Schutting

24-02-2026 17:46 314 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tussenwoning met een tuin. Aan mijn kant stond bamboe tegen de schutting die helemaal vergaan was. De schutting zelf was ook behoorlijk gammel en op zijn retour. Ik ben toen naar de buren gegaan om te vragen of dit een gezamenlijke schutting was en om een vervanging te bespreken.

De schutting bleek er al te staan voor mijn buren er woonden (20 jaar) en staat op de erfgrens. Ze vonden deze nog helemaal prima, want ze gaven er niet zo om, en wilden dus geen nieuwe schutting. Ik heb daarom 2 weken geleden op eigen kosten een nieuwe schutting laten plaatsen op mijn grond, dus tegen de oude schutting aan.

Mijn verbazing was groot toen ik gisteren thuiskwam en zag dat bij mijn buren de oude schutting werd verwijderd. Ik vroeg de buurvrouw (die stond buiten) of ze tóch een nieuwe schutting wilden, en toen zei zij dat ze die van mij netjes vinden en dus alleen de oude laten weghalen.

Ik vind dit behoorlijk onbeschoft. Ze wilden dus blijkbaar wel een nieuwe schutting, maar hebben gedaan alsof dit niet zo was, zodat ik deze alleen zou betalen. Nu hebben ze geen kosten én er een paar centimeter tuin bij omdat de nieuwe schutting alleen op mijn grond staat.

Wat zouden jullie doen? Er iets van zeggen, de schutting aan hun kant knalblauw verven, de boel laten zoals het is? Ik ben benieuwd :)
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 11:02
:rofl: sorry, maar degenen die alleen aan het geld denken zijn haar buren.
Geen idee en ook ik weet de leeftijd niet. Mijn buuv is 97 en vond het begrijpelijk allemaal best. Dus wij hebben gewoon alles betaald. Ongetwijfeld heeft ze het geld, maar ze vond het onnodig.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
26-02-2026 16:09
Geen idee en ook ik weet de leeftijd niet. Mijn buuv is 97 en vond het begrijpelijk allemaal best. Dus wij hebben gewoon alles betaald. Ongetwijfeld heeft ze het geld, maar ze vond het onnodig.
Dan kun je ook niet zo stellig beweren dat TO alleen aan geld denkt, als je geen idee hebt.
Ik vind het heel raar dat de buren een nieuwe schutting niet nodig vonden en zodra TO een nieuwe schutting plaatst halen ze die andere gelijk weg. Zou ik niet blij van worden.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 16:25
Dan kun je ook niet zo stellig beweren dat TO alleen aan geld denkt, als je geen idee hebt.
Ik vind het heel raar dat de buren een nieuwe schutting niet nodig vonden en zodra TO een nieuwe schutting plaatst halen ze die andere gelijk weg. Zou ik niet blij van worden.
Op zich snap ik dat ook wel, maar wat TO in mijn optiek achterwege heeft gelaten is het voorstel: "Jullie vinden het niet nodig, ik wel. Dus ik wil er eigenlijk hoe dan ook iets anders hebben, is het dan akkoord voor jullie dat ik hem dan in mijn eentje betaal en laat vervangen naar mijn smaak? Dan kun je het nog ronduit aso vinden als ze dan zeggen "Ja, dat is geen probleem" maar dan had je tenminste niet die zeik dat je nu een schutting hebt die - ook al is het maar een paar cm - niet helemaal de erfgrens is.
Om het helemaal eerlijk te houden (wat de erfgrens is) zou je nog kunnen voorstellen dat er op de erfgrens, waar de oude schutting stond, iets van een simpel hekwerk oid komt.
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 16:25
Inmijn geval wilde ik een nieuwe afscheiding, buuv niet. Dan is dat mijn probleem of in mijn geval geen probleem.
Afkoelen heeft gewerkt
cognac schreef:
26-02-2026 16:31
Op zich snap ik dat ook wel, maar wat TO in mijn optiek achterwege heeft gelaten is het voorstel: "Jullie vinden het niet nodig, ik wel. Dus ik wil er eigenlijk hoe dan ook iets anders hebben, is het dan akkoord voor jullie dat ik hem dan in mijn eentje betaal en laat vervangen naar mijn smaak? Dan kun je het nog ronduit aso vinden als ze dan zeggen "Ja, dat is geen probleem" maar dan had je tenminste niet die zeik dat je nu een schutting hebt die - ook al is het maar een paar cm - niet helemaal de erfgrens is.
Om het helemaal eerlijk te houden (wat de erfgrens is) zou je nog kunnen voorstellen dat er op de erfgrens, waar de oude schutting stond, iets van een simpel hekwerk oid komt.
Die optie zou er niet moeten zijn, want je bent wettelijk verplicht om als buren een schutting op de erfafscheiding voor de helft te betalen. Dus wat TO nu heeft gedaan, is heel normaal als ze geen zin heeft om via de rechtbank de buren te vorderen mee te betalen aan de gezamenlijke schutting. Als die buren een schutting op de erfgrens hadden gewild, hadden ze mee moeten betalen of degene die er stond laten staan. Dat waren de 2 opties voor hen, meer niet. En dat ze nu zonder overleg ook nog eens het eigendom van TO hebben gesloopt is helemaal asociaal.
Irregular_Choice schreef:
26-02-2026 17:15
Die optie zou er niet moeten zijn, want je bent wettelijk verplicht om als buren een schutting op de erfafscheiding voor de helft te betalen. Dus wat TO nu heeft gedaan, is heel normaal als ze geen zin heeft om via de rechtbank de buren te vorderen mee te betalen aan de gezamenlijke schutting. Als die buren een schutting op de erfgrens hadden gewild, hadden ze mee moeten betalen of degene die er stond laten staan. Dat waren de 2 opties voor hen, meer niet. En dat ze nu zonder overleg ook nog eens het eigendom van TO hebben gesloopt is helemaal asociaal.
Ja dat snap ik. Formeel is de erfgrens nu dus in zijn geheel weggehaald en daarom schreef ik al, eigenlijk zou er nu een simpel hekwerk oid voor terug moeten komen. Maar je kon er donder op zijn dat dit ooit zou gebeuren. Was het niet meteen, dan misschien na een jaar of na vijf jaar.

Ik zou niet een hele schutting alleen op mijn grondgebied gezet hebben. En ja formeel zijn ze misschien verplicht de helft de betalen maar volgens mij is het ook niet strafbaar om overeen te komen het helemaal zelf te betalen als de buur het niet kan of wil maar behoud je wel de erfgrens.
volgende issue voor de rijdende rechter: als dat nieuwe hek straks 20 jaar staat op eigen grond, is dan middels verjaring een klein stukje grond naar de buren gegaan?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
26-02-2026 17:15
En dat ze nu zonder overleg ook nog eens het eigendom van TO hebben gesloopt is helemaal asociaal.
Overleg over het slopen van iets waar TO sowieso al vanaf wilde?

Dat slopen is ook niet gratis he. TO zei eerder dat een kleine bijdrage ook prima was geweest.

Niet op de juiste manier en volgorde, maar ik vraag me af of TO daadwerkelijk financiële schade heeft opgelopen.
Paradise schreef:
26-02-2026 17:39

Dat slopen is ook niet gratis he. TO zei eerder dat een kleine bijdrage ook prima was geweest.

Niet op de juiste manier en volgorde, maar ik vraag me af of TO daadwerkelijk financiële schade heeft opgelopen.
Het kost je je eigen tijd en wat zweet. Meer niet.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Paradise schreef:
26-02-2026 17:39

Toen de buren aangaven dat ze de oude schutting prima vonden, ging TO ermee akkoord dat die bleef staan. Als ze hem dan toch weg willen halen, moet dat in overleg ja. En wat is er niet gratis aan slopen? Als je dat zelf doet en het naar de stort brengt, ben je hooguit wat kwijt aan benzinekosten hier.
En natuurlijk heeft TO nu financiële schade, want de buren wilden niet meebetalen aan een schutting op de erfgrens terwijl ze dit wel wettelijk verplicht zijn. Dat is toch haar financiële schade nu?
Nyx• schreef:
26-02-2026 17:43
Het kost je je eigen tijd en wat zweet. Meer niet.
Waar komt de logica vandaan dat de buren het zelf hebben gedaan?

TO zegt zelf dat de buren het weg hebben laten halen. En dat ze zag de buren met werklui stonden te praten.
26-02-2026 17:49
Toen de buren aangaven dat ze de oude schutting prima vonden, ging TO ermee akkoord dat die bleef staan. Als ze hem dan toch weg willen halen, moet dat in overleg ja. En wat is er niet gratis aan slopen? Als je dat zelf doet en het naar de stort brengt, ben je hooguit wat kwijt aan benzinekosten hier.
En natuurlijk heeft TO nu financiële schade, want de buren wilden niet meebetalen aan een schutting op de erfgrens terwijl ze dit wel wettelijk verplicht zijn. Dat is toch haar financiële schade nu?
Ja, god, een schutting die je zelf bouwt kost ook geen 6000 euro.

Maar ze hebben het dus laten doen en laten afvoeren. En dat is volgens mij helemaal niet ongebruikelijk.
Paradise schreef:
26-02-2026 17:50
Ja, god, een schutting die je zelf bouwt kost ook geen 6000 euro.

Maar ze hebben het dus laten doen en laten afvoeren. En dat is volgens mij helemaal niet ongebruikelijk.
Als ze dat nou hadden overlegd met TO, hadden ze die kosten ook kunnen delen. Samen met de kosten voor die nieuwe schutting op de erfgrens.
26-02-2026 17:54
Als ze dat nou hadden overlegd met TO, hadden ze die kosten ook kunnen delen. Samen met de kosten voor die nieuwe schutting op de erfgrens.
Nou inderdaad zeg.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Wat ik niet zo goed snap TO: waarom heb je de schutting niet gewoon op de erfgrens gezet? Als je niet wilde wachten tot een moment dat zij wel wilden meebetalen, en je wilde het zelf dit jaar en maakte dus de afweging om het dan zelf te betalen. Waarom niet deze gewoon op de erfgrens gezet? Is toch zonde dat je nu een paar cm tuin kwijt bent
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:02
Wat ik niet zo goed snap TO: waarom heb je de schutting niet gewoon op de erfgrens gezet? Als je niet wilde wachten tot een moment dat zij wel wilden meebetalen, en je wilde het zelf dit jaar en maakte dus de afweging om het dan zelf te betalen. Waarom niet deze gewoon op de erfgrens gezet? Is toch zonde dat je nu een paar cm tuin kwijt bent
Tja, als ze had geweten dat de buren die schutting zouden weghalen... Maar dat zeiden ze niet. Daarbij moeten de buren meebetalen als die op de erfgrens wordt geplaatst
Stephen King
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:02
Dan heeft TO betaald voor een schutting waar de buren van alles mee mogen; er dingen aanhangen, in boren etc. en zijn ze helemaal spekkoper.
Omdat de schutting nu op de grond van TO staat mogen ze dat niet.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Calamitycat schreef:
26-02-2026 18:05
Dan heeft TO betaald voor een schutting waar de buren van alles mee mogen; er dingen aanhangen, in boren etc. en zijn ze helemaal spekkoper.
Omdat de schutting nu op de grond van TO staat mogen ze dat niet.
Dit en omdat die andere schutting er nog stond.
Stephen King
Ook dat ja.
cat |kat| n.
The furry little sociopath who rules your household and manages to look innocent while doing so.
Ah ok, dat is dan de afweging die je maakt. Zit wel wat in.

Tja, dan moet er nu wel iets nieuws qua erfafscheiding komen lijkt me. Met die vraag zou ik wel even naar de buren gaan.
Dit dus. Alhoewel me in dit topic duidelijk is geworden dat ik totaal anders in elkaar steek. Wij hebben zelf de schutting gesloopt en het door een bedrijf op laten halen. Daarna een degelijke muur gemetseld en aan 2 kanten laten stucen. Gebruikelijk hier. Maar inderdaad en dat snap ik wel, gewoon op de erfgrens. Anders krijg je of later, of bij verkoop of andere huurders gezeik wat je niet wil.
Afkoelen heeft gewerkt
Tavistock schreef:
26-02-2026 18:08
Ah ok, dat is dan de afweging die je maakt. Zit wel wat in.

Tja, dan moet er nu wel iets nieuws qua erfafscheiding komen lijkt me. Met die vraag zou ik wel even naar de buren gaan.
Euh nee, die staat er al hè. Alleen op de grond van TO.
Stephen King
TO kan niet vragen of haar buren ook iets plaatsen tegen haar schutting. TO kan wel eisen dat de buren haar schutting met rust laten. Niet verven, er niks tegenop laten groeien en er niks aan hangen.
Stephen King
Redhead70 schreef:
26-02-2026 18:09
Dit dus. Alhoewel me in dit topic duidelijk is geworden dat ik totaal anders in elkaar steek. Wij hebben zelf de schutting gesloopt en het door een bedrijf op laten halen. Daarna een degelijke muur gemetseld en aan 2 kanten laten stucen. Gebruikelijk hier. Maar inderdaad en dat snap ik wel, gewoon op de erfgrens. Anders krijg je of later, of bij verkoop of andere huurders gezeik wat je niet wil.
Het staat gewoon in de wet hè? Een schutting die op de erfgrens staat is mandelig, dus zijn beide buren verantwoordelijk voor onderhoud, en dus ook vervangen als dat nog is. En als je buren treft zoals in geval van TO die niet willen meebetalen, dan zet je de schutting dus op je eigen grond. Heeft niets met anders in elkaar steken te maken.
cat |kat| n.
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 18:12
TO kan niet vragen of haar buren ook iets plaatsen tegen haar schutting. TO kan wel eisen dat de buren haar schutting met rust laten. Niet verven, er niks tegenop laten groeien en er niks aan hangen.
Waarom zou je? Behalve als genoegdoening?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven