Competitie-angst
zaterdag 1 november 2025 om 23:06
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
vrijdag 7 november 2025 om 10:23
Angst is heel nuttig. Het is een onaangenaam gevoel dat ervoor zorgt dat je handelt in (potentieel) gevaarlijke situaties. Als iemand met een mes op je af komt word je bang. Je rent weg, vecht terug, roept om hulp. Als iedere dag op de zelfde straathoek iemand met een mes staat te zwaaien vermijd je in het vervolg die straathoek. Het is goed dat je angstig bent voor met messen zwaaiende mensen. Als je niet bang was zou je zomaar gestoken kunnen worden.
Het is niet handig als je bang bent voor mensen op straathoeken aangezien die 'over het algemeen' niet gevaarlijk zijn. Je kunt niet alle mensen of straathoeken mijden om zo ieder risico op een messentrekker uit de weg te gaan. Messen in je keukenla zijn op zichzelf ook niet gevaarlijk. Iedere keer een paniekaanval als je de bestekla open trekt is niet handig.
Als je vraag is: help me mijn angst voor straathoeken te overwinnen. Help mijn angst voor messen te overwinnen. Dan hoort daarbij dat mensen die angst bevragen; is die angst wel reëel? En de angst uitdagen: mss klein beginnen met een kinderbestek. Dat is wat hier gebeurt.
Maar jij lijkt je angst meer onder het eerste type te scharen; volstrekt reële angst. Er staat iemand met een mes naar je te zwaaien. En het is super irritant dat wij hier de hele tijd zeggen dat je niet zo veel eisen moet hebben. Dat je gewoon in een mes moet rennen. En als je dat niet bevalt, morgen een ander mes proberen. Niet zo kritisch zijn, niet alle messen zijn scherp. Logisch dat je boos wordt op ons. Natuurlijk wil je niet gestoken worden.
Zie je ergens heel diep van binnen dat je angst niet volledig reeel is? Dat je ook een mooie relatie kunt hebben. Met respect voor beide partners. Waarin er geen sprake is van voortdurende competitie met mensen van buiten die relatie. Dan moet je bereid zijn die angst uit te dagen. En niet boos worden als wij dat proberen. Of vindt je oprecht dat je angst volstrekt reëel is? Dat die competitie nu eenmaal altijd zal bestaan. Maar als dat zo is; waarom wil je er dan vanaf?
Het is niet handig als je bang bent voor mensen op straathoeken aangezien die 'over het algemeen' niet gevaarlijk zijn. Je kunt niet alle mensen of straathoeken mijden om zo ieder risico op een messentrekker uit de weg te gaan. Messen in je keukenla zijn op zichzelf ook niet gevaarlijk. Iedere keer een paniekaanval als je de bestekla open trekt is niet handig.
Als je vraag is: help me mijn angst voor straathoeken te overwinnen. Help mijn angst voor messen te overwinnen. Dan hoort daarbij dat mensen die angst bevragen; is die angst wel reëel? En de angst uitdagen: mss klein beginnen met een kinderbestek. Dat is wat hier gebeurt.
Maar jij lijkt je angst meer onder het eerste type te scharen; volstrekt reële angst. Er staat iemand met een mes naar je te zwaaien. En het is super irritant dat wij hier de hele tijd zeggen dat je niet zo veel eisen moet hebben. Dat je gewoon in een mes moet rennen. En als je dat niet bevalt, morgen een ander mes proberen. Niet zo kritisch zijn, niet alle messen zijn scherp. Logisch dat je boos wordt op ons. Natuurlijk wil je niet gestoken worden.
Zie je ergens heel diep van binnen dat je angst niet volledig reeel is? Dat je ook een mooie relatie kunt hebben. Met respect voor beide partners. Waarin er geen sprake is van voortdurende competitie met mensen van buiten die relatie. Dan moet je bereid zijn die angst uit te dagen. En niet boos worden als wij dat proberen. Of vindt je oprecht dat je angst volstrekt reëel is? Dat die competitie nu eenmaal altijd zal bestaan. Maar als dat zo is; waarom wil je er dan vanaf?
vrijdag 7 november 2025 om 10:43
Wordt vaak beschreven als het onvrijwillig niet hebben van een seksuele of romantische relatie. Maar het is vooral het gedrag dat ermee gepaard gaat. Zoals het doordrenkt zijn van slachtofferschap en de vijandige opstelling naar in jouw geval mannen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 7 november 2025 om 10:58
Ik heb niet onvrijwillig niemand. Dan zou ik niet 99% afwijzen.canis-felis schreef: ↑07-11-2025 10:43Wordt vaak beschreven als het onvrijwillig niet hebben van een seksuele of romantische relatie. Maar het is vooral het gedrag dat ermee gepaard gaat. Zoals het doordrenkt zijn van slachtofferschap en de vijandige opstelling naar in jouw geval mannen.
Ik ben niet vijandig naar alle mannen, wel naar multidaters.
vrijdag 7 november 2025 om 10:59
Oh, ik wist niet goed wat Incel was. Heb me net ingelezen. Nu voel ik me stom. Dit topic, deze to, is zo exact wat daar beschreven stond dat ik me afvraag of dit topic echt is. Of dat TO iemand is die probeert wat gebeurt als Incel ideologieen vanuit een vrouw bezien op een vrouwenforum worden gezet.
vrijdag 7 november 2025 om 11:01
vrijdag 7 november 2025 om 11:07
Incels houden zich vooral bezig met hun onvermogen in relaties met vrouwen. Dit manifesteerde zich in eerste instantie vooral in zelfafwijzing, pessimisme en zelfmedelijden. Een recente ontwikkeling zijn influencers die juist een bekrachtigend alternatief bieden en jonge mannen aanmoedigen om hun lot in eigen handen te nemen door rijk te worden, zich mannelijk (dominant) te gedragen en aan hun uiterlijk te werken (‘looksmaxxing’).
En dit lees ik ook terug; ik ben middelmatig, niet mooi genoeg enz. Maar ook het bekrachtigende alternatief; ik heb een carriere en bildung, gedraag me vrouwelijk (onderdanig) en lever seks en ik werk aan mijn uiterlijk oa door gewicht te verliezen, kleding, kapper, nagels enz
En dit lees ik ook terug; ik ben middelmatig, niet mooi genoeg enz. Maar ook het bekrachtigende alternatief; ik heb een carriere en bildung, gedraag me vrouwelijk (onderdanig) en lever seks en ik werk aan mijn uiterlijk oa door gewicht te verliezen, kleding, kapper, nagels enz
vrijdag 7 november 2025 om 11:09
Ik heb bewust geen seks buiten relaties om he? Iedere vrouw kan zo seks krijgen.Yinna schreef: ↑07-11-2025 11:01Incels vinden dat zij onvrijwillig celibatair zijn door factoren waar zij geen invloed op hebben. Ze geven andere personen, voornamelijk vrouwen en ‘conventioneel aantrekkelijke’ mannen en de maatschappij, de schuld van hun situatie.
Lees waar mannen staat vrouwen en andersom
vrijdag 7 november 2025 om 11:12
Er is een probleem met mannen die multidaten, in dat zij zelf géén moeite doen ( koffiedates, wandelen, niet douchen, ghosten) maar verwachten dat vrouwen die voor de apps een catch zouden zijn nu met elkaar in competitie gaan voor HEM als prijs. Daarom is zelfs iemand als ik nuet goed genoeg voor multidaters want alleen de hoogste 0.0001% kan winnen. En die vrouw wil hen niet, maar dat geloven ze niet en daarom behandelen ze alle anderen als stront.Yinna schreef: ↑07-11-2025 11:07Incels houden zich vooral bezig met hun onvermogen in relaties met vrouwen. Dit manifesteerde zich in eerste instantie vooral in zelfafwijzing, pessimisme en zelfmedelijden. Een recente ontwikkeling zijn influencers die juist een bekrachtigend alternatief bieden en jonge mannen aanmoedigen om hun lot in eigen handen te nemen door rijk te worden, zich mannelijk (dominant) te gedragen en aan hun uiterlijk te werken (‘looksmaxxing’).
vrijdag 7 november 2025 om 11:15
Dus? Daar gaat het toch helemaal niet over?
Maar goed, als jij denkt van wel: jij wil alleen seks binnen een relatie. Maar je hebt geen relatie want je hebt 'competitie-angst': angst dat mannen alsmaar op zoek zijn naar een veel aantrekkelijkere vrouw. Doordat je geen relatie hebt heb je ook geen seks. Het niet hebben van een relatie/seks is het gevolg van het (volgens jou) feit dat mannen een aantrekkelijkere vrouw willen. Lees; exact wat wordt beschreven bij 'wat is een incel'.
vrijdag 7 november 2025 om 11:18
Ja precies idd! Dat is wat ik bedoel, dank jeItsMineru schreef: ↑07-11-2025 11:12Er is een probleem met mannen die multidaten, in dat zij zelf géén moeite doen ( koffiedates, wandelen, niet douchen, ghosten) maar verwachten dat vrouwen die voor de apps een catch zouden zijn nu met elkaar in competitie gaan voor HEM als prijs. Daarom is zelfs iemand als ik nuet goed genoeg voor multidaters want alleen de hoogste 0.0001% kan winnen. En die vrouw wil hen niet, maar dat geloven ze niet en daarom behandelen ze alle anderen als stront.
vrijdag 7 november 2025 om 12:00
Maar waar begint precies het multidaten? Het is niet gek dat mensen (ook vrouwen) meerdere matches hebben en dus op meerdere dates gaan. Ben je dan al aan het multidaten, of is daar pas sprake van na drie dates, of na een eerste zoen? Of als beide partijen hebben uitgesproken dat ze exclusief met elkaar willen daten? Ik vind dat lastig, hoor. Voor mezelf sprekende: ik wil ook kunnen vergelijken en wachten op hét moment waarop ik echt kriebels voor iemand voel. En eigenlijk maakt het me niet zoveel uit wat een man/date precies uitspookt als hij met een ander op date gaat, tenminste, zolang hij en ik daar nog geen afspraken over hebben gemaakt. En zo'n afspraak maak je meestal pas na meerdere geslaagde dates, als er echt muziek in zit, zeg maar.
Misschien doe je jezelf tekort door zo star over multidaten te denken. Jij kan toch ook rondkijken en enig vergelijkend warenonderzoek doen? De gedachte dat je na een leuke date meteen knopen moet doorhakken, is niet realistisch. Sowieso: je wilt iemand op zijn minst één keer gezoend hebben voordat je weet of je verder wilt. En dan nog kan je een andere man tegenkomen die nóg leuker is en die nóg beter zoent. Andersom kan dat bij hem ook gebeuren. Dat is de realiteit van het dating-circuit. Als je daar niet aan wilt meedoen - dan niet, toch? Maar ik denk wel dat het zo werkt, en dat je er zelf ook voordeel bij hebt, tenzij je meteen met de eerste de beste 'goed genoeg'-man wilt trouwen.
Als je er wat relaxter mee omgaat, kom je waarschijnlijk sneller een leuke man tegen. Want je straalt dan ook uit dat je even rustig de markt verkent en dat je geen schreeuwende haast hebt. Gewoon, beetje rondkijken, aftasten, rustig nadenken wat je zelf wilt. Niet teveel op die ander focussen maar de tijd nemen om iemand te leren kennen. Dat kun je multidaten noemen, maar in feite is het gewoon slimmer om je niet halsoverkop in een relatie te storten.
vrijdag 7 november 2025 om 12:02
Ik heb op dit moment geen behoefte aan seks. Seks is het doel van incels.Yinna schreef: ↑07-11-2025 11:15Dus? Daar gaat het toch helemaal niet over?
Maar goed, als jij denkt van wel: jij wil alleen seks binnen een relatie. Maar je hebt geen relatie want je hebt 'competitie-angst': angst dat mannen alsmaar op zoek zijn naar een veel aantrekkelijkere vrouw. Doordat je geen relatie hebt heb je ook geen seks. Het niet hebben van een relatie/seks is het gevolg van het (volgens jou) feit dat mannen een aantrekkelijkere vrouw willen. Lees; exact wat wordt beschreven bij 'wat is een incel'.
vrijdag 7 november 2025 om 12:03
Ik vind het niet netjes om na een zoen nog met anderen af te spreken. Ikzelf spreek maar net 1 man per keer af, en ga pas op andere dates als ik hem niet meer wil.Claire45 schreef: ↑07-11-2025 12:00Maar waar begint precies het multidaten? Het is niet gek dat mensen (ook vrouwen) meerdere matches hebben en dus op meerdere dates gaan. Ben je dan al aan het multidaten, of is daar pas sprake van na drie dates, of na een eerste zoen? Of als beide partijen hebben uitgesproken dat ze exclusief met elkaar willen daten? Ik vind dat lastig, hoor. Voor mezelf sprekende: ik wil ook kunnen vergelijken en wachten op hét moment waarop ik echt kriebels voor iemand voel. En eigenlijk maakt het me niet zoveel uit wat een man/date precies uitspookt als hij met een ander op date gaat, tenminste, zolang hij en ik daar nog geen afspraken over hebben gemaakt. En zo'n afspraak maak je meestal pas na meerdere geslaagde dates, als er echt muziek in zit, zeg maar.
Misschien doe je jezelf tekort door zo star over multidaten te denken. Jij kan toch ook rondkijken en enig vergelijkend warenonderzoek doen? De gedachte dat je na een leuke date meteen knopen moet doorhakken, is niet realistisch. Sowieso: je wilt iemand op zijn minst één keer gezoend hebben voordat je weet of je verder wilt. En dan nog kan je een andere man tegenkomen die nóg leuker is en die nóg beter zoent. Andersom kan dat bij hem ook gebeuren. Dat is de realiteit van het dating-circuit. Als je daar niet aan wilt meedoen - dan niet, toch? Maar ik denk wel dat het zo werkt, en dat je er zelf ook voordeel bij hebt, tenzij je meteen met de eerste de beste 'goed genoeg'-man wilt trouwen.
Als je er wat relaxter mee omgaat, kom je waarschijnlijk sneller een leuke man tegen. Want je straalt dan ook uit dat je even rustig de markt verkent en dat je geen schreeuwende haast hebt. Gewoon, beetje rondkijken, aftasten, rustig nadenken wat je zelf wilt. Niet teveel op die ander focussen maar de tijd nemen om iemand te leren kennen. Dat kun je multidaten noemen, maar in feite is het gewoon slimmer om je niet halsoverkop in een relatie te storten.
Daarnaast ben ik eind 30. Een normale man heeft hiervoor toch al tig dates gehad en weet toch wat hij wil?
Het punt is ook dat iedereen altijd iets beters kan vinden in theorie. Maar daten is ook kansen geven ipv FOMO.
Mannen verwachten vaak al een zoen op date 1 dus moeten dan ook geen anderen zoenen.
vrijdag 7 november 2025 om 12:07
vrijdag 7 november 2025 om 12:14
Nou, voor de zoveelste keer: probleem opgelost dus.
Maar neeee, dat dan ook weer niet, hè? Wat haal je uit dit topic?
vrijdag 7 november 2025 om 12:15
Prachtig. Jij kunt die mannen niet veranderen en je wilt zelf niet veranderen. Dan zijn we wel klaar hier, lijkt mij.ItsMineru schreef: ↑07-11-2025 11:12Er is een probleem met mannen die multidaten, in dat zij zelf géén moeite doen ( koffiedates, wandelen, niet douchen, ghosten) maar verwachten dat vrouwen die voor de apps een catch zouden zijn nu met elkaar in competitie gaan voor HEM als prijs. Daarom is zelfs iemand als ik nuet goed genoeg voor multidaters want alleen de hoogste 0.0001% kan winnen. En die vrouw wil hen niet, maar dat geloven ze niet en daarom behandelen ze alle anderen als stront.
vrijdag 7 november 2025 om 12:18
Voor Corona was multidaten niet gangbaar. Mannen namen me mee uit eten en betaalden. Pushten ook geen seks. Nu gaan ze op 5 walking dates per avond. Dat geeft me stress, alsof er geen normale mannen meer zijn.canis-felis schreef: ↑07-11-2025 12:15Prachtig. Jij kunt die mannen niet veranderen en je wilt zelf niet veranderen. Dan zijn we wel klaar hier, lijkt mij.
vrijdag 7 november 2025 om 12:18
Ik ben consistent maar jullie lezen iets anders dan ik schrijf.
vrijdag 7 november 2025 om 12:19
En dus ...?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in