Een avontuurlijk pretparktopic

26-02-2026 10:54 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Pretparken. Nog een rondje in Joris en de draak of chagrijnig op een bankje zitten omdat je niet tegen drukte kunt? Nog steeds in vervoering raken van de magie, of tussen gillende kinderen hopen dat je zo naar huis mag?
In dit topic is ruimte voor jubel, ergernis, aanrader en afraders op het gebied van de pretparkerij. Anekdotes en sfeertekeningen ook van harte welkom. En een beetje reuring stel ik ook zeer op prijs, dus kritische wildwaterbaanvaarders van harte welkom!
Si abra la puerta hay lobos.
Ugli schreef:
26-02-2026 15:03

En Fantasialand, ook leuk! Vooral de Taron is lekker hysterisch en ik vond…Ik ben de naam kwijt maar die ene waarbij je op je buik gaat ook heel gaaf!
F.L.Y. 😊 ik vind hem niet fijn liggen bij mijn benen en wordt er helaas misselijk in. Ik heb meerdere flying coasters gedaan, van een andere achtbaanbouwer en die gaan prima. Maar deze van vekoma is bij mij jammer genoeg geen succes.

Wij zijn afgelopen jaar in de zomer ook naar tripsdrill geweest in Duitsland en dat is ook een ontzettend leuk park! Geen hele spectaculaire achtbanen of zo, maar gewoon echt mooi aangekleed, verrassende attracties, hele fijne sfeer die er hangt. Echt een aanrader!
WoonWens schreef:
26-02-2026 15:21
Dat herinnert me eraan dat in het Sauerland ook een geweldig pretpark ligt: Fort Fun. Heel leuk met basisschoolkinderen.
Bestaat dat nog steeds?! Dat vond ik superleuk toen ik 10 was. Daarna nooit meer daar geweest. En ik ben nu 40 :-D
Europapark is ook mijn lievelings <3 Helaas maar een keer geweest nog. Ik ging ook elk jaar naar Walibi, maar Europapark is zo tof.

Ik ben nu al jaren niet meer naar een pretpark geweest want mijn relatie is uit en ik ken verder niemand die met me mee wil helaas :(

Het was vroeger altijd mijn droom om in Amerika alle pretparken af te gaan, nu zou ik dat niet per se meer hoeven, maar nog eens (of een paar keer) naar Europapark lijkt me wel echt heel leuk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
SunShine35 schreef:
26-02-2026 16:15
Bestaat dat nog steeds?! Dat vond ik superleuk toen ik 10 was. Daarna nooit meer daar geweest. En ik ben nu 40 :-D
Zo leuk is het niet meer als 40-jarige 😁 ik ben er een paar jaar terug nog geweest, simpel park. Prima voor een dagje, maar ik zou er niet speciaal heen rijden of er voor omrijden.
Irregular_Choice schreef:
26-02-2026 17:17
Zo leuk is het niet meer als 40-jarige 😁 ik ben er een paar jaar terug nog geweest, simpel park. Prima voor een dagje, maar ik zou er niet speciaal heen rijden of er voor omrijden.
Alleen voor de zomerrodelbaan zou ik er al voor omrijden.
Love it
CleopatraVII schreef:
26-02-2026 17:01
Europapark is ook mijn lievelings <3 Helaas maar een keer geweest nog. Ik ging ook elk jaar naar Walibi, maar Europapark is zo tof.

Ik ben nu al jaren niet meer naar een pretpark geweest want mijn relatie is uit en ik ken verder niemand die met me mee wil helaas :(
Waarom zou je er niet lekker in je eentje heen gaan? Er is zoveel te zien en te doen en te proeven, sfeertechnisch gesproken. En korte wachtrijen, dus het zal niemand boeien als je alleen in een karretje zit.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
26-02-2026 17:24
Love it

Waarom zou je er niet lekker in je eentje heen gaan? Er is zoveel te zien en te doen en te proeven, sfeertechnisch gesproken. En korte wachtrijen, dus het zal niemand boeien als je alleen in een karretje zit.
Veel parken hebben een single riders line. Gaat ook lekker snel.

Ik kan niet meer in achtbanen en vind het echt een gemis :(
WoonWens schreef:
Love it
Ik denk dat ik teveel alpine coasters heb gedaan om ze nog heel interessant te vinden 😁 al heb ik 2 jaar terug in Oostenrijk wel echt een prachtige gedaan met uitzicht over de bergen!
Overigens zijn er vandaag tekeningen naar buiten gekomen van de uitbreidingen bij Toverland. Ze gaan een permanent vakantiepark bouwen, er komt een darkride bij port Laguna en daar wordt ook een nieuw stuk bijgebouwd met een kleine log flume en een restaurant. Het hele ingangsgebied krijgt dus een mooie uitbreiding! En als ik zo de tekeningen zie, wordt ik er helemaal blij van :cheer2: we zijn een aantal keren op de pop up camping geweest daar en dat was al heel leuk. Maar dat vakantiepark gaat er heel tof uit zien!

https://www.looopings.nl/weblog/31871/N ... -2027.html

https://www.looopings.nl/weblog/31870/N ... grade.html
Nyx• schreef:
26-02-2026 17:26
Veel parken hebben een single riders line. Gaat ook lekker snel.

Ik kan niet meer in achtbanen en vind het echt een gemis :(
Balen!
Naast dat ik er misselijk door wordt zal ik er inmiddels ook te dik voor zijn.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
WoonWens schreef:
Love it

Ik vind dingen in mijn eentje doen niet leuk, dan voel ik me heel eenzaam en kut. Ik heb het wel echt nodig om een ervaring samen met iemand anders te delen. Samen lachen, samen plezier maken, samen bespreken wat je meemaakt enzo.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ben ook in aardig wat pretparken in Europa geweest, ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Mijn gezin is er dol op.

Ik vind achtbanen en suffe kijkdingen allebei leuk. Maar het eten, de drukte en de rijen vind ik verschrikkelijk.

En in Nederland vind ik alleen de Efteling leuk.

Disneyland Parijs vind ik leuker dan Europapark. Mijn favoriete topattractie allertijden is de Tower of terror :heart:. In het Studios park. Maar ik heb dan weer helemaal niks met Marvel en Star Wars, waar een groot deel van dat park over gaat.

En het is zo extreem massaal en commercieel in Disneyland, dat het eigenlijk toch niet zo leuk is.
CleopatraVII schreef:
26-02-2026 18:49
Ik vind dingen in mijn eentje doen niet leuk, dan voel ik me heel eenzaam en kut. Ik heb het wel echt nodig om een ervaring samen met iemand anders te delen. Samen lachen, samen plezier maken, samen bespreken wat je meemaakt enzo.
Er zijn diverse meetings in pretparken waar je heen kan. Daar vind je snel genoeg aansluiting. Ik ben zelf ook al diverse keren mee geweest met een trip naar Engeland van 4 dagen waarbij je 3 verschillende pretparken bezoekt. Erg leuk om mee mee te gaan! En zo zijn er wel meer reizen die georganiseerd worden.
26-02-2026 12:56
Zeker!! Europapark is echt zoveel beter in alles 😁 hier groot pretparkliefhebbers en heb er al aardig wat afgetikt. Maar EP blijft toch echt favoriet. Afgelopen jaar nog 2 keer geweest. Als je tips wil, hoor ik het wel!
Ik zou graag tips willen!
Wat zijn rustige dagen en hoe rustig is het dan? (Gemiddelde wachttijd bij attracties).
Overnacht jij in de buurt en zo ja waar?
En andere random tips zijn ook welkom :)

Ik zit nu te kijken en ze lijken een goede regeling te hebben voor bezoekers met een beperking. In tegenstelling tot Phantasialand. Dat is dus echt: we doen op geen enkele manier ook maar enige moeite, je hebt nergens recht op, je zoekt het maar uit met je beperking.
Single riders: mijn jongste kind doet het heel graag, maar zij is een heel extravert, ontwapenend type. Dat je uren later in het pretpark nog mensen tegenkomt die haar vrolijk begroeten. Mijn oudste voelt zich enorm ongemakkelijk in onduidelijke sociale situaties. Ik vind het bij een achtbaan niet zo erg, ik vind het nooit vervelend als er iemand bij ons in komt, maar ik doe het zelf niet bij een attractie zoals Symbolica, bijvoorbeeld. Dus iets rustigs, waar je samen minuten zit te koekeloeren.
Si abra la puerta hay lobos.
Karrota schreef:
26-02-2026 19:40
Wij waren er op één van de drukste dagen in de zomer en toen nog waren de wachttijden echt prima. Het drukste was Le Moulin Rouge in Frankrijk, en zelfs die bleef schommelen rond "slechts" 50 minuten. Maar er waren vooral ook heel veel geweldig leuke opties met een wachttijd onder de 5 minuten.

P.S. Hoe drukker de dag, hoe hoger de toegangsprijs. Dus als je kiest voor een goedkope dag, zit je goed.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ik werk al 17 jaar in Disneyland Parijs. 😉
disney1 schreef:
26-02-2026 20:13
Ik werk al 17 jaar in Disneyland Parijs. 😉
:love:
Karrota schreef:
26-02-2026 19:40
Wat zijn rustige dagen en hoe rustig is het dan? (Gemiddelde wachttijd bij attracties).
Overnacht jij in de buurt en zo ja waar?
En andere random tips zijn ook welkom :)

Ik zit nu te kijken en ze lijken een goede regeling te hebben voor bezoekers met een beperking. In tegenstelling tot Phantasialand. Dat is dus echt: we doen op geen enkele manier ook maar enige moeite, je hebt nergens recht op, je zoekt het maar uit met je beperking.
Qua beperkingen heb ik geen ervaring, maar ik hoor inderdaad wel dat het daar goed geregeld is.
Wij logeren eigenlijk altijd in het dorp of bij 1 van de eigen hotels. In het dorp zitten we dan het liefst wat dichter bij de hotels in de buurt. Daar is namelijk een uitgang vanuit het park en in de hotels zijn diverse leuke bars en restaurants aanwezig. Als je hotelgast bent, mag je aan die kant ook het park in maar dat kan helaas niet als je in het dorp ergens verblijft. Dan moet je in de ochtend naar de hoofdingang wandelen, maar dat is prima te doen. En dan ben je nog fris 😁 alle gasthuizen die er zitten zijn eigenlijk gewoon prima. Als je op Booking kijkt heeft ook alles wel goede reviews. De concurrentie is natuurlijk ook groot, want het hele dorp bestaat echt alleen maar uit gasthuizen en hotels. Als het park dicht is, is het een spookstadje.
Het waterpark rulantica mag je ook zeker niet overslaan! Dit is echt prachtig en je kan je er echt een hele dag vermaken. Wel aan te raden om tussen april/oktober te gaan, want anders is een deel van het buitengebied dicht. Volgens mij vanaf de meivakantie tot aan de herfstvakantie is het helemaal open.
Rustige dagen is lastig. Hou rekening met de schoolvakanties van Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk en de omliggende deelstaten van Duitsland. Maar ook als het druk is, is het park prima te doen. Wij zijn er in de meivakantie geweest en toen was de langste wachttijd 70 minuten en dat was voor de nieuwste achtbaan. De rest was allemaal zo rond de 30/40 minuten hooguit en de kleinere attracties waren 10 minuten of lager nog. Ook in de zomervakantie was het goed te doen eigenlijk! Wat ik wel altijd aanraad is om voor een eerste bezoek 3 dagen park en 1 dag rulantica te doen. Dan kan je lekker op het gemak doen, een keer op een terrasje gaan zitten, wat uitgebreider lunchen en hoef je niet te haasten om alles te doen. Dan heb je ook genoeg tijd voor wat shows.

Als je nog meer info wil dan laat het maar weten!
Mabel schreef:
26-02-2026 19:27
Ben ook in aardig wat pretparken in Europa geweest, ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Mijn gezin is er dol op.

Ik vind achtbanen en suffe kijkdingen allebei leuk. Maar het eten, de drukte en de rijen vind ik verschrikkelijk.

En in Nederland vind ik alleen de Efteling leuk.

Disneyland Parijs vind ik leuker dan Europapark. Mijn favoriete topattractie allertijden is de Tower of terror :heart:. In het Studios park. Maar ik heb dan weer helemaal niks met Marvel en Star Wars, waar een groot deel van dat park over gaat.

En het is zo extreem massaal en commercieel in Disneyland, dat het eigenlijk toch niet zo leuk is.
Ja, die Tower of terror is gaaf! Had op het laatst geen idee meer op welke verdieping we waren.
I love pretparken, de Efteling is groot favoriet, vroeger gingen we elke zomervakantie, mijn moeder kon via werk kaartjes met korting kopen .
Mijn favo attracties zijn Fata Morgana, droomvlucht,de pirana & het sprookjesbos ofcourse :heart:
ben ondertussen al bijna 7 jaar niet geweest :sigh:
vroeger was Lineaushof ook favoriet, ben nu iets te groot denk ik :sigh:

ik heb alleen niks met achtbanen ben als de dood ervoor, dus Walibi/six flags is niet aan mij besteed al ben ik er vaak geweest.
Warner Bros movie world (inmiddels Moviepark) was ook heel leuk, ben daar ook vaak geweest.

Europapark staat ook op de lijst, ik ben zowel in EuroDisney als Disney world geweest in Orlando Florida.
Relax we're all crazy, it's not a competition
liane77 schreef:
26-02-2026 20:41
Ja, die Tower of terror is gaaf! Had op het laatst geen idee meer op welke verdieping we waren.
Echt he, wat een fantastisch ding is dat. De thematisering is geweldig en het uitzichtmomentje. Love it.
Charlie591 schreef:
26-02-2026 14:12
Ik vind pretparken wel prima, maar liefhebber nu ook weer niet. Disneyland Parijs 2x geprobeerd maar écht geen fan. Veel te druk en te duur, en ik vind de attracties en algemene sfeer en afwerking in de Efteling veel beter. Toverland oké, maar voelt toch een beetje als namaak-Efteling hier en daar.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Disney wordt enorm gehyped, maar de laatste keer dat ik er was hebben we netaan 5 attracties kunnen doen en de hele dag in de rij gestaan. Wat ik dan bij de Efteling heel goed gedaan vind, is dat ze de wachtrij ook heel mooi hebben aangekleed, daar kunnen ze bij Disney niet aan tippen. Het is ook behoorlijk compact met minstens zoveel eettentjes en toeristenshops als attracties, wat het heel druk en extreem commercieel doet aanvoelen.
26-02-2026 14:46
zeker! Er is zoveel te doen in dat park. Ze hebben geweldige darkrides, een flying theater, leuke boottochtjes, watersttracties enz. Er is genoeg te doen, zonder de achtbanen. Sowieso de hele sfeer in het park en de restaurants, alles er omheen, het is een heerlijke plek!
Ook jij erg bedankt voor je reactie, toch eens aankaarten hier in het gezin dan. We mogen met het Efteling abonnement ook 1 dag gratis naar binnen, ook mooi meegenomen natuurlijk.
viamia schreef:
27-02-2026 06:53
Hier ben ik het helemaal mee eens. Disney wordt enorm gehyped, maar de laatste keer dat ik er was hebben we netaan 5 attracties kunnen doen en de hele dag in de rij gestaan. Wat ik dan bij de Efteling heel goed gedaan vind, is dat ze de wachtrij ook heel mooi hebben aangekleed, daar kunnen ze bij Disney niet aan tippen. Het is ook behoorlijk compact met minstens zoveel eettentjes en toeristenshops als attracties, wat het heel druk en extreem commercieel doet aanvoelen.
Ja. Ik vind Disneysfeer op zich heel leuk. Maar met die extreme drukte en de nadruk op het commericele blijft er weinig over van die sfeer.
Ik heb veel pretparken bezocht die hier genoemd worden, ik hou namelijk wel van de meeste attracties.

Maarrrrr
Ik vind pretparken echt veel te duur!
Ik heb nix met al die thema’s
En het ergste van alles vind ik de bezoekers: vind de meeste mensen echt paupers: dom dik en schreeuwerig.

Sorry

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven