Kerst & Ex

15-12-2025 20:38 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ex-man (we zijn ruim 2 jaar gescheiden) stelde voor om Kerst ‘als gezin’ te vieren met een kerstdiner en cadeaus. We hebben een dochter (18). Hij woont al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin maar zij viert Kerst met haar ouders/broers/zussen en haar en hun kinderen.

Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?

Ik vind het manipulatief gedrag.

En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook :hamer:

Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ooh ik zou het wel weten. Heerlijk een wandeling in de ochtend. Daarna lekker relaxen. Leuke film of boek uitzoeken, lekkere hapjes, goed glass wijn, een ontspannend bad ofzo. Misschien wil je kerst nooit meer anders.
Waarom mag hij niet mee met zijn nieuwe vriendin?

Zoals ik het lees is het een “bij gebrek aan beter” voorstel richting jou/je dochter.
Zijn vriendin heeft andere plannen dus hij moet wat. Jij doorziet dat maar je dochter niet natuurlijk.

Ik zou je niet laten manipuleren.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Wat raar dat hij niet mee kan met zijn vriendin. En hoe onbeschoft dat hij zichzelf uitnodigt.

Tegelijk zou je dochter nog steeds voor de keuze staan als hij zichzelf niet had uitgenodigd natuurlijk: dan zat nog steeds één van haar ouders alleen.

Jij moet overigens helemaal niks. En je hoeft geen kerst te vieren met een ex waar je geen zin in hebt.

Misschien zoals iemand anders al suggereert, er en fijne dag voor jezelf van maken?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Je kan toch alsnog iets met je dochter doen? Kan ze de andere dag naar haar vader. Maarja, als ze dat niet wil dan zou ik gewoon lekker je eigen dagen indelen. Een kerstdiner met ex zou ik ook niet aan beginnen als ik jou was.
Aangezien je gescheiden bent en jullie (in ieder geval jij) nog niet los zijn van boze gevoelens naar elkaar lijkt het mij niet heel erg gezellig om samen Kerst door te brengen. Lijkt mij voldoende om niet te doen.
Ik mis geloof ik waarom hij nul rekening houdt met jouw en dochters gevoelens als hij dit oppert. Het lijkt mij een heel fijn idee, met name voor dochter, als jullie nog samen door een deur kunnen. Is er iets ellendigs aan vooraf gegaan dat je je er nu zo bij voelt?
Moest kind 5 zijn wil ik er héél misschien nog over denken.
Als kind 18 is en een eigen partner heeft en ik gewoon maar dien als opvangbak omdat zijn nieuwe girlfriend hem er niet bij wil bij haar familie ... nee, dank je.

Dan zit ik toch echt liever alleen of ga vieren met mijn familie.
Of een stel even eenzame vriendinnen.

Hebben jullie vorig jaar wél samen gevierd? Of kon het toen wel alleen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Als hij al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin woont gok ik dat zij er al was toen ze er nog niet hoorde te zijn. En als hij na twee jaar met haar samenwonen niet welkom is bij haar familie dan vult mijn hoofd daar ook het nodige bij in. Ellendig dat hij daar jou via een soort back up plan in betrekt.

Je kunt denk ik niet veel anders doen dan dit op de grote hoop van redenen waarom scheiden niet (of niet alleen maar) fijn is gooien. Het verwoest een systeem waar jullie op een zeker moment beiden aan gehecht waren. En de afwezigheid ervan maakt dat mensen, zeker in het begin, soms mispakken op momenten waar vroeger iets vertrouwds zat. En soms gaan ze daar, zoals jouw ex nu, miserabel slecht mee om.

Boos zijn, balen en een fijn nieuw plan maken voor jezelf. Veel meer zit er niet op. Bij gebrek aan inspiratie kan je een muntje opgooien. Kop is een plan met toeters en bellen, munt is een plan in je pyjama. En als je baalt van welke kant er boven eindigde dan wist je hart al wat je het liefste wilde doen
Wat een raar voorstel van je ex.

En er zijn 2 kerstdagen, dus je dochter kan de ene dag naar jou en de andere naar haar vader?

Het is maar kerst hè. Vier desnoods 4e kerstdag met je dochter en haar vriend. Ga bijvoorbeeld lekker naar de sauna met kerst als je dochter niet wil komen. Of lekker lui thuis op de bank.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zeeschelp schreef:
15-12-2025 20:56
Ik mis geloof ik waarom hij nul rekening houdt met jouw en dochters gevoelens als hij dit oppert. Het lijkt mij een heel fijn idee, met name voor dochter, als jullie nog samen door een deur kunnen. Is er iets ellendigs aan vooraf gegaan dat je je er nu zo bij voelt?
Dit. Ik mis nogal het manipulatieve element en onbeschoft vind ik het al helemaal niet.
Of het een goed plan is, is een ander verhaal. Maar met deze heel summiere informatie ben jij degene die een heel oke plan tegenhoudt, niet hij.

Kan dochter niet brunchen bij de 1 en avondeten bij de ander? Gaat ze andere kerstdag naar vriend.
Ik had ‘m in zijn gezicht uitgelachen geloof ik. Alsof jij nog op dat ‘restje’ zit te wachten en dankbaar duikt op zijn aanbod om als plan B dan ineens zich te herinneren dat hij ook nog een dochter heeft. En jij mocht zeker het festijn gaan hosten met drank en spijs?

Ik zou er naar dochter luchtig over doen en voor jezelf een leuke dag plannen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Bbubbels schreef:
15-12-2025 20:52
Je kan toch alsnog iets met je dochter doen? Kan ze de andere dag naar haar vader. Maarja, als ze dat niet wil dan zou ik gewoon lekker je eigen dagen indelen. Een kerstdiner met ex zou ik ook niet aan beginnen als ik jou was.
Nee joh, dochter is 18 en wil lekker kerst met haar vriend vieren. Haar ouders zoeken het maar uit met hun ingewikkelde gedoe
Quinnepin schreef:
15-12-2025 20:43
Waarom mag hij niet mee met zijn nieuwe vriendin?

Zoals ik het lees is het een “bij gebrek aan beter” voorstel richting jou/je dochter.
Zijn vriendin heeft andere plannen dus hij moet wat. Jij doorziet dat maar je dochter niet natuurlijk.

Ik zou je niet laten manipuleren.
Geen idee waarom hij niet mee gaat met zijn vriendin. Hij heeft het waanidee dat hij allebei kan hebben: het gezin dat hij heeft opgebroken en de nieuwe vriendin. En dat kan niet.
Karrota schreef:
15-12-2025 21:29

Kan dochter niet brunchen bij de 1 en avondeten bij de ander? Gaat ze andere kerstdag naar vriend.
Waarom in godsnaam?
Omdat pa alleen zit?
Bbubbels schreef:
15-12-2025 20:52
Nee, we vierden het vroeger altijd op de 25e, andere dagen hebben we (dochter en ik) al andere plannen. En nu wil hij die 25e ‘terug’.
Eh, nee.
Claire45 schreef:
15-12-2025 22:23
Geen idee waarom hij niet mee gaat met zijn vriendin. Hij heeft het waanidee dat hij allebei kan hebben: het gezin dat hij heeft opgebroken en de nieuwe vriendin. En dat kan niet.
Het komt op mij meer over als "Het is een afgang als ik (ex dus) alleen ben met kerst terwijl ik een vriendin heb"

Iemand hier zei ooit "Als je geen prioriteit bent, wees dan ook geen optie"
SinPermiso schreef:
15-12-2025 21:11
Als hij al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin woont gok ik dat zij er al was toen ze er nog niet hoorde te zijn. En als hij na twee jaar met haar samenwonen niet welkom is bij haar familie dan vult mijn hoofd daar ook het nodige bij in. Ellendig dat hij daar jou via een soort back up plan in betrekt.

Je kunt denk ik niet veel anders doen dan dit op de grote hoop van redenen waarom scheiden niet (of niet alleen maar) fijn is gooien. Het verwoest een systeem waar jullie op een zeker moment beiden aan gehecht waren. En de afwezigheid ervan maakt dat mensen, zeker in het begin, soms mispakken op momenten waar vroeger iets vertrouwds zat. En soms gaan ze daar, zoals jouw ex nu, miserabel slecht mee om.

Boos zijn, balen en een fijn nieuw plan maken voor jezelf. Veel meer zit er niet op. Bij gebrek aan inspiratie kan je een muntje opgooien. Kop is een plan met toeters en bellen, munt is een plan in je pyjama. En als je baalt van welke kant er boven eindigde dan wist je hart al wat je het liefste wilde doen
Klopt, zij was er eerst ‘stiekem’. Wat er aan haar kant speelt weet ik niet, maar mijn ex vindt ons/zijn gezin belangrijker, zegt hij. Met Kerst dan, hè.

Ik denk dat ik inderdaad iets leuks ga bedenken. Als dat lukt…
Karrota schreef:
15-12-2025 21:29
Dit. Ik mis nogal het manipulatieve element en onbeschoft vind ik het al helemaal niet.
Of het een goed plan is, is een ander verhaal. Maar met deze heel summiere informatie ben jij degene die een heel oke plan tegenhoudt, niet hij.

Het voorstel/de vraag is anders precies dat.
En welke van de 2 is het nou? Of het een goed plan is weet je niet maar zelfde zin is ineens een heel oke plan?

Kind is 18, niet 6 en ze zijn gescheiden maar vanwege kind en omdat kerst is moeten ze ineens gezellig als familie iets gaan vieren, wat ze daarbuiten niet doen, allerlei dingen gezellig als familie samen.
Claire45 schreef:
15-12-2025 22:28

Natuurlijk lukt dat.
Schaal vol lekkers, een Die Hard marathon.
En dan enken aan alle familie drama's waar je aan ontsnapt bent.
Claire45 schreef:
Klopt, zij was er eerst ‘stiekem’. Wat er aan haar kant speelt weet ik niet, maar mijn ex vindt ons/zijn gezin belangrijker, zegt hij. Met Kerst dan, hè.
Vindt zij het ook een goed idee dat hij alleen met "zijn gezin" kerst zou gaan vieren?
Claire45 schreef:

Dit klinkt ook dramatisch.. dat allemaal omdat je dochter lekker naar haar vriend gaat?
granny71 schreef:
15-12-2025 22:34
Vindt zij het ook een goed idee dat hij alleen met "zijn gezin" kerst zou gaan vieren?
Goede vraag. Ik weet het niet.
MissNuada schreef:
15-12-2025 22:36
Dit klinkt ook dramatisch.. dat allemaal omdat je dochter lekker naar haar vriend gaat?
Nou, we hadden samen een leuke dag met lekker eten en cadeaus gepland, ook met haar vriend erbij. Nu zit ik alleen en dat vind ik echt niet leuk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven