‘Ask the captain’ deel 2
donderdag 27 februari 2020 om 19:36
vrijdag 12 december 2025 om 13:23
zaterdag 13 december 2025 om 08:15
Ik kan denk ik hier wel redelijk antwoord op geven, aangezien ik op deze afdeling op Schiphol heb gewerkt. Het komt af en toe voor dat mensen de verkeerde bagage meenemen omdat ze denken dat het hun eigen bagage is. In de meeste gevallen blijft er dan iemand bij de band over van wie de bagage er niet is. Als er dan bagage ronddraait die er wel op lijkt, is het verstandig dat te melden bij de balie in de aankomsthal. Zij kunnen dan contact opnemen met de passagier wiens bagage nog ronddraait en een vermissingsrapport opmaken. Wel eens gehad dat mensen aan de balie stonden te schelden wie nou zo'n idioot was om de verkeerde bagage mee te nemen. En nadat die persoon zo snel mogelijk naar de aankomsthal was teruggekeerd daarbij vele excuses makend, was het commentaar; Ja geeft niet. Blij dat we onze koffer hebben. Het kan iedereen overkomenZarah schreef: ↑25-11-2025 23:39Oh, en nog een vraag! Niet specifiek over vliegen, dus ik kan me voorstellen dat jij hier het fijne ook niet van weet.
Iets waar ik me altijd over blijf verbazen als ik vlieg.... Dat de bagage zo in de 'openbare ruimte' tevoorschijn komt. En niemand die controleert of de koffer die je meeneemt wel echt van jou is....
Gaat dat nou niet heel vaak mis? Lijkt me toch heel aantrekkelijk voor mensen die kwaad willen? Je trekt een paar koffers van de band, loopt er mee naar buiten (ik word echt nooit gecontroleerd bij de uitgang) en er zit vast wel wat waardevols in?
Zelfs de hond stond zonder enige vorm van controle al bij de afwijkende bagage toen ik daar aan kwam.... zo door iedereen mee te nemen... (ok, de meeste mensen zullen niet zitten te wachten op een Egyptische zwerfhond, maar toch...).
Het gebeurt dus. Maar de meeste mensen hebben geen behoefte aan andermans bagage, en zullen dat dus ook niet meenemen. Daarbij loop je het risico om 'in het geval van ongeoorloofde bagage' daarvoor verantwoordelijk te worden gehouden aangezien jij dus met die spullen door de douane loopt en de goederen dus invoert. Je weet immers niet wat er in zit, omdat het van een ander is. En ja op Schiphol wordt zicht- en onzichtbaar streng gecontroleerd. Dus je loopt dan een risico dat je niet wil lopen.
Conclusie: check goed of de bagage werkelijk van jou is voordat je de aankomsthal uitloopt.
En mocht jouw bagage weg zijn, is het van belang dat je daar een rapport van opmaakt zodat de bagage gematched kan worden (in een wereldwijd systeem) en weer bij je terechtkomen.
zaterdag 13 december 2025 om 10:58
Sowieso een vreemde gedachtegang 'mensen die kwaad willen'. Die kopen dan een ticket alleen maar met het doel om koffers te pikken van een bagageband?hvm schreef: ↑13-12-2025 08:15Ik kan denk ik hier wel redelijk antwoord op geven, aangezien ik op deze afdeling op Schiphol heb gewerkt. Het komt af en toe voor dat mensen de verkeerde bagage meenemen omdat ze denken dat het hun eigen bagage is. In de meeste gevallen blijft er dan iemand bij de band over van wie de bagage er niet is. Als er dan bagage ronddraait die er wel op lijkt, is het verstandig dat te melden bij de balie in de aankomsthal. Zij kunnen dan contact opnemen met de passagier wiens bagage nog ronddraait en een vermissingsrapport opmaken. Wel eens gehad dat mensen aan de balie stonden te schelden wie nou zo'n idioot was om de verkeerde bagage mee te nemen. En nadat die persoon zo snel mogelijk naar de aankomsthal was teruggekeerd daarbij vele excuses makend, was het commentaar; Ja geeft niet. Blij dat we onze koffer hebben. Het kan iedereen overkomen![]()
Het gebeurt dus. Maar de meeste mensen hebben geen behoefte aan andermans bagage, en zullen dat dus ook niet meenemen. Daarbij loop je het risico om 'in het geval van ongeoorloofde bagage' daarvoor verantwoordelijk te worden gehouden aangezien jij dus met die spullen door de douane loopt en de goederen dus invoert. Je weet immers niet wat er in zit, omdat het van een ander is. En ja op Schiphol wordt zicht- en onzichtbaar streng gecontroleerd. Dus je loopt dan een risico dat je niet wil lopen.
Conclusie: check goed of de bagage werkelijk van jou is voordat je de aankomsthal uitloopt.
En mocht jouw bagage weg zijn, is het van belang dat je daar een rapport van opmaakt zodat de bagage gematched kan worden (in een wereldwijd systeem) en weer bij je terechtkomen.
zaterdag 13 december 2025 om 11:20
Helemaal waar. Je wil trouwens niet weten wat voor smerigheden mensen meenemen. Vuile was, vieze luiers, gelekte bedorven etenswaren, etc....BrutaImmaculata schreef: ↑13-12-2025 10:58Sowieso een vreemde gedachtegang 'mensen die kwaad willen'. Die kopen dan een ticket alleen maar met het doel om koffers te pikken van een bagageband?
We werkten daarom ook altijd met handschoenen aan.
hvm wijzigde dit bericht op 13-12-2025 11:21
0.47% gewijzigd
zaterdag 13 december 2025 om 11:21
Graag gedaan Explorista…Explorista schreef: ↑12-12-2025 23:05Wat een leuk topic
en wat leuk dat je vragen beantwoordt, Cygnus.
Doet me denken aan stewardess TrolleyDolly die hier haar ervaringen deelde.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 13 december 2025 om 11:38
Je vuile was meenemen lijkt me heel normaal. Ik zou er wel héél ongemakkelijk van worden als een ander door m’n gedragen ondergoed heen gaat.
•
zaterdag 13 december 2025 om 12:01
Het is ook heel normaal. Maar niet fris. Dus waarom zou je de bagage van iemand anders ambiëren?
En bagage wordt in beginsel geïdentificeerd aan de uiterlijke kenmerken, en het label dat er aan hangt. Mocht die missen, of er is geen match in het systeem - mensen willen zoch nog wel eens vergissen in de kleur- dan is het toch nodig om de koffer te openen om een mogelijke match te krijgen op grond van de inhoud van de bagage. Dus dan wordt de inhoud beschreven in het systeem, in de hoop alsnog een match te krijgen op inhoud.
Daarnaast is het voor bezorging van de bagage verplicht om de bagage open aan te bieden bij de douane met een verklaring van de eigenaar erbij betreffende dat er geen ongeoorloofde items in zitten. Hier wordt de bagage ook op gecontroleerd. Mocht die inhoud er toch zijn. Wordt je gebeld met de keuze on de bagage zelf op te komen halen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in