Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik heb werkelijk nog nooit wat met AI gedaan en zolang dat ook niet hoeft blijft dat zo
Op m'n werk willen ze inderdaad ook die kant op en wijzen ze iedereen steeds op een opleiding die ze alvast kunnen gaan volgen Is een soort eigen omgeving, dus geen landelijke opleiding ofzo.

AI weet lang nog niet alles, dus als je alle opdrachten die je hem geeft moet controleren heeft het in mijn ogen geen zin.
Appletje schreef:
09-11-2025 15:47
En wat te denken van mensen die hun problemen niet durven te bespreken met een mens? AI is geen tovermiddel maar wel veel laagdrempeliger. En wellicht dat zo'n persoon dan uiteindelijk wel naar een "echte" hulpverlener durft. Of nog simpeler: mensen die problemen ondervinden maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen.

Mee eens. Ik wil niets verheerlijken, maar op dit vlak kan het zeker z'n nut hebben.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Appletje schreef:
09-11-2025 15:47
En wat te denken van mensen die hun problemen niet durven te bespreken met een mens? AI is geen tovermiddel maar wel veel laagdrempeliger. En wellicht dat zo'n persoon dan uiteindelijk wel naar een "echte" hulpverlener durft. Of nog simpeler: mensen die problemen ondervinden maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen.
Goed idee om dat soort info dan wel te delen met big tech bedrijven.
noas_1993 schreef:
09-11-2025 16:00
Ik heb werkelijk nog nooit wat met AI gedaan en zolang dat ook niet hoeft blijft dat zo
Op m'n werk willen ze inderdaad ook die kant op en wijzen ze iedereen steeds op een opleiding die ze alvast kunnen gaan volgen Is een soort eigen omgeving, dus geen landelijke opleiding ofzo.

AI weet lang nog niet alles, dus als je alle opdrachten die je hem geeft moet controleren heeft het in mijn ogen geen zin.
Ik ben benieuwd in welke branche je werkt.
Wat eten we vanavond?
Rabarbara schreef:
09-11-2025 12:22
Dit is de derde studiedag en de zesde bijeenkomst over het onderwerp. Ik heb het echt geprobeerd, maar ik ben gewoon ontevreden over het resultaat.
De problemen in mijn werkdruk zitten in de randvoorwaarden, het inhoudelijke werk is echt wat mij nog in het onderwijs houdt. Als ik dat door AI laat doen, verlies ik ook enorm veel werkplezier. AI moet voor mij de stomme taken doen om nuttig te zijn en dat gebeurt nog niet.
Precies dat dus: dat je met Al meer tijd hebt om nog meer stom werk te doen.
Ik heb morgen een AI informatiesessie. Geen idee wat ik kan verwachten, wat de ideeën zijn hoe en wanneer nuttig om in te zetten. Voor mijn eigen werk zie ik dat niet zo snel gebeuren vooralsnog, aangezien we met formele teksten werken en met wetgeving te maken hebben.

Iemand zei hier eerder al 'niet bekend maakt onbemind'. Dat geldt voor mij op dit moment nog wel even zo.
wij slapen nooit.
makreel schreef:
09-11-2025 18:21
Er zijn volgens mij nog veel branches waar het niet of in ieder geval niet op alle afdelingen wordt gebruikt.

Voor zorgverleners is het problematisch omdat informatie onder strikte privacywetgeving valt.
Of geestelijk verzorgers.

Iemand die op de vloer aan eventmanagement doet zal het ook niet nodig hebben.

Een sportinstructeur ook niet. Of een yogadocent. Of een kok. Of een monteur.

Een goede grafisch ontwerper zal er ook niet snel naar grijpen.
makreel schreef:
09-11-2025 18:21
Overheid, gemeenteambtenaar.
Ik weet niet precies hoe en wat, maar het zou kunnen dat ze het willen gebruiken om bv beleidsstukken te (laten) schrijven om maar wat te noemen.

Ook vind ik het inderdaad vreemd dat werkgevers zo makkelijk overstag gaan, boeit het dan helemaal niks dat het zoveel energie kost?
Hoor je trouwens ook vrij weinig over...
En dan te bedenken dat mensen hele vragenlijsten hebben voor Chatgpt
Paradise schreef:
08-11-2025 20:10
Met Suno maak je toch geen liedjes? Dat doet Suno toch?

Een echt liedje maak je zelf. Door te hannesen met een instrument of met een (dom)computerprogramma.

Liedjes van AI luister ik principieel niet.
Je maakt ze deels zelf. Je beschrijft wat je wilt, Suno maakt het, jij plakt er dingen aan vast, verandert dingen, andere stem misschien? Een beetje de Photoshop van de muziek. Daar haalden mensen ook hun neus voor op vroeger.
Ugli schreef:
09-11-2025 22:42
Je maakt ze deels zelf. Je beschrijft wat je wilt, Suno maakt het, jij plakt er dingen aan vast, verandert dingen, andere stem misschien? Een beetje de Photoshop van de muziek. Daar haalden mensen ook hun neus voor op vroeger.
En daar krijg je dan hele lelijke dingen van. Zoals dat achterlijke. A.z.c.lied of we daar nou beter van worden?
Afkoelen heeft gewerkt
Lookie schreef:
08-11-2025 23:59
:confused: ik begrijp vrij weinig wat er hier allemaal staat. Nu was mijn werkgebied waarschijnlijk ook heel iets anders dan wat jij doet. Maar Copilot, loesoe, suno, Dall-E
Het zegt me allemaal helemaal niks.

Ik ben nog niet super oud ofzo, maar wel van de generatie voor de mobiele telefoon, internet en al die nieuwe ontwikkelingen. Snap dat tijden veranderen enzo. Maar ik vind het ook helemaal niks eigenlijk.

Dus to, ik snap je denk ik wel dat je niet naar de cursus gaat.
Copilot: De Microsoft versie van OpenAI's ChatGPT (al draait hij gewoon op ChatGPT volgens mij, maar met een Microsoft schilletje er omheen). Geeft antwoorden op je vragen en kan ook plaatjes maken.
Suno: Een AI muziektool, die maakt liedjes.
Dall-E: Een AI plaatjes tool, die maakt plaatjes.
Loesoe: Ergens loesoe op gaan = ergens los op gaan. Da's gewoon slang. :lol:
Redhead70 schreef:
09-11-2025 22:51
En daar krijg je dan hele lelijke dingen van. Zoals dat achterlijke. A.z.c.lied of we daar nou beter van worden?
Wat ik er uit krijg is beter dan als ik het zelf zou gaan zingen en pingelen op instrumenten. Want ik kan niet zingen en geen instrumenten bespelen. :lol:
Het is misschien naïef, maar ik hoop dat a.i. de zoveelste hype is die gewoon overwaait.

Net als blackberry's, second life, hyves. Het begon met een paar mensen die het fan-tas-tisch vonden en vervolgens 'kon helemaal niemand meer zonder' en tenslotte kan iedereen prima zonder.
framboise-t schreef:
09-11-2025 23:03
Het is misschien naïef, maar ik hoop dat a.i. de zoveelste hype is die gewoon overwaait.

Net als blackberry's, second life, hyves. Het begon met een paar mensen die het fan-tas-tisch vonden en vervolgens 'kon helemaal niemand meer zonder' en tenslotte kan iedereen prima zonder.
Dat hoop ik ook maar denk het niet. Mijn werk investeert er flink in want dan kunnen ze op termijn bezuinigen en mensen ontslaan voor nog meer winst voor de aandeelhouders.
Al meer dan 20 jaar hoor ik dat mijn werk verdwijnt maar het werd tot dusverre alleen maar complexer. Ik ben benieuw of het deze keer wel echt veranderd.
zoefff wijzigde dit bericht op 09-11-2025 23:23
1.40% gewijzigd
.
framboise-t schreef:
09-11-2025 23:03

Dat zou ik niet willen zeggen hoor.
Blackberry is doorontwikkeld tot smartphone.
Hyves tot Facebook, Instagram en Tiktok.
AI zal ook doorontwikkeld worden maar verdwijnen, het lijkt me sterk.
noas_1993 schreef:
09-11-2025 16:00

Dit geldt ook voor Google en dat gebruik ik ook gewoon.
Paradise schreef:
09-11-2025 20:06
Er zijn volgens mij nog veel branches waar het niet of in ieder geval niet op alle afdelingen wordt gebruikt.

Voor zorgverleners is het problematisch omdat informatie onder strikte privacywetgeving valt.
Of geestelijk verzorgers.

Iemand die op de vloer aan eventmanagement doet zal het ook niet nodig hebben.

Een sportinstructeur ook niet. Of een yogadocent. Of een kok. Of een monteur.

Een goede grafisch ontwerper zal er ook niet snel naar grijpen.
Sportinstructeur: trainingschema’s laten maken of aanpassen. Roosters laten maken.
Yogadocent: teksten voor de website laten maken. Video’s laten ondertitelen. Mails maken. Ideeen voor begeleide meditaties laten verzinnen.
Kok: recepten uitwerken, recepten uit andere talen laten vertalen, omrekenen naar andere hoeveelheden, inkooplijsten laten maken, wijnsuggesties verzinnen, variaties op succesrecepten laten maken., receptuur aanpassen zodat er bepaalde allergenen worden vervangen.
Monteur: teksten voor communicatie met klanten laten checken of schrijven. Planning van werkzaamheden laten maken.

Alle grafisch ontwerpers waar ik mee werk, laten AI Op z’n minst aanpassingen doen aan hun werk. Zoals laatst: tekst weghalen van een foto.

Al die resultaten zul je zelf moeten checken, maar vaak is dat minder werk dan van nul af aan bedenken.

In de zorg zijn tests gedaan met AI als hulpje bij het maken van mails om vragen van patiënten te beantwoorden. De mails die door AI waren gegenereerd, werden door patiënten beoordeeld als vriendelijker en duidelijker.
Wat eten we vanavond?
Ugli schreef:
09-11-2025 23:44
Dit geldt ook voor Google en dat gebruik ik ook gewoon.

Klopt, maar Google is altijd nog betrouwbaarder dan AI
Ugli schreef:
09-11-2025 23:01
Wat ik er uit krijg is beter dan als ik het zelf zou gaan zingen en pingelen op instrumenten. Want ik kan niet zingen en geen instrumenten bespelen. :lol:
Dan is het dus niet beter dan dat jij het kan. Muziek is meer dan plat een toets aanslaan op een piano, het is meer dan pingelen. Iemand die geleerd heeft een instrument te bespelen of zijn stem te beheersen leert ook technieken waarmee die muziek gaat leven. Zonder die kennis krijg jij dit met AI niet voor elkaar.Wat jij nu doet is zielloos pingelen, maar dan met AI.
Paradise schreef:
09-11-2025 11:35
Je kunt het zelf testen met bijna elk willekeurig begrip. Los van de AI-toepassing is er niet iets wezenlijks veranderd aan de resultaten van Google.
Ja, mits je het het beperkt tot een begrip. Maar wordt het iets ingewikkelder dan kan je hele gekke resultaten krijgen. Er worden teksten gecombineerd die niet met elkaar gecombineerd zouden moeten worden. Samen met vertaalde informatie uit andere landen heeft dit rare antwoorden. Mijn man vroeg laatst iets op over een klusje in huis dat hij moest doen. Google AI kwam met een beschrijving van de klus waarmee je jezelf onder stroom zou zetten. Ik zocht iets op over een bepaalde plaats, werd er iets verteld over een plaats 45 km verderop, maar dan wel met 'mijn' plaatsnaam in de tekst.
Ik vind het wel fijn dat hij er tegenwoordig bronnen bij geeft. Ik vroeg hem laatst om de pros en cons van 5 verschillende correctiemethoden te geven voor een bepaalde analyse, met bronnen, en toen kreeg ik in 10 seconden een schema dat mij een dag uitzoekwerk zou hebben gekost. Met een snelle manier om het te verifiëren. Dat laatste is wel nodig idd. Er blijft af en toe onzin uitkomen.

Ik gebruik AI dus wel maar vooral voor vragen waar ik er met gewone zoekmachines niet goed uitkom.
makreel schreef:
10-11-2025 03:13
Sportinstructeur: trainingschema’s laten maken of aanpassen. Roosters laten maken.
Yogadocent: teksten voor de website laten maken. Video’s laten ondertitelen. Mails maken. Ideeen voor begeleide meditaties laten verzinnen.
Kok: recepten uitwerken, recepten uit andere talen laten vertalen, omrekenen naar andere hoeveelheden, inkooplijsten laten maken, wijnsuggesties verzinnen, variaties op succesrecepten laten maken., receptuur aanpassen zodat er bepaalde allergenen worden vervangen.
Monteur: teksten voor communicatie met klanten laten checken of schrijven. Planning van werkzaamheden laten maken.

Alle grafisch ontwerpers waar ik mee werk, laten AI Op z’n minst aanpassingen doen aan hun werk. Zoals laatst: tekst weghalen van een foto.

Al die resultaten zul je zelf moeten checken, maar vaak is dat minder werk dan van nul af aan bedenken.

In de zorg zijn tests gedaan met AI als hulpje bij het maken van mails om vragen van patiënten te beantwoorden. De mails die door AI waren gegenereerd, werden door patiënten beoordeeld als vriendelijker en duidelijker.
Dat het kan, maakt niet dat iedereen het in deze voorbeelden ook hoeft te gebruiken. Of dat het enigszins gemist wordt.

Een automonteur met jaren ervaring heeft het waarschijnlijk niet nodig. Een timmerman ook niet.

De koks en grafisch vormgevers die ik ken doen dat zelf. Die halen hun neus op voor AI.
Dat is toch de lol van het vak? Zelf bijvoorbeeld nieuwe/andere wijnen ontdekken.

Het zijn vakmensen. Die zijn in veel gevallen beter op de hoogte dan AI.

Dat voorbeeld over de zorg dat je noemt ken ik. Maar ik weet dat andere zorgverleners met dossiers het niet altijd mogen gebruiken.
thistle schreef:
10-11-2025 06:46
Dan is het dus niet beter dan dat jij het kan. Muziek is meer dan plat een toets aanslaan op een piano, het is meer dan pingelen. Iemand die geleerd heeft een instrument te bespelen of zijn stem te beheersen leert ook technieken waarmee die muziek gaat leven. Zonder die kennis krijg jij dit met AI niet voor elkaar.Wat jij nu doet is zielloos pingelen, maar dan met AI.
Misschien is dat waar. Dat geldt ook voor fotografie: toen je nog een donkere kamer nodig had, was dat een andere hobby dan nu, met je mobiel foto’s maken en met een paar keer klikken nog nabewerken. Voor een deel heeft dat effect op het werk van professionele fotografen. Maar is fotografie als kunstvorm verdwenen?
Wat eten we vanavond?
noas_1993 schreef:
10-11-2025 06:35
Klopt, maar Google is altijd nog betrouwbaarder dan AI
Hoe kom je daar nu bij? Het zijn twee totaal, niet vergelijkbare producten, maar bij beiden moet je even kritisch blijven. En beiden kunnen je een bepaalde kant op sturen.
makreel schreef:
10-11-2025 08:09
Misschien is dat waar. Dat geldt ook voor fotografie: toen je nog een donkere kamer nodig had, was dat een andere hobby dan nu, met je mobiel foto’s maken en met een paar keer klikken nog nabewerken. Voor een deel heeft dat effect op het werk van professionele fotografen. Maar is fotografie als kunstvorm verdwenen?
Het zijn inderdaad interessante vragen.

Maar muziek leren maken is een taal leren beheersen. Ook op het simpelste niveau is het een taal met een vaste set regels.

Ik vind het eerder vergelijkbaar met iemand die zegt als hobby met Italiaans bezig te zijn, maar alles door een vertaalmachine te haalt. Dan mis je essentiële elementen van wat die taal is. Dat is voor muziek ook zo.

Dat is voor fotografie niet anders. Ook vroeger had lang niet elke fotograaf een eigen doka.
En voor het nabewerken geldt dat fotografen die alles met filters nabewerken niet echt met een kunstvorm bezig zijn.
En al helemaal niet als je AI vraagt met een beeld te komen. Want daar is het mee vergelijkbaar denk ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven