Trump en Venezuela
zaterdag 3 januari 2026 om 11:10
Trump heeft naar eigen zeggen Maduro gevangen genomen.
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.
Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?
https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
We wisten natuurlijk al dat Trump bizarre dingen doet, maar dit is weer een nieuwe in het inmiddels lange rijtje 'bizarre internationale ingrijpen met vergaande consequenties'.
Wat denken jullie hierover?
Hoe zal het verder gaan?
Wat gebeurt er met Venezuela?
Wat is de internationale reactie?
Welke consequenties heeft dit?
https://www.nu.nl/buitenland/6381427/tr ... nomen.html
zaterdag 3 januari 2026 om 17:29
Uit De Volkskrant van 2011:
"De militaire actie in Libië was volgens de Amerikaanse president Obama noodzakelijk, omdat er anders mogelijk een humanitaire crisis in het land zou ontstaan. Obama kreeg vandaag niet alleen kritiek van de Republikeinen, maar ook van zijn eigen Democratische Partij.
Michael Honda, Democratisch lid van het Huis van Afgevaardigden, bekritiseerde de regering, omdat ze naliet vooraf toestemming van het Congres, de Amerikaanse volksvertegenwoordiging, te vragen voor de interventie in Libië. Hij zei dat niet het beschermen van mensenrechten, maar oliebelangen de Amerikaanse regering hebben bewogen mee te doen aan acties."
Als je in dit stuk ook hoort over mogelijke oliebelangen, klinkt daarin vooral de echo van Amerikaans beleid, en niet een typisch Trumpiaans geluid.
En zo zijn er veel meer acties waarbij Amerikaanse presidenten ingrepen zonder vooraf toestemming te vragen.
De VS hebben overigens een uitgebreide geschiedenis van ingrijpen in Latijns-Amerika. Vooral middels ongeoorloofde manieren. Wederom weer niet typisch Trump.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b31fd277/
"De militaire actie in Libië was volgens de Amerikaanse president Obama noodzakelijk, omdat er anders mogelijk een humanitaire crisis in het land zou ontstaan. Obama kreeg vandaag niet alleen kritiek van de Republikeinen, maar ook van zijn eigen Democratische Partij.
Michael Honda, Democratisch lid van het Huis van Afgevaardigden, bekritiseerde de regering, omdat ze naliet vooraf toestemming van het Congres, de Amerikaanse volksvertegenwoordiging, te vragen voor de interventie in Libië. Hij zei dat niet het beschermen van mensenrechten, maar oliebelangen de Amerikaanse regering hebben bewogen mee te doen aan acties."
Als je in dit stuk ook hoort over mogelijke oliebelangen, klinkt daarin vooral de echo van Amerikaans beleid, en niet een typisch Trumpiaans geluid.
En zo zijn er veel meer acties waarbij Amerikaanse presidenten ingrepen zonder vooraf toestemming te vragen.
De VS hebben overigens een uitgebreide geschiedenis van ingrijpen in Latijns-Amerika. Vooral middels ongeoorloofde manieren. Wederom weer niet typisch Trump.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b31fd277/
paradise wijzigde dit bericht op 03-01-2026 17:35
15.09% gewijzigd
zaterdag 3 januari 2026 om 17:33
zaterdag 3 januari 2026 om 17:53
zaterdag 3 januari 2026 om 17:53
Maar we moeten hem een kans geven werd hier door sommigen nog minder dan een jaar geleden gezegd als je kritiek op Trump had.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:57
Hij leest voor. Biden deed niet anders. Arm Amerika.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:57
Nou hè. Van de hak op de tak, hij leutert een heel eind weg, haalt er van alles bij wat nergens op slaat en herhaalt zichzelf ook voortdurend alleen dan met nóg meer superlatieven.
Hij klinkt niet erg coherent.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:58
Het gaat niet eens meer over Venezuela…. Hij is gewoon (heel slecht) campagne aan het voeren?
De VS gaat dus het land besturen… dus het is gewoon een onwettige staatsgreep? En het gaat dus om olie, zoals zelf toegegeven door Trump….
zaterdag 3 januari 2026 om 17:59
Er zou nu iemand hem moeten onderbreken. Hij lijkt wel beneveld. Dit kan niemand hebben opgeschrevenLaFleurNoire schreef: ↑03-01-2026 17:57Nou hè. Van de hak op de tak, hij leutert een heel eind weg, haalt er van alles bij wat nergens op slaat en herhaalt zichzelf ook voortdurend alleen dan met nóg meer superlatieven.
Hij klinkt niet erg coherent.
zaterdag 3 januari 2026 om 18:00
De jaknikkers achter hem in ieder geval niet. Je ziet wel af en toe iemand een merkwaardig gezicht trekken.Xantileppe schreef: ↑03-01-2026 17:59Er zou nu iemand hem moeten onderbreken. Hij lijkt wel beneveld. Dit kan niemand hebben opgeschreven
zaterdag 3 januari 2026 om 18:01
Bwah, zijn het binnenkort niet weer verkiezingen voor het Congres?
Hij moet zo'n onwettige staatsgreep in een land duizenden kilometers verder natuurlijk wel verkocht krijgen aan zijn stemmers.
Kwestie dat de republikeinen niet te veel stemmen verliezen.
Je roept al jaren "America First" en nu ga je een ander land binnenvallen en besturen.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-01-2026 18:02
7.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 3 januari 2026 om 18:02
Wat heeft die enge oranje man veel woorden nodig om te zeggen dat hij gewoon de olie wil.Xantileppe schreef: ↑03-01-2026 17:59Er zou nu iemand hem moeten onderbreken. Hij lijkt wel beneveld. Dit kan niemand hebben opgeschreven
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
zaterdag 3 januari 2026 om 18:03
Het is natuurlijk wel zaterdagmiddag.BrutaImmaculata schreef: ↑03-01-2026 18:02Onzin. Wil je een linkje naar de faucet speech? Er komt geen samenhangende zin uit.
Zeker niet geschreven voor hem.
Die man wil op zaterdagmiddag gewoon golf spelen in Mar-a-Lago en wat rusten.
Hij wordt 80.
Zijn 40-uren-week is afgelopen.
Alleen was hij dat zijn militairen vergeten te vertellen.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-01-2026 18:04
11.58% gewijzigd
Is dit nu later?
zaterdag 3 januari 2026 om 18:04
Ik wil net zeggen...als iemand dit heeft geschreven voor hem, dan heeft die persoon morgen echt geen baan meer.BrutaImmaculata schreef: ↑03-01-2026 18:02Onzin. Wil je een linkje naar de faucet speech? Er komt geen samenhangende zin uit.
Zeker niet geschreven voor hem.
zaterdag 3 januari 2026 om 18:07
zaterdag 3 januari 2026 om 18:07
Én om voortdurend zijn eigen handelen op te hemelen. Dankzij hem gaat het voortaan goed in Venezuela, worden alle Venezolanen dolgelukkig en is er in Amerika geen misdaad meer nu hij daar zo geweldig heeft ingegrepen.Calamitycat schreef: ↑03-01-2026 18:02Wat heeft die enge oranje man veel woorden nodig om te zeggen dat hij gewoon de olie wil.
zaterdag 3 januari 2026 om 18:09
Inderdaad. Knéttergek.LaFleurNoire schreef: ↑03-01-2026 18:07Én om voortdurend zijn eigen handelen op te hemelen. Dankzij hem gaat het voortaan goed in Venezuela, worden alle Venezolanen dolgelukkig en is er in Amerika geen misdaad meer nu hij daar zo geweldig heeft ingegrepen.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
zaterdag 3 januari 2026 om 18:10
Ja, hij wil die olie. Dus neemt hij die olie. America First. Boeit hem het of wat hij deed mag of niet.Wissewis schreef: ↑03-01-2026 18:01Bwah, zijn het binnenkort niet weer verkiezingen voor het Congres?
Hij moet zo'n onwettige staatsgreep in een land duizenden kilometers verder natuurlijk wel verkocht krijgen aan zijn stemmers.
Kwestie dat de republikeinen niet te veel stemmen verliezen.
Je roept al jaren "America First" en nu ga je een ander land binnenvallen en besturen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in