Geld & Recht alle pijlers

Zelf aangifte inkomstenbelasting doen

02-01-2026 21:59 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit jaar wil ik zelf mijn aangifte inkomstenbelasting doen.
Een oom van me doet het altijd. Dat is er zo ingeslopen, omdat hij het ook altijd voor mijn moeder en haar man doet. Lekker makkelijk, maar eigenlijk wil ik het liever zelf doen. Dat geeft me gewoon een beter gevoel over mezelf.

Doen jullie het ook altijd zelf? Het is niet zo moeilijk, toch? Ik heb elk jaar twee jaaropgaven, want een baan voor twee dagen en een stukje uitkering. Vorig jaar heb ik mijn toeslagen aan moeten passen, dat heb ik ook helemaal zelf gedaan. Nieuw toetsingsinkomen berekenen en zo, en alles klopte. Dan moet ik die aangifte toch ook zelf kunnen doen?

Het lijkt misschien een wat dommige vraag, maar voor mij zit er meer achter. Ik kamp al m’n hele leven met een tekort aan zelfvertrouwen, maar kan veel meer dan ik zelf denk. Heb sinds een paar jaar eindelijk een baantje waarin ik me thuisvoel, en werk er hard aan om zelfstandiger en zelfverzekerder te worden. Zo’n aangifte zelf doen werkt daar dan ook aan mee.

Alvast bedankt.
MissNuada schreef:
03-01-2026 13:41
Je moet echt veel geld aan zorgposten hebben, die ook nog eens aftrekbaar zijn, want dat is ook amper wat, om de best hoge drempel te halen.
Ik heb na 10 jaar chronisch ziek en hulpmiddelen, dure zelf betaalde medicatie, ritten naar ziekenhuis, tandartskosten enz 1x de drempel gehaald om nog geen 200 euro terug te krijgen.
Bij een laag inkomen is de drempel relatief laag. Maar hoe hoger je inkomen hoe hoger die drempel. Als je geen fiscaal partner hebt ligt de drempel bij eur 164, bij een inkomen tot bijna 10.000 euro. Tussen grofweg 10.000 en 50.0000 is dat 1,65% van je (drempel)inkomen. Daarboven ligt de drempel nog veel hoger.
Jetje_78 schreef:
03-01-2026 13:52
Oké, dat is dan gewoon op de site van de belastingdienst?
Bedankt voor je reactie.

Bedankt voor alle reacties, trouwens.
Ik zie het helemaal zitten.
Ja en daar kun je dus ook je vorige aangiften terug vinden.
wolkie schreef:
03-01-2026 12:18
Je kan het inderdaad zelf. Ik heb wel een vraagje, misschien weet iemand dit. Ik heb dit jaar een salarisverhoging gekregen dus heb ik voor 2026 opnieuw een aangifte inkomstenbelasting gedaan om de maandelijkse teruggave te wijzigen. Alles ingevuld en het blijkt dat wij € 2000 minder dit jaar gaan terugkrijgen dan vorig jaar. Ik vind dat een enorm verschil maar volgens mij heb ik alles goed ingevuld.
2 opties:
1. er is volgens mij ergens een kantelpunt, dat je inderdaad teveel gaat verdienen en dan flink achteruit gaat in de teruggave. Helemaal prima uiteraard als dit het geval is.
2. ik moet zo over 2025 flink bijbetalen omdat ik schijnbaar toch ergens een fout heb gemaakt.
Ik heb vorig jaar en dit jaar onze jaarsalarissen een stuk hoger (+€ 500/1000) ingevuld om het risico op bijbetalen te verkleinen.
Weet iemand wanneer dat kantelpunt is of hangt dat echt af van je persoonlijke situatie?
Vanaf pakweg 75.000 krijg je geen algemene heffingskorting meer en ook flink minder arbeidskorting. Dat kan zeker wel die 2000 euro schelen.
wolkie schreef:
03-01-2026 12:18
Je kan het inderdaad zelf. Ik heb wel een vraagje, misschien weet iemand dit. Ik heb dit jaar een salarisverhoging gekregen dus heb ik voor 2026 opnieuw een aangifte inkomstenbelasting gedaan om de maandelijkse teruggave te wijzigen. Alles ingevuld en het blijkt dat wij € 2000 minder dit jaar gaan terugkrijgen dan vorig jaar. Ik vind dat een enorm verschil maar volgens mij heb ik alles goed ingevuld.
2 opties:
1. er is volgens mij ergens een kantelpunt, dat je inderdaad teveel gaat verdienen en dan flink achteruit gaat in de teruggave. Helemaal prima uiteraard als dit het geval is.
2. ik moet zo over 2025 flink bijbetalen omdat ik schijnbaar toch ergens een fout heb gemaakt.
Ik heb vorig jaar en dit jaar onze jaarsalarissen een stuk hoger (+€ 500/1000) ingevuld om het risico op bijbetalen te verkleinen.
Weet iemand wanneer dat kantelpunt is of hangt dat echt af van je persoonlijke situatie?
Het feit dat je over 2025 mest bijbetalen, betekent dat je teruggaaf te hoog was. Dus het is niet gek dat je voorlopige teruggave voor 2026 lager is.
Heb je het dan alleen over de hypotheekrente?
Je had dus al een voorlopige teruggaaf en nu een nieuwe? Dan kun je toch de 2 naast elkaar leggen.
1000 meer inkomen zorgt natuurlijk nooit voor 2000 minder teruggaaf. Heb je de hypotheekrente ook hetzelfde ingevuld?
KamilleT schreef:
03-01-2026 14:04
Vanaf pakweg 75.000 krijg je geen algemene heffingskorting meer en ook flink minder arbeidskorting. Dat kan zeker wel die 2000 euro schelen.
Nee natuurlijk niet. Je gaat niet van alles naar niks.
Pelle schreef:
03-01-2026 14:11
Nee natuurlijk niet. Je gaat niet van alles naar niks.
We weten toch niet hoe hoog die salarisverhoging was. Wat ook veel kan schelen is als je jongste kind 12 wordt (of is de combinatiekorting inmiddels al afgeschaft, wat het plan was?).
Mijn VT was dit jaar ook een stuk lager. Ik betaal maar 3000 hypotheekrente maar mijn VT is van 1200 naar 700 of zo gegaan. Dat kan dan weer door de hogere WOZ-waarde komen. Ik heb me er niet echt in verdiept, omdat ik het dan wel zie bij de aangifte over 2026. Sowieso gaan we dit jaar een ander huis kopen, dus dan wordt het allemaal weer anders.
Ugli schreef:
02-01-2026 23:37
Ja hoor is een makkie! Ik heb hem altijd in 5 minuten klaar.
Wij redden het echt niet met 5 minuten. Wij geven best veel aan goede doelen en die zijn meestal aftrekbaar, dus moeten we stuk voor stuk invoeren en eerst checken hoeveel we gegeven hebben. Zijn we best altijd even mee bezig.
KamilleT schreef:
03-01-2026 14:18
We weten toch niet hoe hoog die salarisverhoging was. Wat ook veel kan schelen is als je jongste kind 12 wordt (of is de combinatiekorting inmiddels al afgeschaft, wat het plan was?).
Mijn VT was dit jaar ook een stuk lager. Ik betaal maar 3000 hypotheekrente maar mijn VT is van 1200 naar 700 of zo gegaan. Dat kan dan weer door de hogere WOZ-waarde komen. Ik heb me er niet echt in verdiept, omdat ik het dan wel zie bij de aangifte over 2026. Sowieso gaan we dit jaar een ander huis kopen, dus dan wordt het allemaal weer anders.
Maar de algemene heffingskorting en arbeidskorting worden met je salaris verrekend, dat heeft geen invloed op je teruggave. iack is een ander verhaal. Dan ga je wel van alles naar niks. Maar dat komt weer niet door een salarisverhoging.

1200 bij een rente van 3000 is onwaarschijnlijk. Omdat je maar 37,5% aftrek hebt en je ook nog te maken hebt met het eigenwoningforfait.

Stel rente
3.000
1.400 eigenwoningforfait (woz 400.000)

Dan is je aftrek 1.600 x 37,5% =600 teruggave.

Dus 1.200 kan nooit.
Tulpje22 schreef:
03-01-2026 14:31
Wij redden het echt niet met 5 minuten. Wij geven best veel aan goede doelen en die zijn meestal aftrekbaar, dus moeten we stuk voor stuk invoeren en eerst checken hoeveel we gegeven hebben. Zijn we best altijd even mee bezig.
Geen 5 minuten dan, maar ook geen uren toch.
De giften kun je toch gewoon terugzoeken in je bankapp?
En ook als je het door een ander laat doen, zul je die informatie moeten aanleveren. Dat heeft weinig met zelf aangifte doen te maken.
Pelle schreef:
03-01-2026 14:38
Geen 5 minuten dan, maar ook geen uren toch.
De giften kun je toch gewoon terugzoeken in je bankapp?
En ook als je het door een ander laat doen, zul je die informatie moeten aanleveren. Dat heeft weinig met zelf aangifte doen te maken.
Dat zeg ik ook niet toch, maar lees en hoor vaak: oh is slechts 5 minuten werk. Hier dus andere ervaring.
Phlox24 schreef:
03-01-2026 14:02
Bij een laag inkomen is de drempel relatief laag. Maar hoe hoger je inkomen hoe hoger die drempel. Als je geen fiscaal partner hebt ligt de drempel bij eur 164, bij een inkomen tot bijna 10.000 euro. Tussen grofweg 10.000 en 50.0000 is dat 1,65% van je (drempel)inkomen. Daarboven ligt de drempel nog veel hoger.
Ik heb geen hoog inkomen. Maar misschien vind ik de drempel hoog omdat voor mijn lage inkomsten nog steeds een bak geld is.
Inderdaad bedankt voor alle reacties! Ik ga even voor 2025 invullen (en uiteraard niet versturen) en dan zien we wel. Natuurlijk bedoelde ik de voorlopige aangifte. En ik heb zeker bruto ipv netto ingevuld. Ik krijg in ieder geval nu weinig terug en dat is geen probleem. Mocht ik het fout hebben gedaan dan krijg ik terug ipv betalen en dat is fijn.
MissNuada schreef:
03-01-2026 14:44
Ik heb geen hoog inkomen. Maar misschien vind ik de drempel hoog omdat voor mijn lage inkomsten nog steeds een bak geld is.
De drempel is ook hoog. Ook als je laag inkomen hebt.

Aftrekken zorgkosten is echt maar beperkt mogelijk.
Ik verwerk mijn salarisverhoging eigenlijk nooit in mijn voorlopige aangifte, en toch gaat het tot nu toe ieder jaar goed (de definitieve aangifte wijkt bijna niet af).
Jetje_78 schreef:
02-01-2026 22:27
Ik vind het altijd zo knap van zzp’ers, dat ze dat zelf doen.
Ik denk er weleens over om als zzp’er in het onderwijs te gaan werken, maar het belastinggebeuren houdt me tegen.

Maar goed, dat is nu niet aan de orde, eerst dit maar eens zelf doen dit jaar.

joh, dat valt echt hartstikke mee. En de belastingdienst heeft een heel interessant webinar voor zzpers die voor het eerst aangifte gaan doen. Met een simpel maar doeltreffend boekhoudsysteem is ook dit helemaal niet zo moeilijk. Als administratie bijhouden lukt, zou ik je zeker niet laten tegenhouden door allemaal ideeen over boekhoudkundig gedoe van het zzpschap.
Tulpje22 schreef:
03-01-2026 14:31

Is dit humble bragging of ben je serieus?

Je kunt door het jaar heen je giften bijhouden in een excelsheet. Hoef je ze voor de aangifte niet op te zoeken. Heb je drie giften gedaan, moet je er drie invullen. Heb je 300 giften gedaan, moet je er 300 invullen. Maakt de aangifte niet moeilijker - 'ik krijg het echt niet in 5 minuten gedaan' - maar net even wat langer werk. Administratief, niet boekhoudkundig. Dus eigenlijk niet relevant voor een topic waarbij het de moeilijkheidsgraad van aangifte doen betreft ;-D
Friezin71 schreef:
03-01-2026 15:05
joh, dat valt echt hartstikke mee. En de belastingdienst heeft een heel interessant webinar voor zzpers die voor het eerst aangifte gaan doen. Met een simpel maar doeltreffend boekhoudsysteem is ook dit helemaal niet zo moeilijk. Als administratie bijhouden lukt, zou ik je zeker niet laten tegenhouden door allemaal ideeen over boekhoudkundig gedoe van het zzpschap.
Toch zijn er veel zzp'ers die fouten maken. Ik ken genoeg zzp'ers die niet op de hoogte zijn van bepaalde regels of voordelen. Ook weten lang niet alle zzp'ers hoe een goede administratie bij te houden.

Het punt is dat veel zaken niet snel aan het licht komen omdat lang niet iedereen wordt gecontroleerd. Dat kan het idee geven dat het prima gaat en dat het niet zo lastig is.
Friezin71 schreef:
03-01-2026 15:09

Je kunt door het jaar heen je giften bijhouden in een excelsheet. Hoef je ze voor de aangifte niet op te zoeken. Heb je drie giften gedaan, moet je er drie invullen. Heb je 300 giften gedaan, moet je er 300 invullen. Maakt de aangifte niet moeilijker - 'ik krijg het echt niet in 5 minuten gedaan' - maar net even wat langer werk. Administratief, niet boekhoudkundig. Dus eigenlijk niet relevant voor een topic waarbij het de moeilijkheidsgraad van aangifte doen betreft ;-D
Wat een gezeur. Ik reageer toch alleen op het feit dat men zegt dat het in 5 minuten gepiept is? Dat lukt ons niet en dat gaf ik even aan, net als 2 andere mensen hier in dit topic zag ik. Humble bragging? Moet ff googlen om te zien wat je daarmee bedoelt. Kan vast ook in het Nederlands.
Man en ik houden niet in een excellijst bij wat we geven. Dat zou het inderdaad iets sneller maken als je dat niet meer in je rekeningen hoeft op te zoeken. Het is ook totaal geen ramp dat we er langer mee bezig zijn, geef enkel aan dat het ook langer kan duren dan die 5 minuten waar veel mensen het over hebben.
KamilleT schreef:
03-01-2026 14:04
Die worden inderdaad minder maar je moet wel een hele grote salarisstijging hebben gehad wil het gat ineens 2000 euro zijn. Dan ga je echt van 50.000 naar 80.000 of zo. Er moet een andere oorzaak zijn als er 2000 euro verschil is.
Friezin71 schreef:
03-01-2026 15:09

De moeilijkheidsgraad gaat pas omhoog als je wilt kijken hoever je over het randje heen kunt gaan.... Mijn wiskundedocent op het HBO had het altijd over het verschil tussen moeilijk en moeizaam. Twee woorden die iets heel ander betekenen ondanks dat ze op elkaar lijken.
Paradise schreef:
03-01-2026 15:22
Toch zijn er veel zzp'ers die fouten maken. Ik ken genoeg zzp'ers die niet op de hoogte zijn van bepaalde regels of voordelen. Ook weten lang niet alle zzp'ers hoe een goede administratie bij te houden.

Het punt is dat veel zaken niet snel aan het licht komen omdat lang niet iedereen wordt gecontroleerd. Dat kan het idee geven dat het prima gaat en dat het niet zo lastig is.
Ik ken er eigenlijk ook maar weinig die het zelf doen, zelfs de administratie niet ook al is die basic.
Ik denk dan alleen maar wat een geld het moet kosten als een ander mijn tankbonnen gaat zitten inboeken.
Ik doe het altijd zelf, zover ik me herinner al sinds mijn eerste bijbaan en het is alleen maar makkelijker geworden.

Sinds vorig jaar doe ik het ook voor opa van man. Die had daar een mannetje voor die dat altijd deed maar die is overleden. Op zijn 84e heeft die niet de behoefte dat zelf nog te leren. Hij had wel alle gegevens al keurig klaarliggen en had aangifte van jaar ervoor als vergelijking gebruikt.

Mijn schoonouders en schoonzus doen het sinds vorig jaar ook zelf. Die lieten dat altijd doen maar aangezien ze inmiddels allemaal baan in loondienst hebben is het niet zo ingewikkeld. Man had ze gezegd dat het zo ingewikkeld niet was (al doe ik altijd onze belastingaangifte ;-), die heb ik op 1 maart vaak al af voor hij wakker is).
You can only succeed when there is room to fail.
bijtie schreef:
03-01-2026 15:39
Ik ken er eigenlijk ook maar weinig die het zelf doen, zelfs de administratie niet ook al is die basic.
Ik denk dan alleen maar wat een geld het moet kosten als een ander mijn tankbonnen gaat zitten inboeken.
De meeste die ik ken besteden het gewoon uit. Dat klopt.

Het inboeken van de vele bonnen kost bij mijn boekhouder niet extra geld.
Paradise schreef:
03-01-2026 15:42
De meeste die ik ken besteden het gewoon uit. Dat klopt.

Het inboeken van de vele bonnen kost bij mijn boekhouder niet extra geld.
Je zal er toch voor betalen linksom of rechtsom. Aangifte laten doen kostte mij destijds €600-800 incl administratie.
bijtie schreef:
03-01-2026 15:51
Je zal er toch voor betalen linksom of rechtsom. Aangifte laten doen kostte mij destijds €600-800 incl administratie.
Het zelf doen is ook niet gratis he. Het kost tijd, en tijd is niet gratis.

En: je hoeft benzinebonnen niet los ergens in te boeken van de belastingdienst. Een totaalbedrag per periode volstaat. En het bewaren van je bonnen.

Dus ondanks dat het tijd kost, zal een boekhouder hier ook weer niet zo heel lang mee bezig zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven