Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
dinsdag 24 februari 2026 om 19:12
Waarom doe je zo ingewikkeld? Zo moeilijk is het toch niet om te bedenken dat ze het geld er niet voor over hadden/of gewoon letterlijk het geld niet hebben. Dus dat daarom laten staan prima was. Maar uiteindelijk is een nieuwere schutting toch altijd mooier. Ik denk dat het voor onderhoud/onkruid/muizen trouwens ook alleen maar beter is als er geen twee schuttingen tegen elkaar staan.Pringle schreef: ↑24-02-2026 18:13Maar wat zou er anders aan de hand kunnen zijn dan? In die ene maand veranderden ze van mening over de oude schutting en wilden ze die toevallig toch ineens vervangen, maar nou moe, toen stond er plotseling al een mooie, nieuwe schutting?
Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat ik van het slechtste uitga. Ze wisten dat ik een nieuwe schutting wilde plaatsen, gaven aan dit niet nodig te vinden en dus niet te willen betalen, maar nu ie er staat willen ze er toch van meegenieten. Dat is toch niet echt multi-interpretabel?
Natuurlijk was het fijner geweest als ze hadden mee betaald. Maar om er dan maar van te maken dat het met voorbedachte raden was..
dinsdag 24 februari 2026 om 19:13
Dat was de hele schutting, drie kanten dus. Een tegemoetkoming voor het gedeelte waar zij ook plezier van hebben, was erg fijn geweest.SurferRosa schreef: ↑24-02-2026 18:50Ik had eerlijk gezegd ook nee gezegd tegen een een erfafscheiding van 6K
dinsdag 24 februari 2026 om 19:14
Dan hadden ze dat kunnen zeggen, in plaats van dat ze het niet nodig vonden en dan zonder iets te zeggen toch de oude schutting verwijderen.Badeendje92 schreef: ↑24-02-2026 19:12Waarom doe je zo ingewikkeld? Zo moeilijk is het toch niet om te bedenken dat ze het geld er niet voor over hadden/of gewoon letterlijk het geld niet hebben. Dus dat daarom laten staan prima was. Maar uiteindelijk is een nieuwere schutting toch altijd mooier. Ik denk dat het voor onderhoud/onkruid/muizen trouwens ook alleen maar beter is als er geen twee schuttingen tegen elkaar staan.
Natuurlijk was het fijner geweest als ze hadden mee betaald. Maar om er dan maar van te maken dat het met voorbedachte raden was..
dinsdag 24 februari 2026 om 19:15
dinsdag 24 februari 2026 om 19:24
Mijn buren aan beide kanten hebben een nieuwe schutting geplaatst, na overleg. Ik heb netjes mijn deel van de kosten betaald. Voor beide delen bij elkaar 750,=. Nogal een verschil met jouw schutting.
Met 3000 euro was ik niet zomaar akkoord gegaan, dat is nogal een bedrag. 750 voor een kant overigens ook.
Met 3000 euro was ik niet zomaar akkoord gegaan, dat is nogal een bedrag. 750 voor een kant overigens ook.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:26
Waarom zo ver van de erfgrens ???Sterrenstof74 schreef: ↑24-02-2026 18:22Herkenbaar helaas. En dat terwijl mijn nieuwe schutting minstens 50 cm van erfgrens staat. Mijn buren hebben er dus 'gewoon' een halve meter tuin bij gepikt. Heb er wat van gezegd, maar boeit ze niks. Het ontbreekt me momenteel aan puf om er werk van te maken....
Als de buren niets met je willen afspreken
Je kunt de schutting op je eigen erf zetten, daar geldt geen afstand tot de erfgrens voor. Je kunt beplanting, zoals een heg of haag, ook op je eigen erf zetten, maar dan moet je een halve meter afstand bewaren tot de grens met de buren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:27
Als je afgekoeld bent zou ik zeggen dat je begrijpt dat deze schutting een stuk mooier is dat de oude. Maar duidelijk aangeven dat deze schutting nu op jou grond staat, wat betekent dat ze hier niets aan mogen bevestigen, tegenaan laten groeien, etc etc. Ik zou dat behoorlijk vervelend vinden, want dat beperkt je mogelijkheden in je tuin nogal. Willen ze dat wel? Dan deel je de berekening van hun bijdrage.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:30
Alle waar naar zijn geld, in veel gevallen.KamilleT schreef: ↑24-02-2026 19:24Mijn buren aan beide kanten hebben een nieuwe schutting geplaatst, na overleg. Ik heb netjes mijn deel van de kosten betaald. Voor beide delen bij elkaar 750,=. Nogal een verschil met jouw schutting.
Zeker op het gebied van schuttingen. Je hebt waaibomenhout en hout wat lang mee gaat. Als je dan bijvoorbeeld ook nog stenen palen hebt en een tuinhek lopen de kosten aardig op.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:32
Ik had het precies andersom. De nieuwe buren wilde graag een nieuwe schutting (begreep ik wel). Heb de helft meebetaald maar ze hebben hem op hun grond gezet. Bijzonder, maar ik heb niet meegeholpen met plaatsen. Ga me er ook niet druk om maken.
In jouw geval. De buren hebben niet meebetaald maar ook niet meebeslist. Dat scheelt natuurlijk wel want je hebt nu de schutting die jij mooi vind. Meebetalen is meebeslissen.
Nog een toevoeging. De buren mogen wel dingen laten groeien tegen/naast de schutting. Voor heggen en struiken geld geen afstand tot de erfgrens zolang ze niet boven de schutting uitkomen.
In jouw geval. De buren hebben niet meebetaald maar ook niet meebeslist. Dat scheelt natuurlijk wel want je hebt nu de schutting die jij mooi vind. Meebetalen is meebeslissen.
Nog een toevoeging. De buren mogen wel dingen laten groeien tegen/naast de schutting. Voor heggen en struiken geld geen afstand tot de erfgrens zolang ze niet boven de schutting uitkomen.
steven1980 wijzigde dit bericht op 24-02-2026 19:35
18.30% gewijzigd
dinsdag 24 februari 2026 om 19:33
Als ze dat niet wilden zeggen, wat hun goed recht is, hadden ze lekker tegen die oude rommel aan moeten blijven kijken. Zeggen dat je het niet nodig vindt, en dan daarna wel je oude schutting verwijderen, vind ik niet zo netjes.Badeendje92 schreef: ↑24-02-2026 19:15Ohja want mensen lopen er graag mee te koop dat ze het niet breed hebben.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:37
Er is inderdaad nogal wat verschil in kwaliteit en duurzaamheid en we hebben grote tuinen. Het was overigens bij lange na geen 3000€ voor hen, want die 6k was voor drie kanten, waarvan één met hen gedeeld, waarvan ze dus de helft hadden kunnen betalen. Een kleinere bijdrage was ook helemaal prima geweest. Niets betalen en er wel gebruik van willen maken, vind ik niet prima.KamilleT schreef: ↑24-02-2026 19:24Mijn buren aan beide kanten hebben een nieuwe schutting geplaatst, na overleg. Ik heb netjes mijn deel van de kosten betaald. Voor beide delen bij elkaar 750,=. Nogal een verschil met jouw schutting.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:37
Ik snap de vergoeilijkende reacties hier niet. Zeker als je de bijkomende info van TO leest, is het volkomen logisch dat ze zich genaaid voelt. Ook ik zou flink verbaasd, boos en teleurgesteld zijn na deze gang van zaken.
Doordat de buren totaal tegenovergestelde dingen zeggen en vervolgens doen, hebben ze zichzelf meteen neergezet als onbetrouwbaar, kinderachtig en onsympathiek.
Jammer dat je er al na een paar maanden woonplezier achter komt, dat er met je buren blijkbaar geen fatsoenlijk overleg mogelijk is.
Ik neem aan dat het teveel moeite is om de schutting nu alsnog naar de erfgrens te verplaatsen èn juridisch hun meebetaling te vorderen. Het alternatief is helaas alleen nog je verlies te nemen, en vanaf nu en voor de toekomst helaas te weten wat voor vlees je in de kuip hebt met je buren.
Doordat de buren totaal tegenovergestelde dingen zeggen en vervolgens doen, hebben ze zichzelf meteen neergezet als onbetrouwbaar, kinderachtig en onsympathiek.
Jammer dat je er al na een paar maanden woonplezier achter komt, dat er met je buren blijkbaar geen fatsoenlijk overleg mogelijk is.
Ik neem aan dat het teveel moeite is om de schutting nu alsnog naar de erfgrens te verplaatsen èn juridisch hun meebetaling te vorderen. Het alternatief is helaas alleen nog je verlies te nemen, en vanaf nu en voor de toekomst helaas te weten wat voor vlees je in de kuip hebt met je buren.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:38
Maar heb je dan ook niet aangegeven dat dit wat raar is, en dat het nu op jouw grond staat? Dit soort dingen komt toch vaak op het moment aan, dus dan had je je even wat beter moeten voorbereiden. Overigens helemaal eens met jou hoor, ik zou hier ook van balen. Kun je hem niet alsnog verplaatsen, nu ie nog vers in de grond staat?
Such fun!1
dinsdag 24 februari 2026 om 19:40
Alleen als dat geen schade veroorzaakt. Klimplanten of planten met wortels die de schutting aantasten mogen dus niet, en daar zal ik hen, zodra ik minder boos hen, over informeren.Steven1980 schreef: ↑24-02-2026 19:32Ik had het precies andersom. De nieuwe buren wilde graag een nieuwe schutting (begreep ik wel). Heb de helft meebetaald maar ze hebben hem op hun grond gezet. Bijzonder, maar ik heb niet meegeholpen met plaatsen. Ga me er ook niet druk om maken.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:44
Hoeveel jaar geleden was dat? De kosten van materiaal en arbeid zijn ontzettend gestegen in vergelijking met pak ‘m beet 5 jaar geleden. Zeker als je een beetje kwaliteit wilt.KamilleT schreef: ↑24-02-2026 19:24Mijn buren aan beide kanten hebben een nieuwe schutting geplaatst, na overleg. Ik heb netjes mijn deel van de kosten betaald. Voor beide delen bij elkaar 750,=. Nogal een verschil met jouw schutting.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:48
Klopt. Ze mogen niet schilderen of er spullen aanhangen. Ik zou inderdaad even wachten tot je minder boos bent. Er is mijn inziens weinig om je boos over te maken. Jij hebt de schutting die jij wilt op jouw grond. Zij hebben nu geen schutting dus ze kunnen deze niet naar eigen smaak verven of er plantjes aanhangen. Dat ze de schutting op zich wel mooi vinden om tegenaan te kijken is alleen maar voordelig voor je. Als je de rijdende rechter kijkt zie ook ruzies om hoogte van de schutting die tegen de andere wordt geplaatst of ophoping van vuil tussen de schuttingen. Dat heb je nu niet. Naar mijn mening heb je het prima voor elkaar.
Ik zou het gesprek ook optimistisch houden. Blij dat ze de schutting toch wel mooi vinden, maar om dat deze niet mandelig is geplaatst zij er niks aan mogen hangen.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:48
Er viel niet zo veel voor te bereidenMarindaH schreef: ↑24-02-2026 19:38Maar heb je dan ook niet aangegeven dat dit wat raar is, en dat het nu op jouw grond staat? Dit soort dingen komt toch vaak op het moment aan, dus dan had je je even wat beter moeten voorbereiden. Overigens helemaal eens met jou hoor, ik zou hier ook van balen. Kun je hem niet alsnog verplaatsen, nu ie nog vers in de grond staat?
Ze zei toen een beetje lachend dat ze die van mij toch wel "lekker fris en netjes" vonden na zo veel jaar. Toen moest ze het eten opzetten en weg was ze.
Ik had het dan in elk geval netjes gevonden als ze het even hadden laten weten.
De schutting verplaatsen gaat niet, de palen zijn van beton en ik heb het laten doen door professionals.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:50
Maar dat je iets niet nodig vindt (alsin: er tijd en geld in investeren), is n/of ‘geen zin an’ is een eerlijk antwoord. Maar als die nieuwe schutting er ineens staat is dat natuurlijk ook wel een beter zicht, waarom dan die oude schutting voor de vorm te laten staan?
Je woont er pas een paar maanden, vanwaar die haast?
Where is my mind?
dinsdag 24 februari 2026 om 19:54
Ik snap het wel. De buren geven er niet echt om en ze vinden het het niet waard om geld uit te geven aan een nieuwe schutting. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en een schutting stond waarschijnlijk niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat staat mijns inziens helemaal los van het feit dat als TO er voor kiest om wel geld uit te geven aan een nieuwe schutting en die schutting daadwerkelijk wordt geplaats de buren er de voorkeur aan geven om naar die schutting te kijken ipv naar hun gammele ding. Ze hoefden het niet, wilde er geen geld aan uit geven, maar nu het er is is dat fijn/beter dan de oude schutting. Ik heb dat best vaak met dingen. Ik hoefde bijv geen electrische deken, geen grotere tv, geen Zwilling mes etc en zou er mijn 'eigen' geld niet aan uitgeven maar nu we het hebben is dat af en toe best best fijn. Zo kan ik nog heel veel voorbeelden geven. Dat je ergens geen geld aan uit wil geven betekent niet dat het niet fijn is als het er is.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:54
Aan de kant van de buren lelijke planken in een afzichtelijke kleur bevestigenPringle schreef: ↑24-02-2026 19:48Er viel niet zo veel voor te bereidenIk kwam gisteren thuis van mijn werk en zag de buurvrouw naast een container met de oude schutting erin staan praten met wat werklui. Ik stapte uit en zei oprecht verbaasd "hé, hebben jullie toch de gezamenlijke schutting laten weghalen?".
Ze zei toen een beetje lachend dat ze die van mij toch wel "lekker fris en netjes" vonden na zo veel jaar. Toen moest ze het eten opzetten en weg was ze.
Ik had het dan in elk geval netjes gevonden als ze het even hadden laten weten.
De schutting verplaatsen gaat niet, de palen zijn van beton en ik heb het laten doen door professionals.
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 24 februari 2026 om 19:56
Je bent buren met een gezamenlijke schutting op de gezamenlijke erfgrens.Anne1235 schreef: ↑24-02-2026 19:54Ik snap het wel. De buren geven er niet echt om en ze vinden het het niet waard om geld uit te geven aan een nieuwe schutting. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en een schutting stond waarschijnlijk niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat staat mijns inziens helemaal los van het feit dat als TO er voor kiest om wel geld uit te geven aan een nieuwe schutting en die schutting daadwerkelijk wordt geplaats de buren er de voorkeur aan geven om naar die schutting te kijken ipv naar hun gammele ding. Ze hoefden het niet, wilde er geen geld aan uit geven, maar nu het er is is dat fijn/beter dan de oude schutting. Ik heb dat best vaak met dingen. Ik hoefde bijv geen electrische deken, geen grotere tv, geen Zwilling mes etc en zou er mijn 'eigen' geld niet aan uitgeven maar nu we het hebben is dat af en toe best best fijn. Zo kan ik nog heel veel voorbeelden geven. Dat je ergens geen geld aan uit wil geven betekent niet dat het niet fijn is als het er is.
Gewoon niet netjes van de buren, om het maar netjes te zeggen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
dinsdag 24 februari 2026 om 20:07
Nee, hoor.Steven1980 schreef: ↑24-02-2026 19:32
Nog een toevoeging. De buren mogen wel dingen laten groeien tegen/naast de schutting.
https://www.schuttingkampioen.nl/kennis ... gkampioen/
dinsdag 24 februari 2026 om 20:09
Die schuttingen van mij staan als een huis, met betonnen palen en al. De buurmannen hebben hem wel zelf geplaatst en zijn beide werkzaam in de bouw, dus wellicht hebben ze korting gekregen voor de spullen.blijfgewoonbianca schreef: ↑24-02-2026 19:30Alle waar naar zijn geld, in veel gevallen.
Zeker op het gebied van schuttingen. Je hebt waaibomenhout en hout wat lang mee gaat. Als je dan bijvoorbeeld ook nog stenen palen hebt en een tuinhek lopen de kosten aardig op.
De oude schutting vond ik prima. Die was letterlijk van waaibomenhout, bij iedere storm lagen ze bijna plat
dinsdag 24 februari 2026 om 20:09
Dan hadden ze dit gewoon kunnen zeggen. Of kunnen aanbieden mee te helpen met het verwijderen van de oude schutting, zodat deze op de erfgrens kon. Nu hebben ze gezegd dat ze liever wilden dat ik hem er tegenaan zette, want voor hen was het niet nodig, om vervolgens het "er tegenaan" te verwijderen.Anne1235 schreef: ↑24-02-2026 19:54Ik snap het wel. De buren geven er niet echt om en ze vinden het het niet waard om geld uit te geven aan een nieuwe schutting. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en een schutting stond waarschijnlijk niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Dat staat mijns inziens helemaal los van het feit dat als TO er voor kiest om wel geld uit te geven aan een nieuwe schutting en die schutting daadwerkelijk wordt geplaats de buren er de voorkeur aan geven om naar die schutting te kijken ipv naar hun gammele ding. Ze hoefden het niet, wilde er geen geld aan uit geven, maar nu het er is is dat fijn/beter dan de oude schutting. Ik heb dat best vaak met dingen. Ik hoefde bijv geen electrische deken, geen grotere tv, geen Zwilling mes etc en zou er mijn 'eigen' geld niet aan uitgeven maar nu we het hebben is dat af en toe best best fijn. Zo kan ik nog heel veel voorbeelden geven. Dat je ergens geen geld aan uit wil geven betekent niet dat het niet fijn is als het er is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in