Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 174 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier is kerst wel gezellig, maar geen groot nummer, nooit geweest ook. En omdat ik in de nieuwsjournalistiek werk, ben ik ook al jaren in ieder geval een deel van de kerst gewoon aan het werk. Datzelfde geldt voor mijn vriend, die ook werkt met kerst én die co-ouderschap heeft. Dus of de kinderen er zijn en wanneer wij moeten werken bepaalt de hoeveelheid kerst (en hetzelfde geldt voor Oud en Nieuw). Door deze voorwaarden én dat mijn familie niet in mijn buurt woont, spelen zij geen rol in mijn kerstplanning. Mijn moeder is de enige die dat echt jammer vindt (maar kan/wil zelf niet onze kant op komen), de rest vindt het prima.

In de kerstruimte die er is proberen we wel iets leuks te doen: spelletjes, een bezoekje aan opa en oma, samem film kijken, net waar we zin in hebben. Qua eten pakken we niet bijzonder uit (op mijn werk krijg ik doorgaans een sjieker kerstbuffet aangeboden) en voor kleding geldt hetzelfde.
Claire45 schreef:
24-11-2025 17:21
Kerst vier ik al een paar jaar met een grote groep vrienden plus kinderen (en eventuele aanhang van kinderen), alles bij elkaar een man of 20 aan een grote tafel, en iedereen kookt iets of brengt wijn mee. Vooral de kinderen vinden het leuk om over the top aangekleed te zijn, glitters, hakken, grote oorbellen enzovoort. Het is altijd erg gezellig, zeker nu de kinderen wat ouder worden en onderling ook van alles te bespreken hebben.

Thuis vierden wij Kerst nauwelijks, we gingen altijd skiën in de kerstvakantie en mijn moeder legde op Kerstochtend een chocoladekransje naast ons ontbijtbord. Gekker werd het niet. Geen cadeautjes ook. Wij vierden Sinterklaas.

De enige 'traditionele' kerstvieringen heb ik meegemaakt bij mijn ex-schoonouders: verplichte kerstwandeling in de vrieskou, uren bij de haard zitten onder het mom dat het 'gezellig' was, en dan moest het kerstdiner - met een gevulde kalkoen die niet te eten was - nog beginnen. Maar dat is gelukkig voorbij :cheer:
Het is dat je gezellig hier tussen aanhalingstekens zet dus dat was het waarschijnlijk niet maar ik vind het wel helemaal fantastisch klinken, die wandeling en dan bij het haardvuur. Klinkt als mijn ideaal alleen zou ik de enige zijn die dat wil.

Verder lijkt het me heerlijk om het met vrienden en veel eten en wijn te vieren maar wij vieren het alleen kleiner en met directe familie.

En dat kerstkransje! :heart: Wij kregen die op het ijs. Verder weinig aandacht voor Kerst van huis uit. Cadeautjes inderdaad met sinterklaas. Nu in eigen gezin verdelen we het over pakjesavond en Kerstochtend omdat we allebei onze traditie willen meegeven.
Ik ben ook niet opgegroeid met cadeautjes met Kerst, volgens mij gebeurde dat vroeger ook zelden. Cadeautjes met Sinterklaas ook niet meer na mijn twaalfde ofzo.
Dit topic moet geen traumadump worden, maar als je zo vreemd opgroeit als ik, kom je vaak in situaties terecht waarin blijkt dat wat jij normaal vindt, niet normaal is. Ik probeer dat met een soort blijmoedige nieuwsgierigheid op te lossen tegenwoordig.

Ik merk wel dat het lastig blijft je eigen ervaring los te koppelen van de invulling van andere mensen. Ik heb toch nog ergens diep verstopt het idee dat het bij iedereen thuis zo was als bij ons :proud:

Overigens is het enige wat ik leuk vind van kerst afgeprijsde kersteterij kopen. Ik kan in januari enorm genieten van een kerstkransje, omdat ik er dan geen spanning meer bij voel. Gek toch.
Si abra la puerta hay lobos.
Niet gek maar gewoon heel erg naar dat je dat zo voelt.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Rabarbara schreef:
24-11-2025 18:38
Ik heb toch nog ergens diep verstopt het idee dat het bij iedereen thuis zo was als bij ons :proud:

Bij ons thuis was het ook zo, dus wat mij betreft heb je een punt :proud:

Ik heb er dan ook heel lang een sport van gemaakt om vooral niks te doen aan kerst, maar toen de kinderen kwamen voelde ik me toch wel verplicht er iets van te maken of zo. En dat lukte me vrij aardig ook nog, al was het jarenlang met mijn fameuze 20 euro driegangendiner (bladerdeeg met camembert uit de oven vooraf, kip patat en appelmoes als hoofd en driekleurenijs met slagroom en blikvruchtjes toe). En ik geloof toch wel dat ik iets goed gedaan heb want ze komen nog steeds graag op de afhaalchinees en de andijviestamp af, en dan spelen we een spelletje en drinken een drankje en dat was het dan wel.
Graftak!
BuzzieBee schreef:
24-11-2025 16:57
Iedereen heeft wel iets. Tuurlijk. Maar bijna niets is wel wat anders. Helemaal omdat ze het al zegt zonder het ooit gegeten te hebben, want uiteindelijk blijkt ze dan alles wel lekker te vinden. Maar ik doe makkelijk. Kipfilet lust ze. Dus maak ik daar iets heel lekkers mee, Tot vorig jaar ‘lustte ze niet eens biefstuk’. Ze is geen vegetariër overigens. Dit jaar eet ze voor het eerst groene asperges. Hoeft niet, mag wel.
Sommige mensen, zoals mijn kind, kunnen bij de aanblik van bepaald eten, de structuur van het eten al proeven in hun mond. Dan kan de smaak nog zo lekker zijn, maar eten gaat ze niet doen(ze heeft ASS).
Eerder gingen we elke kerst gourmetten! Daar zijn we nu wel klaar mee. Nu brengt iedereen vaak gewoon wat lekker hapjes mee naar de familie. Dan heeft de host ook niet te veel werk.
Ik hou van kerst! :heart:

Wij pakken soms groots uit als in een 4-gangendiner koken wat wat luxer is, en soms gewoon bakplaten. Maar wel 1e kerstdag altijd met sibling en mijn moeder. Kerstavond ga ik altijd uit eten met manlief in een luxer restaurant. 2e kerstdag is voor schoonfamilie.

Ik heb het hele huis al in de kerstsfeer staan, heerlijk met al die lampjes aan, kaarsjes, gashaard...

Dit jaar 1e kerstdag uit eten met moeders, 2e kerstdag heb ik een huiskamerbuffet besteld voor schoonfamilie. Dat waren er teveel om voor te koken.

Kadootjes doen we met kerst, ook voor de kleinkinderen want alles is gescheiden en Sinterklaas laat ik dan aan hen, voor mij is kerst dan ook gewoon leuk voor kadootjes, maar ja, mis wel dat stukje van de kleinkinderen. Die magie van Sinterklaas.
Rabarbara schreef:
24-11-2025 18:38
Overigens is het enige wat ik leuk vind van kerst afgeprijsde kersteterij kopen. Ik kan in januari enorm genieten van een kerstkransje, omdat ik er dan geen spanning meer bij voel. Gek toch.
Dit lijkt me heel normaal.
Niet helemaal hetzelfde, maar een van de leukste momenten van kerst is als de meeste gasten het huis weer uit zijn of slapen, en je met 1 of 2 in de keuken aan het nakletsen bent. Want dan is de spanning er af.
Mijn moeder heeft altijd een big deal van kerst gemaakt, sinterklaas was vooral toen we klein waren. Het was ook een eis om met kerst te komen en ze pakte ook flink uit. Stond ze te tollen op haar benen van het koken en boodschappen doen maar het moest en zou zo. Van haar, van ons hoefde dat niet. Zeker toen haar schoonfamilie nog in beeld was( stiefvader is 4 jaar geleden overleden en zijn familie ziet ze ook niet meer).
Dit jaar zal ik niet gaan( zal ook geen uitnodiging krijgen)er moet veel te veel uitgepraat worden en ja ik ben ook koppig dus ik zet de eerste stap niet.

De fijnste /rustigste kerstdagen met man waren die in Coronatijd toen we nergens heen mochten, heel de kerst in joggingbroek op de bank gezeten samen met lekkere hapjes.
Het lijkt me echt heerlijk als je familie dichtbij woont zodat niet een halve volksverhuizing hoeft te doen met kerst.

(Onder de aanname dat je je familie wil zien natuurlijk, dat is niet per se altijd zo)
Hier vieren we het 1 dag met gezin en (meestal) 1 dag met familie. Geen bijzondere kleding (met gezin blijven we hele dag binnen dus gewoon in huispak ), lekker eten (kaasfondue oid, ieder mag een eigen toetje kiezen en sheba voor de poes), nepkerstboom en bankhangen/gamen (kinderen). En sinds een aantal jaar met kerst cadeaus ipv Sinterklaas. Een plaatje voor een blad is het niet. Nieuwe versiering vind ik onzin/verspilling (er is al genoeg troep in de wereld), tenzij ik nog iets bij een kringloop tref.

Op de een of andere manier krijgen we met kerst altijd de neiging om te gaan klussen (boren, timmeren, niet het babypijler-soort) maar dat proberen we wat te beperken om de buren niet teveel overlast te bezorgen. Want dat zijn misschien wel echte-kerstmensen met nette schoonfamilie. Die klusneiging komt vast omdat zo'n kerstdag veel langer duurt dan een gewone zondag. Net zoals oudejaarsavond trouwens, op normale avonden moet ik moeite doen om op tijd naar bed te gaan maar met oud & nieuw ben ik om 21.00 al moe en moet ik moeite doen om wakker te blijven. Raarrrr.
renske wijzigde dit bericht op 24-11-2025 20:22
0.46% gewijzigd
Mijn ouders probeerden het vroeger wel soms, een allerhande-kerst. Met een grote kalkoen, die er op de foto’s lekkerder uitziet dan hij was. Met christmas crackers, tutti frutti, sperziebonen in spek en christmas pudding. Alle ooms in pak (met strik en cummerbund) en tantes in kerstjurk. En alle neven en nichten speelden samen. Ik heb er goede herinneringen aan.

Maar die kalkoen was zo groot, het was moeilijk hem gaar én sappig te krijgen (wat resulteerde in echtelijk gesnib in de keuken) en we aten daar op zesde kerstdag nog steeds restjes van. Ik ben geen topkok, dus ik kook liever gewoon iets uitgebreider dan normaal dan dat ik de hele dag met klotsende oksels en een boze echtgenoot in de keuken sta en het alsnog mislukt.
Ik vind kleren, servies, tafelkleden enzo die je alleen rond kerst gebruikt verspilling (dus ook foute truien), die cummerbund ligt vast al jaren ergens achter in de kast te verstoffen. Mijn kerstboomversiering bestaat uit allerlei dingen die bij ons gezin passen, zelf geknutseld toen de kinderen klein waren of bijvoorbeeld van de vakantie meegenomen. Elk jaar komt er wat bij, weggooien is zonde.
We pakken niet flink uit maar het is wel hèt feest van het jaar voor het merendeel van de familie en ook voor mij. Als kind vond ik dat al spannender dan Sinterklaas. Meer zoals kerst in de jaren ‘70 werd gevierd denk ik. Met kerstbomen waarvan de decoraties stammen uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw tot nu (niemand doet aan ‘trendy’ versieringen), wandeling met alle honden van familie, krijsende koters en ontplofte keukens. En als je weer naar huis ging, de traditionele ‘Tupperwaredans’ van alle tantes (iedere tante had haar eigen kleur Tupperware :-)).

Sinds er veel mensen zijn gestorven, is het als volgt voor ons gezin: kerstavond met ons drietjes en een paar kleinigheden met hapjes. Eerste kerstdag eten bij mijn moeder samen met gezin van zus en broer+vriendin. Na het eten nog wandelen langs het kerkhof en her en der een kaarsje plaatsen bij overleden familieleden. Tweede kerstdag komt zus met gezin bij mij eten, waarschijnlijk gaat het Chinees worden (willen de pubers graag), waarschijnlijk waaien er nog wat neefjes en een nichtje aan. In de ochtend brunch bij schoonouders.

Rest van de schoonfamilie hoef ik niet meer te zien. Altijd gezeik, alsof ze hun ingebeelde traumaatjes (van de categorie: ‘Toen ik 7 was wilde ik de Legotrein en die heb ik nooit gekregen maar *naam van zijn zus* kreeg wèl die Barbie en dat is alleen omdat ik de middelste was en dus ernstig lijd aan middle child syndrome met mijn 38 jaar’) opspaarden speciaal voor rond de kerstdis. Er zat altijd wel eentje te janken, er rende altijd wel weer eentje de tuin in die het allemaal ‘teveel’ was geworden en dan weer getroost moest worden. Was er helemaal klaar mee. Ik heb man gewoon gezegd dat ik niet wilde dat ons kind dit als normaal ging zien en ik nog niet meer de energie kon opbrengen om te doen alsof het mij nog ene moer kon schelen welk jeugdtrauma nu weer naar boven kwam tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
24-11-2025 20:22
We pakken niet flink uit maar het is wel hèt feest van het jaar voor het merendeel van de familie en ook voor mij. Als kind vond ik dat al spannender dan Sinterklaas. Meer zoals kerst in de jaren ‘70 werd gevierd denk ik. Met kerstbomen waarvan de decoraties stammen uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw tot nu (niemand doet aan ‘trendy’ versieringen), wandeling met alle honden van familie, krijsende koters en ontplofte keukens. En als je weer naar huis ging, de traditionele ‘Tupperwaredans’ van alle tantes (iedere tante had haar eigen kleur Tupperware :-)).

Sinds er veel mensen zijn gestorven, is het als volgt voor ons gezin: kerstavond met ons drietjes en een paar kleinigheden met hapjes. Eerste kerstdag eten bij mijn moeder samen met gezin van zus en broer+vriendin. Na het eten nog wandelen langs het kerkhof en her en der een kaarsje plaatsen bij overleden familieleden. Tweede kerstdag komt zus met gezin bij mij eten, waarschijnlijk gaat het Chinees worden (willen de pubers graag), waarschijnlijk waaien er nog wat neefjes en een nichtje aan. In de ochtend brunch bij schoonouders.

Rest van de schoonfamilie hoef ik niet meer te zien. Altijd gezeik, alsof ze hun ingebeelde traumaatjes (van de categorie: ‘Toen ik 7 was wilde ik de Legotrein en die heb ik nooit gekregen maar *naam van zijn zus* kreeg wèl die Barbie en dat is alleen omdat ik de middelste was en dus ernstig lijd aan middle child syndrome met mijn 38 jaar’) opspaarden speciaal voor rond de kerstdis. Er zat altijd wel eentje te janken, er rende altijd wel weer eentje de tuin in die het allemaal ‘teveel’ was geworden en dan weer getroost moest worden. Was er helemaal klaar mee. Ik heb man gewoon gezegd dat ik niet wilde dat ons kind dit als normaal ging zien en ik nog niet meer de energie kon opbrengen om te doen alsof het mij nog ene moer kon schelen welk jeugdtrauma nu weer naar boven kwam tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht.

Wat heerlijk omschreven weer!
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
24-11-2025 20:44
Wat heerlijk omschreven weer!
Ja, sorry Lemoos want het zal vast niet echt leuk zijn geweest op het moment maar je omschrijft het echt hilarisch, als een cabaretvoorstelling
Ik ben dol op kerstversiering en lampjes, dus daar pak ik mee uit. Verder geen grote diners of verkleedpartijen.

Mijn moeder gaat met mijn broers gezin op wintersport. Dat vind ik eerlijk gezegd best prima, want mijn broers gezin en ons gezin matchen niet zo. Ik vind het alleen jammer dat mijn moeder er niet is, want dat was een leuke medestander geweest qua kerstsfeer.

Mans familie woont in het buitenland (en viert geen kerst) en man zelf is twee kerstdagen aan het werk. Dus ik heb alleen mezelf en de pubers om kerst mee te vieren.

Ik ga lekker brunchen met de pubers en qua avondeten doen we iets als gourmetten en een kip in de oven. En wellicht doen we nog een klein cadeautje en een envelopje onder de kerstboom.

Bescheiden dus, maar vooral ongedwongen en dat vind ik na 30 jaar afgedwongen en gespannen gezelligheid helemaal prima.
wolkewitje schreef:
24-11-2025 20:21
Mijn ouders probeerden het vroeger wel soms, een allerhande-kerst. Met een grote kalkoen, die er op de foto’s lekkerder uitziet dan hij was. Met christmas crackers, tutti frutti, sperziebonen in spek en christmas pudding. Alle ooms in pak (met strik en cummerbund) en tantes in kerstjurk. En alle neven en nichten speelden samen. Ik heb er goede herinneringen aan.
Ooooh :love: dit vind ik toch wel zo geweldig klinken!
Hier geen Allerhande. Maar ook niet doe maar alsof het een normale maandag is.

Ik pak wel uit met versiering, lekker veel lampjes en kaarsen en boom. Ik zou de boom stylish en volgens de laatste trends willen, mijn gezin wil kermis. Dus ik probeer met dat ratjetoe aan ornamenten toch iets stylish te maken, wat niet lukt.

Het verschilt per jaar wat we doen. We zijn ook vaak weg. We gaan de dagen voor kerst naar Londen, net als vorig jaar. Lekker genieten van de kerstsfeer in de stad. Kerstavond hebben we een sfeervol kerstdiner in hotel en kerstochtend reizen we terug. Thuis pakken we cadeautjes uit en kijken we all you need is love onder het genot van een uitgebreide borrel die gelijk diner is.

Daarna de zoetste hallmark die we kunnen vinden.

2e kerstdag doen we met gezin een kerstontbijt en de rest van de dag een beetje lummelen. Een van de kinderen moet dan werken ook. En daarna gaan we met mijn moeder uit eten.

Ik vind de dagen voor kerst leuker dan kerst zelf.

Dat alles gewoon in spijkerbroek. Ik heb sinds corona geen panty of hakken meer aan gehad en dat bevalt me wel.
The_Architect schreef:
24-11-2025 20:48
Ja, sorry Lemoos want het zal vast niet echt leuk zijn geweest op het moment maar je omschrijft het echt hilarisch, als een cabaretvoorstelling
Ach, de eerste twee jaar neem je dat bloedserieus als je dat niet gewend bent. Daarna ging ik mij er steeds meer aan ergeren. En de laatste jaren moest ik mijn best doen om ze niet recht in hun gezicht uit te lachen. Als je de Legotrein en Barbie omruilt voor twee andere populaire dingen uit de eighties, heb je een bijna letterlijk verslag van het kerstdrama van 2018.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ook geen uitgebreid feest vroeger. Kerstavond was met ouders, zusje en ik, maar redelijk gewoon. Worstenbroodjes en cadeautjes. Met kerstdag iets uitgebreider eten dan normaal en klaar.

Nu Kerstavond nog altijd bij mijn ouders en Kerstdag bij mijn schoonouders. Mijn man is enig kind, dus gewoon met 4 personen. Ik vind het prima zo, ik hou niet van teveel drukte.
Life is short. Eat dessert first.
Fiorah schreef:
23-11-2025 21:31
Nee echt tegenovergesteld. Kerst mag in pyjama, met comfort food, boeken en tv.
Op een gourmetavond na met schoonouders is kerst in fijne zachte kleding met vooral lekker eten, maar wel het soort eten wat ik niet hoef te koken en veel spelletjes, films en boeken.
Ik vind kerst niet leuk. Ik heb geen partner of kinderen, en geen familie. Ik heb dus alleen vrienden en die doen met kerst dingen met hun familie en niet met mij. Door het jaar heen heb ik daar nooit zo'n last van en kan ik me prima in mijn eentje vermaken en van dingen genieten. Maar kerst blijf ik confronterend vinden, hoezeer ik me ook probeer te realiseren dat het bij anderen heus niet allemaal leuk is, met verplichte nummers en irritante (schoon)familie.

Ik haal wel wat lekkers in huis, maar vanwege een stel jonge en baldadige katten heb ik ook geen kerstboom. Vind het ook veel gedoe, voor mij alleen. Ik hang soms wel een slinger lichtjes ergens op of een krans maar dat is het dan wel.
We're just two lost souls
Kattentuintje schreef:
25-11-2025 18:01
Ik vind kerst niet leuk. Ik heb geen partner of kinderen, en geen familie. Ik heb dus alleen vrienden en die doen met kerst dingen met hun familie en niet met mij. Door het jaar heen heb ik daar nooit zo'n last van en kan ik me prima in mijn eentje vermaken en van dingen genieten. Maar kerst blijf ik confronterend vinden, hoezeer ik me ook probeer te realiseren dat het bij anderen heus niet allemaal leuk is, met verplichte nummers en irritante (schoon)familie.

Ik haal wel wat lekkers in huis, maar vanwege een stel jonge en baldadige katten heb ik ook geen kerstboom. Vind het ook veel gedoe, voor mij alleen. Ik hang soms wel een slinger lichtjes ergens op of een krans maar dat is het dan wel.

Een is er dan niemand die je uitnodigt?

Ik vind Kerst juist een gelegenheid om een single iemand uit te nodigen bij de rest. Heb wel eens een single vriendin met kind op kerstavond op het eten gehad. Gewoon bij wie er verder ook waren
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven