Bedrijf in aanbestedingsprocedure

zaterdag 1 november 2025 om 06:51

Vraagje, ik heb een contract bij een bedrijf dat over een paar weken afloopt. Het is mijn 3e contract wat nu een vast contract zou moeten worden. 
Het bedrijf zit midden in een aanbestedingsprocedure en voor een besluit wordt genomen of het bedrijf de opdracht krijgt loopt het contract af, niet handig gepland dus.
Leidinggevende zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar kan een vaste aanstelling wel terwijl de aanbesteding nog loopt? Er wordt wat vaag over gedaan, iedereen zit zelf ook in spanning natuurlijk.
Via Google kom ik er niet uit.
                    Het bedrijf zit midden in een aanbestedingsprocedure en voor een besluit wordt genomen of het bedrijf de opdracht krijgt loopt het contract af, niet handig gepland dus.
Leidinggevende zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar kan een vaste aanstelling wel terwijl de aanbesteding nog loopt? Er wordt wat vaag over gedaan, iedereen zit zelf ook in spanning natuurlijk.
Via Google kom ik er niet uit.

maandag 3 november 2025 om 11:51

Sterrenstof74 schreef: ↑03-11-2025 11:45He, getver, TO. Bij het eerste deel van je bericht had ik nog alle begrip voor je werkgever, maar dat was na het lezen van het tweede deel wel wat minder. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu veel vraagtekens hebt. Ik zou zelf echt wel nadere uitleg willen én gaan twijfelen of ik nog wel zou willen doorwerken. Ik zou er letterlijk (even) ziek van zijn.
![]()
Dank je, ik voel me idd belazerd door de zg feedback. Op dit moment kan ik niet doorwerken, ben overmand door emoties.

maandag 3 november 2025 om 11:52

Dit snap ik heel goed. Er klopt gewoon iets niet.
Misschien kun je het even laten bezinken en morgen bellen/mailen met de LG?
Misschien werd er daarom op aangedrongen dat je naar huis zou gaan?

maandag 3 november 2025 om 11:55

maandag 3 november 2025 om 11:56

Dit denk ik dus ook.
Ik wil sws nog een gesprek met de LG want wil eerlijke feedback. Het klopt niet wat ze mij hebben verteld.

maandag 3 november 2025 om 11:57

Nee volgens mij niet. Wel als ze je vragen te komen werken en je doet dat niet (werkweigering) maar als ze er zelf op aandringen zullen ze je nog gewoon betalen lijkt mij.Jules schreef: ↑03-11-2025 11:49Collega is rond de 40, ik tegen de 60. Ik zou goedkoper zijn want er schijnt een financieel voordeeltje te zijn vanaf een bepaalde leeftijd heb ik ooit eens begrepen toen ik werd aangenomen daar bijna 2 jaar geleden.
Ik weet niet hoe hiermee om te gaan, boos, verdrietig en weet niet of ik nu nog terug wil. Maar weet ook niet hoe dat financieel gaat. Als ik nu thuis blijf, kunnen ze dan mijn salaris per vandaag stopzetten? Ik moet nog bijna 4 weken.
Er speelt nu van alles door mijn hoofd en het is een grote wirwar. Het voelt zo onterecht. En de feedback voelt oneerlijk.
Geen idee of je goedkoper bent maar dat is het enige wat ik kan verzinnen. Maar ik snap helemaal dat het oneerlijk voelt. Je zou nog een keer in gesprek kunnen gaan en kunnen aangeven dat je graag de echte reden wil weten.

maandag 3 november 2025 om 11:57

Het klopt dat een loonkostenvoordeel (LKV) kan zijn (er zitten nog wel verdere voorwaarden aan):Jules schreef: ↑03-11-2025 11:49Collega is rond de 40, ik tegen de 60. Ik zou goedkoper zijn want er schijnt een financieel voordeeltje te zijn vanaf een bepaalde leeftijd heb ik ooit eens begrepen toen ik werd aangenomen daar bijna 2 jaar geleden.
Ik weet niet hoe hiermee om te gaan, boos, verdrietig en weet niet of ik nu nog terug wil. Maar weet ook niet hoe dat financieel gaat. Als ik nu thuis blijf, kunnen ze dan mijn salaris per vandaag stopzetten? Ik moet nog bijna 4 weken.
Er speelt nu van alles door mijn hoofd en het is een grote wirwar. Het voelt zo onterecht. En de feedback voelt oneerlijk.
Voor oudere werknemers (vanaf 56 jaar): Dit kan €3,05 per verloond uur zijn (max. €6.000 per jaar) voor werknemers die zijn gestart vóór 1 januari 2024.
Als je morgen niet in staat bent om te werken, kun je je ziekmelden. Ze mogen je salaris niet stopzetten.
Vraag een gesprek aan bij je LG.

maandag 3 november 2025 om 12:00

Dat klopt, maar zo in your face is wel extra confronterend.Sterrenstof74 schreef: ↑03-11-2025 11:55Daar dacht ik ook aan. Maar hoe dan ook zou TO erachter gekomen zijn.

maandag 3 november 2025 om 12:29

Ziekmelden beschermt je tegen de beschuldiging van werkweigering hoor TO! Als je werkgever die ziekmelding niet zou accepteren, dan moeten ze je toch eerst laten beoordelen door de bedrijfsarts. Dat is de enige die jouw "ik ben ziek" kan terugdraaien. En dan kán de bedrijfsarts zeggen dat je niet ziek bent, maar door een arbeidsconflict thuis zit bijvoorbeeld. Dan krijgen jullie (werkgever en jij) het advies om in gesprek te gaan om het conflict op te lossen, eventueel met mediation. Dat geeft ook weer tijd om bij te komen. Maar de conclusie bij een dergelijk aflopend contract zal zijn dat je het ook gewoon kan laten aflopen, het gaat maar om een paar weken ten slotte. 
Voel goed wat je aankan! Je hoeft niet direct terug, je mag even bijkomen van deze emoties. Ik denk dat een ziekmelding, gezien wat je hier schrijft over hoe het nieuws is aangekomen, heel terecht is. Laat je niet onder druk zetten als zij daar anders over denken. Als je je tegen het eind van het contract nog niet goed genoeg voelt voor sollicitaties, dan is ziek uit dienst ook een optie.
                    Voel goed wat je aankan! Je hoeft niet direct terug, je mag even bijkomen van deze emoties. Ik denk dat een ziekmelding, gezien wat je hier schrijft over hoe het nieuws is aangekomen, heel terecht is. Laat je niet onder druk zetten als zij daar anders over denken. Als je je tegen het eind van het contract nog niet goed genoeg voelt voor sollicitaties, dan is ziek uit dienst ook een optie.

maandag 3 november 2025 om 13:09

Irma_3110 schreef: ↑03-11-2025 12:29Ziekmelden beschermt je tegen de beschuldiging van werkweigering hoor TO! Als je werkgever die ziekmelding niet zou accepteren, dan moeten ze je toch eerst laten beoordelen door de bedrijfsarts. Dat is de enige die jouw "ik ben ziek" kan terugdraaien. En dan kán de bedrijfsarts zeggen dat je niet ziek bent, maar door een arbeidsconflict thuis zit bijvoorbeeld. Dan krijgen jullie (werkgever en jij) het advies om in gesprek te gaan om het conflict op te lossen, eventueel met mediation. Dat geeft ook weer tijd om bij te komen. Maar de conclusie bij een dergelijk aflopend contract zal zijn dat je het ook gewoon kan laten aflopen, het gaat maar om een paar weken ten slotte.
Ik ga proberen dit te voorkomen en richten op solliciteren. Ik wil zo snel mogelijk uit de negativiteit. En om te voorkomen dat ik mijn zelfvertrouwen nog meer verlies.
Er is hier werk genoeg gelukkig.
Moet ik mij nu nog ergens aanhouden? Contract loopt nog een maand door. Stel dat ik deze maand werk vind, terwijl ik nog in dienst ben van huidige WG. Hoe gaat dat dan verder. Ik moet dat dan ws wel doorgeven zodat mijn loon eerder stopt. Ik heb hier echt geen kaas van gegeten en het juridisch loket kampt met storing.

maandag 3 november 2025 om 13:23

Ja, dat las ik al in je bericht!
Maar gewoon nog even naar je werk om daar netjes te kunnen afronden en gewoon afscheid kunnen nemen van je collega's is wel zo fijn, dat is me later ook gelukt. En natuurlijk je richten op de toekomst, die volgende baan ligt al om de hoek!
Succes met solliciteren!

maandag 3 november 2025 om 13:28

Oh, je hebt intussen aangevuld... Als je nu gaat zoeken, dan kun je aangeven dat je per einddatum contract beschikbaar bent, daar heeft je werkgever niets meer over te zeggen natuurlijk. Als je eerder weg wilt, dan zul je moeten overleggen. Je bent namelijk óf ziek, óf je kunt voor je oude werkgever werken en bent daaraan gebonden door je contract. Ook daarin ervaring: in mijn einde-contract-gesprek, een kleine 2 maanden voor de einddatum, gevraagd of ik eerder weg zou mogen als ik een nieuwe werkgever had. Dat mocht alleen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 kalendermaand, oftewel, dan kwamen we uit op dezelfde einddatum. Heel flauw, je krijgt de mededeling dat ze zonder je verder gaan, maar ik mocht nog geen vakantiedag opnemen voor die tijd, want ik was nodig om het rooster kloppend te krijgen. Ik hoop dat jouw werkgever daar realistischer en meedenkender in kan zijn...Jules schreef: ↑03-11-2025 13:09Ik ga proberen dit te voorkomen en richten op solliciteren. Ik wil zo snel mogelijk uit de negativiteit. En om te voorkomen dat ik mijn zelfvertrouwen nog meer verlies.
Er is hier werk genoeg gelukkig.
Moet ik mij nu nog ergens aanhouden? Contract loopt nog een maand door. Stel dat ik deze maand werk vind, terwijl ik nog in dienst ben van huidige WG. Hoe gaat dat dan verder. Ik moet dat dan ws wel doorgeven zodat mijn loon eerder stopt. Ik heb hier echt geen kaas van gegeten en het juridisch loket kampt met storing.

maandag 3 november 2025 om 13:32

Irma_3110 schreef: ↑03-11-2025 13:28Oh, je hebt intussen aangevuld... Als je nu gaat zoeken, dan kun je aangeven dat je per einddatum contract beschikbaar bent, daar heeft je werkgever niets meer over te zeggen natuurlijk. Als je eerder weg wilt, dan zul je moeten overleggen. Je bent namelijk óf ziek, óf je kunt voor je oude werkgever werken en bent daaraan gebonden door je contract. Ook daarin ervaring: in mijn einde-contract-gesprek, een kleine 2 maanden voor de einddatum, gevraagd of ik eerder weg zou mogen als ik een nieuwe werkgever had. Dat mocht alleen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 kalendermaand, oftewel, dan kwamen we uit op dezelfde einddatum. Heel flauw, je krijgt de mededeling dat ze zonder je verder gaan, maar ik mocht nog geen vakantiedag opnemen voor die tijd, want ik was nodig om het rooster kloppend te krijgen. Ik hoop dat jouw werkgever daar realistischer en meedenkender in kan zijn...
Zo dan zeg. Dus in principe zou ik nu zelfs nog een maand opzegtermijn hebben. Dus stel dat ik over 2 weken een baan (lijkt me sterk maar stel dat) zou kunnen accepteren dan zou dat in theorie niet eens mogelijk zijn. Ik moet dus met PZ gaan overleggen.

maandag 3 november 2025 om 13:35

Wat vervelend.
Hopelijk vind je snel iets passends.
bij mij mijn contract (administratieve functie bijzorgorgansatie) ook niet verlengd, weten niet of onze afdeling blijft bestaan. bij mij helaas niet gevraagd of ik naar huis wilde
en ik zit ergens deze week of volgende week met een interne die mijn plaats komt invullen totdat er concreet is wat er gaat gebeuren begin volgend jaar
ik moet nog tot 22 december en zo geen zin meer motivatie 0.0
bij mij mijn contract (administratieve functie bijzorgorgansatie) ook niet verlengd, weten niet of onze afdeling blijft bestaan. bij mij helaas niet gevraagd of ik naar huis wilde
en ik zit ergens deze week of volgende week met een interne die mijn plaats komt invullen totdat er concreet is wat er gaat gebeuren begin volgend jaar

maandag 3 november 2025 om 13:53

Let ook op je transitievergoeding. Als je gaat vragen of je eerder weg kunt, gaat het initiatief tot ontslag van jou uit, dus geen vergoeding. Ik heb het idee dat ze al een beetje laat zijn met het aanzeggen vandaag. Je hebt toch niet meer een hele maand tot einde contract? De dagen die je mist, heb je recht op aanzegvergoeding.

maandag 3 november 2025 om 14:00

Niet eerder beginnen dan je contract afloopt hoor. Nu ligt het initiatief bij je werkgever en heb je recht op een beetje transitievergoeding.
En heb je recht op ww. Ieder nieuwe werkgever snapt dat je een opzegtermijn hebt, niemand verwacht dat je de volgende dag kan beginnen.
Je moet überhaupt nog solliciteren. Stel dat je over 2 weken ergens aan tafel zit, kun je prima aangeven dat je per 10-12-2025 (ik noem maar iets) of 1-1-2026 beschikbaar bent.

maandag 3 november 2025 om 14:01

Wat balen. En wat confronterend dat jouw plek zo snel wordt ingevuld, net of je helemaal niet van nut bent geweest. Je bent vervangbaar en wat een rotgevoel is dat. En moet je diegene ook nog inwerken?Zonnetje80 schreef: ↑03-11-2025 13:35Wat vervelend.
Bijna 2 jaar voor deze organisatie gewerkt en ik mag gaan. Terwijl een ander mag blijven. Al mijn inzet wordt niet gezien lijkt het wel.

maandag 3 november 2025 om 14:03

en het is nog maar de vraag of je tussentijds kunt opzeggen. Bij tijdelijke contracten is dat in beginsel niet zo, tenzij het opgenomen is in de arbeidsovereenkomst.
Maar mijn advies is niet overhaast gaan solliciteren.
en ook niet overleggen met HR om eerder te vertrekken. Contract uitdienen en als het niet gaat, ziekmelden.
Wil je delen wat je einddatum is?
en ook niet overleggen met HR om eerder te vertrekken. Contract uitdienen en als het niet gaat, ziekmelden.

maandag 3 november 2025 om 14:05

Contract loopt tot en met 4 december.Irma_3110 schreef: ↑03-11-2025 13:53Let ook op je transitievergoeding. Als je gaat vragen of je eerder weg kunt, gaat het initiatief tot ontslag van jou uit, dus geen vergoeding. Ik heb het idee dat ze al een beetje laat zijn met het aanzeggen vandaag. Je hebt toch niet meer een hele maand tot einde contract? De dagen die je mist, heb je recht op aanzegvergoeding.
Transitievergoeding is meen ik vanaf 24 maanden in dienst.

maandag 3 november 2025 om 14:06

Heb net mail gestuurd naar HR met deze vraag, of ik eerder uit dienst kan als ik iets anders aangeboden krijg.Pelle schreef: ↑03-11-2025 14:03en het is nog maar de vraag of je tussentijds kunt opzeggen. Bij tijdelijke contracten is dat in beginsel niet zo, tenzij het opgenomen is in de arbeidsovereenkomst.
Een vraag dus geen bevestiging.

maandag 3 november 2025 om 14:09

maandag 3 november 2025 om 14:13

niet zo handig. het kan ook niet echt kwaad, maar stel je gaat 2 weken eerder op eigen initiatief uit dienst, dan hoeven ze die vergoeding niet te betalen.
Er is echt geen werkgever die verwacht dat als je vandaag solliciteert, je volgende week kan beginnen. Dat is echt geen belemmering.
Sterker nog als je over twee weken een sollicitatiegesprek hebt, kun jij al 5 december beginnen. Een ander met een baan, waarschijnlijk pas per 1 januari.
                                    pelle wijzigde dit bericht op 03-11-2025 14:14

1.06% gewijzigd

maandag 3 november 2025 om 14:13

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in