Blijven slapen?
donderdag 15 januari 2026 om 07:35
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
Dochter, 15, heeft al een hele tijd een 'beste vriend' van net 16. Keurige, respectvolle jongen die wij graag zien. Een paar maanden terug is er voor het eerst gezoend en eigenlijk is het net een stel, behalve het label, vandaar dat beste vriend tussen aanhalingstekens staat.
Nu doet zich komen weekend een gelegenheid voor waarbij de vraag rees of hij een nachtje zou mogen blijven slapen en ik heb geen idee wat ik daar op moet zeggen. Dochter is heel open en zegt mam, geen zorgen, er gaat niets gebeuren want dat wil ik niet (en ik weet dat hij haar grenzen respecteert).
Ik weet niet wat 'normaal' is wanneer een jongen te laten slapen.
Aanvulling: mijn man staat niet direct te popelen maar vermoed meer vanuit het oogpunt dat hij niet wil dat er geflikfooit wordt, al kan dat natuurlijk overdag ook.
Hoe staan jullie erin?
prikkels wijzigde dit bericht op 15-01-2026 07:55
10.35% gewijzigd
donderdag 15 januari 2026 om 07:46
donderdag 15 januari 2026 om 08:00
Ook als ze dat niet kan helpt het niet om ineens krampachtig over slapen te gaan doen, want haar grenzen kunnen ook elders worden overschreden door iemand (m/v/x).Honingbij_ schreef: ↑15-01-2026 07:58Er is geen standaard leeftijd waarop dit normaal is. Jij kent je dochter het beste en je vertrouwt haar dat zij goed haar grenzen aan kan geven; dat is perfect. Of ze nou 14 of 17 is.
donderdag 15 januari 2026 om 08:04
Maar stel dat men hier zegt dat 16 "normaal" is. Dat zijn natuurlijk gemiddelden en jouw dochter is misschien wat jonger. Aan hoe anderen het doen heb je dus niet zoveel aan, je dochter vraagt het nu. Jullie moeten dus vooral bepalen waar jullie je zelf goed bij voelen.
Overigens zou ik er maar vanuit gaan dat er op een gegeven moment wel "geflikflooid" wordt. Maar daarvoor hoeft iemand niet te blijven slapen natuurlijk.
Overigens zou ik er maar vanuit gaan dat er op een gegeven moment wel "geflikflooid" wordt. Maar daarvoor hoeft iemand niet te blijven slapen natuurlijk.
donderdag 15 januari 2026 om 08:07
Je kunt je dochter sowieso niet stoppen in het ontdekken van haar seksualiteit.
Je moet vooral je dochter heel duidelijk leren dat zij haar grenzen mag aangeven en te alle tijde dat jullie haar geloven als haar iets overkomt en zij jullie hulp nodig heeft. En check of ze weet van condooms en anticonceptie.
Je moet vooral je dochter heel duidelijk leren dat zij haar grenzen mag aangeven en te alle tijde dat jullie haar geloven als haar iets overkomt en zij jullie hulp nodig heeft. En check of ze weet van condooms en anticonceptie.
donderdag 15 januari 2026 om 08:10
Ja daar heb je gelijk in. Vind het dus lastig.Nova schreef: ↑15-01-2026 08:04Maar stel dat men hier zegt dat 16 "normaal" is. Dat zijn natuurlijk gemiddelden en jouw dochter is misschien wat jonger. Aan hoe anderen het doen heb je dus niet zoveel aan, je dochter vraagt het nu. Jullie moeten dus vooral bepalen waar jullie je zelf goed bij voelen.
En dat flikflooien...ja snap ik en is ook volkomen logisch. Ik zou er met deze jongen geen problemen mee hebben als er 'iets' zou gebeuren, want ik weet dat ze zich goed en veilig voelen bij elkaar en dat er respect is en ik weet ook dat dat niet alleen kan gebeuren als je bij elkaar slaapt, maar ja tegelijkertijd is ze nog jong en nodigt zoiets toch net wat meer uit als je bij elkaar slaapt. Staat misschien een beetje haaks op elkaar, ik weet het.
donderdag 15 januari 2026 om 08:10
Ja daar heb je gelijk in. Vind het dus lastig.Nova schreef: ↑15-01-2026 08:04Maar stel dat men hier zegt dat 16 "normaal" is. Dat zijn natuurlijk gemiddelden en jouw dochter is misschien wat jonger. Aan hoe anderen het doen heb je dus niet zoveel aan, je dochter vraagt het nu. Jullie moeten dus vooral bepalen waar jullie je zelf goed bij voelen.
En dat flikflooien...ja snap ik en is ook volkomen logisch. Ik zou er met deze jongen geen problemen mee hebben als er 'iets' zou gebeuren, want ik weet dat ze zich goed en veilig voelen bij elkaar en dat er respect is en ik weet ook dat dat niet alleen kan gebeuren als je bij elkaar slaapt, maar ja tegelijkertijd is ze nog jong en nodigt zoiets toch net wat meer uit als je bij elkaar slaapt. Staat misschien een beetje haaks op elkaar, ik weet het.
donderdag 15 januari 2026 om 08:11
15 en 16.
Prima toch.
Fijn dat je dochter is veilig genoeg voelt om hem te laten slapen (of ze nu wel of niet flikvlooien, want als wel, dan voelt ze zich ook daar veilig genoeg voor).
Hoeveel jongeren "moeten" het ergens stiekem buiten ofzo doen?
Voorkomen kun je het toch niet. En zou je dat wel moeten willen? Ik neem aan dat je een seksueel zelfbewuste jonge vrouw wilt opvoeden. Of moet ze meteen trouwen met de 1e de beste?
Goed voorlichten en zorgen dat ze weet dat ze met je kan praten, meer kun je niet doen.
Prima toch.
Fijn dat je dochter is veilig genoeg voelt om hem te laten slapen (of ze nu wel of niet flikvlooien, want als wel, dan voelt ze zich ook daar veilig genoeg voor).
Hoeveel jongeren "moeten" het ergens stiekem buiten ofzo doen?
Voorkomen kun je het toch niet. En zou je dat wel moeten willen? Ik neem aan dat je een seksueel zelfbewuste jonge vrouw wilt opvoeden. Of moet ze meteen trouwen met de 1e de beste?
Goed voorlichten en zorgen dat ze weet dat ze met je kan praten, meer kun je niet doen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 15 januari 2026 om 08:21
Ik ben zelf heel blij dat mijn ouders er nooit krampachtig over hebben gedaan of de logeerpartij met een vriend of vriendin was. Op die leeftijd is logeren vaak ook gewoon heel praktisch en gezellig. Geen van twee hoeft 's avonds laat nog naar huis te fietsen of nog met het OV.
Wel mag een kind naarmate de leeftijd vordert zelf meer verantwoordelijkheid dragen voor de logeerpartij op het gebied van een stukje gastvrijheid en dergelijke. Zoals de logee attent maken op hoe bepaalde zaken in het huishouden werken zodat diegene zich kan schikken. Zodat je als ouder niet de logee basale huisregels nog uit moet leggen.
Op basis van je omschrijving klinkt het alsof je dochter dit gewoon goed zal aanpakken en de vriend in kwestie iemand is die zich als gast netjes gedraagt. Iemand die jullie huishouden verstoort hoef je uiteraard niet als logee te verwelkomen.
Wel mag een kind naarmate de leeftijd vordert zelf meer verantwoordelijkheid dragen voor de logeerpartij op het gebied van een stukje gastvrijheid en dergelijke. Zoals de logee attent maken op hoe bepaalde zaken in het huishouden werken zodat diegene zich kan schikken. Zodat je als ouder niet de logee basale huisregels nog uit moet leggen.
Op basis van je omschrijving klinkt het alsof je dochter dit gewoon goed zal aanpakken en de vriend in kwestie iemand is die zich als gast netjes gedraagt. Iemand die jullie huishouden verstoort hoef je uiteraard niet als logee te verwelkomen.
donderdag 15 januari 2026 om 08:47
Wat had je zelf van je ouders willen horen in die situatie? (Even loslaten hoe je ouders destijds gereageerd zouden hebben)
donderdag 15 januari 2026 om 08:59
Tsja. Ik vind 15(en 16) helemaal niet “zo jong”, zeker niet omdat je dochter heel weloverwogen over komt in hoe je haar beschrijft, evenals haar vriend.
Ik zou haar dat eventuele flikvlooien gunnen met iemand die ze goed kent en vertrouwt, waar ze zich veilig bij voelt en dus hoogstwaarschijnlijk met een goed gevoel op terugkijkt. En niet zo focussen op die leeftijd.
Ik zou haar dat eventuele flikvlooien gunnen met iemand die ze goed kent en vertrouwt, waar ze zich veilig bij voelt en dus hoogstwaarschijnlijk met een goed gevoel op terugkijkt. En niet zo focussen op die leeftijd.
donderdag 15 januari 2026 om 09:25
Nee hoor, ik snap je wel.Prikkels schreef: ↑15-01-2026 08:10Ja daar heb je gelijk in. Vind het dus lastig.
Maar je kunt het toch niet tegenhouden. En de een begint er eerder aan dan de ander. Dan liever in huis en met iemand waarmee ze vertrouwd is.
donderdag 15 januari 2026 om 09:40
Je moet helemaal niet willen voorkomen dat ze flikflooit, ze heeft een heel normale leeftijd voor het ontdekken van haar seksualiteit. Dat je als ouders in je hoofd nogal achterloopt op die ontwikkeling is vrij normaal, we blijven vaak lang hangen in dat onze kinderen klein blijven. Maar dit kind is een puber van 15, laat haar ontwikkelen. Zo te lezen doet ze dat hartstikke prima en hebben jullie haar een fijne basis meegegeven.
donderdag 15 januari 2026 om 10:01
donderdag 15 januari 2026 om 10:09
100% eens.LaFleurNoire schreef: ↑15-01-2026 08:59Tsja. Ik vind 15(en 16) helemaal niet “zo jong”, zeker niet omdat je dochter heel weloverwogen over komt in hoe je haar beschrijft, evenals haar vriend.
Het kan zo'n mooie tijd zijn. Gun haar dat met iemand die ze vertrouwt.
donderdag 15 januari 2026 om 10:13
Serieus, heel jong? We leven toch niet meer in de jaren 50? En idd, zoals gezegd: aan elkaar zitten is niet voorbehouden aan bij elkaar slapen.Taskmaster schreef: ↑15-01-2026 10:07Ik vind 15 wel heel jong en ik zou ze op aparte kamers leggen. Heeft ze geen broer waar hij bij op de kamer kan?
donderdag 15 januari 2026 om 10:23
Daarbij vind ik het ook raar om een vriend van het ene kind bij een eventueel ander kind op de kamer te gaan stallen omdat die toevallig van hetzelfde geslacht zijn, die heeft verder niks met die vriend en hebben daar ook niet om gevraagd. Ik vind dat best een inbreuk op iemands privacy. Je zit er als volwassene ook niet op te wachten dat er een vriend van je zus een nachtje bij je op de slaapkamer komt liggen, dus waarom zou je dat wel van je kind verwachten?
Als je niet toevallig een logeerkamer o.i.d. hebt dan is het gewoon op dezelfde kamer slapen of niet logeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 15 januari 2026 om 10:31
donderdag 15 januari 2026 om 11:28
Op aparte kamers leggen? Het zijn toch geen baby's? En leuk voor die eventuele broer ook. Hoe zou jij het vinden als er ineens een vreemde snoeshaan bij je in je slaapkamer werd 'gelegd'?Taskmaster schreef: ↑15-01-2026 10:07Ik vind 15 wel heel jong en ik zou ze op aparte kamers leggen. Heeft ze geen broer waar hij bij op de kamer kan?
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in