Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf in aanbestedingsprocedure

01-11-2025 06:51 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje, ik heb een contract bij een bedrijf dat over een paar weken afloopt. Het is mijn 3e contract wat nu een vast contract zou moeten worden.
Het bedrijf zit midden in een aanbestedingsprocedure en voor een besluit wordt genomen of het bedrijf de opdracht krijgt loopt het contract af, niet handig gepland dus.
Leidinggevende zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar kan een vaste aanstelling wel terwijl de aanbesteding nog loopt? Er wordt wat vaag over gedaan, iedereen zit zelf ook in spanning natuurlijk.
Via Google kom ik er niet uit.
Jules schreef:
03-11-2025 14:13
Dit verandert de zaak dan wel.

Dank je wel, hoop niet dat ik nu in de problemen kom omdat ik nu heb gezegd: stel dat.
nee, je hebt niet opgezegd, je hebt alleen geïnformeerd.
Het initiatief voor niet verlengen ligt nog steeds bij werkgever.
geen overhaaste beslissingen nemen hoor. Eerst dit afhandelen en je dan richten op het solliciteren. Laat het deze week echt even bezinken allemaal. Praat er met iemand over. Zet je vragen op papier en vraag een gesprek aan.
Pelle schreef:
03-11-2025 14:18
geen overhaaste beslissingen nemen hoor. Eerst dit afhandelen en je dan richten op het solliciteren. Laat het deze week echt even bezinken allemaal. Praat er met iemand over. Zet je vragen op papier en vraag een gesprek aan.
Helemaal mee eens! Doe rustig aan. In standje paniek, boosheid en verontwaardiging vind je niet die leuke baan die je verdient. Neem de tijd om even tij te komen en pas daarna naar een volgende baan gaan kijken.
Jules schreef:
03-11-2025 14:01
Wat balen. En wat confronterend dat jouw plek zo snel wordt ingevuld, net of je helemaal niet van nut bent geweest. Je bent vervangbaar en wat een rotgevoel is dat. En moet je diegene ook nog inwerken?

Bijna 2 jaar voor deze organisatie gewerkt en ik mag gaan. Terwijl een ander mag blijven. Al mijn inzet wordt niet gezien lijkt het wel.
ik was eigenlijk van plan om het inwerken over te laten aan een collega,
Pelle schreef:
03-11-2025 14:18
Ik ben me wel al aan het richten op solliciteren omdat de contracten die daar werden gegeven van max 24 uur zou mijn WW veel te laag zijn. Dus het liefst aansluitend.
Irma_3110 schreef:
03-11-2025 14:25
Helemaal mee eens! Doe rustig aan. In standje paniek, boosheid en verontwaardiging vind je niet die leuke baan die je verdient. Neem de tijd om even tij te komen en pas daarna naar een volgende baan gaan kijken.
Mijn ww zou te laag zijn omdat de contracten die daar werden gegeven obv 24 uur was. Zo konden ze eigen personeel inroosteren bij te lage bezetting ipv uitzendkrachten inhuren. Dat wordt moeilijker bij 32-38 uur.
Zonnetje80 schreef:
03-11-2025 14:26
ik was eigenlijk van plan om het inwerken over te laten aan een collega,

Wat ga jij dan nog doen daar? Wat een rot situatie voor jou zeg.

Lees ook de post van Pelle even door met betrekking tot transitievergoeding. Misschien heb jij hier ook recht op.
ja heb ik ook recht op,

die nieuwe is er niet altijd gelukkig, maar er is hier op de afdeling al behoorlijk wat werk weg, dus het is vooral heel rustig.....

ik hoop eigenlijk ook wel per 1 januari iets te vinden want ww is inderdaad niet zo heel veel.
ik was al aan een opleiding begonnen omdat ik iets anders wilde, en dan had ik hier nog wel wat langer willen zitten totdat ik daar over een half jaar klaar mee zou zijn en dan iets anders.
dus nu vind ik het soms ook moeilijk / niet zo netjes om te solliciteren naar iets waar ze iemand voor lange termijn zoeken terwijl ik weet dat uiterlijk net na de zomer zou willen stoppen.
Zonnetje80 schreef:
03-11-2025 15:45
ja heb ik ook recht op,

die nieuwe is er niet altijd gelukkig, maar er is hier op de afdeling al behoorlijk wat werk weg, dus het is vooral heel rustig.....

ik hoop eigenlijk ook wel per 1 januari iets te vinden want ww is inderdaad niet zo heel veel.
ik was al aan een opleiding begonnen omdat ik iets anders wilde, en dan had ik hier nog wel wat langer willen zitten totdat ik daar over een half jaar klaar mee zou zijn en dan iets anders.
dus nu vind ik het soms ook moeilijk / niet zo netjes om te solliciteren naar iets waar ze iemand voor lange termijn zoeken terwijl ik weet dat uiterlijk net na de zomer zou willen stoppen.

Dat wordt dan idd heel moeilijk. Word je ingewerkt, ga je weer weg. Heb je een rijbewijs? Paketten rondbrengen misschien? Of een winkel. 1e contracten zijn sws voor 7 maanden.
Draai het eens om, waarom mag een WG jou wegsturen na 7 maanden omdat jij niet voldoet. Waarom mag jij na 7 maanden niet zeggen dat het werk jou niet bevalt en dat jij weggaat.

Ik snap jouw dilemma, ik ben ook een trouwe hond als het op afspraken neerkomt maar de baas behandelt een trouwe hond ook niet altijd netjes.
Jules schreef:
03-11-2025 14:31
Ik ben me wel al aan het richten op solliciteren omdat de contracten die daar werden gegeven van max 24 uur zou mijn WW veel te laag zijn. Dus het liefst aansluitend.
Aansluitend is prima, maar niet eerder. Die kans is ook vrij klein. Een gemiddelde sollicitatieprocedure duurt al een paar weken.
Irma_3110 schreef:
03-11-2025 12:29
Ziekmelden beschermt je tegen de beschuldiging van werkweigering hoor TO! Als je werkgever die ziekmelding niet zou accepteren, dan moeten ze je toch eerst laten beoordelen door de bedrijfsarts. Dat is de enige die jouw "ik ben ziek" kan terugdraaien. En dan kán de bedrijfsarts zeggen dat je niet ziek bent, maar door een arbeidsconflict thuis zit bijvoorbeeld. Dan krijgen jullie (werkgever en jij) het advies om in gesprek te gaan om het conflict op te lossen, eventueel met mediation. Dat geeft ook weer tijd om bij te komen. Maar de conclusie bij een dergelijk aflopend contract zal zijn dat je het ook gewoon kan laten aflopen, het gaat maar om een paar weken ten slotte.

Voel goed wat je aankan! Je hoeft niet direct terug, je mag even bijkomen van deze emoties. Ik denk dat een ziekmelding, gezien wat je hier schrijft over hoe het nieuws is aangekomen, heel terecht is. Laat je niet onder druk zetten als zij daar anders over denken. Als je je tegen het eind van het contract nog niet goed genoeg voelt voor sollicitaties, dan is ziek uit dienst ook een optie.
Dat begrijp ik gewoon nooit zo goed. Dat is geen ziek zijn, maar je werkgever een loer draaien. In bepaalde sectoren moet je daar zelfs mee uitkijken.
Jules schreef:
03-11-2025 11:49
Collega is rond de 40, ik tegen de 60. Ik zou goedkoper zijn want er schijnt een financieel voordeeltje te zijn vanaf een bepaalde leeftijd heb ik ooit eens begrepen toen ik werd aangenomen daar bijna 2 jaar geleden.

Ik weet niet hoe hiermee om te gaan, boos, verdrietig en weet niet of ik nu nog terug wil. Maar weet ook niet hoe dat financieel gaat. Als ik nu thuis blijf, kunnen ze dan mijn salaris per vandaag stopzetten? Ik moet nog bijna 4 weken.

Er speelt nu van alles door mijn hoofd en het is een grote wirwar. Het voelt zo onterecht. En de feedback voelt oneerlijk.
O wat lullig dat je nu niet je laatste jaren kan blijven waar je het naar je zin had. Stom.
Bontebok schreef:
03-11-2025 18:34
Dat begrijp ik gewoon nooit zo goed. Dat is geen ziek zijn, maar je werkgever een loer draaien. In bepaalde sectoren moet je daar zelfs mee uitkijken.
Ik ben het niet van plan maar iemand na bijna 2 jaar onder contract in dienst houden en zeggen: nou niets mis met jou hoor, je deed het hartstikke goed maarre toch stoppen we met je want aanbesteding en onzekerheid enzo.
Vervolgens is je collega aan de beurt die te horen krijgt dat die mag blijven.

Mij is ook een loer gedraaid. Namelijk 2 jaar aan het lijntje houden, vertellen dat ik mijn werk goed uitvoer en toch er uit gooien.
Ik zit de hele dag al achter internet om te zien wat ik moet doen. De hele dag niet kunnen eten. Pijn in mijn buik van de stress en van slapen komt vast niet veel terecht. Moet het snot uit je neus komen. Of je been gebroken hebben, is dat een reden om ziek te mogen melden? Hele dagen janken, zorgen maken, buikpijn van de stress, niet kunnen eten telt niet?
jules wijzigde dit bericht op 03-11-2025 18:55
0.20% gewijzigd
Star⁴ schreef:
03-11-2025 18:39
O wat lullig dat je nu niet je laatste jaren kan blijven waar je het naar je zin had. Stom.
Ja daarom baal ik ook zo erg. Bijna 60.
Ik merk dat mijn geheugen mij vaak in de steek laat en het kwartje niet meer direct valt. De snelheid in mijn hoofd, het is een stuk minder. Ik maak mij zorgen.
Bontebok schreef:
03-11-2025 18:34
Dan lees jij blijkbaar een andere TO dan ik. Ik lees iemand die fors overstuur is door een werkgever die nou niet echt heel sociaal handelt en zich zorgen maakt over de gevolgen van niet (kunnen) gaan werken. Dan stel ik die TO gerust dat er tijd is om te herstellen, zelfs meer dan tot aan einde dienstverband. Ik lees een TO die daar vast geen misbruik van maakt. Kan ik me zeer in vergissen, maar zolang zij fysieke en psychische klachten heeft die het haar onmogelijk maken om te werken, is een ziekmelding toch echt niet "de werkgever een loer draaien". Dat is haar laten weten dat ze zichzelf in bescherming mag nemen, voor zover en voor zo lang als dat nodig is.
Thuis blijven zonder dat er dit soort klachten zijn, alleen maar omdat je de werkgever ineens niet zo aardig meer vindt, daarover denk ik waarschijnlijk hetzelfde als jij, maar ik heb een inschatting gemaakt van de situatie hier.
Dat je vandaag vooral boos bent, kan ik me heel goed voorstellen. Maar voor over een paar dagen:
De feedback kan gewoon waar zijn. Het kan dat ze maar genoeg ruimte of zekerheid zagen voor 1 iemand. En waarom dan collega en niet jij? Dat kan van alles zijn. Misschien deed jij het prima, maar zij supergoed. Misschien vonden ze haar beter in het team passen (wat iets anders is dan dat jij niet zou passen). Misschien valt zij in een andere categorie waardoor er bij een reorganisatie via het afspiegelingsprincipe een andere uitkomst is dan bij jou, en houden ze daar vast rekening mee. Je weet het niet, maar het kan heel goed dat het klopt dat jij het prima deed, maar het toch voor hen beter is om haar in dienst te houden.

Nogmaals, ik snap je boosheid en paniek op dit moment, het valt koud op je dak. Maar de stelligheid waarmee mensen hier zeggen: meld je ziek en ga ziek uit dienst deel ik niet. Natuurlijk moet je nog gewoon een maand doorwerken, je hebt toch nog gewoon een contract? Je wordt ook nog gewoon betaald. Ja, het is lullig dat ze het je zo laat vertellen, ik zou dat wat eerder gedaan hebben of in elk geval aangegeven dat het onzeker is. Aan de andere kant had je zelf al twijfels, dus helemaal uit de lucht vallen komt het niet, en het is een bekend risico bij een tijdelijk contract. En inmiddels weet ik ook dat je soms tot het allerlaatst probeert of er niet toch een manier is om iemand in dienst te houden. En dan ‘alvast aangeven dat dat misschien niet lukt’, is dus niet altijd heel handig, dat zie je wel aan de reacties hier.

Nogmaals: wees vandaag gewoon boos en verdrietig, klaag tegen al je naasten en neem een stuk chocolade. Heel begrijpelijk, menselijk, en vindt niemand raar. Maar lees dit over een paar dagen nog eens, om ook niet te blijven hangen in boosheid.
Nogmaals: wees vandaag gewoon boos en verdrietig, klaag tegen al je naasten en neem een stuk chocolade.

Ik kan hier niets mee.

Ik ben bijna 60 met alle ongemakken erbij. Mijn bovenkamer werkt niet meer als voor mijn 50e. DAT is waar ik mij zorgen over maak.
Nieuwe systemen leren kennen. Nieuwe regels, protocollen. Hoe een bedrijf werkt.
Ik zit daar toch niet op te wachten.

Ik ben geen robot die je even kan resetten.
Het lullige is dat mij eerder was verteld dat mijn contract niet verlengd zou worden, dat is teruggedraaid onder het mom van er is toch nog een oplossing gevonden dus kreeg ik hoop.
Achteraf denk ik dat het te maken had met een mindere bezetting in de vakantieperiode.
nausicaa schreef:
03-11-2025 19:18

Nogmaals, ik snap je boosheid en paniek op dit moment, het valt koud op je dak. Maar de stelligheid waarmee mensen hier zeggen: meld je ziek en ga ziek uit dienst deel ik niet.
Volgens mij zegt niemand dat.

Ik heb gezegd: Als je morgen niet in staat bent om te werken, kun je je ziekmelden.
En in een latere post: Contract uitdienen en als het niet gaat, ziekmelden.

En Irma zegt:
Voel goed wat je aankan! Je hoeft niet direct terug, je mag even bijkomen van deze emoties. Ik denk dat een ziekmelding, gezien wat je hier schrijft over hoe het nieuws is aangekomen, heel terecht is. Laat je niet onder druk zetten als zij daar anders over denken. Als je je tegen het eind van het contract nog niet goed genoeg voelt voor sollicitaties, dan is ziek uit dienst ook een optie.

Maar later schrijft ze ook dit:
Maar gewoon nog even naar je werk om daar netjes te kunnen afronden en gewoon afscheid kunnen nemen van je collega's is wel zo fijn, dat is me later ook gelukt. En natuurlijk je richten op de toekomst, die volgende baan ligt al om de hoek!

Dus ik ben wel benieuwd wie er zo stellig zegt: ga ziek uit dienst.
Jules schreef:
03-11-2025 19:40
Nogmaals: wees vandaag gewoon boos en verdrietig, klaag tegen al je naasten en neem een stuk chocolade.

Ik kan hier niets mee.

Ik ben bijna 60 met alle ongemakken erbij. Mijn bovenkamer werkt niet meer als voor mijn 50e. DAT is waar ik mij zorgen over maak.
Nieuwe systemen leren kennen. Nieuwe regels, protocollen. Hoe een bedrijf werkt.
Ik zit daar toch niet op te wachten.

Ik ben geen robot die je even kan resetten.
Maar het is je 2 jaar geleden toch ook gelukt?
Toen was je bijna 58.
nausicaa schreef:
03-11-2025 19:18
[...] Maar de stelligheid waarmee mensen hier zeggen: meld je ziek en ga ziek uit dienst deel ik niet. [...]
Als mensEN (dus meervoud) dat zo stellig zeggen kun je dan even een paar voorbeelden citeren? want ik lees het blijkbaar heel anders dan jij, dus dat haal ik er niet uit. Laat staan stellig.
Misschien ben ik mosterd maar ik las dat je verlof wilde indienen voor eventuele sollicitatiegesprekken. Dat hoeft niet wanneer de opzegging vanuit de werkgever komt. Die tijd moet je werkgever je geven.

Wel wil ik je sterkte wensen. Het is niet niets als je het zo naar je zin had en de waardering is er niet
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Quinnepin schreef:
03-11-2025 21:06
Misschien ben ik mosterd maar ik las dat je verlof wilde indienen voor eventuele sollicitatiegesprekken. Dat hoeft niet wanneer de opzegging vanuit de werkgever komt. Die tijd moet je werkgever je geven.

Wel wil ik je sterkte wensen. Het is niet niets als je het zo naar je zin had en de waardering is er niet

Ik zal hier naar vragen maar volgens mij zijn ze het niet verplicht.
Pelle schreef:
03-11-2025 20:53
Maar het is je 2 jaar geleden toch ook gelukt?
Toen was je bijna 58.
Kan best zijn dat ik nu alles donker zie maar ik heb denk ik wel mazzel gehad toen.
Jules schreef:
03-11-2025 21:38
Ik zal hier naar vragen maar volgens mij zijn ze het niet verplicht.
Wettelijk in elk geval niet. Dat is nogal eens een misvatting, dat ze je daar vrij voor móeten geven.
Het komt wel regelmatig voor dat in een cao/bedrijfsregelement is afgesproken dat je geen uren hoeft op te nemen voor sollicitaties als je contract vanuit de werkgever niet verlengd of benodigd wordt. Of dat het verlof sowieso goedgekeurd wordt. Dus het zou kunnen dat je daar onder valt, maar dat moet je even uitzoeken.
En het is natuurlijk wel goed werkgeverschap om iemand tijd te geven om te solliciteren als diegene bij jou niet kan blijven. Maar dat is wat anders dan verplicht zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven