Logees

22-11-2025 08:51 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic, over een extra logeerkamer, werd ik ineens nieuwsgierig: hoe vaak hebben jullie logees? En wie zijn dat dan?

Onze logees zijn vooral vrienden uit het buitenland (paar nachtjes), vrienden die in scheiding liggen (paar weken), of kinderen van vrienden op zoek naar een kamer.

Ik ken mensen die een vluchteling in huis hebben, ik weet niet of je dat als logé moet tellen. Maar daar is ons huis niet echt geschikt voor, we hebben een extra werkkamer waar we een futon op de grond leggen.
KamilleT schreef:
24-11-2025 08:17
Ach het kan nog erger. Mijn oerhollandse zwager vertelde mijn zus twee dagen voor vertrek dat zijn moeder twee weken mee zou gaan op vakantie. Dat terwijl zus maanden eerder al had gezegd dat ze dat niet wilde.

:mad: En, ze zijn nog bij elkaar?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
KamilleT schreef:
Ach het kan nog erger. Mijn oerhollandse zwager vertelde mijn zus twee dagen voor vertrek dat zijn moeder twee weken mee zou gaan op vakantie. Dat terwijl zus maanden eerder al had gezegd dat ze dat niet wilde.

Ik zie een patroon hier…het probleem zijn dus niet de logees maar de mannen! :hyper:
Ik doe er een schepje bovenop, ik heb weleens schoonouders over de vloer gehad voor 3 maanden, man snapte toen ook niet waarom ik zo moeilijk deed want ‘het is de eerste keer dat ze ons ooit bezoeken’ … klopt maar na 1 maand heb ik ook genoeg gezien van ze
Wij hebben eigenlijk ook nooit logés. We nodigen ook niet zo vaak bezoek uit. We hebben ook geen logeerkamer, er kan uiteraard wel altijd een luchtbed in de woonkamer worden gelegd.
Toen ik nog alleen woonde en in de stad bleven er wel regelmatig vrienden slapen na het uitgaan, vond dat altijd gezellig.

Zelf slaap ik wel zo af en toe bij een vriendin(en haar moeder), wederom als we op stap gaan omdat ik verder weg ben verhuisd en anders niet meer naar huis kan. Dat is dan 1 of 2 nachten en dat vind ik zelf dan ook wel genoeg, voel me daar al bezwaard bij laat staan langer.
Strawberry_shortcake schreef:
23-11-2025 21:36
Oooo breek me de bek niet open, ik ben ook ‘moeilijk’ en ‘asociaal’ en ‘egoistisch’. Dat is ook de reden waarom ik zo boos wordt. Kijk dat zijn familie geen grenzen kent en altijd meer meer meer wil is tot daar aan toe maar dat hij dan zegt dat IK raar doe omdat ik niet sta te springen daar word ik dus heel boos om. En inderdaad nee zeggen wordt als respectloos gezien binnen zijn familie dus dat doet hij dan ook niet…maar zeg dan tegen mij dat je me snapt vent! Maar nee hij snapt ECHTTTT niet waarom ik het niet leuk vind.

Wij hebben ook geen extra kamers over, we geven een kamer van de pubers weg terwijl die gewoon naar school gaan en hun kamers eigenlijk gewoon nodig hebben. Een paar dagen kunnen we nog wel overbruggen maar weken lang niet natuurlijk.
I feel you, sister.
De mate waarin man en ik ruzie over dit onderwerp hebben, hangt samen met zijn begrip voor mijn standpunt. En hij weet ook dat ik het fijn vind om na een dagje "aan staan" even stoom af te blazen. Als dat kan, helpt het al een boel. Is hij in een wat minder begripvolle bui, dan ben ik inderdaad de "lastige" volgens hem. En daar heb ik meer last van dan van de logés zelf. Het werpt namelijk een muur op die de ruimte voor overleg/onderhandeling helemaal weg neemt. En mijn ervaring is ook dat er eigenlijk geen oplossing voor is. De rest van het jaar is hij wel gewoon leuk trouwens, dat scheelt al iets :)
Sierlijk schreef:
24-11-2025 07:58
Uiteindelijk zal je er samen uit moeten komen. Maar ik zou man wel heel duidelijk maken dat ie dit nooit weer hoeft te flikken in mijn vrije week. Kan je niet meer gaan werken en dat hij maar vrij neemt?
Mijn situatie is wel wat anders dan die van jou, want het is niet mijn enige vrije week in het jaar. Maar wel 1 week van de 2 waarin ik lekker wilde opladen. Anders plannen gaat helaas niet. Ik werk in het onderwijs en plan dus niet mijn eigen vakanties. Man kan juist heel moeilijk vrij krijgen in vakantieperiodes (en werkt met maanden vooraf geplande roosters). De logé in kwestie studeert, dus ik snap wel dat die juist in de schoolvakantie wil komen, maar door onze banen zijn logés wel vaak mijn "probleem". Mans verweer is dat hij "er in de avond toch is."

Maar goed, zoals eerder gezegd is het probleem nog niet eens dat er een logé komt, want daar heb ik me wel bij neergelegd, maar vooral dat ik dat niet vervelend mag vinden.
Je kunt ook vooraf met nichtje overleggen wat haar verwachtingen zijn. Wat gaat ze al die dagen doen? Heeft ze plannen gemaakt? Geef aan dat jij verder ook druk bent en man aan het werk is. Neem anders contact op met haar ouders wat precies de bedoeling is. 2 weken op de bank hangen is wat anders dan gewoon een goed programma hebben met bezoek aan familieleden en bezienswaardigheden.

Maak ook vooraf duidelijk dat jij haar niet op sleeptouw neemt en plannen je eigen bezigheden. Jij hoeft haar niet weken te gaan bezighouden bijvoorbeeld. Dus gewoon hobby's, sport, naar vrienden
KamilleT schreef:
En toen zei zus "veel plezier op vakantie met je moeder"?

Ik wil er heel misschien nog over denken om mijn schoonmoeder mee te nemen op reis.
Maar dan wel in geplande versie.

Flik mij dit 2 dagen vooraf en je kan alleen gaan.
Mijn probleem niet als dan de boel alsnog in de soep draait omdat eventuele kinderen niet mee willen of oma alleen meegaat als ik meega.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
evelien2010 schreef:
24-11-2025 17:30
Je kunt ook vooraf met nichtje overleggen wat haar verwachtingen zijn. Wat gaat ze al die dagen doen? Heeft ze plannen gemaakt? Geef aan dat jij verder ook druk bent en man aan het werk is. Neem anders contact op met haar ouders wat precies de bedoeling is. 2 weken op de bank hangen is wat anders dan gewoon een goed programma hebben met bezoek aan familieleden en bezienswaardigheden.

Maak ook vooraf duidelijk dat jij haar niet op sleeptouw neemt en plannen je eigen bezigheden. Jij hoeft haar niet weken te gaan bezighouden bijvoorbeeld. Dus gewoon hobby's, sport, naar vrienden

Dit maakt ook zoveel uit!! Wanneer er ‘jongere’ logees komen gaan die gelukkig vaak zelf ook op pad. Maar de oudere broers en zussen van man blijven hier hangen en verwachten dat wij ze de hele dag rondrijden en van alles doen met ze….ook hier geldt,een paar dagen willen we doen maar 3/4 weken??? :puh:
hadea1 schreef:
24-11-2025 16:33
Mijn situatie is wel wat anders dan die van jou, want het is niet mijn enige vrije week in het jaar. Maar wel 1 week van de 2 waarin ik lekker wilde opladen. Anders plannen gaat helaas niet. Ik werk in het onderwijs en plan dus niet mijn eigen vakanties. Man kan juist heel moeilijk vrij krijgen in vakantieperiodes (en werkt met maanden vooraf geplande roosters). De logé in kwestie studeert, dus ik snap wel dat die juist in de schoolvakantie wil komen, maar door onze banen zijn logés wel vaak mijn "probleem". Mans verweer is dat hij "er in de avond toch is."

Maar goed, zoals eerder gezegd is het probleem nog niet eens dat er een logé komt, want daar heb ik me wel bij neergelegd, maar vooral dat ik dat niet vervelend mag vinden.
Dit!!! Ik zou er zo anders in staan als man zou zeggen: ‘snap dat dit veel is voor jou’ of ten minste zou proberennn om ze korter te laten verblijven maar beiden doet hij niet.
24-11-2025 18:12
Dit maakt ook zoveel uit!! Wanneer er ‘jongere’ logees komen gaan die gelukkig vaak zelf ook op pad. Maar de oudere broers en zussen van man blijven hier hangen en verwachten dat wij ze de hele dag rondrijden en van alles doen met ze….ook hier geldt,een paar dagen willen we doen maar 3/4 weken??? :puh:
Als man accepteert dat zijn familie 4 weken in ons huis komt rondhangen mag hij 3.5 week voor entertainment zorgen.
"Veel plezier, ik moet werken."

Bij 3 maanden ren ik waarschijnlijk tout court gewoon zelf gillend weg naar de goedkoopste AirBnb uit de regio.
En weet ik niet of onze relatie de boel overleeft.
Heel leuk dat hij het "er vindt bij horen", maar dat gaat ie dan maar mooi alleen doen. Ook in de toekomst, al helemaal als er dus niet over te praten valt.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-11-2025 18:20
9.96% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
24-11-2025 18:12
Maar daar kan jij prima zelf wat aan doen. Maak vooraf duidelijk dat ze zichzelf moeten vermaken. Jij bent geen taxi en hebt zelf de auto nodig. Ik zou ook bij ouderen dus vragen wat hun plannen zijn. En vooraf duidelijk maken hoe jij erin staat. Ook als jouw partner dit anders ziet. Het is zijn familie en zijn uitnodiging. Dus leef jouw eigen leven en hou op hen te vermaken. Dus gewoon om bijvoorbeeld 22.00 naar je slaapkamer als je moet werken. En ook afspreken met vrienden of gaan sporten.

Wijs familie op het OV, de taxi of Uber. Iets minder over je heen laten lopen. Niemand verplicht jou weken lang op de bank te zitten als entertainment.
evelien2010 schreef:
24-11-2025 17:30

Nou dat is nou juist een beetje het probleem: mensen uit de cultuur van mijn man maken over het algemeen geen plannen. Die komen gewoon en laten alles over zich heen komen. En als ze niet op sleeptouw worden genomen is het ook goed. Vaak komt er visite om de logé te verwelkomen, dus dat is leuk voor je haar, maar meer drukte voor mij.

Ik ga echt wel mijn ding doen, hoor, maar die meid (ze is jongvolwassen) zonder een beetje op weg te helpen aan haar lot over laten druist tegen mijn eigen gevoel van gastvrijheid in.

Bovendien bestaat “mijn ding” in de kerstvakantie voor een groot deel uit rondhangen in huis en dat is toch anders als er permanente visite is.

Maar goed, we komen de week (gelukkig maar 1 week) wel door en achteraf valt het altijd mee. Wel heel lief dat jullie zo meedenken.
@hadea ik heb mijn jongvolwassen nichtje een keer naar een soort buurthuis/atelier in de stad gestuurd waar ze 5 dagen de hele middag zoet was met crea dingen, pottenbakkerscursus en schilderen. Ze vond het fantastisch, terwijl er voornamelijk ouderen maken, en vermaakte zich vervolgens de rest van de tijd ook beter en onze band is ook echt verbeterd. ik weet niet in welke stad je woont, maar zo'n soort type plek opzoeken of samen bezoeken is wel een idee. Ik was zelf ook even langs gegaan de eerste dag tussen m'n werk door. Het is verder een hele conservatieve familie, er ging volgens mij wel een wereld voor haar open.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven