Gelijkgestemden vinden
dinsdag 20 januari 2026 om 12:29
Hoi! Ik heb een heel fijn en leuk leven met lieve kinderen en een vriend waar ik gek op ben. Ik heb hem een paar jaar geleden leren kennen en hij is op elk vlak de perfecte match.
Nu was ik al sinds mijn jongste kind wat zelfstandiger was weer wat meer aan het genieten van festivals en feestjes maar door mijn nieuwe partner is dat nog wat meer aangewakkerd. Het liefst heb ik elk weekend een feestje of concert maar omdat we allebei met heel veel liefde de zorg dragen voor onze kinderen is dat beperkt tot twee keer per maand. Wat op zich ook helemaal prima is.
Maar ik merk dat ik met vriendinnen die match niet meer zo heb. Ze houden zich voornamelijk bezig met werken, sporten en Netflixen en dat lijkt het te zijn. En dat is natuurlijk helemaal prima maar ik vind het zo jammer dat er nog maar weinig mensen van mijn leeftijd (46) zijn die lijken te houden van een feestje of avonden borrelen en ouwehoeren. En ik heb ook geen idee waar ik die zou kunnen vinden. Op de festivals waar ik kom (metal) zijn het voornamelijk mannen van mijn leeftijd die daar komen en hun partners zijn meestal thuis omdat ze er geen zin meer in hebben. Dat geldt niet alleen voor de partners met nog wat jongere kinderen maar ook die met kinderen die al zelfstandig zijn. Facebookgroepen lijken verkapte dating plekken en apps om vriendschappen te vinden sluiten niet echt aan.
Ik ben verder heel blij met de vriendinnen die ik heb want ik weet dat ze er altijd voor mij zijn. Maar ik mis echt het lang leve de lol wat ze vroeger wel hadden. En nee, het is geen midlifecrisis haha want ik voel dit al jaren en mijn moeder was ook zo, alleen had zij wel altijd gelijkgestemden om haar heen. En ik snap dat veel mensen geen zin meer hebben in het gedoe van uitgaan en in de kater, maar ik dus wel. En dan twijfel ik weleens aan mezelf of ik nou zo'n uitzondering ben of dat ik gewoon in de verkeerde bubbel zit. Maar het is iets waar ik steeds tegenaan blijf lopen...
Nu was ik al sinds mijn jongste kind wat zelfstandiger was weer wat meer aan het genieten van festivals en feestjes maar door mijn nieuwe partner is dat nog wat meer aangewakkerd. Het liefst heb ik elk weekend een feestje of concert maar omdat we allebei met heel veel liefde de zorg dragen voor onze kinderen is dat beperkt tot twee keer per maand. Wat op zich ook helemaal prima is.
Maar ik merk dat ik met vriendinnen die match niet meer zo heb. Ze houden zich voornamelijk bezig met werken, sporten en Netflixen en dat lijkt het te zijn. En dat is natuurlijk helemaal prima maar ik vind het zo jammer dat er nog maar weinig mensen van mijn leeftijd (46) zijn die lijken te houden van een feestje of avonden borrelen en ouwehoeren. En ik heb ook geen idee waar ik die zou kunnen vinden. Op de festivals waar ik kom (metal) zijn het voornamelijk mannen van mijn leeftijd die daar komen en hun partners zijn meestal thuis omdat ze er geen zin meer in hebben. Dat geldt niet alleen voor de partners met nog wat jongere kinderen maar ook die met kinderen die al zelfstandig zijn. Facebookgroepen lijken verkapte dating plekken en apps om vriendschappen te vinden sluiten niet echt aan.
Ik ben verder heel blij met de vriendinnen die ik heb want ik weet dat ze er altijd voor mij zijn. Maar ik mis echt het lang leve de lol wat ze vroeger wel hadden. En nee, het is geen midlifecrisis haha want ik voel dit al jaren en mijn moeder was ook zo, alleen had zij wel altijd gelijkgestemden om haar heen. En ik snap dat veel mensen geen zin meer hebben in het gedoe van uitgaan en in de kater, maar ik dus wel. En dan twijfel ik weleens aan mezelf of ik nou zo'n uitzondering ben of dat ik gewoon in de verkeerde bubbel zit. Maar het is iets waar ik steeds tegenaan blijf lopen...
dinsdag 20 januari 2026 om 12:39
dinsdag 20 januari 2026 om 12:43
Daar heb ik ook aan zitten denken ja! Ik denk dat dat wel een goede plek is om gelijkgestemden te vinden. Ik ga mij daar toch maar eens in verdiepen. Thanks!bijtie schreef: ↑20-01-2026 12:39Weet niet of het iets voor je is, maar ik ben als vrijwilliger gaan werken op (lokale) festivals en zodoende ken ik nu heel wat veertigplussers die houden van muziek en concerten en festivals. Sommigen gaan jaarlijks met een groep mensen naar bepaalde festivals, dan kan je zo aanhaken.
dinsdag 20 januari 2026 om 12:44
Wat jij beschrijft zie ik regelmatig gebeuren. Met name vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben al genoeg ballen hoog te houden (werk, opvoeding, huishouden, mentale load). Ze gaan volledig op in hun rol als moeder en leeftijd (en daardoor minder energie) speelt ook een rol. Bij mannen of mensen zonder kinderen zie ik dit vaak een stuk minder. Die gaan nog steeds bier drinken en sport kijken bijvoorbeeld. En helaas zie ik ook regelmatig dat mannen dan wel eens wat anders doen omdat het thuis zo ingedut is. Want hoeveel stellen kennen jullie die regelmatig en actief samen op stap gaan. Dus echt tijd samen zonder kinderen? Voor velen best lastig of de prioriteit neemt af. En de basis is met 40+ op orde (man, huis, kind) dus dan is die behoefte bij velen weg.
Ik denk dat je beter kunt zoeken in de kring van gescheiden dames, mensen zonder kinderen en natuurlijk mensen die van jouw soort muziek houden. Ontmoet je die niet online of bij feesten in je regio? Of bijvoorbeeld bij een café waar ze dit soort muziek draaien? Ook zijn er datingapps voor vriendschap.
Ik denk dat je beter kunt zoeken in de kring van gescheiden dames, mensen zonder kinderen en natuurlijk mensen die van jouw soort muziek houden. Ontmoet je die niet online of bij feesten in je regio? Of bijvoorbeeld bij een café waar ze dit soort muziek draaien? Ook zijn er datingapps voor vriendschap.
dinsdag 20 januari 2026 om 12:51
Bedankt voor je reactie! Ik heb het online geprobeerd maar dat werkte niet voor mij helaas. Ik weet niet wat het is maar ik trek vrouwen aan met issues haha. En ik ben graag een luisterend oor hoor maar ik ben verder heel positief ingesteld en kan niet zo goed tegen geklaag en gedoe. En bij de feesten die ik bezoek zijn het voornamelijk mannen die daar zijn zonder vrouw. Ik heb nu Bumble geïnstalleerd maar daar kun je vrij weinig op als je niet betaald maar ik weet niet of ik dat ervoor over heb. Eerst even kijken wat voor vrouwen er voorbij komenevelien2010 schreef: ↑20-01-2026 12:44Wat jij beschrijft zie ik regelmatig gebeuren. Met name vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben al genoeg ballen hoog te houden (werk, opvoeding, huishouden, mentale load). Ze gaan volledig op in hun rol als moeder en leeftijd (en daardoor minder energie) speelt ook een rol. Bij mannen of mensen zonder kinderen zie ik dit vaak een stuk minder. Die gaan nog steeds bier drinken en sport kijken bijvoorbeeld. En helaas zie ik ook regelmatig dat mannen dan wel eens wat anders doen omdat het thuis zo ingedut is. Want hoeveel stellen kennen jullie die regelmatig en actief samen op stap gaan. Dus echt tijd samen zonder kinderen? Voor velen best lastig of de prioriteit neemt af. En de basis is met 40+ op orde (man, huis, kind) dus dan is die behoefte bij velen weg.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:02
Heb je het wel eens met je vriendinnen besproken? Omdat je schrijft dat het lijkt alsof ze het wel prima vinden zo. Doe je hen wel eens een concreet voorstel om ergens naartoe te gaan?
Ik denk verder niet dat je een uitzondering bent, maar dat je dan inderdaad wat in de verkeerde bubbel zit. Ik ga er - nu mijn kinderen wat ouder zijn - ook graag op uit, en doe dat met vriendinnen, collega’s, of sportmaatjes. Dat zijn veelal ook vrouwen die kinderen hebben en er graag leuke dingen naast doen.
Ik denk verder niet dat je een uitzondering bent, maar dat je dan inderdaad wat in de verkeerde bubbel zit. Ik ga er - nu mijn kinderen wat ouder zijn - ook graag op uit, en doe dat met vriendinnen, collega’s, of sportmaatjes. Dat zijn veelal ook vrouwen die kinderen hebben en er graag leuke dingen naast doen.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:08
dinsdag 20 januari 2026 om 13:13
Ja ik heb het zeker aangegeven. En ik heb één vriendin waar ik nog wel mee kan stappen maar zij houdt van hele andere muziek. En dan vind ik een feestcafé soms wel leuk maar ook weer niet te vaak zeg maaralouette schreef: ↑20-01-2026 13:02Heb je het wel eens met je vriendinnen besproken? Omdat je schrijft dat het lijkt alsof ze het wel prima vinden zo. Doe je hen wel eens een concreet voorstel om ergens naartoe te gaan?
dinsdag 20 januari 2026 om 13:21
Het is niet zo dat ik buiten mijn partner om verder helemaal niemand meer heb om iets mee te doen, maar ik heb denk ik meer dan anderen dat ik er alles uit wil halen. Dan geef ik bv een feestje en baal ik dat iedereen om twaalf uur weer gaat om de volgende dag niet moe te zijn of om de oppas af te lossen. Ik ga het liefst door tot een uur of vier wanneer de sfeer goed is. Dat is ook een beetje mijn "probleem". Ik wil eigenlijk pas ergens weg wanneer de laatste gaat of de security iedereen eruit veegt...
dinsdag 20 januari 2026 om 13:38
Ik kan je de volgende groep aanraden: festivals&friends 40+ op faceboek. Via deze plek kun je lid worden van de whatsapp community waar werkelijk elk denkbaar feest op een appgroep heeft (ingedeeld per kwartaal) en waar ook altijd wel mensen heen gaan. Die net als jij 40+ zijn en alleen of met hun partner naar festivals willen, maar geen vrienden hebben om daar gezellig heen te gaan. Vermoed dat daar vast ook mensen zitten die samen met jou het licht uit willen doen
dinsdag 20 januari 2026 om 13:41
Oja, ik zit voor 'mijn' muziekgenre (neurofunk) ook in een appgroep met andere liefhebbers, die soms zelfs samen een bus huren om samen naar een feest te gaan. Ik ben nog nooit mee geweest, maar dat kan ook wel eens lekker zijn aangezien ik zelf maar 1 vriendin heb die er net zo hard op gaat als ik.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:45
Even uit nieuwsgierigheid, maar hoe hou je zo een nacht/nachten met daarna nog een afterparty vol, naast een gezin en werk enzo?
Of moet ik dan toch denken aan een pilletje?
Ik (45 plus) kan me namelijk niet voorstellen dat ik dat trek tot in de ochtend. Ik val al om van de slaap tussen 22-23 uur, bij uitzondering red ik het nog wel eens tot 0.00 uur. Maar feestjes tot in de vroege ochtend lukken echt niet meer.
Ik (45 plus) kan me namelijk niet voorstellen dat ik dat trek tot in de ochtend. Ik val al om van de slaap tussen 22-23 uur, bij uitzondering red ik het nog wel eens tot 0.00 uur. Maar feestjes tot in de vroege ochtend lukken echt niet meer.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:56
evelien2010 schreef: ↑20-01-2026 12:44Wat jij beschrijft zie ik regelmatig gebeuren. Met name vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben al genoeg ballen hoog te houden (werk, opvoeding, huishouden, mentale load). Ze gaan volledig op in hun rol als moeder en leeftijd (en daardoor minder energie) speelt ook een rol. Bij mannen of mensen zonder kinderen zie ik dit vaak een stuk minder. Die gaan nog steeds bier drinken en sport kijken bijvoorbeeld. En helaas zie ik ook regelmatig dat mannen dan wel eens wat anders doen omdat het thuis zo ingedut is. Want hoeveel stellen kennen jullie die regelmatig en actief samen op stap gaan. Dus echt tijd samen zonder kinderen? Voor velen best lastig of de prioriteit neemt af. En de basis is met 40+ op orde (man, huis, kind) dus dan is die behoefte bij velen weg.
Heel herkenbaar, zelfs afspreken om te lunchen of thee drinken is al heel lastig. Het weekend is voor het gezin en doordeweeks moet er gewerkt worden (ook door mij). Terwijl de man des huizes wel regelmatig weg is. Met vaders afspreken is veel makkelijker dan met moeders
TO, ik zou niet per se vasthouden aan de leeftijd van 40+. Ik heb een vriendin die een stuk jonger is dan ik en het klikte vanaf het begin hartstikke goed. Het leeftijdsverschil is geen issue en soms geeft het juist gespreksstof. Misschien vind je in een jongere leeftijdsgroep wat meer gelijkgestemden.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 20 januari 2026 om 14:27
Heel herkenbaar haha! Ik merk ook een verschil tussen boven en onder de rivieren. Onder de rivieren lijken 40+ers veel meer outgoing en zoekt men 's avonds veel meer de gezelligheid op.
Omgaan met mensen die veel jonger zijn trekt me dan weer helemaal niet. Die kom ik eigenlijk liever niet tegen (confronterend haha).
Omgaan met mensen die veel jonger zijn trekt me dan weer helemaal niet. Die kom ik eigenlijk liever niet tegen (confronterend haha).
dinsdag 20 januari 2026 om 15:02
Haha, ja dat is echt zo! Alleen geen pillen hier. Wel biersmorre schreef: ↑20-01-2026 13:08Haha grappig! Ik ben ook van die leeftijd en veel vriendinnen zijn gescheiden of gaan scheiden en gaan nu in t weekend allemaals festivals af en gebruiken pillen etc
Andere bubbel dus
Die tip van vrijwilliger worden bij festivals vind ik wel een goede. Je moet op zoek naar een nieuwe omgeving!
dinsdag 20 januari 2026 om 15:03
Super, die zoek ik op. Thanks!LizzyLee schreef: ↑20-01-2026 13:38Ik kan je de volgende groep aanraden: festivals&friends 40+ op faceboek. Via deze plek kun je lid worden van de whatsapp community waar werkelijk elk denkbaar feest op een appgroep heeft (ingedeeld per kwartaal) en waar ook altijd wel mensen heen gaan. Die net als jij 40+ zijn en alleen of met hun partner naar festivals willen, maar geen vrienden hebben om daar gezellig heen te gaan. Vermoed dat daar vast ook mensen zitten die samen met jou het licht uit willen doen![]()
dinsdag 20 januari 2026 om 15:06
Dat is leuk! Ik zou dat ook wel wat meer willen, met een groep gaan. En op zich heeft mijn vriend een metal vriendengroep maar dat zijn alleen maar mannenbijtie schreef: ↑20-01-2026 13:41Oja, ik zit voor 'mijn' muziekgenre (neurofunk) ook in een appgroep met andere liefhebbers, die soms zelfs samen een bus huren om samen naar een feest te gaan. Ik ben nog nooit mee geweest, maar dat kan ook wel eens lekker zijn aangezien ik zelf maar 1 vriendin heb die er net zo hard op gaat als ik.
dinsdag 20 januari 2026 om 15:07
Dit is zo herkenbaarMoosert79 schreef: ↑20-01-2026 12:51Bedankt voor je reactie! Ik heb het online geprobeerd maar dat werkte niet voor mij helaas. Ik weet niet wat het is maar ik trek vrouwen aan met issues haha. En ik ben graag een luisterend oor hoor maar ik ben verder heel positief ingesteld en kan niet zo goed tegen geklaag en gedoe. En bij de feesten die ik bezoek zijn het voornamelijk mannen die daar zijn zonder vrouw. Ik heb nu Bumble geïnstalleerd maar daar kun je vrij weinig op als je niet betaald maar ik weet niet of ik dat ervoor over heb. Eerst even kijken wat voor vrouwen er voorbij komen![]()
Ik mis als net-veertiger een groep waarmee ik kan stappen, naar festivals kan gaan, gewoon een avondje samen zijn, spelletjes doen met een biertje erbij, in de zomer lekker naar het water met wat mensen, dat soort dingen.
dinsdag 20 januari 2026 om 15:10
Haha ik snap je helemaal! Als ik lekker cozy op de bank zit dan kan ik na het avondeten soms al in slaap vallen. Maar tijdens een feestje sta ik meestal de hele tijd aan. Zonder drugs maar wel met een lekker speciaal biertje! En ik heb het geluk dat de kinderen van mijn vriend en die van mij om het weekend bij onze exen zijn. Dus dan hebben we het hele weekend om bij te komen. En in de andere weekenden kan ik meestal ook wel uitslapen want de kinderen zitten niet op sporten waar ze in het weekend wedstrijden hebben. En ik heb verder een rustig privéleven dus kan doordeweeks ook effe een uurtje bijslapen tussendoor als ik zou willen en ben in het weekend ook niet moe van een drukke werkweekelinas schreef: ↑20-01-2026 13:45Even uit nieuwsgierigheid, maar hoe hou je zo een nacht/nachten met daarna nog een afterparty vol, naast een gezin en werk enzo?
dinsdag 20 januari 2026 om 15:16
Ja dat zie ik veel inderdaad. Dat mannen makkelijker afspreken. Dat was bij mijn ex en mij ook toen de kinderen nog jonger waren. Nu is het evenredig verdeeld en mijn oudste zoon kan zo nu en dan op zijn broertje en zusje passen dus dan ik vaker met vriendinnen een hapje gaan eten o.i.d. Oppassen is trouwens een groot woord want ik zorg dat alles klaar is en hij ze alleen maar even plat hoeft te leggen. En dan geef ik hem om de zoveel tijd een nieuwe broek of trui voor de geleverde dienstennerdopviva schreef: ↑20-01-2026 13:56Heel herkenbaar, zelfs afspreken om te lunchen of thee drinken is al heel lastig. Het weekend is voor het gezin en doordeweeks moet er gewerkt worden (ook door mij). Terwijl de man des huizes wel regelmatig weg is. Met vaders afspreken is veel makkelijker dan met moeders![]()
TO, ik zou niet per se vasthouden aan de leeftijd van 40+. Ik heb een vriendin die een stuk jonger is dan ik en het klikte vanaf het begin hartstikke goed. Het leeftijdsverschil is geen issue en soms geeft het juist gespreksstof. Misschien vind je in een jongere leeftijdsgroep wat meer gelijkgestemden.
En het klopt wat je zegt. Ik heb ook vaak aansluiting bij mensen van 10/15 jaar jonger. Denk dan alleen dat ze niet op mij zitten te wachten. Terwijl ik toen ik begin 20 was ook een vriendin heb gehad van in de 40 dus het kan gewoon
dinsdag 20 januari 2026 om 15:18
Haha, Brabant de gekste hierBuster schreef: ↑20-01-2026 14:27Heel herkenbaar haha! Ik merk ook een verschil tussen boven en onder de rivieren. Onder de rivieren lijken 40+ers veel meer outgoing en zoekt men 's avonds veel meer de gezelligheid op.
Nou, ik zou dat best kunnen maar te jong vind ik ook niks. En confronterend inderdaad haha! Maar zó fijn om een keer niet alleen maar gesprekken te hoeven hebben over kinderen o.i.d.
dinsdag 20 januari 2026 om 15:21
Nou precies dat haha! Het begint altijd gezellig en dan komen de issues en probeer ik die op te lossen en vervolgens hoor ik niks meer. Geen idee waarom ik dat soort types steeds aantrek. En precies dat soort dingen vind ik ook leuk. Supergezellig om bv een avond spelletjes te doen met een biertje erbijVuurenvlam62 schreef: ↑20-01-2026 15:07Dit is zo herkenbaarIn het begin is het altijd best gezellig en daarna lijk ik vooral een psycholoog voor de 'vriendin' in kwestie te moeten zijn, terwijl ze de leuke dingen met andere mensen doen.
Ik mis als net-veertiger een groep waarmee ik kan stappen, naar festivals kan gaan, gewoon een avondje samen zijn, spelletjes doen met een biertje erbij, in de zomer lekker naar het water met wat mensen, dat soort dingen.
dinsdag 20 januari 2026 om 16:02
dinsdag 20 januari 2026 om 16:42
Ik heb mij aangemeld. Ben benieuwd! Bedankt voor de tip!Attraverso schreef: ↑20-01-2026 16:02Hoe het in NL zit weet ik niet maar in Vlaanderen vind je die uitjes heel vaak bij meet5. Zowel concerten als spelletjes-avonden, theater, borrelen,...
Zou zeker op die app eens kijken. Je kan ze trouwens gratis gebruiken of een lidmaatschap nemen voor extra's.
dinsdag 20 januari 2026 om 18:25
Ik zie dit verschijnsel vooral bij vrouwen die jong moeder zijn geworden en dan met 40+ aan een soort 2e jeugd beginnen als de kinderen zo langzaam aan de pubertijd in gaan of na een scheiding en dan een nieuwe partner. Alsof de levensenergie terugkomt. Dus miss toch een andere categorie mensen zoeken.
Ik heb zelf tot zeker halverwege de 30 veel gefeest, maar nu met 40+ en een jong kind, echt totaal geen behoefte meer aan om te nachtbraken. Wel ga ik regelmatig weekendjes weg met mn vriendinnen, pak ik in de zomer een aantal festivals en ga ik op vakantie zonder kind. Dan lig ik natuurlijk niet om 0.00u in mn bed. Maar verder in het dagelijks leven werk ik, sport ik en slaap ik heel graag vroeg. Ik zie dit ook bij mn vriendinnen die niet of pas op oudere leeftijd moeder zijn geworden. Maar wij gaan wel vaak even uiteten, lunchen, koffie etc.
Ik heb zelf tot zeker halverwege de 30 veel gefeest, maar nu met 40+ en een jong kind, echt totaal geen behoefte meer aan om te nachtbraken. Wel ga ik regelmatig weekendjes weg met mn vriendinnen, pak ik in de zomer een aantal festivals en ga ik op vakantie zonder kind. Dan lig ik natuurlijk niet om 0.00u in mn bed. Maar verder in het dagelijks leven werk ik, sport ik en slaap ik heel graag vroeg. Ik zie dit ook bij mn vriendinnen die niet of pas op oudere leeftijd moeder zijn geworden. Maar wij gaan wel vaak even uiteten, lunchen, koffie etc.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in