Pubers, winterjassen en koppigheid

19-11-2025 18:30 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier thuis een hele gezellige puber. Met een zeer duidelijke eigen mening... En soms is dat best een beetje lastig. Wat zouden jullie doen in dit geval? Of.. zouden jullie niks doen en het gewoon laten gaan? Ben heel benieuwd naar jullie opvoedkundige kijk hierop 😀

Zoon van 14 fiets elke dag 10 km naar school, en weer terug uiteraard. En omdat hij meestal te laat van huis gaat fietst hij ook erg hard (elektrische fietsen worden zelfs ingehaald door de gehaaste puber). Dat betekent ook dat hij het dus erg warm krijgt bij het fietsen, dus heeft hij al lang geleden bedacht dat een jas alleen maar vervelend is. Daar wilde ik in het voorjaar en de herfst niet al te moeilijk over doen, maar ook nu de temperatuur dropt en het vriespunt begint te naderen in de ochtend, vindt hij een dunne zomerjas over z'n trui wel voldoende. Ook als het waait en regent natuurlijk. Gelukkig zag ik hem gister wel dunne handschoenen aantrekken, dat dan weer wel 😄

Ben ik de enige die dit met deze temperaturen niet het meest briljante plan vind? Of heb ik last van in de weg zittende moedergevoelens en moet ik de jongen lekker aan laten trekken wat hij wil?
Ik heb overigens wel duidelijk de afspraak gemaakt met hem dat de consequenties voor hem zijn: ziek door de kou en regen? Dan toch gewoon naar school.

Ben heel benieuwd of jullie dit herkennen thuis en wat jullie zouden doen! 😀
Bij hard fietsen kun je je ongeveer kleden op 10 graden warmer dan het is. Ik fiets zelf ook nu en door de winter met een softshell jas. Wel nu met sjaal en handschoenen en bij vriezen ook nog een muts, maar een winterjas doe ik pas bij -5 of kouder en dan vind ik hem meestal in het laatste kwartier eigenlijk te warm. Dus ik snap de puber best redelijk. Ik ben denk ik maar iets warmer gekleed nu op mijn 14 km fietstocht.
Ik heb me daar al toen mijn kind heel jong was niet meer mee bemoeid. Wat geeft het dat hij zijn zomerjas aan heeft? Als hij het toch niet koud heeft.
Hij gaat vanzelf iets warmers aandoen als hij het koud heeft.

Mijn zoon heeft nooit sjaals willen dragen, als klein jongetje al niet. Die strijd heb ik opgegeven toen hij een jaar of vijf was. Dan niet.
Heel toevallig heeft hij gisteren voor het eerst zijn winterjas gedragen. Hij is nu 19.
Je wordt overigens niet ziek van kou en regen.

Oh, regenpak/regenbroek, ook nooit gedragen, wilde hij absoluut niet. Prima toch, dan word je maar nat.
In de lagere school zou ik nog sturen.
Ook al om Veilig Thuis niet op je dak te krijgen.
(Een collega had ooit bijna een klacht aan haar been omdat haar 10-jarige dochter onderweg steevast haar jas uit trok.
En ze op school dus dachten dat kind geen jas had.)

In de middelbare - nu dus - doet ie zijn zin maar.
Zijn probleem dat hij op het schoolplein bevriest terwijl zijn winterjas / tussenjas thuis aan de kapstok hangt.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-11-2025 18:38
25.26% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Laat gaan, zijn keuze. Hij trekt wel een andere jas aan als hij het koud krijgt.

Je wordt niet ziek van kou.
Praktische tip: heeft je kind een kluisje? Want dan is daar misschien plek voor een jack/vest voor als het gedurende de dag toch kouder blijkt dan verwacht.

Verder fiets ik ook zonder jas en met handschoenen, dus ik geef je kind helemaal gelijk. En kun je van kou niet ziek worden,( je kunt wel onderkoeld raken en daar direct ziek van zijn) maar je krijgt griepjes van dicht op anderen binnen zitten in de winter, niet van zonder jas buiten zijn.
Ik fiets momenteel nog in een t shirt met zomerjas erover, waarvan de luchtgaten opengeritst zijn en halverwege begin ik al bezweet te raken. Wel handschoenen aan en muts op.
Haha, hebben wij dezelfde puber? De mijne heeft tot zijn 19e geweigerd een winterjas aan te trekken, zelfs als ie bij min 10 zijn krantenwijk moest lopen. Hij stierf er niet aan dus ik liet hem maar, er zijn tenslotte belangrijker dingen om je druk over te maken.

Overigens wordt niemand ziek van een beetje kou hoor, ziek word je van een virus. Dus mocht je diehard ziek worden zou ik hem zeker niet voor straf naar school sturen, dat slaat echt helemaal nergens op.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 19-11-2025 18:46
28.04% gewijzigd
Graftak!
Ik zou me meer zorgen maken over de zweetgeur van het harde fietsen die dan de hele dag in z’n shirt blijft hangen.
Jij bent in dit geval koppiger dan je kind. Als ie het koud heeft bedenkt ie zich wel toch? Hij fietst zo hard dat je het gerust 'sporten' mag noemen. En dan is er vaak echt geen dikke jas nodig. Voetballers zie je toch ook niet met een (winter)jas?
Je wordt niet ziek van kou en regen. Alleen als je zwaar onderkoeld bent. Daar is meer voor nodig dan naar school fietsen.

En alsof je de oorzaak kunt weten als hij volgende week ziek is. En dan stuur je hem toch niet met griep naar school?

Laat hem lekker joh.
Wat een fijne reacties! 😀 Ik snap inderdaad ook dat hij het warm krijgt van snel fietsen (heb ik zelf ook) maar zie hier in de omgeving toch vooral winterjassen op de fiets. Goed om van jullie te horen dat een deel van jullie ook in shirts en dunne jasjes op de fiets stapt met dit weer! Dan kan ik namelijk doen wat ik het liefste doe (en me er dan ook niet half schuldig over voelen als hij verkleumt thuis komt ;)): hem lekker zelf laten bepalen wat hij wel of niet aan trekt.

De tip over de softshell jas gooi ik hier thuis vanavond nog wel even op als suggestie. Ik had al eens een tussenjas geopperd en dat vond hij onzin, maar misschien kijkt hij daar anders naar nu het kouder begint te worden.

Fijn nuchtere opvoeders hier op het forum!😃
Frost schreef:
19-11-2025 18:46
Jij bent in dit geval koppiger dan je kind. Als ie het koud heeft bedenkt ie zich wel toch? Hij fietst zo hard dat je het gerust 'sporten' mag noemen. En dan is er vaak echt geen dikke jas nodig. Voetballers zie je toch ook niet met een (winter)jas?
Hij zal de koppigheid inderdaad wel niet van een vreemde hebben haha 🤣
framboise-t schreef:
19-11-2025 18:39
En kun je van kou niet ziek worden,( je kunt wel onderkoeld raken en daar direct ziek van zijn) maar je krijgt griepjes van dicht op anderen binnen zitten in de winter, niet van zonder jas buiten zijn.
Ik denk dat het risico op onderkoeling voor deze fietsende puber niet noemenswaardig groot is in ons klimaat.
jorchugh_jor schreef:
19-11-2025 18:44
Ik zou me meer zorgen maken over de zweetgeur van het harde fietsen die dan de hele dag in z’n shirt blijft hangen.
Ik ook... maar een schoon shirt meenemen en omkleden op school is volgens hem echt heeel stom. Dus ik vrees dat er veel deo aan te pas komt 😜
Sommige kinderen/mensen hebben het gewoon nooit koud. Dus ik zou het loslaten.

Wij hadden ooit op de naschoolse opvang een kind dat het hele jaar door in een voetbalshirtje en een voetbalt-shirt liep. Liefst Ajax of Barcelona.
Als het in zijn ogen echt koud was had hij bij hoge uitzondering een vestje aan.
Was nooit ziek trouwens, dus kon prima.

Al moest ik er als zijn juf niet aan denken🙈🙈
Smile83 schreef:
19-11-2025 18:51
Wat een fijne reacties! 😀 Ik snap inderdaad ook dat hij het warm krijgt van snel fietsen (heb ik zelf ook) maar zie hier in de omgeving toch vooral winterjassen op de fiets. Goed om van jullie te horen dat een deel van jullie ook in shirts en dunne jasjes op de fiets stapt met dit weer! Dan kan ik namelijk doen wat ik het liefste doe (en me er dan ook niet half schuldig over voelen als hij verkleumt thuis komt ;)): hem lekker zelf laten bepalen wat hij wel of niet aan trekt.

De tip over de softshell jas gooi ik hier thuis vanavond nog wel even op als suggestie. Ik had al eens een tussenjas geopperd en dat vond hij onzin, maar misschien kijkt hij daar anders naar nu het kouder begint te worden.

Als het je echt heel erg begroot kun je altijd een jas voor hem kopen (beetje op de groei) en die aan de kapstok hangen. Heb ik ook gedaan en zo op zijn 19e trok hij hem ineens aan, nadat de jas zeker drie jaar stof gevangen had :lol:
Graftak!
Smile83 schreef:
19-11-2025 18:53
Ik ook... maar een schoon shirt meenemen en omkleden op school is volgens hem echt heeel stom. Dus ik vrees dat er veel deo aan te pas komt 😜
Wederom niet een jij-probleem.
Smile83 schreef:
19-11-2025 18:51

Eventueel onderin zijn tas ofzo.
Mogelijk voor als hij niet in beweging is, hoewel hij het dan misschien ook niet koud heeft.
Lady*Voldemort schreef:
19-11-2025 18:55
Als het je echt heel erg begroot kun je altijd een jas voor hem kopen (beetje op de groei) en die aan de kapstok hangen. Heb ik ook gedaan en zo op zijn 19e trok hij hem ineens aan, nadat de jas zeker drie jaar stof gevangen had :lol:
Slim plan! De huidige winterjas vangt inderdaad vooral stof nu en daar groeit hij toch uit terwijl hij niet gedragen wordt. Zal eens kijken of ik een basic jas in grote maat kan scoren voor als er toch opeens een ijstijd aankomt.
Loslaten. Je kind is geen mini-me. Laat hem zelf bepalen wat hij nodig heeft.

Ik droeg al geen winterjas toen ik een puber was. En nu ik de 60 gepasseerd ben heb ik buiten meestal nog steeds geen jas aan. Alleen wanneer het echt regent een dunne regenjas.

Oh ja, ziek worden, daar doe ik niet aan. Dus ik word er niet verkouden van of krijg de griep.
Smile83 schreef:
19-11-2025 18:53
Daar wordt hij vanzelf door klasgenoten op bijgestuurd (als die het al ruiken, de meeste jongens van die leeftijd ruiken naar natte rotte uien).
😀
Ik zou zorgen dat er een winterjas aan de kapstok hangt die hij kan pakken als hij dat wel nodig acht. En me er verder niet mee bemoeien. Je wordt niet ziek van kou.
Oh ja, herkenbaar. Hij wilde dit weekend in korte broek naar de supermarkt, toen heb ik wel gezegd dat hij echt voor konijn loopt. In tegenstelling tot al onze eerdere adviezen was dat dan wél weer reden om zich om te gaan kleden 😂

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven