Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3177 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
duet1 schreef:
14-01-2026 21:32
O, zo herkenbaar dat een cursus of vergadering of een teamuitje (bij mijn team een uitje van 160 personen) op vrijdag na werktijd gewoon niet haalbaar zijn. In mijn omgeving weet niemand dat ik een ASS diagnose heb, dus ik ga hier ook niks bij uitleggen. Meeste mensen weten wel dat ik erg laag in mijn energie zit en dat ik dat soort dingen niet echt kan handelen. Ik maak bewust keuzes waar ik wel of niet naar toe ga. Een bruiloftsfeest van een collega doe ik niet, maar een bbq of een etentje met alleen directe collega's (18) doe ik bijvoorbeeld dan weer wel. Dan heb ik daar een nacht niet kunnen slapen wel voor over.
Het valt me op dat het verschillend is waardoor iemand overprikkeld raakt. in een druk restaurant gaan zitten zijn prikkels waar ik niets mee hoef te doen maar als ik ineens veel dingen op moet gaan lossen of er onduidelijkheid is dan verlies ik het overzicht en doordat ik me onder druk zet om alles goed te doen raak ik weer overprikkeld. Tijdens een vergadering heb ik b.v. moeite om mijn aandacht erbij te houden en dwaal makkelijk af door mijn ADHD. Vooral als het saai is. Soms moet ik mezelf afremmen dat ik niet teveel over mijn grenzen heenga. Vooral als ik onderprikkel ben geweest dan moet ik weer niet teveel tegelijk doen want dat wordt teveel.
Je pense donc je suis
MajadeB schreef:
14-01-2026 23:00
Ik kan alles afvinken wat past bij ADD en toch kreeg ik die diagnose niet bij de GGZ. Nee. Ik heb een zeer traumatische jeugd. En heb een persoonlijkheidsstoornis NAO gekregen.
Kan ik helemaal niks mee.
Is er geen mogelijkheid om een second opinion aan te vragen via je huisarts?
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
16-01-2026 21:02
Het valt me op dat het verschillend is waardoor iemand overprikkeld raakt. in een druk restaurant gaan zitten zijn prikkels waar ik niets mee hoef te doen maar als ik ineens veel dingen op moet gaan lossen of er onduidelijkheid is dan verlies ik het overzicht en doordat ik me onder druk zet om alles goed te doen raak ik weer overprikkeld. Tijdens een vergadering heb ik b.v. moeite om mijn aandacht erbij te houden en dwaal makkelijk af door mijn ADHD. Vooral als het saai is. Soms moet ik mezelf afremmen dat ik niet teveel over mijn grenzen heenga. Vooral als ik onderprikkel ben geweest dan moet ik weer niet teveel tegelijk doen want dat wordt teveel.
Hier sla je de spijker op z’n kop.
Ik kan prima naar een concert gaan, dat doe ik ook heel graag. Ik word daar blij van en kom voor de muziek.
Maar een vergadering, de kantoortuin, een verjaardag, een drukke supermarkt met veel mensen en muziek ( in veel winkels vaak keiharde muziek), dat soort dingen is me vaak te veel.
Bo-Katan schreef:
15-01-2026 14:30
Er id ook al veel kritiek op hoorde ik in het nieuws. Ik vind m stom.
Maar ik vind momenteel alles stom.
Net ook weer een stomme werkdag gehad waarbij ik er totaal onverwacht achterkom dat er werkzaamheden op mijn naam zijn gezet ( ik hou het even vaag ivm herkenbaarheid) . Geen idee hoeveel precies. En dan denk ik: was het nou zoveel moeite geweest om mij even van te voren in te lichten? Ik krijg hier zoveel stress van en dat had voorkomen kunnen worden.
Nu moet ik er zoef weer achteraan om te achterhalen hoeveel het is en op welke termijn. 😡
Ik herken me ook niet in deze barbie en vind het Rainman-achtig overkomen,stereotype dus. Als iemand hem toch wil kopen dan moet degene dat uiteraard zelf weten. Ze hadden je op je werk van tevoren moeten informeren voordat ze werkzaamheden op je naam zetten en dat goed met je moeten bespreken. Was wel zo netjes geweest. Ik wordt daar zelf opstandig van en kan dan raar reageren...tenminste sommigen vinden dat dan raar. Ik snap je volkomen en gun je van harte duidelijkheid. Daarnaast vind ik dat je het goed doet. Dat wilde ik ff kwijt. Ik lees je graag. :redrose:
Je pense donc je suis
ZuurkoolStamppot schreef:
15-01-2026 11:39
Hebben jullie ook moeite met onrustig zijn? Ik merk heel erg dat ik bij alles vaak het meest slechte scenario voorstel en dat belemmert me echt enorm. Uitkijken naar een vakantie lukt, maar vaker ben ik met alles bezig wat er fout kan gaan. En dit eigenlijk met alles in het leven. Het uit zich soms in controlehandelingen ook, heel irritant. Gelukkig ben ik het vaak de baas, maar het is wel irritant. Benieuwd of jullie dit herkennen.
Ik denk dan ´oh ik moet het helemaal goed doen´ en dan ´wat als...wat als...´ Overanalyseren dus.
Je pense donc je suis
Bo-Katan schreef:
16-01-2026 11:38
Ja dat kan zeker de druppel zijn. Wat naar voor je.

Dank je voor je compliment.

Zo goed ga ik er niet mee om hoor, zat te janken achter mijn scherm van de stress, maar dat ziet niemand als je thuis werkt.
En dat ik momenteel heel veel last heb van de overgang helpt ook niet. Voel me echt heel rot.

Maar hè, de bedrijfsarts vindt me niet arbeidsongeschikt dus met pijn en moeite bouw ik mijn uren op.

Hoop dat het weekend een beetje beter is zodat ik nog wat leuks kan doen, hele week al niet buiten geweest.

Fijne dag allen.
Wat vervelend om te lezen! Laat de tranen maar gaan en die mensen die het niet snappen dat zegt meer over hun dan over jou. En wat lullig van die bedrijfsarts! Is er echt niemand anders die wat doortastender is? :hug:
Je pense donc je suis
VergeetachtigeJan schreef:
16-01-2026 12:20
Sinds een jaar of 10 is het een officiële GGZ, ik heb mijn hele traject vergoed gekregen.
Het zit niet in het Zuiden maar vlakbij Zwolle. Het is klinisch dus er hoeft 'alleen' in rondom de intake en tijdens weekendverlof getreind worden, dat kun je via een machtiging vergoed krijgen bij je zorgverzekeraar.

Klinisch vond ik een hele drempel en het kostte een boel geregel en hulp in het gezin maar dat was het voor mij helemaal waard.
Dat klinkt toch erg goed. En fijn dat je alles vergoed kreeg! Wat voor handvatten heb je o.a. meegekregen?
Je pense donc je suis
Bo-Katan schreef:
16-01-2026 21:05
Hier sla je de spijker op z’n kop.
Ik kan prima naar een concert gaan, dat doe ik ook heel graag. Ik word daar blij van en kom voor de muziek.
Maar een vergadering, de kantoortuin, een verjaardag, een drukke supermarkt met veel mensen en muziek ( in veel winkels vaak keiharde muziek), dat soort dingen is me vaak te veel.
Een verjaardag kan nog wel en ik kan dan afdwalen in mijn gedachtes. Maar alle prikkels komen tegelijk binnen en dat lijdt snel af i.v.m. mijn ADHD. Veel geluiden,soms ben ik overgevoelig en soms ondergevoelig. Maar als er bovenop veel dingen komen die ik op moet lossen dan is dit echt een dingetje en dan moet ik uit de situatie stappen. Ik wordt zelf wiebelig ervan.
Je pense donc je suis
Van de week de vraag gekregen of het niet makkelijker was geweest als ik alleen of autisme of ADHD had gehad. Ik kan er niets mee en zeg dan gewoon dat ik nou eenmaal beide heb,er niets aan kan veranderen en beide moet accepteren en niet alleen een van beiden. Dat werkt namelijk niet.
Je pense donc je suis
Wat een rare vraag ook weer….
VergeetachtigeJan schreef:
16-01-2026 12:20
Sinds een jaar of 10 is het een officiële GGZ, ik heb mijn hele traject vergoed gekregen.
Het zit niet in het Zuiden maar vlakbij Zwolle. Het is klinisch dus er hoeft 'alleen' in rondom de intake en tijdens weekendverlof getreind worden, dat kun je via een machtiging vergoed krijgen bij je zorgverzekeraar.

Klinisch vond ik een hele drempel en het kostte een boel geregel en hulp in het gezin maar dat was het voor mij helemaal waard.
Dank voor je antwoord.
MadameBijoux schreef:
16-01-2026 21:03
Is er geen mogelijkheid om een second opinion aan te vragen via je huisarts?
Vast wel
Maar ik ben nogal ontwijkend.
Helaas, want ik weet best wat ik zou moeten doen. Maar ik doe niks. Volkomen kut. Ja. Ontwijken ben ik heel goed in. Maakt het me gelukkkig? Nee.
Bo-Katan schreef:
16-01-2026 21:48
Wat een rare vraag ook weer….
Ja! Ik was wel pissed achteraf... mijn toon schijnt toen ook enorm fel te zijn geweest want die persoon keek enorm geschrokken. 😄
madamebijoux wijzigde dit bericht op 16-01-2026 22:13
1.01% gewijzigd
Je pense donc je suis
MajadeB schreef:
16-01-2026 21:58
Vast wel
Maar ik ben nogal ontwijkend.
Helaas, want ik weet best wat ik zou moeten doen. Maar ik doe niks. Volkomen kut. Ja. Ontwijken ben ik heel goed in. Maakt het me gelukkkig? Nee.
Dat is lastig. Wat ik soms doe dat ik mijn verhaal en vragen opschrijf voordat ik mijn afspraak heb. Dat praat wat makkelijker want spring vaak van de hak op de tak. Evtl. een idee voor jou?
Je pense donc je suis
Ik heb schriften vol understandings. Maar heel rommelig. Kan ik niks mee bij een therapeut. Denk ik.
MadameBijoux schreef:
16-01-2026 22:09
Ja! Ik was wel pissed achteraf... mijn toon schijnt toen ook enorm fel te zijn geweest want die persoon keek enorm geschrokken. 😄
Snap ik dat je zo reageert hoor, is echt een hele rare vraag.
Wat had hij/ zij dan verwacht? Dat je zou zeggen : ja hebt helemaal gelijk, 1 diagnose was wel genoeg geweest maar ik heb het zo maar gedaan 😕
Bo-Katan schreef:
17-01-2026 09:57
Snap ik dat je zo reageert hoor, is echt een hele rare vraag.
Wat had hij/ zij dan verwacht? Dat je zou zeggen : ja hebt helemaal gelijk, 1 diagnose was wel genoeg geweest maar ik heb het zo maar gedaan 😕
Ik voelde me als zielenpoot neergezet en ik heb totaal geen behoefte aan deze negativiteit. Inderdaad,als ik maar een van beide had laten diagnosticeren dan had ik alsnog niet 100 % duidelijkheid gehad en nog meer problemen gehad. Het acceptatieproces gaat hier ook op en neer. Dat ik anders ben vind ik niet erg en ik focus me vooral op de voordelen van ass en ADHD samen met mijn begeleiding en wil ook mijn kwaliteiten weer benutten. Belangrijk is dat ik vooral met name beter om leer gaan met de nadelen van ass (ook van ADHD maar dat gaat me beter af) en dat laat ik uiteraard niet verstoren door mensen die het zo zielig voor me vinden. :whip:
Je pense donc je suis
Zo is het!
Thanks Bo-Katan! ❤️
Je pense donc je suis
MajadeB schreef:
16-01-2026 22:21
Ik heb schriften vol understandings. Maar heel rommelig. Kan ik niks mee bij een therapeut. Denk ik.
Ik herken het o.a. ook. Soms heb ik de neiging om dingen 3 keer op te schrijven en vergeet dat ik het al vermeld heb. 😅 Wat mij helpt is om mijn verhaal in stopwoorden op te schrijven en mijn vragen die ik heb een nr. daarvoor te zetten,dit voor het overzicht. Zo kan ik het van de hak op de tak springen iets beperken.
Je pense donc je suis
Ik ben sinds kort een meelezer.
Ik heb geen diagnose maar herken heel veel in ASS en soms ook van ADD. Ik heb een aantal jaar geleden een doorverwijzing gevraagd voor autismediagnostiek maar heb het onderzoek na een paar gesprekken en hetero-anemnese met mijn ouders en partner niet gekregen, omdat ik 'te goed zou zijn voor ASS'. Er stond uiteindelijk ook persoonlijkheidsstoornis NAO in het dossier, maar dit was vooral voor de verzekering. Uiteindelijk bij die praktijk gestopt omdat de behandeling me niet hielp.

Ik werk parttime, maar het kost me de laatste maanden moeite om overeind te blijven. Ik zit niet lekker in m'n vel en heb daardoor nog meer last van snel overprikkeld zijn.

Ik wil het liefst nog steeds een diagnostisch onderzoek, maar weet niet hoe ik het moet aanvliegen vanwege de hoge eigen bijdrage. Destijds had ik een restitutiepolis die alles vergoedde, maar nu niet meer en nu wordt GGZ sowieso niet meer volledig vergoed.

Ik zal hier de komende tijd wat vaker lezen en reageren.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Ggz wordt alleen niet volledig vergoed als je bij een niet-gecontracteerde aanbieder gaat.

Wat zou een diagnose je opleveren?
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik lees ook even mee. Ik heb geen diagnose, maar herken me in autisme en ADD. Ik loop nu voor de zoveelste keer vast op mijn werk, baal er zo van.

Ik dacht dat ik een tijd terug in dit topic las dat iemand met ADD therapie had gehad om om te gaan met uitstelgedrag/moeilijke dingen uit de weg gaan. Ik kan die post nu niet meer vinden, weet iemand nog wie/wat dit was?
Misschien nog een keer naar de huisarts gaan en overleggen Imaginary_Diva? Of een second opinion? Ik weet uiteraard niet naar wat voor praktijk je bent geweest.

Eens met Solomio!

koolvis,zou kunnen dat die van bijtje was (pagina 122) waarin ze het o.a. over exposuretherapie heeft. Maar weet niet of je deze bedoelt? Zou iets anders kunnen zijn.
Je pense donc je suis
In mijn geval was het een ADHD coach. Iemand die ADD heeft net als ik, de communicatie ging zo soepel dat ik in blind vertrouwen bepaalde stappen heb kunnen zetten waar ik al jaren in vast zat. Ik voelde begrip zonder iets uit te hoeven leggen, mededogen, aanmoediging en diegene leek een volledig vanzelfsprekend vertrouwen te hebben in mijn kunnen. Dat gaf me de moed.

Ik had ook wel specifiek behoeft aan zoiets, maar had verwacht dat we weer iets met tips & tricks en structuur gingen doen. Al meerdere coaches versleten die niet mij zagen maar "het probleem" en dat haat ik zo erg, die gedachte dat je een stoornis hebt die met handigheidjes te managen is. Of dat er simpele oplossingen zijn als we maar nadenken. Ik geloof daar niet in, nadenken is wat we allemaal heel goed kunnen maar het probleem zit nooit in de cognitie. Het is alleen maar angst en gebrekkige overlevingsstrategieën die ons telkens in de nesten helpen op volwassen leeftijd.

Iedereen in dit topic bezit een hoge mate van intelligentie, gevoeligheid en creativiteit maar je richt jezelf onbewust te gronde door het verkeerd te gebruiken, te proberen er veiligheid mee te creëren. Veiligheid die niet bestaat, maar ook niet nodig is als je leert de angst en de chaos en het onbegrip van anderen toe te laten.

Het maakt voor mij niet uit of ik ADD heb of ASS of cptss of hoogbegaafd ben of allemaal, of geen van dit, ik wil gewoon een mooi leven hebben met mooie ervaringen. Rust hebben in mezelf, fijne verbindingen met anderen. Ik geloof er heilig in dat je als mens daarom soms een medemens nodig hebt om jou te zien, je te leiden, te helpen en een spiegel voor te houden om ook je blinde vlek en je eigen schaduw te zien. Dat is geen hogere wiskunde wat mij betreft.

Dat iemand mij ziet als mens in zijn geheel, en niet enkel als rationeel persoon, stoornis of defect is voor mij een belangrijke voorwaarde voor therapie of coaching.

Misschien door ons verleden en door hoe diagnostiek werkt en belangrijk wordt gemaakt, denken we allemaal speciaal en onbegrepen te zijn. Maar de hele menselijke ervaring is gewoon universeel. Ook voor neurodivergenten. Iedereen kan iedereen begrijpen als die weet wat diegene heeft meegemaakt als kind - anders zijn, niet gezien zijn, ouders die het niet goed wisten, school die druk zette, etc. Het systeem is nu eenmaal zo ingericht, maar het behoeft volgens mij geen diagnose en classificatie om te weten wat dit soort ervaringen doet met een mens en om iemand daarmee te kunnen bijstaan en helpen.
bijtie wijzigde dit bericht op 20-01-2026 10:05
13.55% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven