Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
TinyTiny schreef:
05-03-2026 13:29
Ik vind het wel onzin om ze iets op te leggen. Geef je mening bij hen aan en waarom jij het belangrijk vind dan kunnen ze zelf bepalen wat ze er mee doen. Misschien doen ze er nu niets mee en later wel en misschien nooit.

Maargoed dat is een mening die ik heb over alle idealen/ overtuigingen. Geef het mee, maar leg het niet op.
Ik als ouder doe de boodschappen en kook de meeste keren; is dat opleggen of gewoon praktisch/opvoeden?
Als ze vervolgens van hun eigen geld saucijzenbroodjes willen kopen, daar kan ik niks aan doen.
brutaimmaculata wijzigde dit bericht op 05-03-2026 13:39
0.75% gewijzigd
nerdopviva schreef:
05-03-2026 13:22
Dat probleem hebben wij ook. Geen allergie, maar darmen die peulvruchten en noten slecht kunnen handelen. En ik hou niet van champignons. Dan wordt de keuze in vegetarische gerechten toch wel een stuk minder. Als we vegetarisch eten, is het vaak risotto. Dat vinden we allebei erg lekker en mijn vriend mist het vlees inmiddels niet meer. En als we wel vlees eten, is het minder dan vroeger.
Oh ja, risotto eet ik ook graag! Maar ben daarin dan dus weer de enige thuis... Lekker nu het voorjaar en de zomer er weer aan komen vind ik de variant met spinazie en dungeraspte citroen.

Partner en de oudste zijn echte avg liefhebbers maar daarbij vind ik het lastig om een "vega variant" voor mijzelf te bedenken, dus vaak doe ik die dan op mijn vis-dag of ik eet die dag mee met het vlees. Nadeel van de vleesvervangers vind ik dat die erg zout zijn dus die beperk ik echt zoveel mogelijk. En dan eet ik liever een klein stukje biefstuk mee dan een zoute groenteschijf.
__appelbloesem__ schreef:
05-03-2026 13:21
Ipv minder vaak vlees eten kan je ook minder vlees per maaltijd eten, misschien is dat haalbaarder?
Ziet je man uberhaupt geen noodzaak om wat te minderen? Of is hij het op zich wel met je eens maar eet hij gewoon graag vlees?
Ja klopt, per maaltijd kan het vaak wat minder, zo kook ik ook en dat werkt prima. Man ziet zeker de noodzaak en legt ook prima uit aan de kinderen waarom het beter is niet zo veel vlees te eten. Maar sommige combi's zijn en blijven heilig voor hem. Ik snap dat wel hoor, en ik vind het ook prima om een paar keer per week wel vlees te eten.
En sommige dingen zijn zomaar ineens een succes. Chili sin carne met linzen, daar maakt niemand een probleem van (ik weet ineens weer wat ik dit weekend wil maken).
BrutaImmaculata schreef:
05-03-2026 13:33
Ik als ouder doe de boodschappen en kook de meeste keren; is dat opleggen of gewoon praktisch?
Als ze vervolgens van hun eigen geld saucijzenbroodjes willen kopen, daar kan ik niks aan doen.
'

Nou idd.
En over dat laatste zou ik ook nooit ingewikkeld doen. Maar als ik 3x pw vega kook, dan is dat zo.
Bij curry's mis je het vlees ook vaak niet. Doe er een raita bij en een mango lassi en wat naanbrood.
BrutaImmaculata schreef:
05-03-2026 13:33
Ik als ouder doe de boodschappen en kook de meeste keren; is dat opleggen of gewoon praktisch/opvoeden?
Dan krijg je zet waarschijnlijk wel het gezeur waar to het over had. Of (gezien het toch al pubers zijn) laat ze zelf koken dan.

Maar wat ik al zei, kijk dus vooral niet naar vervanging maar gewoon gerechten zonder vlees. Grotere kans dat er dan minder/ geen gezeur is.
En dit zijn ook favorieten van me:
https://ongewoonlekker.com/vegetarische ... ns-wortel/
https://miljuschka.nl/budget-koken-curr ... kererwten/
cognac schreef:
05-03-2026 13:41
Bij curry's mis je het vlees ook vaak niet. Doe er een raita bij en een mango lassi en wat naanbrood.

Curry's, heerlijk! Ik maakte laatst een auberginecurry, zo lekker! (man vond het maar zozo, en een van de kinderen vond het heerlijk, hahaha). Goed idee om dat arsenaal nog wat uit te breiden en mango lassi erbij is echt een superidee, dankjewel!
Te vaak (rood en bewerkt) vlees is gerelateerd aan allerlei kankers, met name darmkanker. Dus je doet jezelf en je familie een plezier als je ze niet te vaak vlees voorschotelt.

Ik zou het niet in de vervangers zoeken, maar juist in de lekkere recepten zonder vlees. Er zijn daar lekkere kookboeken voor, bijvoorbeeld de vegetarische bakplaat.
Homuncula schreef:
05-03-2026 13:49
Curry's, heerlijk! Ik maakte laatst een auberginecurry, zo lekker! (man vond het maar zozo, en een van de kinderen vond het heerlijk, hahaha). Goed idee om dat arsenaal nog wat uit te breiden en mango lassi erbij is echt een superidee, dankjewel!
Deze met aubergines is ook lekker:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... vegagehakt
Het voordeel van minder vlees is dat je er voor kunt kiezen om de lekkerste vleesgerechten op het menu te laten staan en de rest om te zetten of te vervangen. Ik eet bijvoorbeeld wel graag vleeswaar, maar ik eet weinig vlees/vis bij het avondeten.

Waar je ook aan kunt denken, is het vervangen van vlees voor minder belastend vlees. Kip is bijvoorbeeld minder belastend dan rundvlees.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gevulde zoete aardappel.
Zijn tal van varianten op te verzinnen dus even googlen en kijken wat je aanspreekt.

En met de zomer in aantocht: tal van maaltijdsalades! Maar weet niet of iedereen daar genoeg aan heeft voor een avondmaaltijd. Ik zelf wel maar komt ook omdat ik daar dan vaak iets van gebakken brood en een smeerseltje ofzo nog bij eet, of een bijzonder kaasje oid. Ik houd vooral van véél variatie en keuze op tafel.
Geen antwoord op je vraag maar wel een recept dat zo lekker is dat ik me niet kan voorstellen dat iemand er over klaagt dat er geen vlees in zit:

Vega enchiladas met zoete aardappel en zwarte bonen
https://www.culy.nl/recepten/vega-enchi ... aardappel/
Tavistock schreef:
05-03-2026 13:53
Te vaak (rood en bewerkt) vlees is gerelateerd aan allerlei kankers, met name darmkanker. Dus je doet jezelf en je familie een plezier als je ze niet te vaak vlees voorschotelt.

Ik zou het niet in de vervangers zoeken, maar juist in de lekkere recepten zonder vlees. Er zijn daar lekkere kookboeken voor, bijvoorbeeld de vegetarische bakplaat.
Dus vaker kip en vis en wat minder vaak bief of karbonade.
Juist als de pubers bij gebrek aan vlees thuis na school aan de frikandellen en saucijzenbroodjes gaan krijgen ze meer bewerkt rood vlees binnen.
Ik ben vegetariër en als mensen bij mij komen eten of ik kook voor anderen dan is dat dus ook vegetarisch. Ik benoem dat niet eens meer om de "Hè bah! Dat lust ik niet hoor!" of "Nee ik vind dit echt niet lekker" reacties te voorkomen als men weet dat het vegetarisch is. Vooral mijn vader heeft daar een handje van. Als je niks zegt en het gewoon voorschotelt dan is het "ja het is heerlijk!" maar zodra je zegt dat het vegetarisch is "ik vind het niet zo lekker". :facepalm: :nut:
Ik ervaar het niet als gedram, maar van bewijst wording.

Om verschillende redenen eten we minder vlees. Het is beter voor mijn lijf en gezondheid en vlees is meer milieubelastend. Ik eet liever minder maar beter kwaliteit vlees dan elke dag een stuk plofkip.

Minder vlees eten kan je op verschillende manieren toepassen
- minder grote hoeveelheden. Dus minder gehakt door de pasta, kleinere gehaktballen, minder gram kipfilet pp, etc.
- pasta, stamppotten, risotto, etc kan je prima vegetarisch maken door een lekker kaassoort te gebruiken of gebakken paddestoelen ipv vlees. Of minder spek, worst etc maar dan meer kaas
- veel curries zijn vega.
- In een Redang of stoofpotje vervang ik het vlees voor een deel door peulvruchten, kool, paddestoelen etc. Je hebt dan nog wel de smaak en bite van het vlees, maar je eet minder vlees
- er is erg veel lekker broodbeleg zonder vlees. Dan bedoel ik geen plakje nep hap of kipfilet, maar notenpasta's, salades, gebakken ei, etc.

Langzaam beginnen en het niet aan de grote klok hangen. Dus ipv 500gr gehakt neem je 400 0f 450 gram gehakt.
Het hoeft echt niet in 1x compleet vega te worden.
Mariejan schreef:
05-03-2026 14:14
Geen antwoord op je vraag maar wel een recept dat zo lekker is dat ik me niet kan voorstellen dat iemand er over klaagt dat er geen vlees in zit:

Vega enchiladas met zoete aardappel en zwarte bonen
https://www.culy.nl/recepten/vega-enchi ... aardappel/
Ik hou al niet van de 2 basisingredienten die je nu opnoemt. Peulvruchten kan ik sowieso niet goed verdragen en de structuur vind ik ook mwah.
Het lijkt me ook tijd voor een verdeling van de kookbeurten. Geef iedereen een dag, dan kunnen ze dan iets met vlees maken en dan maak jij op jouw dag iets vegetarisch.
Mij lijkt dat recept van Mariejan juist heerlijk! Dat vind ik het voordeel van ergens gaan eten waar er (sowieso) vegetarisch gekookt zal worden. Dat vind ik altijd goed en 99,9% lekker. Vlees eet en lust ik ook wel maar het probleem bij mij is dat ik alleen "heel gangbaar" vlees wil. Dus een biefstuk vind ik prima, dat weet ik ook, kipsaté of zoiets ook. Maar dan zie je soms die menukaarten en dan is het kippenlevertjes, ganzenpaté, bloedworst en dan denk ik: laat maar, ik weet niet of ik dat aandurf en lust allemaal. Doe maar het vegetarische gerecht.
gonniegijsje schreef:
05-03-2026 14:22
Het lijkt me ook tijd voor een verdeling van de kookbeurten. Geef iedereen een dag, dan kunnen ze dan iets met vlees maken en dan maak jij op jouw dag iets vegetarisch.
Zoiets zou ik ook doen. Mijn moeder had in het begin ook zoiets van prima maar ik ga niet 2 gerechten koken. Ik kookte sowieso al regelmatig voor mezelf apart omdat ik wat dingen lekker vind die mijn ouders niet lekker vinden en andersom. En bij een simpele AVG is vlees of vis makkelijk te vervangen voor een vleesvervanger.
cognac schreef:
05-03-2026 14:25
Mij lijkt dat recept van Mariejan juist heerlijk! Dat vind ik het voordeel van ergens gaan eten waar er (sowieso) vegetarisch gekookt zal worden. Dat vind ik altijd goed en 99,9% lekker. Vlees eet en lust ik ook wel maar het probleem bij mij is dat ik alleen "heel gangbaar" vlees wil. Dus een biefstuk vind ik prima, dat weet ik ook, kipsaté of zoiets ook. Maar dan zie je soms die menukaarten en dan is het kippenlevertjes, ganzenpaté, bloedworst en dan denk ik: laat maar, ik weet niet of ik dat aandurf en lust allemaal. Doe maar het vegetarische gerecht.
Ik eet dan liever een bord aardappelen met groente dan een vegetarisch bedoeld gerecht waar doorgaans vaak met allerlei peulvruchten gewerkt wordt.
TinyTiny schreef:
Ik vind het wel onzin om ze iets op te leggen. Geef je mening bij hen aan en waarom jij het belangrijk vind dan kunnen ze zelf bepalen wat ze er mee doen. Misschien doen ze er nu niets mee en later wel en misschien nooit.

Maargoed dat is een mening die ik heb over alle idealen/ overtuigingen. Geef het mee, maar leg het niet op.
Waarom is dit opleggen? Dit is simpelweg opvoeden langs je eigen normen en waarden.

Opleggen vind ik als je ze zou verbieden om vlees te eten, zelfs buiten de deur. Simpelweg vaker vegetarisch eten of koken met minder vlees, terwijl jij ook degene bent die boodschappen doet en kookt, lijkt me vrij normaal als je dat belangrijk vindt.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat minder vlees eten gezond is, voor je kind en de wereld. En je wilt je kind toch zo goed mogelijk opvoeden? Je 'legt hem toch ook op' (of voedt hem op) met dat je niet ontbijt met snoep en koek. Dat zet je ook niet op de ontbijttafel.

En verder zou ik het inderdaad zoeken in minder vlees per gerecht (evt aangevuld met meer groenten of peulvruchten) en nieuwe recepten die ze nooit met vlees hebben gekend. En minder in vleesvervangers, of vlees weglaten waar het eerst wel was, dat leidt wrs eerder tot klachten.
En tegelijkertijd ook een beetje dikke huid creëren, het zijn pubers, ze hebben zich soms ook maar aan te passen. Uiteindelijk doe je dit ook omdat het belangrijk is voor jou, en uiteindelijk goed voor hen. Niemand gaat dood om op te groeien met minder vlees.
TinyTiny schreef:
Ik vind het wel onzin om ze iets op te leggen.

En dat vind ik weer onzin. Hoe vaak kook jij met teff, of met kangoeroevlees, of met okra? Leg jij je kinderen dan op dat ze geen teff, kangoeroevlees of okra mogen eten? Of is dat iets wat gewoon niet op het menu staat omdat het nou eenmaal niet in jouw kooksysteem zit? Toch zijn het doodgewone voedingsmiddelen die in heel veel landen vooraan in de supermarkt liggen.

Als je minder of geen vlees in de maaltijd stopt vanwege gezondheid, milieu, kosten of dierenwelzijn, dan is dat gewoon jouw kooksysteem. Net zoals anderen elke dag polenta of rijst eten. Zolang je zorgt voor voldoende variatie, gezonde ingredienten en een smakelijke bereiding ontzeg je je kinderen niks.
ginevra wijzigde dit bericht op 05-03-2026 14:35
0.06% gewijzigd
Harba lorifa
Homuncula schreef:
05-03-2026 12:57
Ja, dat kan zeker, maar ik wil graag dat ook man en kinderen veel vaker vega eten omdat ik het zinnig vind dat we allemaal minderen, en in de praktijk gaat dat lastig. Jammer is dat.
OOk mijn wel-vleeseter eet nu ze op kamers woont amper nog vlees.
Ze gaan ook zelf gezonde keuzes maken
Mijn kinderen hebben heel lang geen vlees gegeten en mijn oudste eet nog steeds liever geen vlees, dus ik heb wat minder moeite met het vegetarisch patroon. Ik merk dat het vooral goed werkt om lekkere alternatieve maaltijden te hebben. Daarnaast eten wij ook minder vlees als we vlees eten.
Wat hier goed werkt: vrijwel alle pastamaaltijden vegetarisch (ze vinden vooral zo'n saus van feta en tomaatjes uit de oven erg lekker), al moet ik zeggen dat ik vaak kaas als vervanger gebruik. Stoofpotten met linzen vind ik zelf erg lekker en met warm stokbrood erbij is dat ook heel fijn.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven