Honden op straat

20-01-2026 10:03 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.

Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.

Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.

Hoe kijken jullie hiernaar?
elisa55 schreef:
20-01-2026 11:26
Erkenning. En excuses. Ik baalde dat mijn jas vies was geworden doordat die hond niet werd tegengehouden. Had net echt heel veel moeite gedaan om hem schoon te houden.
En zoals iemand eerder al schreef, ik zou het echt rot vinden als ik iets vies zou maken bij een ander en zou dan zeker sorry zeggen.
Zeggen zeker, over straat schreeuwen niet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
VGM1980 schreef:
20-01-2026 12:00
Ik denk dat het er vooral om gaat dat er geen sorry vanaf kan, dat sommige eigenaren de schouders ophalen. Ik lies hier ook veel (niet bij jou) de ' ja maar jij' ' en ' hunniedoentook'
Dat snap ik hoor! Wat ik ook meer bedoel is soms zit achter zo’n baasje ook iemand die veel traint met de hond en heel erg zijn best doet en ook vreselijk baalt als het mis gaat. Onze hond komt uit Roemenie en ik kan soms helemaal verslagen terugkomen van een wandeling waar dan vanalles misgaat.
Jemoederheethenk6 schreef:
20-01-2026 12:05
Dat snap ik hoor! Wat ik ook meer bedoel is soms zit achter zo’n baasje ook iemand die veel traint met de hond en heel erg zijn best doet en ook vreselijk baalt als het mis gaat. Onze hond komt uit Roemenie en ik kan soms helemaal verslagen terugkomen van een wandeling waar dan vanalles misgaat.

Dit. Mijn hond blafte nooit. En op het hondenstrand was hij zo enthousiast dat hij naar wat mensen blafte toen hij richting het water rende. Ik kreeg de wind van voren. Of ik wel niet wist dat er mensen zijn die bang zijn, dat ik mijn hond niet onder controle had, wat ik op dat strand deed, etc. Ik krijg nog de tranen in mijn ogen als ik eraan denk. Ik ben ook nooit meer op dat strand geweest.
I'm finally old enough to don't give a fuck
nerdopviva schreef:
20-01-2026 12:11
Dit. Mijn hond blafte nooit. En op het hondenstrand was hij zo enthousiast dat hij naar wat mensen blafte toen hij richting het water rende. Ik kreeg de wind van voren. Of ik wel niet wist dat er mensen zijn die bang zijn, dat ik mijn hond niet onder controle had, wat ik op dat strand deed, etc. Ik krijg nog de tranen in mijn ogen als ik eraan denk. Ik ben ook nooit meer op dat strand geweest.
Als mensen te dom zijn om hun borden te lezen is het echt jammer voor ze hoor.
Mijn tuin komt uit op een pad waar heel veel honden uitgelaten worden. Los lopen mag niet (wel 200m verderop), maar zeker de helft van de honden loopt los. Normaal ben ik redelijk neutraal als een hond naar mij toe komt, maar die keer dat op weg was naar een feest en een grote hond met modderpoten en kwijl tegen mij opsprong, was ik toch even behoorlijk boos. Ik kon namelijk naar huis om een nieuwe outfit aan te trekken, want alles wel vies en mijn panty kapot.

Volgens de eigenaar was de hond geschrokken omdat ik plotseling mijn tuinhek uitkwam. Nou springt een geschrokken hond doorgaans niet tegen mensen op, deed ik mijn hek op mijn gemak open en afgezien van dat had ze haar hond gewoon aangelijnd moeten hebben.

De meeste honden die ik zie luisteren goed, maar er lopen er een paar bij die gewoon niet luisteren.
Ik zie de laatst tijd veel pups of jonge honden en dan moet ik me inhouden om ze niet uitgebreid te gaan aaien (als ze op me af komen). Maar ik vind wel dat je als hondeneigenaar je hond bij je moet houden, helemaal als je weet dat de hond bij mensen gaat snuffelen of er tegenaan springen. Bij een pup is dat niet altijd te voorkomen maar bij een volwassen hond wel.

Mevrouw had wel even sorry kunnen zeggen voor de vlek. Al is een witte jas in de winter natuurlijk zowiezo niet handig.
graze wijzigde dit bericht op 20-01-2026 12:33
2.52% gewijzigd
Vanochtend in het park zag ik een vrouw heel hard over het gras achter haar hond aanfietsen, scheldend, omdat hij bij een picknicktafel iets lekkers had ontdekt. Ten eerste mogen er in het park geen honden komen, er is een speciaal hondenpad. Ten tweede mogen ze niet loslopen, alleen op aangegeven plekken. Ten derde mag je in het park niet fietsen. Ik moest wel lachen toen die hond zich niks van haar aantrok en een enorme sprint trok met een afgekloven kippenpoot in zijn bek :mrgreen:

Ik zou nooit een hond willen met al die regels en verboden, in de stad vind ik het gewoon zielig. Maar het is wel asociaal om wel een hond te nemen en vervolgens te doen alsof die regels en verboden niet voor jou en jouw hond gelden.

Wat mij betreft zijn honden leuk in een landelijke, vrije omgeving. Dieren die meestal aangelijnd moeten zijn, vind ik zielig.
Nyx• schreef:
20-01-2026 12:12

Als je ergens wandelt waar ook honden (los) mogen wil dat nog niet zeggend dat al het gedrag van een hond maar oké is.
Frizz schreef:
20-01-2026 12:53
Als je ergens wandelt waar ook honden (los) mogen wil dat nog niet zeggend dat al het gedrag van een hond maar oké is.
Nee, maar op een speciaal hondenstrand mogen ze los en zijn bijna alle honden heel enthousiast en meestal ook vriendelijk tegen andere honden dus gaan spelen. Om daar te gaan liggen of zitten als je bang bent van honden of van geblaf, zoek je het zelf op hoor. Dat strandstuk is juist voor de honden en hondenbezitters.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik vind dat ook heel irritant TO.
Prima als jij een hond wil maar ik wil er geen last van hebben.

Zijn ooit eens op bezoek geweest bij mensen, ik droeg een witte broek, hond sprong tegen me op.
Zegt de gastvrouw heel boos: “Jemig! Wie draagt dan ook witte broeken?!”

Eh… dat is dus voor mij de omgekeerde wereld.
Nyx• schreef:
20-01-2026 12:12
geldt ook andersom, grote borden dat honden verboden zijn en toch ze daar lekker uitlaten.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik ben geen fan van honden. Vooral die neus en die bek waar ze overal mee zijn geweest (andere hondenkonten, hondenpies bij de bomen, zwerverpoep op straat, het kruis van je buurman en vervolgens hun eigen ballen), ik gruwel er echt van.

In deze omgeving zijn veel honden op straat wel aangelijnd of staan ze soort van onder appèl dus dat is top. Je ziet veel Goldens, Labradors, Doodles, dat soort rassen. Geen staffords, pitt-varianten, Bully-XL of xxx, ook fijn. Ook hier alsnog wel veel aso's die hun honden in onze net aangeplante heg lieten piesen, maar vooruit, dat heeft de heg overleefd. Poep valt mee hier, er zijn voldoende veldje en afvalbakken.

Ik leer mijn peuter om afstand te houden van vreemde honden vanwege overduidelijke redenen. Zeker niet zomaar aaien. Gelukkig is ze toch niet echt geïnteresseerd in ze. Vervelend is het herhaaldelijk moeten vragen aan mijn schoonmoeder of ze haar honden a.u.b. niet in het gezicht van mijn peuter wil laten likken. Ik vind het gewoon echt goor. Die honden zijn op puppycursus geweest, maar luisteren voor geen meter, springen, blaffen en schooien omdat ze niet consequent is. Ze drinken en eten ook dingen van de koffietafel af en daar wordt dan een beetje laconiek over gedaan. Brrr.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2026 19:29
Reden: stigmatiseren
1.07% gewijzigd
BeeDifferent schreef:
20-01-2026 10:17
Luid snuffelen?

Tja, vervelend als je er een hekel aan hebt. Je hebt helaas niet alles en iedereen in de hand.

Als je honden zo vervelend vind kun je kiezen om er iets verder vandaan te lopen als je er eentje aan ziet komen.

Ja daaaaaag. Een hondenbaasje heeft ervoor te zorgen dat z’n beest niemand lastig valt. Veel mensen zouden geen hond moeten hebben. Ik werd ook vorige week nog semi aangevallen door een grote hond die ineens luid blaffend naar mij uitviel. Nou die eigenaar vond mij maar een idioot dat ik schrok, want de hond zit toch aan de lijn? Als je geen hond kunt opvoeden moet je geen hond hebben.
smorre schreef:
20-01-2026 13:06

Zijn ooit eens op bezoek geweest bij mensen, ik droeg een witte broek, hond sprong tegen me op.

Haha voor mij ook! Ik lees hier dat sommigen een witte jas of broek onbegrijpelijk vinden, alsof je de vlekken dan over jezelf afroept, maar ik houd van witte kleren en dat is ook geen probleem, ik heb geen hond en geen baby’s dus dan is wit een prima keuze.
Ik vind honden heel leuk, maar ze moeten wel opgevoed zijn. Net als kinderen.
Net zoals ik vind dat een hond niet tegen je op hoort te springen, vind ik ook dat kinderen in een restaurant bijv. niet rond horen te rennen.
Gebeurt het een keer wel, so be it. Daar kan ik me niet druk om maken.
Cum non tum age
Ik ben geen hondenfan en vind het de verantwoordelijkheid van de honden eigenaar ervoor te zorgen dat een hond op afstand blijft van andere mensen door de lijn kort te maken/houden. Als een hond tegen mij op zou springen zou ik daar dus zeker iets van zeggen. Ik ben daar ook echt niet van gediend. Ik probeer wel zelf ook zoveel mogelijk uit te wijken als dat kan, om te voorkomen dat dit gebeurt. Helaas is dat ook nodig, want het gebeurt regelmatig dat een hondeneigenaar of niet oplet of het niet nodig vind om er op te letten.

Toen er laatste een vrouw haar grote hond z’n behoefte liet doen in een grasveld naast de stoep (waar kinderen/volwassenen lopen om de eendjes te gaan bekijken en/of voeren) en daarna wegliep zonder het op te ruimen, kon ik het niet nalaten haar na te roepen. Ze deed eerst alsof ze me niet hoorde, maar uiteindelijk, na mijn herhaalde opmerking: je wordt geacht dit op te ruimen, ging ze dat toch doen.
smorre schreef:
20-01-2026 13:06

De hond van mijn oma vrat ooit aan alle schoenen die het bezoek in de gang had achtergelaten. Was oma ook boos op het bezoek, want: 'Wie zet er dan ook zijn schoenen in de gang!'.
Wat ik ook 'grappig' vind is dat als er een hond tegen je opspringt de eigenaar gaat zeggen wat IK moet doen zodat de hond stopt.

Of baasjes die bedenken dat zij wel even mijn kind gaan leren dat je echt niet bang hoeft te zijn voor honden. Nou de mijne is een nieuwsgek, die heeft echt de berichten over alle bijtincidenten niet gemist dus hij kijkt wel uit.
VGM1980 schreef:
20-01-2026 13:07
geldt ook andersom, grote borden dat honden verboden zijn en toch ze daar lekker uitlaten.
Dat mag van mij ook vet beboet worden. Net als poep laten liggen etc.
Taskmaster schreef:
20-01-2026 13:43
Ja daaaaaag. Een hondenbaasje heeft ervoor te zorgen dat z’n beest niemand lastig valt. Veel mensen zouden geen hond moeten hebben. Ik werd ook vorige week nog semi aangevallen door een grote hond die ineens luid blaffend naar mij uitviel. Nou die eigenaar vond mij maar een idioot dat ik schrok, want de hond zit toch aan de lijn? Als je geen hond kunt opvoeden moet je geen hond hebben.
Je wil niet weten hoeveel mensen mijn hond lastig vallen. En dan echt heel boos worden wanneer ik zeg dat ze de hond met rust moeten laten of ze schrikken doordat de hond naar ze blaft, omdat ze toch aan d’r moeten zitten.

Verder eens, zorg dat je hond een ander niet lastig valt.
Coniglio schreef:
20-01-2026 10:32
Eens. Ik vind dat ook echt extreem asociaal dat als je hond iemand bespringt of kleren vies maakt, dat je dan ook nog zo reageert. Bied dan in ieder geval nog je excuses aan.
Hiermee eens. Ik heb een kleine hond. Als ik loop, en er komt een tegenligger aan, loop ik dicht langs de berm met mijn hondje in de berm. En kort. Nee, ik weet 98% zeker dat mijn hond de voorbijganger niet interessant zal vinden, maar ik wil dat 100% zeker weten én ik wil dat de tegenligger ook ziet dat ze geen last zullen hebben van mijn hond tijdens het passeren.

Ja, groot hondenliefhebber hier. Maar ik vind het absoluut onwenselijk en asociaal als je hond tegen willekeurige voorbijgangers opspringt, vlekken in hun kleding maakt of ongewenst hun neus tegen je aan drukt. Dan komt de hond al veel te dichtbij.
Frizz schreef:
20-01-2026 10:31

Ik heb van iemand begrepen die hondentrainingen geeft dat honden (ook in losloopgebied) alleen los mogen lopen wanneer ze onmiddellijk luisteren naar commando. Helaas is de praktijk anders.
Er is geen wettelijke regel dat honden onmiddellijk moeten luisteren naar commando. Hoe wil je dat controleren ook? Er zijn alleen regels over wáár de hond los mag, niet over hoe goed de hond luistert.
sneeuwvrouw schreef:
20-01-2026 11:01
Ik vind honden niet leuk. Inderdaad dat ze springen tegen m’n benen, het snuffelen aan m’n kruis, achter me aanrennen in het bos, tegen m’n heg aan plassen. Dat de baasjes de poep niet opruimen. Vorige week 2 uur staan boenen op m’n witte schoenen omdat ik in de poep trapte omdat ik op m’n dochter lette ipv kijken naar de stoep… zoo smerig! En ook in het bos, ik snap goed dat er maatregelen moeten komen. Er zijn simpelweg veel te veel honden. Die poepen overal in het bos. Vreselijk. Hier in het bos lopen de hele dag honden.. ik kom helaas nooit in het bos.
Zo klinkt het alsof geen enkel baasje de poep opruimt. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hond op en zie dat ook veel mensen doen.

Verder lijkt het me wat aangedikt, twee uur boenen op je schoenen als je in de poept hebt getrapt. Beetje overdreven hoor.
Itsnojoke schreef:
20-01-2026 14:38
Zo klinkt het alsof geen enkel baasje de poep opruimt. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hond op en zie dat ook veel mensen doen.

Verder lijkt het me wat aangedikt, twee uur boenen op je schoenen als je in de poept hebt getrapt. Beetje overdreven hoor.
Ik ook, zelfs in het bos of buitengbied. Velen met mij.
Itsnojoke schreef:
20-01-2026 14:38

Ja hoor, ik had vanmorgen nog bijna een teckel in m'n kuiten hangen. Baasje lette even niet op, want die was bezig met poep opruimen :-D

Ik wandel geregeld in allerlei gebieden en kom dan ook wel loslopende honden tegen, soms is het ook een losloopgebied maar niet altijd. Dat is ook wel opvallend trouwens, er zijn best wel wat officiële wandelroutes die dwars door losloopgebied gaan. Maakt voor mij verder niet uit, maar kan lastig zijn als je bang bent voor honden. Ik zie ook wel dat sommige eigenaren heel laconiek reageren als hun hond op iemand afrent, een beetje gek vind ik dat wel. Maar over het algemeen is mijn ervaring dat mensen hun hond juist wegroepen als ze te geïnteresseerd zijn in een voorbijganger. Of de hond dan ook luistert is een tweede natuurlijk :puppy:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven