets in de politiek. Maar nu ik zo zwevend ben is dat natuurlijk helemaal lastig. Maar toch, ik zou dat echt wel "erbij" willen doen op lokaal niveau natuurlijk. Maar dat geheel terzijde en offtopic.
maandag 27 oktober 2025 om 19:42
maandag 27 oktober 2025 om 19:59
Dit is zo ver over elke fatsoensgrens.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 27 oktober 2025 om 20:01
Wadapatja schreef: ↑27-10-2025 19:42Sirdidymus,
Ik denk niet dat er perse iets in zijn leven moet zijn gebeurd zodat hij zulke ideeën heeft. Sommige mensen interesseert het oprecht niks dat anderen honger lijden, dat andere mensen in oorlog leven of het op een ander manier slecht hebben.
Niet hun probleem.
Nee dat is ook weer zo... sommige mensen zijn gewoon zo.
maandag 27 oktober 2025 om 20:11
maandag 27 oktober 2025 om 20:13
maandag 27 oktober 2025 om 20:14
Ja. Als je zoekt naar een oorzaak van zulke gedachten, dan is het net alsof Wilders niet verantwoordelijk is voor zijn uitspraken.
Maar mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun uitspraken. Slechte jeugd of wat dan ook.
Ik denk eigenlijk dat deze uitspraak hem wel stemmen gaat kosten. Ik weet dat er mensen zijn die echt denken ' jammer dan dat ze in Afrika honger lijden', maar er zullen ook mensen zijn die dit veel en veel te ver vinden gaan
maandag 27 oktober 2025 om 20:17
In het beste geval dan. Als ik de teksten op sommige forums zo bekijk dan vind ik het weerzinwekkend hoe verlekkerd er over het lijden van mensen in bijvoorbeeld Soedan of Gaza geschreven wordt.
maandag 27 oktober 2025 om 20:26
Met als gevolg meer vluchtelingen dus weer extra bestaansrecht voor Wilders. Zo kan hij het zelf verzonnen en gecreëerde "probleem" in stand houden.
Maar wat zal hij gaan verzinnen als zijn asielzoekersverhaal uitgewerkt is? Toen jij er achter kwam dat zijn Marokkanenbashing niet meer werkte heeft hij het asielprobleem verzonnen.
appletje wijzigde dit bericht op 27-10-2025 20:27
20.75% gewijzigd
maandag 27 oktober 2025 om 20:27
Ik zit nu debat op NPO terug te kijken, knap dat Jetten begint met een compliment naar Timmermans over ervaring en een topdiplomaat zijnde, om hem vervolgens te wijzen op het ontbreken van 3 miljard in hun plannen en onduidelijkheid over de rekening.
Ik vind Jetten (heb ik overigens altijd gevonden) heel goed in debat.
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:37
Als dat hun eigen keuze zou zijn wel ja.SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 12:49
En iedereen mag natuurlijk minder werken, maar dan vind ik dat je ook de financiele gevolgen zelf moet dragen.
Voor veel mensen is dit helemaal geen keuze, en zijn de financiële gevolgen dus ook geen keuze.
Mensen kiezen niet voor een leven met beperkingen en hoge zorgkosten, met weinig belastbaarheid en niet meer fulltime kunnen werken.
De financiële gevolgen kunnen erg lullig uitvallen, wanneer je daarbij parttime werkt.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:45
Muv zijn opmerking over Amalia. Had ik juist van hem niet verwacht.SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 20:27Ik zit nu debat op NPO terug te kijken, knap dat Jetten begint met een compliment naar Timmermans over ervaring en een topdiplomaat zijnde, om hem vervolgens te wijzen op het ontbreken van 3 miljard in hun plannen en onduidelijkheid over de rekening.
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:51
In mijn gemeente werden een tijd geleden cursussen aangeboden voor mensen die interesse hadden in de (gemeente) politiek, mocht je dat interessant vinden:SirDidymus schreef: ↑27-10-2025 19:38
Lijkt me overigens echt leuk, iets in de politiek. Maar nu ik zo zwevend ben is dat natuurlijk helemaal lastig. Maar toch, ik zou dat echt wel "erbij" willen doen op lokaal niveau natuurlijk. Maar dat geheel terzijde en offtopic.
https://prodemos.nl/projecten/gemeente ... ek-actief/
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:19
Dit. Je zou kunnen aanvoeren dat gezond zijn en in staat zijn om te werken een beloning op zich is, en dat het ietwat onmenselijk is om mensen die niet kúnnen werken daar ook nog eens voor te straffen.Elisha schreef: ↑28-10-2025 07:37Als dat hun eigen keuze zou zijn wel ja.
Voor veel mensen is dit helemaal geen keuze, en zijn de financiële gevolgen dus ook geen keuze.
Mensen kiezen niet voor een leven met beperkingen en hoge zorgkosten, met weinig belastbaarheid en niet meer fulltime kunnen werken.
De financiële gevolgen kunnen erg lullig uitvallen, wanneer je daarbij parttime werkt.
Maar ook: heel veel banen zullen de komende jaren overbodig worden als gevolg van AI. Die ontwikkeling gaat veel sneller en is veel ingrijpender dan de meeste mensen denken. Voor de banen die verloren gaan, komt niet echt iets terug. Waar we nu nog een tekort aan werkenden hebben, zou binnen enkele jaren weleens een enorm overschot kunnen ontstaan.
Dan blijkt het ineens ontzettend beperkend om alleen naar de mens als leveraar van arbeid en generator van inkomen te kijken, en creëren we door zo gefixeerd te zijn op één enkel economisch model een enorme onderklasse van have-nots. Met alle maatschappelijke gevolgen van dien.
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:23
GriebusDus schreef: ↑28-10-2025 08:19
Maar ook: heel veel banen zullen de komende jaren overbodig worden als gevolg van AI. Die ontwikkeling gaat veel sneller en is veel ingrijpender dan de meeste mensen denken. Voor de banen die verloren gaan, komt niet echt iets terug. Waar we nu nog een tekort aan werkenden hebben, zou binnen enkele jaren weleens een enorm overschot kunnen ontstaan.
Nah dat geloof ik niet zo. Dit werd ook geroepen in de tijd van de industrialisatie. En later ook tijdens de automatisering.
We blijven de komende tientallen jaren heel veel handen in bijvoorbeeld de zorg nodig hebben. AI kan geen verbandjes omleggen en mensen wassen.
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:26
Wat ik mis in dat neoliberale gedachtegoed dat maar onverminderd populair blijft, is het idee van solidariteit. Het is dat volstrekte individualistische redeneren, waarbij iedereen vooral het beste voor zichzelf wil, en de rest kan het gerust met wat minder doen.
In extremis leidt dat gedachtegoed onverbiddelijk naar die walgelijke uitspraak van Wilders over ontwikkelingshulp, maar ook naar het feit dat wij het tegenwoordig doodnormaal vinden dat een CEO honderd keer zo veel verdient als zijn werknemer aan de lopende band, en dat al het vermogen op aarde steeds meer in handen valt van een paar miljardairs.
In extremis leidt dat gedachtegoed onverbiddelijk naar die walgelijke uitspraak van Wilders over ontwikkelingshulp, maar ook naar het feit dat wij het tegenwoordig doodnormaal vinden dat een CEO honderd keer zo veel verdient als zijn werknemer aan de lopende band, en dat al het vermogen op aarde steeds meer in handen valt van een paar miljardairs.
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:29
Dat klopt, maar veel mensen kunnen dat ook niet. Mijn eigen werk wordt binnenkort overbodig, maar ik ben fysiek niet meer in staat om billen te gaan wassen, en te oud om me medisch te laten omscholen.Mariana schreef: ↑28-10-2025 08:23Nah dat geloof ik niet zo. Dit werd ook geroepen in de tijd van de industrialisatie. En later ook tijdens de automatisering.
We blijven de komende tientallen jaren heel veel handen in bijvoorbeeld de zorg nodig hebben. AI kan geen verbandjes omleggen en mensen wassen.
En je hoeft mij niet te geloven (gelukkig beschik ik niet over profetische gaven), maar verdiep je maar eens in wat de pioniers van AI nu zeggen over hun eigen uitvinding en de gevolgen ervan. De schrik slaat je om het hart.
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:51
Elisha schreef: ↑28-10-2025 07:37Als dat hun eigen keuze zou zijn wel ja.
Euhm ja, dat heb ik dus ook expres nog een keer erbij gezet. Muv mensen die ziek zijn en zorg moeten verlenen.
We leven in een kapitalistisch systeem, waarbij een goede draaiende economie belangrijk is voor de verzorgingsstaat. Het geld zal eerst verdiend moeten worden voordat je het uit kunt geven.
En juist door dat solidariteitsbeginsel kunnen we zorgen voor mensen die vanwege ziekte niet kunnen werken. Maar dan moeten er wel genoeg mensen voldoende uren werken en moet er voldoende werk zijn.
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:52
Ontwikkelingshulp helpt bijna niet, dat weten we nu wel onderhandGriebusDus schreef: ↑28-10-2025 08:26In extremis leidt dat gedachtegoed onverbiddelijk naar die walgelijke uitspraak van Wilders over ontwikkelingshulp
dinsdag 28 oktober 2025 om 08:57
GriebusDus schreef: ↑28-10-2025 08:29Dat klopt, maar veel mensen kunnen dat ook niet. Mijn eigen werk wordt binnenkort overbodig, maar ik ben fysiek niet meer in staat om billen te gaan wassen, en te oud om me medisch te laten omscholen.
En je hoeft mij niet te geloven (gelukkig beschik ik niet over profetische gaven), maar verdiep je maar eens in wat de pioniers van AI nu zeggen over hun eigen uitvinding en de gevolgen ervan. De schrik slaat je om het hart.
Experts op het gebied van AI zeggen het volgende: Je wordt niet vervangen door AI, je wordt vervangen door iemand die met AI kan omgaan. Uiteraard gelt dit niet voor alle banen, sommige functies (bv vertaler) worden wel degelijk overbodig. Maar grofweg gezegd denk ik dat dit wel de waarheid is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in