Schutting
dinsdag 24 februari 2026 om 17:46
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.
Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.
Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.
Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd
woensdag 25 februari 2026 om 02:47
In onze wijk heeft zich twee jaar geleden iets soortgelijks afgespeeld. Einde van het liedje is dat de profiterende buurtjes hebben moeten meebetalen aan een nieuwe gedeelde erfafscheiding omdat ze zonder overleg de oude hadden verwijderd. De plaatsers van de nieuwe schutting lieten het er namelijk niet bij zitten. Dus die hebben een driedelige afscheiding: een zielige haag van de profiteurs, het goedkoopste van het goedkoopste stuk gaas-op-rol als nieuwe erfdeling en dan de nieuwe schutting.
Jaren geleden is mij dit ook gebeurd, directe buurman wilde niet meebetalen en aangezien wij honden en een kleuter hadden, was een fysieke afscheiding wel gewenst (er stond helemaal niets, op een stuk gespannen draad na). Dat ding hebben wij toen maar geplaatst op onze kosten. Tot op de dag van vandaag laat ik de buurman niet met zijn tengels eraan zitten en ieder stuk struik dat hij denkt er aan vast te kunnen binden knip ik door (het bandje/draadje, niet de plant, zelfs ik heb grenzen). Maar ja, die man is sociaal gehandicapt. Hij vindt het nog steeds heel vreemd dat zijn drie buren (wij, zijn achterburen en andere zijburen) niet met elkaar in overleg wensten te gaan over wat we gingen plaatsen zodat hij gratis en voor niets een uniforme afscheiding kreeg. Met zijn andere zijburen voert hij bijna oorlog. Zij hadden namelijk ook een hekwerk met de bedoeling daar leuke klimplanten tegenaan te zetten. Clematis en zo. Vond de buurman niet goed want er zou eens een blaadje kunnen afvallen. Er moest en zou een doek worden geplaatst om zijn goed te beschermen tegen enge groene dingen. Dus nu heeft de buurman uitzicht op vier van die XL fotolappen met zo’n grazende koe erop en de buren hebben er een haag aan hun kant tegenaan gezet.
Vindt ‘ie niet leuk maar hij heeft zich in ieder geval nooit bemoeit met wat ik er tegenaan heb gezet aan mijn kant
. Nou ja, hij snoeit af en toe een takje af en gooit dat dan in onze tuin. Het aparte is dat hij ook echt niet zou begrijpen waarom mensen daar niet al te vriendelijk op reageren. Wij zijn de enigen waar hij geen ruzie mee heeft. Ik raap het snoeiafval gewoon op en denk dan ‘koekoek’ in mijzelf.
Jaren geleden is mij dit ook gebeurd, directe buurman wilde niet meebetalen en aangezien wij honden en een kleuter hadden, was een fysieke afscheiding wel gewenst (er stond helemaal niets, op een stuk gespannen draad na). Dat ding hebben wij toen maar geplaatst op onze kosten. Tot op de dag van vandaag laat ik de buurman niet met zijn tengels eraan zitten en ieder stuk struik dat hij denkt er aan vast te kunnen binden knip ik door (het bandje/draadje, niet de plant, zelfs ik heb grenzen). Maar ja, die man is sociaal gehandicapt. Hij vindt het nog steeds heel vreemd dat zijn drie buren (wij, zijn achterburen en andere zijburen) niet met elkaar in overleg wensten te gaan over wat we gingen plaatsen zodat hij gratis en voor niets een uniforme afscheiding kreeg. Met zijn andere zijburen voert hij bijna oorlog. Zij hadden namelijk ook een hekwerk met de bedoeling daar leuke klimplanten tegenaan te zetten. Clematis en zo. Vond de buurman niet goed want er zou eens een blaadje kunnen afvallen. Er moest en zou een doek worden geplaatst om zijn goed te beschermen tegen enge groene dingen. Dus nu heeft de buurman uitzicht op vier van die XL fotolappen met zo’n grazende koe erop en de buren hebben er een haag aan hun kant tegenaan gezet.
Vindt ‘ie niet leuk maar hij heeft zich in ieder geval nooit bemoeit met wat ik er tegenaan heb gezet aan mijn kant
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 25 februari 2026 om 06:15
Als ze geen budget hebben voor vervangen hadden ze dat kunnen zeggen. En als ze nou na een paar jaar dan denken “goh, die schutting kan er dan wel uit”… maar het is na twee weken! Dat klinkt toch wel erg als vooropgezet plan.mieke1966 schreef: ↑24-02-2026 22:29Ik zou gewoon blij zijn met mijn schutting en niet zeuren over je buren.
Kan toch best dat de buren niet zoveel geld hebben en dachten het kan nog best? Nu de nieuwe er staat vinden ze die toch mooier en hebben ze de oude weggehaald.
Ik zou juist blij zijn met begroeing tegen de andere kant. Bij ons piept er ook van alles van de buren tussendoor en maakt de schutting inmiddels heel natuurlijk om te zien.
En blauw verven om te pesten.....echt?
woensdag 25 februari 2026 om 07:15
Lullig en niet waar je op had gehoopt dat snap ik.
Een aantal jaar geleden wilde ik ook een andere schutting, de buren hadden echter weinig om bij te dragen. Wij hebben toen gezamenlijk de schutting afgebroken en ik heb alleen de kosten gedragen voor de nieuwe schutting. Sommige mensen verklaarden mij toen voor gek maar ik heb nu een mooie en stevige schutting (aan beide kanten hetzelfde), op de erfscheiding en hele blije buren. Zelf ben ik er ook elke zomer weer blij mee. En zo’n schutting gaat gerust een jaar of 20 mee (we hebben betonnen palen) dus als je het bedrag uitsmeert over die periode was het mij wel waard.
Ik snap wel dat je een zuur gevoel eraan over houd maar vraag me ook af of er geen middenweg was. Het klinkt alsof je buren wel iets nieuws wilde maar er geen geld voor (over) hadden.
Een aantal jaar geleden wilde ik ook een andere schutting, de buren hadden echter weinig om bij te dragen. Wij hebben toen gezamenlijk de schutting afgebroken en ik heb alleen de kosten gedragen voor de nieuwe schutting. Sommige mensen verklaarden mij toen voor gek maar ik heb nu een mooie en stevige schutting (aan beide kanten hetzelfde), op de erfscheiding en hele blije buren. Zelf ben ik er ook elke zomer weer blij mee. En zo’n schutting gaat gerust een jaar of 20 mee (we hebben betonnen palen) dus als je het bedrag uitsmeert over die periode was het mij wel waard.
Ik snap wel dat je een zuur gevoel eraan over houd maar vraag me ook af of er geen middenweg was. Het klinkt alsof je buren wel iets nieuws wilde maar er geen geld voor (over) hadden.
woensdag 25 februari 2026 om 07:15
Als de buren de financiële middelen niet hadden, dan hadden ze ook kunnen helpen in de vorm van
-uitgesteld betalen
-oude schutting uitgraven en afvoeren
-nieuwe schutting (helpen) plaatsen
-voor hapjes/drankjes zorgen voor de werklui
-enz.
Als de buren fatsoenlijke mensen waren hadden ze op andere manieren kunnen helpen dan enkel financieel. Denk dat dat misschien to ook irriteert, dat het de buren nu alleen maar gaat om hun eigen winst, zonder ook maar een beetje tegemoet te komen aan to. Wat ik helemaal begrijp van to.
Buren doen 0 moeite voor iets gezamenlijks maar willen er wel van profiteren. Dat voelt gewoon echt heel zuur.
Ik vraag me wel af of ze de gezamenlijke schutting wel mochten verwijderen aangezien deze voor 50% van jou is. Als die nog voldoende goed is, zouden ze kapitaal vernietigd hebben. Was die onvoldoende om te laten staan, hadden ze mee moeten betalen aan een nieuwe schutting/afscheiding. Dus denk dat ze juridisch gezien zichzelf in de vingers hebben gesneden door de gezamenlijke schutting zonder overleg te verwijderen.
Maar aan to: ga je voor je gelijk of voor je geluk/rust?
-uitgesteld betalen
-oude schutting uitgraven en afvoeren
-nieuwe schutting (helpen) plaatsen
-voor hapjes/drankjes zorgen voor de werklui
-enz.
Als de buren fatsoenlijke mensen waren hadden ze op andere manieren kunnen helpen dan enkel financieel. Denk dat dat misschien to ook irriteert, dat het de buren nu alleen maar gaat om hun eigen winst, zonder ook maar een beetje tegemoet te komen aan to. Wat ik helemaal begrijp van to.
Buren doen 0 moeite voor iets gezamenlijks maar willen er wel van profiteren. Dat voelt gewoon echt heel zuur.
Ik vraag me wel af of ze de gezamenlijke schutting wel mochten verwijderen aangezien deze voor 50% van jou is. Als die nog voldoende goed is, zouden ze kapitaal vernietigd hebben. Was die onvoldoende om te laten staan, hadden ze mee moeten betalen aan een nieuwe schutting/afscheiding. Dus denk dat ze juridisch gezien zichzelf in de vingers hebben gesneden door de gezamenlijke schutting zonder overleg te verwijderen.
Maar aan to: ga je voor je gelijk of voor je geluk/rust?
woensdag 25 februari 2026 om 07:22
Hahaha, wat een fantasie weer
Nee hoor. Zoals ik al zei: als de schutting verrot is dan moeten buren meewerken aan een gezamelijke erfafscheiding. Dus als TO dat gewild had dan had ze daar duidelijker over moeten communiceren én wat meer tijd voor moeten nemen om er samen uit te komen. Die tijd had ze niet want het moest allemaal nu. Tja, dat is dan je eigen keuze en dan moet je niet achteraf gaan lopen zeiken dat de buren niet mee wilden betalen.
Heeft niets met nobel of chill te maken maar alles met goed nadenken over je keuzes en niet achteraf lopen zeiken over hoe het uitpakt.
woensdag 25 februari 2026 om 07:32
Geen geld voor een nieuwe kan, maar dit zijn wel dingen waar je gewoon rekening mee moet houden bij een koophuis natuurlijk. Je bent wettelijk verplicht om mee te betalen aan een nieuwe schutting. Hoort gewoon bij het onderhoud van een koophuis natuurlijk. Je kan een betalingsregeling afspreken als je het niet in 1 keer kan betalen. Maar hoe het nu is gegaan is gewoon aso van de buren.mieke1966 schreef: ↑24-02-2026 22:29Ik zou gewoon blij zijn met mijn schutting en niet zeuren over je buren.
Kan toch best dat de buren niet zoveel geld hebben en dachten het kan nog best? Nu de nieuwe er staat vinden ze die toch mooier en hebben ze de oude weggehaald.
Ik zou juist blij zijn met begroeing tegen de andere kant. Bij ons piept er ook van alles van de buren tussendoor en maakt de schutting inmiddels heel natuurlijk om te zien.
En blauw verven om te pesten.....echt?
irregular_choice wijzigde dit bericht op 25-02-2026 07:44
7.81% gewijzigd
woensdag 25 februari 2026 om 07:44
Je kan iemand wel verplichten mee te betalen. Moet wel via de rechter, maar als huiseigenaar ben je gewoon verplicht mee te betalen aan een gezamenlijke schutting. Zie mijn eerdere reactie met het wetsartikel.Lolalieve schreef: ↑25-02-2026 00:22TO is eind vorig jaar verhuisd en wilde nu een nieuwe schutting. Dat hoefden de buren om een bepaalde reden niet. Dus TO heeft een schutting op eigen grond gezet en alles zelf besloten.
Dat is volgens mij het enige alternatief als je buren niet mee willen betalen met een gezamenlijke schutting op de erfgrens. Tuurlijk is het vervelend en vraag ik me sterk af of ze de gezamenlijke schutting weg mochten halen, maar er is volgens mij geen alternatief. Je kan iemand niet verplichten mee te betalen en ook niet opleggen omdat je zelf hebt besloten dat er een nieuwe schutting moest komen. Meestal doe je het samen, maar als iemand het niet in de planning had staan dan snap ik dat het niet gebudgetteerd is.
woensdag 25 februari 2026 om 07:55
Ik ben het met je eens, TO. Het is alles behalve netjes wat de buren hebben gedaan. Ik zou dit ook echt niet leuk hebben gevonden en er ook zeker gezegd hebben dat ze hun kant niet mogen schilderen, er iets aan hangen of beplanten. Lekker makkelijk die buren om wel mee te profiteren terwijl zij een nieuwe schutting overbodig vonden. Ik vind dat je terecht boos bent.
madam_madness wijzigde dit bericht op 25-02-2026 07:56
0.27% gewijzigd
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
woensdag 25 februari 2026 om 07:56
Jij bent bij dat gesprek geweest? Als buren in het gesprek heel duidelijk en kort aangeven absoluut niet mee te doen, wat doe je dan? Dan houdt een gesprek al gauw op.S-Groot schreef: ↑25-02-2026 07:22Hahaha, wat een fantasie weer.
Nee hoor. Zoals ik al zei: als de schutting verrot is dan moeten buren meewerken aan een gezamelijke erfafscheiding. Dus als TO dat gewild had dan had ze daar duidelijker over moeten communiceren én wat meer tijd voor moeten nemen om er samen uit te komen. Die tijd had ze niet want het moest allemaal nu. Tja, dat is dan je eigen keuze en dan moet je niet achteraf gaan lopen zeiken dat de buren niet mee wilden betalen.
Heeft niets met nobel of chill te maken maar alles met goed nadenken over je keuzes en niet achteraf lopen zeiken over hoe het uitpakt.
To had kunnen vragen of ze dan misschien in praktische zin mee hadden kunnen helpen waardoor de kosten naar beneden gaan voor het uurloon van plaatsen. Maar geen idee hoe dat gesprek heeft plaatsgevonden.
woensdag 25 februari 2026 om 08:13
Top oplossing!Zeeschelp schreef: ↑24-02-2026 21:02'Hoi buurvrouw. De nieuwe schutting heeft een beits nodig om het hout te beschermen tegen weersinvloeden. Aan beide kanten, nu jullie kant is blootgesteld aan regen en wind nu de oude schutting ervoor verwijderd is. Als jullie meebetalen aan de kosten van de schutting, mogen jullie uiteraard aan jullie kant de beitskleur kiezen. Zo niet, even goede vrinden, dan kies en beits ik zelf. Ik dacht aan neon oranje met appeltjesgroen. De kosten zijn 750 euro, het moet volgende week gebeitst. Ik hoor het wel wat jullie voorkeur heeft. Fijne dag!'
![]()
woensdag 25 februari 2026 om 08:30
Buren van ons vorige huis kwamen met plannen om hun tuin op te knappen. Dat betekende ook de schutting eruit. Van gaas een raster en dan klimplanten ertegenaan. Wij wisten destijds oprecht niet dat, omdat het om de erfgrens ging, dat we daaraan mee moesten betalen, zij hebben dit ook niet verteld/gevraagd.
Buurman kwam alleen vertellen wat hun plannen waren, zij wilden de houten schutting eruit waarvan wij vonden dat ' ie nog prima was, maar goed, we konden hun plannen niet tegenhouden.
Pas na een jaar of 1,5, toen zij alles zo hadden zoals zij wilden, kwamen wij erachter dat we had moeten meebetalen.
We hebben toen nog aangeboden dat te doen, gezegd dat we oprecht niet wisten dat dit verplicht was.
Buurman kwam alleen vertellen wat hun plannen waren, zij wilden de houten schutting eruit waarvan wij vonden dat ' ie nog prima was, maar goed, we konden hun plannen niet tegenhouden.
Pas na een jaar of 1,5, toen zij alles zo hadden zoals zij wilden, kwamen wij erachter dat we had moeten meebetalen.
We hebben toen nog aangeboden dat te doen, gezegd dat we oprecht niet wisten dat dit verplicht was.
woensdag 25 februari 2026 om 08:56
Als er niks staat zul je dat samen moeten regelen en betalen, maar jouw buren wilden gewoon wat anders dan de houten schutting die er stond en nog prima was. Dan zul je met elkaar in overleg moeten, maar is er geen verplichting.KatjaSasja schreef: ↑25-02-2026 08:30We hebben toen nog aangeboden dat te doen, gezegd dat we oprecht niet wisten dat dit verplicht was.
woensdag 25 februari 2026 om 08:57
Het zou mij helemaal niet interesseren dat ze niet hebben willen of kunnen meebetalen aan de schutting. Sommige mensen vinden het misschien ook niet prettig om tegen hun buren te zeggen dat ze het geld er niet voor (over) hebben.
Verven of iets er tegenaan laten groeien zou ik ook niet zo'n probleem vinden. Gaatjes erin boren wel, maar doet iemand dat?
Verven of iets er tegenaan laten groeien zou ik ook niet zo'n probleem vinden. Gaatjes erin boren wel, maar doet iemand dat?
cognac wijzigde dit bericht op 25-02-2026 09:17
Reden: niet relevant
Reden: niet relevant
22.20% gewijzigd
woensdag 25 februari 2026 om 09:10
De brutaliteit!
Ja, je kunt ze aanspreken, dat je dit niet netjes vindt, maar of het woongenot daar beter van wordt?
Ik zou wel opletten dat ze er niet in gaan boren.
Hier juist andersom. Er staat een heg, op ons stuk, 70 cm van de erfgrens.
Op de erfgrens staat een draadjes hekwerk.
De buurvrouw vindt onze heg vreselijk (ik snoei hem 2x per jaar, raakt het draadjeshekwerk nieteens aan).
Ze giet poetsmiddel langs onze heg (ik ruik het gewoon).
Heb haar gezegd dat wij
nu geen geld aan wat anders gaan besteden. Dat hoefde ook niet, ze had zelf er ook geen geld voor over, ze vond alleen het draadjes hekwerk prima.
Daar hebben wij geen zin in, dat gekoekeloer.
Heb haar gezegd dat ze vrij is om aan haar kant wat anders neer te zetten.
Ja, je kunt ze aanspreken, dat je dit niet netjes vindt, maar of het woongenot daar beter van wordt?
Ik zou wel opletten dat ze er niet in gaan boren.
Hier juist andersom. Er staat een heg, op ons stuk, 70 cm van de erfgrens.
Op de erfgrens staat een draadjes hekwerk.
De buurvrouw vindt onze heg vreselijk (ik snoei hem 2x per jaar, raakt het draadjeshekwerk nieteens aan).
Ze giet poetsmiddel langs onze heg (ik ruik het gewoon).
Heb haar gezegd dat wij
nu geen geld aan wat anders gaan besteden. Dat hoefde ook niet, ze had zelf er ook geen geld voor over, ze vond alleen het draadjes hekwerk prima.
Daar hebben wij geen zin in, dat gekoekeloer.
Heb haar gezegd dat ze vrij is om aan haar kant wat anders neer te zetten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 25 februari 2026 om 09:11
Precies.SurferRosa schreef: ↑24-02-2026 18:47Tsja, het zal een beetje in het midden liggen. Zij hebben wellicht gedacht; ‘tis niet de mooiste schutting, maar we hebben er ook geen geld voor over en doen het er gewoon maar mee.
Soms moet je ideeën even inmasseren en/of laten sudderen, jij hebt een andere afweging gemaakt. Jij had misschien haast en dus gekozen voor de schutting op eigen grond, dat is dan jouw bewuste keuze om het zo te doen. En ja, dat de buren dit nu eigenlijk ook wel fraai vinden is én best logisch én kan zuur voelen.
woensdag 25 februari 2026 om 09:28
Ze wisten toch niet dat TO er toch mee door zou gaan??Yella78 schreef: ↑25-02-2026 00:35Ik zou hier ook enorm gefrustreerd door zijn. Niet mee willen doen maar als het er staat toch van profiteren. En niet even komen melden dat ze voornemens zijn toch de oude schutting weg te halen. Heel erg onbeleefd.
Dus ik snap heel goed dat je boos bent. Ik zou de relatie met de buren wel goed proberen te houden. Weinig is wat mij betreft méér vervelend dan burengedoe. Als ze niet aanvoelen dat ze zich asociaal aan het gedragen zijn, komt het wellicht toch niet over.
woensdag 25 februari 2026 om 09:43
woensdag 25 februari 2026 om 09:44
Ik zou me ook genaaid voelen! Maar je hebt nu wel een schutting die helemaal naar jouw wens is, en anders had je wellicht water bij de wijn moeten doen voor wat betreft smaak en / of kwaliteit.
Misschien een schrale troost dat het verwijderen van de oude schutting wel voor rekening van de buren is geweest. Dat heeft waarschijnlijk ook wel een paar honderd euro gekost.
Misschien een schrale troost dat het verwijderen van de oude schutting wel voor rekening van de buren is geweest. Dat heeft waarschijnlijk ook wel een paar honderd euro gekost.
woensdag 25 februari 2026 om 09:45
Ik snap dat het rot voelt.
Maar voor hén hoefde het niet. Dat kan zonder dat ze óf in diepe armoede zitten óf vieze profiteurs met een vooropgezet plan zijn.
TO wilde graag een nieuwe schutting. Die heeft ze. Ja, dat is een gelukje voor de buren maar ze hebben het niet afgedwongen met een pistool op TO's hoofd.
Maar voor hén hoefde het niet. Dat kan zonder dat ze óf in diepe armoede zitten óf vieze profiteurs met een vooropgezet plan zijn.
TO wilde graag een nieuwe schutting. Die heeft ze. Ja, dat is een gelukje voor de buren maar ze hebben het niet afgedwongen met een pistool op TO's hoofd.
Ars longa, vita brevis
woensdag 25 februari 2026 om 10:05
TO heeft de vraag aan haar buren voorgelegd en ze de tijd gegeven om erover na te denken, schrijft ze. Die tijd hadden de buren niet nodig aangezien ze per ommegaande lieten weten geen behoefte te hebben aan een nieuwe schutting. Wie heeft er dan haast? (En wie is er vervolgens als de kippen bij om de oude, ‘prima’ schutting eruit te trekken omdat de nieuwe toch wel erg mooi en fris en bovendien gratis is?)S-Groot schreef: ↑25-02-2026 07:22Hahaha, wat een fantasie weer.
woensdag 25 februari 2026 om 10:13
woensdag 25 februari 2026 om 10:32
Wij hebben onze schutting altijd op eigen grond geplaatst. Nu staat er een heg, die binnenkort er wel uit gaat. Dan komt er een schutting in de plaats die weer tegen de erfgrens aankomt. De buren kunnen doen wat ze zelf willen op deze manier. Of onze schutting is prima zoals het is of ze zetten er wat anders tegenaan. Tot nu toe is onze erfafscheiding prima voor de buren en ze doen er verder zelf niks mee. De buren die we nu hebben waren verbaasd dat onze tuinman hun kant van de heg ook snoeit, het is onze heg, op onze grond, dus snoeien hoort daar ook bij! Aanbod om mee te betalen aan de tuinman afgeslagen, hoeft niet, hij is er toch. Ze weten op deze manier wel gelijk dat de erfafscheiding van ons is.
Ondertussen groeit de heg een flinke meter onze tuin in, mijn borders worden steeds kleiner, dus we gaan weer voor een schutting op eigen grond. We laten de buren natuurlijk wel weten dat we deze plannen hebben en ze zullen ook wat last hebben van de werkzaamheden. Maar ze zullen blij zijn met een nieuwe gratis schutting! Zijn ze er niet blij mee dan zetten ze er zelf maar wat voor. Ik verwacht dat ze mee willen betalen maar hij komt op onze grond dus dat hoeft niet dan hoeven we ook niet te overleggen over wat er komt!
Ik weet dat zij aan de andere kant hetzelfde hebben gedaan en dat de andere buren echt niet blij waren met het resultaat (het was ook echt vreselijk aan hun kant) zij hebben er dus wat tegenaan gezet. Prima toch! Geeft het minste gezeik.
Als je de nieuwe schutting tegen de oude hebt gezet gaat het om een paar centimeter grond, ik zou me er niet druk om maken! Maar onze insteek is al anders natuurlijk.
Buiten dat is het wel erg asociaal zo, dat ben ik met je eens, maar het is je energie niet waard, jij hebt een prachtige nieuwe schutting, geniet ervan komende zomer!
Ondertussen groeit de heg een flinke meter onze tuin in, mijn borders worden steeds kleiner, dus we gaan weer voor een schutting op eigen grond. We laten de buren natuurlijk wel weten dat we deze plannen hebben en ze zullen ook wat last hebben van de werkzaamheden. Maar ze zullen blij zijn met een nieuwe gratis schutting! Zijn ze er niet blij mee dan zetten ze er zelf maar wat voor. Ik verwacht dat ze mee willen betalen maar hij komt op onze grond dus dat hoeft niet dan hoeven we ook niet te overleggen over wat er komt!
Ik weet dat zij aan de andere kant hetzelfde hebben gedaan en dat de andere buren echt niet blij waren met het resultaat (het was ook echt vreselijk aan hun kant) zij hebben er dus wat tegenaan gezet. Prima toch! Geeft het minste gezeik.
Als je de nieuwe schutting tegen de oude hebt gezet gaat het om een paar centimeter grond, ik zou me er niet druk om maken! Maar onze insteek is al anders natuurlijk.
Buiten dat is het wel erg asociaal zo, dat ben ik met je eens, maar het is je energie niet waard, jij hebt een prachtige nieuwe schutting, geniet ervan komende zomer!
woensdag 25 februari 2026 om 10:58
Ik vraag mij oprecht af hoe het gesprek is gegaan. Is er voor de buren wel ruimte geweest om eventueel te bespreken dat er geen geld is (als dat het probleem zou zijn) of is TO naar de buren gegaan en heeft het als voldongen feit gepresenteerd en een kostenplaatje onder de neus geduwd?
Als mijn buren zouden komen met het gaat je €1000 kosten zonder dat er gevraagd wordt of ik het wel zou kunnen betalen dan zou ik ook direct nee zeggen. Is er wel gevraagd of het uitkomt en hebben de buren de kans gehad om te vragen om het bijvoorbeeld een half jaar/jaar later te doen?
Maar goed, ik zou mij werkelijk geen seconde druk om maken als ze de oude schutting weg halen.
Als mijn buren zouden komen met het gaat je €1000 kosten zonder dat er gevraagd wordt of ik het wel zou kunnen betalen dan zou ik ook direct nee zeggen. Is er wel gevraagd of het uitkomt en hebben de buren de kans gehad om te vragen om het bijvoorbeeld een half jaar/jaar later te doen?
Maar goed, ik zou mij werkelijk geen seconde druk om maken als ze de oude schutting weg halen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in