Interpreteren IEP groep 7

13-02-2026 13:10 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61

Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.

Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?

Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..

Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Prei schreef:
13-02-2026 14:49
Punt is juist dat havo/vwo gewoon de weg is naar vwo als dat haalbaar is voor het kind in kwestie.

En alsnog is een havodiploma halen en daarna een vwo-diploma via de vavo niet 'een heel moeilijke omweg'. Dat kan gewoon in één jaar als je wilt.
Waarom via VAVO? kan toch ook prima gewoon na Havo binnen regulier onderwijs? VAVO is toch meer voor deelcertificaten?
Lila-Linda schreef:
13-02-2026 14:54
Waarom via VAVO? kan toch ook prima gewoon na Havo binnen regulier onderwijs? VAVO is toch meer voor deelcertificaten?
Gewoon omdat me dat als eerste te binnen schoot

Maar er zijn inderdaad tal van laagdrempelige mogelijkheden
prei wijzigde dit bericht op 13-02-2026 15:01
11.15% gewijzigd
Ik zou eerst maar eens gaan na gaan waaróm je kind achter blijft met rekenen. Leuk dat je denkt dat met wat extra inspanning vwo moet lukken maar als er een echt rekenprobleem is, is het geen kwestie van wat harder er aan trekken of ouders die voor je opkomen.
Prei schreef:
13-02-2026 14:24
Precies.

Volgens mij is dat ook het hele idee van zo'n brede brugklas, want dan kun je nog naar beide niveaus zonder dat er sprake is van een achterstand omdat je bepaalde stof nooit hebt gehad..

Nee dat is hier dus niet zo! Hier op drie scholen havo-vwo klassen met niveau havo en na twee jaar evt doorstroom naar het vwo.. maar goed dat is zeker ook een mogelijkheid
Honingbij_ schreef:
13-02-2026 14:30
Jemig, wat worden er hier een vervelende aannames gedaan. Volgens mij kan TO prima motiveren waarom ze op een ander schooladvies hoopt. En daar is in haar geval niks mis mee.

TO, aan mij heb je waarschijnlijk niks want de tijden zijn heel anders tegenwoordig. Maar ik was 25 jaar geleden zo’n kind als jouw dochter: heel vlot met taal en alles wat daarmee te maken had, maar rekenen bleef achter. Daardoor had ik net aan een havo advies. Mijn ouders hadden het gevoel dat VWO ook echt haalbaar moest zijn voor mij en gelukkig zijn ze voor me opgekomen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor, want anders had ik mijn huidige beroep, dat toen al mijn droomberoep was, niet kunnen uitoefenen, of wellicht met veel moeilijke omwegen. Dus als je voor jezelf helder hebt dat je naar een ander schooladvies streeft voor je dochter omdat je denkt dat ze dat kan - en niet omdat je dat zelf graag wil - ga dan vooral in gesprek met haar leraren.
Precies dit! Was bij mijn schoonzusje ook zo… en ook zij is hier mega dankbaar voor
- Als hij heen groei laat zien dan is dat een belangrijk punt. Juf/meester kan de Iep analyseren, om te kijken waar dit in zit. Kijk ook naar voorgaande jaren, groeide hij toen wel mee?
- Onze dochter heeft op school een achterstand van 2jr opgelopen op gebied van rekenen, voordat we eindelijk extra hulp kregen. Nu loopt ze dat flink in, maar het zal nooit haar ding worden. Daardoor nu toch havo/vwo advies, wij denken dat havo goed past bij haar. In het advies kijken ze heel breed, begrijpend lezen en rekenen zijn heel belangrijk, maar motivatie en inzet ook zeker. Ga er eens het gesprek over aan.
- In havo/vwo brugklassen geven ze soms dubbele cijfers, maar is het iig mogelijk om naar zowel havo als vwo door te stromen. Juist goed vind ik, want pas op middelbare zelf ontdek je wat kind echt ligt. Ook na havo kun je heel prima nog 2 jaar vwo doen, zo heeft iedereen zijn eigen route. Als het om de middelbare gaat denken ouders ineens lineair, en vergeten ze dat hun eigen levenspad dat ook niet is..
- Bij voorlichting kregen we vaak te horen dat wiskunde echt anders is dan rekenen (al heb ik ook met beide moeite..) dus slecht rekenen betekent niet altijd slecht in wiskunde, en goed rekenen is ook geen garantie..
En wat zei de leerkracht toen je al deze vragen aan hem/haar stelde?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Laura schreef:
13-02-2026 15:19
Nee dat is hier dus niet zo! Hier op drie scholen havo-vwo klassen met niveau havo en na twee jaar evt doorstroom naar het vwo.. maar goed dat is zeker ook een mogelijkheid
Dan is het een havo klas. Als je daar gemiddeld een 7,5 staat kan je door naar vwo. Dan is het echt geen havo-vwo klas.
Laura schreef:
13-02-2026 15:20
Precies dit! Was bij mijn schoonzusje ook zo… en ook zij is hier mega dankbaar voor
Och ja, mijn schoonouders waren er ook van overtuigd dat hun kind het vwo kon gaan doen en ze hebben hun uiterste best gedaan om de basisschool zover te krijgen, tot een klachtencommissie en dreigen met een rechtszaak aan toe want de basisschool ging daar niet in mee.
Want hun kind met een iq van 145+( met die uitslag stonden ze ook overal te wapperen)moest uiteraard vwo gaan doen en studeren.
En was het kind ze mega dankbaar? Nog geen beetje.
Heeft het een positief effect gehad op hun relatie? Ook niet. Wílde hij naar het vwo? Nee. Was hij gelukkig op de school waarvan zijn ouders vonden dat het voor hem een geschikte school was? Beslist niet.
Heeft hij vwo gedaan en daarna een wo-studie? Ook al niet.

Wij hebben daar als ouders van geleerd vooral verder te kijken en je niet blind te staren op school-en toetsresultaten en het hoogst haalbare na te streven omdat het kind het cognitief gezien lijkt te kunnen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 13-02-2026 15:50
20.53% gewijzigd
Ze heeft nog meer dan een jaar. Tijd genoeg om uit te zoeken waarom rekenen achterblijft en of dat met wat moeite toch wat verbetering geboekt kan worden. Lukt dat niet, dan kan wiskunde op het vwo misschien een struikelblok worden.
Sabine schreef:
13-02-2026 15:26
Dan is het een havo klas. Als je daar gemiddeld een 7,5 staat kan je door naar vwo. Dan is het echt geen havo-vwo klas.
Je bent wat dat betreft helemaal afhankelijk van het aanbod van de scholen in je eigen buurt. Als je waar je woont met een havo-vwo advies alleen terecht kunt in een brugklas havo-vwo waar op havo niveau lesgegeven wordt, dan kan ik me goed voorstellen dat je dan eerder probeert om je kind in een vwo klas te krijgen.
Volgens mij is dat hier in de buurt ook zo. In de havo-vwo klassen wordt op havo niveau lesgegeven. Om in een klas te komen waar je op vwo niveau lesgegeven wordt heb je een vwo advies nodig.
Maar alle verhalen hier betreffen N=1.
Wat maakt dat je het niet gewoon kan laten gaan? Even wat afstand nemen. Misschien praat ik idd als een ouwe taart maar ik heb HAVO en VWO kinderen en ieder loopt zn eigen pad. De slimste van allemaal heeft inderdaad gymnasium gedaan en is helemaal vastgelopen op de uni. Een ander heeft HAVO gedaan en daarna VWO en gaat super. Ik bedoel, ieder kind loopt z’n eigen pad. Laat t los…. Dan wel onderzoek bij jezelf wat maakt dat je je hier zo druk over maakt.

En meer inhoudelijk: mijn kinderen zijn/waren allemaal keigoed in rekenen op de basisschool (en ook in begrijpend lezen), dat schijnen voorspellers te zijn voor de middelbare school carrière. Praktijk is veel weerbarstiger: puberteit, motivatie, sociaal leven, etc
OgenvanTijgers schreef:
13-02-2026 15:50
Je bent wat dat betreft helemaal afhankelijk van het aanbod van de scholen in je eigen buurt. Als je waar je woont met een havo-vwo advies alleen terecht kunt in een brugklas havo-vwo waar op havo niveau lesgegeven wordt, dan kan ik me goed voorstellen dat je dan eerder probeert om je kind in een vwo klas te krijgen.
Volgens mij is dat hier in de buurt ook zo. In de havo-vwo klassen wordt op havo niveau lesgegeven. Om in een klas te komen waar je op vwo niveau lesgegeven wordt heb je een vwo advies nodig.
Natuurlijk ben je afhankelijk ban de scholen in de buurt. Maar als er alleen havo niveau wordt gegeven wat is dan het verschil met een havo klas? Bij een havo klas kan je namelijk ook doorstromen naar vwo als je het goed doet.
Ik kan Studira van harte aanbevelen. Hier had kind ook moeite met rekenen en taal en die heeft is een jaartje Studira (20 min 3x per week oefenen) van VMBO-B naar VMBO-T gegaan. ze krijgen daar heel veel uitleg en ze krijgen extra oefeningen op zwakke punten.

Het is wel duur maar ik vond het echt enorm goed helpen. Kind vond het wel een moetje maar deed het wel als ik haar eraan herinnerde, omdat ze zelf graag naar de havo wilde. Das net niet gelukt maar uiteindelijk zit ze nu wel veel beter op niveau en in haar vel.

Zij wil nu eerst vmbo afmaken en dan 2 jaar havo erachter plakken. Deed ik vroeger ook zo alleen dan eerst havo en vervolgens VWO. En anders een jaar hbo en dan instromen op de universiteit kan ook. Er zijn zoveel wegen naar Rome.
Laura schreef:
13-02-2026 13:57
Omdat ik wil dat mijn kind gelukkig is! Heeft niks met hoog of laag te maken..
Niks mis met havo als dit passend is..
Waarom hamer je dan zo op vwo?
En wat als blijkt dat rekenniveau blijft hangen op tl niveau?
Wordt het kind (lees jij) dan doodongelukkig?
granny71 schreef:
13-02-2026 16:16
Waarom hamer je dan zo op vwo?
En wat als blijkt dat rekenniveau blijft hangen op tl niveau?
Wordt het kind (lees jij) dan doodongelukkig?
Het is natuurlijk ook wel een stom systeem.

Sowieso dat je al zo jong wordt ingedeeld, maar ook dat je niet verschillende onderdelen op verschillende niveaus kan doen. En dat omhoog doorstromen altijd betekent dat je jaren verliest.

Daar komt al die stress van bij ouders.
Laura schreef:
13-02-2026 13:55
Nee hoor! Hier had andere kind tl havo advies en door goede score op iep werd het havo… toen toch voor tl-havo (les op tl niveau) gekozen.
Dit kind vinden wij verbaal heel slim, haalt hoge cijfers met weinig inspanning.. gewoon een heel pienter kind die zich snel verveelt in de klas omdat het zo traag gaat..
ik gun haar een beetje uitdaging! En wiskunde zal dan mogelijk wat lastig worden, nouja so be it..
Zoon, toch?
Wiskunde is een kernvak. Is wel handig als je dat kunt op het niveau waar je zit, helemaal op vwo.
Si abra la puerta hay lobos.
Laura schreef:
13-02-2026 15:19
Waarom heet het dan havo/vwo ipv havo?

Want als je op stroomt loop je dus al wel achter op de stof
smorre schreef:
13-02-2026 15:51
Maar alle verhalen hier betreffen N=1.
Wat maakt dat je het niet gewoon kan laten gaan? Even wat afstand nemen. Misschien praat ik idd als een ouwe taart maar ik heb HAVO en VWO kinderen en ieder loopt zn eigen pad. De slimste van allemaal heeft inderdaad gymnasium gedaan en is helemaal vastgelopen op de uni. Een ander heeft HAVO gedaan en daarna VWO en gaat super. Ik bedoel, ieder kind loopt z’n eigen pad. Laat t los…. Dan wel onderzoek bij jezelf wat maakt dat je je hier zo druk over maakt.

En meer inhoudelijk: mijn kinderen zijn/waren allemaal keigoed in rekenen op de basisschool (en ook in begrijpend lezen), dat schijnen voorspellers te zijn voor de middelbare school carrière. Praktijk is veel weerbarstiger: puberteit, motivatie, sociaal leven, etc
Ja, dat ja… ik laat het lekker los.. dat heb ik te doen..
Dropdrop schreef:
13-02-2026 16:19
Daar komt al die stress van bij ouders.
Waarom zouden ouders überhaupt stress moeten hebben over het niveau van hun kinderen?
Je vindt het niet jammer voor hem maar jammer voor jezelf.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
OgenvanTijgers schreef:
13-02-2026 15:50
Mijn dochter zit in havo/vwo klas, met havo/vwo advies. Er zitten ook kinderen met vwo advies in de klas. Er wordt les gegeven op vwo niveau. Dochter krijgt voor toetsen 2 cijfers, dus op havo en vwo niveau.
Hoe dat zit en wat normen zijn voor doorstroom verschilt echt per school.
Het gaat zoals het gaat. Hier had oudste HAVO/VWO advies, uiteindelijk MAVO gehaald, daarna HAVO alsnog gehaald en een HBO opleiding afgerond.
Jongste VWO gehaald, op de universiteit bachelor gehaald en gestopt en gaan werken ver beneden niveau. Hier speelden allerlei factoren aan mee.
Uiteindelijk zegt zo'n aanvankelijk schooladvies dus lang niet alles.
Ik vind het heel normaal dat je als ouders meedenkt wat je inschat dat je (nog jonge) kind straks het beste zal passen. Op allerlei gebieden en ook op dat van scholen. En er is nou eenmaal een verschil tussen scholen waar je dus best een voorkeur of mening over mag hebben, voor je eigen kind. Net zoals de school dat heeft.

TO, dat het ook haalbaar is, is natuurlijk wel belangrijk. Ik zou het gewoon met de leerkracht overleggen. Dat jullie graag VWO zouden willen zien, maar of dat reëel is. Dus wat je hier vraagt, daar vragen.
Ik zou proberen om inzicht te krijgen in waarom het rekenen minder goed gaat. Maak samen het huiswerk en kijk hoe hij daar mee omgaat. Als hij geen huiswerk krijgt kan je samen met hem sommen oplossen of je laat hem jou uitleggen hoe je bepaalde sommen maakt. Vind hij rekenen leuk? Vind hij het zelf ook moeilijk of doet hij niet zijn best?

Als je wat meer inzicht in de situatie hebt dan kan je ook een bijpassende oplossing zoeken. Misschien is dit gewoon zijn niveau maar misschien is het ook zo dat hij wel beter zou kunnen met wat meer ondersteuning. Ik zou dus investeren in bijles. Een goede tutor kan ook analyseren waar de zwakke punten zitten en waar dus meer aandacht aan moet worden besteed. Vaak kan 1x per week les en een paar x per week oefenen al enorm helpen. Dan gaan zijn scores hopelijk weer omhoog!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven