Castratie kater

26-02-2026 10:12 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn lieve kat (13 maanden oud) wordt morgen gecastreerd en ik zie er zo tegenop :-).

De dierenarts gaf me de keuze tussen zo'n kap (lijkt me nogal zielig) en een medical pet shirt. Wat raden jullie aan? En hebben jullie nog andere tips, zaken om rekening mee te houden?

(Ik zal blij zijn als het achter de rug is - van een niet-kattenliefhebber en een hondenmens ben ik een weekdier voor deze kat geworden...).
De castratie van de kater was hier echt zo gepiept. Kwestie van een minuscuul sneetje, balletjes eruit en klaar. Hij was ook meteen weer hersteld en er was helemaal geen kap of medical shirt nodig. Hoefde verder ook nergens rekening mee te houden, kater was uitgeslapen toen ik hem ophaalde bij de dierenarts en zijn eenmaal thuis is hij gewoon verder gegaan met zijn leven. Wel moest hij nog 2 dagen binnenblijven.
Niet tegenop zien hoor, juist bij katers is het een operatie van niets.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
Mijn katertjes waren wat jonger toen ze gecastreerd werden maar ze hebben geen kap en ook geen shirt om/aan gehad. Onze dierenarts zei dat ze het wondje meestal met rust laten, dat we wel op moesten letten dat ze elkaar niet gingen 'verzorgen' en dat we er best voor zorgden dat ze niet meteen gingen springen of zo.
Nou, eh.... We waren denk ik 5 minuten thuis toen de eerste al op het aanrecht sprong... Toen hebben we ze in een kamer gezet zonder 'springmogelijkheid' en hebben ze een dagje veel geslapen. Op dag twee leek er al niets meer aan de hand te zijn.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ah dat is ook niet leuk, maar katertjes herstellen écht supersnel.

Die van ons hoefden helemaal niets, gewoon zo mee naar huis, volgens mij was het dichtgelijmd, geen hechtingen. De poesjes kregen wel een kap.
Onze kater had geen van beide. Hij likte ook niet overmatig aan de wond ofzo.

Pas op met springen, die van ons wilde in zijn favo mandje op de vensterbank. Dat ging dus niet.

Herstel gaat snel hoor. Bedenk maar dat het voor katers medisch niet zo'n heftige ingreep is en dat het voor een goed doel is.
Onze kater had geen kap of iets anders.
En de sneetjes werden ook niet gehecht. (Was iets nieuws, inmiddels 8 jaar geleden)

De wondjes droogden uit.

Stelde echt niets voor.
Met zo'n shirt aan kan hij toch niet plassen?
Jankerd
Houdt er rekening mee dat de da je graag op kosten jaagt met dure kappen en/hemdjes.
Onze katers vroeger ook niets van dat

Succes!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als de DA vindt dat hij of een shirt, of een kap op moet, dan zou ik het shirt kiezen. Zo'n kap is wel heel hinderlijk.

En verder niet te druk over maken. Je bewijst je kater (en de andere katten in de buurt) een dienst door hem te castreren en ze doorstaan het doorgaans prima.
Harba lorifa
O, wat een geruststelling, jullie reacties!

De dierenarts vertelde dat ook bij mijn kat de sneetjes niet worden gehecht en daarom moest hij dan een kap om of een shirt aan. Zo'n kap lijkt me vreselijk zielig: ik heb alleen ervaring met honden die zo'n kap om moesten en dat was echt heel akelig. Als jullie zeggen dat het niet hoeft, dan doe ik het niet (en houd ik hem goed in de gaten).

Dankjulliewel!
missunderstood wijzigde dit bericht op 26-02-2026 10:49
3.30% gewijzigd
Djessy schreef:
26-02-2026 10:38
Wel hoor. Het is een soort rompertje maar de onderkant is open, daar zitten alleen twee bandjes langs de pootjes. Ziet er heel aandoenlijk uit.
Mijn poes heeft dagenlang zo'n ding aangemoeten na een schouderoperatie, en dat ging prima.
Harba lorifa
Hier meerdere katers en poezen laten helpen. Allemaal zonder kap. Ze laten zelf het wondje wel met rust.
Djessy schreef:
26-02-2026 10:38

Ja, dat schijnt wel te kunnen. Mij lijkt zo'n shirt dan ook prettiger dan zo'n akelige kap.

Mijn kat heeft trouwens zo'n electrische kattenbak, maar daarvoor moet hij de trap op. Misschien beter om tijdelijk een gewone bak op de benedenverdieping te zetten?
Hm TO; Wij gaan er allemaal van uit dat het een kater is die GECASTREERD wordt maar gaat het misschien om een poes die gesteriliseerd wordt? Na de operatie heb ik 4 gaten in een sjaaltje geknipt, daar haar pootjes door en dan de sjaal bijeen gebonden op haar rug. Zo kan ze vrij bewegen en niet aan de wonde likken. Maar ze wilde uit dat shirt en dacht dat voor elkaar te krijgen door achteruit te lopen... Na een dagje heb ik haar weer 'bevrijd' en ze ging niet echt aan de wonde likken.
Nee, het is een kater :-).
MissUnderstood schreef:
26-02-2026 10:45
Nee, het is een kater :-).
Dan zou ik helemaal geen romper of kap doen. Die is in geen tijd weer de oude.
OlleGrieze schreef:
26-02-2026 10:44
Hm TO; Wij gaan er allemaal van uit dat het een kater is die GECASTREERD wordt maar gaat het misschien om een poes die gesteriliseerd wordt? Na de operatie heb ik 4 gaten in een sjaaltje geknipt, daar haar pootjes door en dan de sjaal bijeen gebonden op haar rug. Zo kan ze vrij bewegen en niet aan de wonde likken. Maar ze wilde uit dat shirt en dacht dat voor elkaar te krijgen door achteruit te lopen... Na een dagje heb ik haar weer 'bevrijd' en ze ging niet echt aan de wonde likken.
Het staat toch duidelijk in de titel?
Mijn kat kwam na de castratie thuis en rende meteen de trap op. Geen probleem. Maar naar beneden was lastiger verdoving nog niet helemaal weg, dus die achterpoten werkten niet echt mee. Ik kon hem net op tijd opvangen. verder nergens last van
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier al 5 keer een kat laten castreren (2 poezen en 3 katers) en alle keren stelde het herstel weinig voor. Bij één poes werd aangeraden zo’n pakje aan te doen, maar ze vond het verschrikkelijk en haar broertje wilde alleen maar blazen en vechten omdat ze er anders uitzag en rook. Toen hebben we dat pakje na 1 dag uitgetrokken en ging het ook prima. Maak het niet groter dan het is, binnen een paar dagen is je kat weer helemaal de oude.
OlleGrieze schreef:
TO zegt “hij”, dus ik ga toch uit van een kater.
OlleGrieze schreef:
Poezen worden over het algemeen ook gecastreerd :)
Jankerd
Ginevra schreef:
26-02-2026 10:40
Wel hoor. Het is een soort rompertje maar de onderkant is open, daar zitten alleen twee bandjes langs de pootjes. Ziet er heel aandoenlijk uit.
Mijn poes heeft dagenlang zo'n ding aangemoeten na een schouderoperatie, en dat ging prima.
Oh tuurlijk ja! Mijn poes had na haar castratie ook zo'n rompertje aan :facepalm:

Waar ze zich uiteraard probeerde uiteraard te wurmen :proud:
Jankerd
Dank allen! Ik ben wat gerustgesteld :-).

De grap is dat ik helemaal niet zo'n weekdier ben en met bijvoorbeeld mijn hond gewoon denk: wat moet, dat moet, maar deze kat is een ander verhaal en daar snap ik niks van.

Ik haalde 'm in huis toen ie 6 maanden was omdat ik een muizenplaag had en niets werkte. Ik wilde helemaal geen kat, want ik houd niet van katten. Ik houd ook niet van huisdieren op de bovenetage, wil geen kat op het aanrecht en houd al helemaal niet van dieren in mijn bed.

Nou. Deze kat slaapt heerlijk 's nachts in mijn bed en overdag ligt-ie er ook graag. Zijn eten krijgt-ie op het aanrecht zodat de hond er niet aan kan zitten en ik heb mezelf zelfs betrapt op praten tegen de kat. En nou open ik een topic omdat ik pijn in mijn maag had vanwege het idee dat-ie morgen gemarteld wordt door de dierenarts :rofl: :rofl: :rofl: .
TO, kijk anders dit filmpje nog even. Dan kan je zien dat het echt een operatie van niets is en je kat in goede handen is bij de dierenarts. Al denkt Tommie daar overduidelijk anders over ;-D

https://www.youtube.com/watch?v=wRI-_WFQNgE
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
MissUnderstood schreef:
26-02-2026 10:40
O, wat een geruststelling, jullie reacties!

De dierenarts vertelde dat ook bij mijn kat de sneetjes niet worden gehecht en daarom moest hij dan een kap om of een shirt aan. Zo'n kap lijkt me vreselijk zielig: ik heb alleen ervaring met honden die zo'n kap om moesten en dat was echt heel akelig. Als jullie zeggen dat het niet hoeft, dan doe ik het niet (en houd ik hem goed in de gaten).

Dankjulliewel!

Het droogt echt heel snel in en mijn kater wilde in het begin nog wel wassen daar maar paar keer afgeleid en kopje weggedraaid als hij dat deed.

Wat nog wel grappig was; mijn kater was toen 8 maanden en echt een hele grote jongen (half Maine Coon) De sneetjes stonden open en uit de sneetjes kwamen vetjes naar buiten. Daar ben ik nog mee terug geweest omdat het er eng uit zag.
Dierenarts de vetjes weer naar binnen gefrommeld (maar ze zei ook dat het geen kwaad kon) en toen ik thuis kwam hing er bij één kant al weer naar buiten.
Maar dat was dus omdat hij grooooot was al voor zijn leeftijd en daar vetjes blijken te zitten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven