Welk dier leeft er tussen mijn dak?

17-02-2026 19:16 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de ervaringsdeskundigen en forummers die van raadsels houden

Al een lange tijd hoor ik 's ochtends heel vroeg iets knagen tussen mijn dak en 's avonds ook. Het is altijd op dezelfde plek en ter hoogte van een dakgoot, waar ook vaak vogeltjes heen en weer wippen. Het geluid wat ik hoor is niet van de vogeltjes en ik vrees dat het om een knaagdier gaat.

Het gaat om een schuin dak en er liggen nu zelfs allemaal snippertjes isolatieschuim in mijn tuin, precies onder de plek waar ik dat geknaag hoor.

Nog ( godzijdank) geen keuteltjes gevonden in de slaapkamer, en ook (nog geen) urinevlekken in de plafondplaten.

Ik hoor geen gepiep, alleen het gekras en geknaag.

Rarara, wat kan het zijn?

Oplossingen zijn uiteraard ook welkom.
.
Darthmee schreef:
17-02-2026 20:25
Je omschrijving doet mij denken dat er een wespennest zit.
Ik hoorde toen ook geknaag en gekras en geritsel. En er zat een flink nest.
Ja, klopt dat heb ik ook ooit meegemaakt, toen dachten mijn ouders dat er muizen in huis waren maar er werd nooit eentje gevangen met de muizenval. Bleken ook wespen te zijn.
Maar in deze tijd van het jaar lijkt me dat sterk, en wespen maken ook geen isolatieschuim kruimels.
.
Wespen maken wel degelijk isolatieschuim-kruimels, daar bouwen ze zelfs nesten mee.

Het is wat vroeg in het jaar, maar ik gok ook op wespen.
Where is my mind?
Ik vrees ook voor rat. En, op basis van ervaring (niet van m'n eigen huis gelukkig, van vrienden die inmiddels gelukkig verhuisd zijn) als je er 1 hoort, zijn het er meestal meer. En ze vreten het isolatiemateriaal niet op, ze halen het isolatiemateriaal weg om verder te kunnen scharrelen.
El4ra schreef:
17-02-2026 20:21
Nee, Joppie had het over vogeltjes onder een quote met jouw tekst.

Dus waarschijnlijk geen muizen of ratten omdat ze 's nachts minder actief zijn.
Geen vogeltjes, want die knagen niet.
Geen wasbeertjes, want die komen Nederland niet binnen.
Geen marter, dat denk ik.
Geen vleermuizen, want die zijn nog in winterslaap.
Wij hadden muizen boven het plafond en die hoorde ik steeds in een nacht lopen en knagen. Heel blij dat ze weg zijn ondertussen.
SurferRosa schreef:
17-02-2026 20:29
Wespen maken wel degelijk isolatieschuim-kruimels, daar bouwen ze zelfs nesten mee.

Het is wat vroeg in het jaar, maar ik gok ook op wespen.
Precies. Ik denk het ook. Of een hornaar of zo.
Ik zag vorige week toen de temperatuur wat was opgelopen ook al bijen in mijn tuin dus ze worden alweer actiever.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Calamitycat schreef:
Ik hoop voor jou dat het niet een te vroeg ontwaakte koningin van een of ander groot eng steekbeest is die een nest aan het bouwen is in jouw isolatiemateriaal O_O
:O Nee, dat hoop ik ook niet. Alle kieren zijn dichtgekit en ik heb er nog halve wasknijpers tegenaan geplakt met superlijm, plus nog de muizengifkorreltjes die ik eerst in die kieren heb gefrot.
Zo hoop ik toch nog wat safe te zitten want ik slaap eronder :( Ik wil niet wakker worden met een rat of een muis in mijn gezicht.
.
El4ra schreef:
17-02-2026 20:35
:O Nee, dat hoop ik ook niet. Alle kieren zijn dichtgekit en ik heb er nog halve wasknijpers tegenaan geplakt met superlijm, plus nog de muizengifkorreltjes die ik eerst in die kieren heb gefrot.
Zo hoop ik toch nog wat safe te zitten want ik slaap eronder :( Ik wil niet wakker worden met een rat of een muis in mijn gezicht.
Lijkt me allemaal niet fijn, maar liever een muis dan een hornaar.
Where is my mind?
Steenmarter?
Liever 10 muizen dan een hornaar. Brrr...
Calamitycat schreef:
Ik hoop voor jou dat het niet een te vroeg ontwaakte koningin van een of ander groot eng steekbeest is die een nest aan het bouwen is in jouw isolatiemateriaal O_O
Meh. Wij hebben hier al meerdere malen een wespennest gehad en nooit een centje pijn. Af en toe zie je er een paar naar binnen of naar buiten vliegen maar dat is het ook wel. We hebben er zelfs een keer een wespoloog bij gehad en die zei precies wat ik zei: lekker laten zitten.
Graftak!
Calamitycat schreef:
17-02-2026 20:39
Liever 10 muizen dan een hornaar. Brrr...
Hoornaars doen nou juist helemaal niks. Heb ik hier op het forum geleerd, nadat mijn man er eentje dood had gemept :cry:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:48
Meh. Wij hebben hier al meerdere malen een wespennest gehad en nooit een centje pijn. Af en toe zie je er een paar naar binnen of naar buiten vliegen maar dat is het ook wel. We hebben er zelfs een keer een wespoloog bij gehad en die zei precies wat ik zei: lekker laten zitten.
Ik heb hele andere ervaringen maar het ligt er misschien aan waar het nest zit.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:49
Hoornaars doen nou juist helemaal niks. Heb ik hier op het forum geleerd, nadat mijn man er eentje dood had gemept :cry:
Ben je nou sarcastisch?
Aziatische hornaars zijn heel gevaarlijk en worden niet voor niets volop bestreden.
Calamitycat schreef:
17-02-2026 20:50
Ik heb hele andere ervaringen maar het ligt er misschien aan waar het nest zit.
Bij mij zit ie altijd in de spouw achter de badkamer, met de uitgang boven de picknicktafel waar iedereen en zijn moeder in de zomer altijd cola en bier zit te drinken en zo. Dus dan zou je wel enige overlast verwachten maar niks hoor.
Graftak!
El4ra schreef:
17-02-2026 20:21
Geen wasbeertjes, want die komen Nederland niet binnen.
Er zijn zeker wel wasberen in Nederland. Alleen die vinden het nu veel te koud en houden winterrust.
Kan het een kauwtje zijn die wat vroeg met zijn best begint? Anders ga ik voor een muisje, of een hele familie.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:53
Bij mij zit ie altijd in de spouw achter de badkamer, met de uitgang boven de picknicktafel waar iedereen en zijn moeder in de zomer altijd cola en bier zit te drinken en zo. Dus dan zou je wel enige overlast verwachten maar niks hoor.
Tja nogmaals, ik heb andere ervaringen. Paar grote nesten in de tuin gehad en daar was op een gegeven echt veel overlast van, maar dat waren dan ook duizenden wespen.
Calamitycat schreef:
17-02-2026 20:52
Ben je nou sarcastisch?
Aziatische hornaars zijn heel gevaarlijk en worden niet voor niets volop bestreden.
Aziatische ja, maar Europese hoornaars niet hoor. Die kunnen wel lelijk prikken, maar je moet wel erg je best doen om ze zo ver te krijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hoornaar
Graftak!
Bitje93 schreef:
17-02-2026 20:08
Vleermuizen
Wij hebben heel veel vleermuizen gehad,maar die hoorden we niet.
We zagen t aan de keutels die ze poepten als ze uitvlogen ( lijken muizenkeutels en liggen onder waar ze uitvliegen/ binnenkomen)
Als je ze hoort denk ik niet dat t vleermuizen zijn.
Calamitycat schreef:
17-02-2026 20:54
Tja nogmaals, ik heb andere ervaringen. Paar grote nesten in de tuin gehad en daar was op een gegeven echt veel overlast van, maar dat waren dan ook duizenden wespen.
Oh ja, maar dat is een ander verhaal, dan heb je een echte wespenplaag. Dat heb ik op de camping meegemaakt, toen ik hoogzwanger was van mijn jongste. Overal nesten, je kon niet eens een boterham met pindakaas buiten zetten want dan zaten er meteen honderd wespen op, echt verschrikkelijk was dat. Maar ons ene solitaire wespennestje doet echt geen kwaad hoor.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:55
Aziatische ja, maar Europese hoornaars niet hoor. Die kunnen wel lelijk prikken, maar je moet wel erg je best doen om ze zo ver te krijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hoornaar
Ik heb nooit genoeg tijd om het verschil te zien tussen een Aziatische en Europese want dan ben ik al hysterisch keihard weggerend.
Hou heel erg van zoemers en mijn tuin wemelt ook van de bijen, hommels etc. maar ik trek enge steekbeesten erg slecht.
calamitycat wijzigde dit bericht op 17-02-2026 21:01
0.10% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2026 20:58
Oh ja, maar dat is een ander verhaal, dan heb je een echte wespenplaag. Dat heb ik op de camping meegemaakt, toen ik hoogzwanger was van mijn jongste. Overal nesten, je kon niet eens een boterham met pindakaas buiten zetten want dan zaten er meteen honderd wespen op, echt verschrikkelijk was dat. Maar ons ene solitaire wespennestje doet echt geen kwaad hoor.
Nee dat niet dan waarschijnlijk :) Het zijn echt plagen hier inderdaad, ze bouwen grondnesten. Naast dat ik zelf erg bang ben voor wespen, vind ik het ook gevaarlijk voor mijn katten. Wel lief dat zo'n solitairnestje bij jullie van harte welkom is :heart:
Bij mij waren de kruimels isolatie afkomstig van een groot mierennest. Ik weet niet of je die hoort en of het daar de tijd voor is nu. Ik zag het toen in de zomer. Hele hoopjes isolatiemateriaal op de vensterbank
Oplossing: een professioneel bedrijf inschakelen. Hoe langer je dit door laat gaan, hoe groter de schade. En dan ben je nog verder van huis qua kosten.
De wespen die ik in de muren heb gehad, heb ik toch allemaal verwijderd. Ze slopen alle piepschuim isolatie los en kwamen op een gegeven moment ook in huis.

Maar lijkt mij toch nog een beetje vroeg voor wespen? Ik gok toch muizen.

Vleermuizen heb ik ook elk jaar. Die komen vanaf het voorjaar in de spouwmuur, krijgen dan jongen en gaan in het najaar weer ergens heen in te overwinteren. Die piepen heel zacht en het ritselt wat. Die slopen de isolatie niet.
El4ra schreef:
17-02-2026 19:31
Ieuw, vraten die ook het isolatieschuim op?
Jazeker, die vreten alles aan. Ze hadden uiteindelijk een nest van isolatiemateriaal, schuim van stoelkussen, bloembollen etc.
En heel veel vogelvoer
Het stinkt het ook akelig, echt zo'n vieze dierentuinlucht

Stomme is, ik had vroeger tamme ratten en hield er van. Vond de wilde rat in de tuin ook wel leuk eigenlijk.
Maar toen kwam-ie binnen...
Echt niet leuk meer

Je hoort ze niet piepen, wel krabbelen en krassen en je vindt overal snippers materiaal

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven