Renovatie huis puberproof

07-03-2026 16:50 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan ons huis enorm verbouwen en uitbreiden. Met een nieuwe badkamer, wc, bijkeuken en het vergroten van de woonkamer/keuken. We hebben drie kinderen die de komende jaren zullen gaan puberen. Hebben jullie tips om rekening mee te houden?

Ik denk zelf aan:
- veel ruimte voor schoenen, jassen, tassen, sportspullen
- veel stopcontacten
- plek voor telefoons opladen
- grote koelkast
- we willen een aparte studeerkamer met ook een bank en een tv, zodat ze zich ook kunnen afzonderen
Tweede badkamer, tweede toilet indien niet al aanwezig.
Een extra , apart toilet ? Dat lijkt me ideaal. ( een extra douche ook , tijdens spitsuren )
Misschien ook nog een pisbak ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou ook voor de 2e badkamer gaan.
En allemaal een volwaardige kamer waar ze zich kunnen terugtrekken om te hangen/studeren/gamen.
dethe schreef:
07-03-2026 16:50

Ik denk zelf aan:
- veel ruimte voor schoenen, jassen, tassen, sportspullen
En dan heel hard hopen dat je pubers hebt die die ruimte ook gaan gebruiken. :-D

Als het echt een enorme verbouwing is: ik vind het ideaal dat de pubers hier een eigen badkamer hebben. Scheelt ons veel ergernis qua rommel. Maar weer niet of dat überhaupt een optie is? Ik zou daar meer heil in zien dan in een studeerkamer waar ze zich terug kunnen trekken. Studeren en terugtrekken doen ze hier op hun eigen kamers (die zijn daar echt ruim genoeg voor). Ik zie niet direct voor me dat ze met z'n drieën in één ruimte gaan zitten leren/chillen eerlijk gezegd. De één wil volledige stilte, de ander heeft bij wijze van drie schermen tegelijk open staan, de derde maakt haar huiswerk facetimend met vriendinnen.
OhMellie schreef:
07-03-2026 16:56
Ik zou ook voor de 2e badkamer gaan.
En allemaal een volwaardige kamer waar ze zich kunnen terugtrekken om te hangen/studeren/gamen.
Ja eens, ze zitten hier echt niet samen in een chill/studeerkamer.
Star⁴ schreef:
07-03-2026 16:59
Ja eens, ze zitten hier echt niet samen in een chill/studeerkamer.
Hier wel. Wordt veel gebruik van gemaakt. Ze zitten er alleen, samen of met vrienden. Ze kunnen er met 15 man zitten. Maar een extra badkamer is natuurlijk ook heel fijn.
3 kinderen 1 scherm ?
Hahaha, jou spreken we nog wel
Ik zou met 5 personen liever een extra badkamer / douche met lavabo hebben ipv een extra studeerkamer.

Bij voorkeur ook nog eens op het gelijkvloers zodat als er ooit iemand immobiel is die zich wel kan wassen.

Om te chillen hebben ze hun eigen kamer. Of een eventuele tuin.

Als de ene om 10u 's avonds aan 't studeren is in de studeerkamer kan de andere daar niet zitten met vrienden.
wissewis wijzigde dit bericht op 07-03-2026 17:10
16.99% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wij hebben 4 pubers tussen 12 en 18 jaar.
Het belangrijkste is allemaal een eigen slaapkamer.
Onze oudste is veel weg (opleiding, bijbaantje, afspreken met vrienden) dus beneden heeft hij weinig nodig. De middelsten ook.
De jongste is wel regelmatig beneden, maar ook veel in haar slaapkamer voor huiswerk, knutselen, make-up oefenen.

In de hal hebben we een haakje aan de meterkast geschroefd, omdat 6 volwassen maat winterjassen aan de kapstok te vol was.

In de hal hebben we plek voor schoenen en bij de achterdeur een schoenenkast. De meesten hebben 2 paar schoenen dus is wel nodig.

We hebben een nieuwe badkamer met dubbele wastafel, daar ben ik erg blij mee. Beneden is er een apart toilet en in de badkamer ook een toilet, ook erg fijn.

Veel stopcontacten lijkt mij niet nodig, want de opladers liggen allemaal in de slaapkamers.
Studeren doen ze in hun slaapkamer, waar alle schoolboeken liggen. Een aparte studeerkamer mis ik hier niet.
Ik ga er overigens vanuit dat pubers hun spullen mee slepen naar hun eigen "hol".

Plaats voor jassen lijkt mij handig, maar ik zou niet persé extra stopcontacten voorzien voor telefoons en sporttassen gooien ze ook maar in hun slaapkamer.
Is dit nu later?
Wissewis schreef:
07-03-2026 17:12
Ik ga er overigens vanuit dat pubers hun spullen mee slepen naar hun eigen "hol".

Plaats voor jassen lijkt mij handig, maar ik zou niet persé extra stopcontacten voorzien voor telefoons en sporttassen gooien ze ook maar in hun slaapkamer.
Altijd fijn , zo’n ervaringsdeskundige.
Wissewis schreef:
07-03-2026 17:12

Vanuit ervaring zou ik het juist anders adviseren.

Een extra badkamer is heel prettig. En liefst een seperaat toilet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-03-2026 17:16
Altijd fijn , zo’n ervaringsdeskundige.
Mijn ouders hebben het appartement naast het bestaande opgekocht toen ik 7 was.
En daar rond mijn 10de 1 groot appartement van gemaakt :-).

Een extra badkamer en een extra toilet was toch écht handiger dan een chillruimte.

Die extra kamer was er overigens, maar ze werd nauwelijks gebruikt omdat we altijd op onze eigen kamers zaten. Iets met "meer privacy".
Het was uiteindelijk meer een bergkamer voor alle speelgoed en andere rommel.

Een aparte tv-ruimte naast de eetkamer was ook handig.
Net zoals een bijkeuken.

Maar op beperktere ruimte en / of budget moet je keuzes maken.
Is dit nu later?
2e badkamer en separaat toilet is echt fijn. Wij hadden in Nederland een soort chil ruimte waar ze konden gamen etcetera en vrienden ontvangen. Erg fijn. Ze zaten alleen boven om of echt te studeren en te slapen. Nu sliepen wij zelf op de bg en daar waren ook de badruimtes.
Scheelt wel. Mijn toen puber schelen nog geen 2 jaar, dus ook flinke overlap in vrienden en beide jongens.
Ik zeg ook: een tweede badkamer.
En ook vooral genoeg opbergruimte in elke slaapkamer, zodat ieder zijn spullen in zn eigen kamer kan houden.
Wij hebben maar één puber. Maar als ik zie wat voor zooi eentje al heeft/meesleept, dan zou ik met drie pubers echt investeren in bergruimte. Onder de trap, ieder hoekje, etc. Mijn tips zijn:
- bergruimte, bergruimte, bergruimte. Timmerman is je beste vriend.
- kijk naar de looproute. Mijn zoon en zijn aanhang komen binnen via de garage i.v.m fietsen dus daar hangt ook een kapstok waar jassen aan kunnen, een schoenenrek en een soort opbergtafel voor tassen, handschoenen, mutsen, etc. Via de garage in de tuinkamer dus daar ‘hangen’ ze nu in de lente vooral. In de herfst/winter verplaatsen ze zich gelijk naar de keuken om daar de koelkast te plunderen en dan naar zoon’s kamer (zolder).
Wij hadden eerst een hele efficiënte hal alleen banjerde zoon dan met zijn modderschuiten en natte spullen door het hele huis op weg naar de hal als hij langs de garage binnen kwam.
- indien plaats: een tweede (mini) badkamer onder is fijn. Ook fijn voor de rest van het gezin als je in de zomer in de tuin hebt gewerkt/op je plaat bent gegaan met de fiets. En met het oog op levensloop bestendig maken.

Die chillkamer weet ik niet. Als ik rondom mij kijk zie ik weinig broers en zussen zo’n plek vreedzaam delen of überhaupt gebruiken met vrienden over de vloer. Ze zitten toch vooral op plekken waar ze wat meer privacy ervaren (eigen kamer). Ik denk ook dat als zoon een broer/zus had gehad, hij niet zo vaak in de tuinkamer was gaan hangen met zijn posse. Als ik thuis ben dan hangen ze daar al niet rond.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
De meeste pubers willen een eigen kamer om te chillen en om (heel soms) te studeren.

Extra badkamer met toilet zou ik doen.
Zoals al gezegd, extra badkamer (hoeft niet groot) en een apart toilet.

Met het oog op de toekomst, waarin ze alledrie tot hun 26e thuis blijven wonen: ruime slaapkamers voor elk kind.
Wij hebben een gameroom. Mijn jongste van 12 gebruikt hem nog wel eens om filmpjes op zijn telefoon te kijken met geluid aan (dat wil ik niet in de woonkamer) maar de oudste pubers zitten er echt nooit meer. Ondanks 2 tv-schermen en een computer, ze zitten altijd op hun eigen kamer. De gameroom wordt in de praktijk het meest gebruikt door mijn man als hij thuis werkt.
Ik zou investeren in een grotere badkamer voor bijv dubbele wastafel, plek voor wasmanden etc niet een extra, nog meer ruimtes om schoon te maken.

En ik ben nog elke dag blij met onze grote schoenenkast in de bijkeuken (hoge kast tot plafond met allemaal een plank voor onszelf) en ook met onze plank boven de wasmanden zodat je daar was kan vouwen, wasmachine en droger staan daar uiteraard ook.
Ruime slaapkamers, extra badkamer, opbergruimte voor rugtassen, sportmateriaal,... en ipv een studeerruimte een chill ruimte voor als ze een groep vrienden ontvangen.
O vergeten. Ik heb een waskamer, ideaal. De wasmachine en droger staan er, een wasrek, 3 wasmanden om te sorteren. Ik loop elke 1-2 dagen een rondje langs de slaapkamers, waar hun eigen wasmand staat, om daarna alles te sorteren in de wasmanden in de waskamer. Deur dicht en je ziet er niks van.
Het is dus niet speciek voor de pubers, maar pubers hebben veel was tot gevolg.
Extra vriezer
Gamekamer
sassie24 schreef:
07-03-2026 21:39
O vergeten. Ik heb een waskamer, ideaal. De wasmachine en droger staan er, een wasrek, 3 wasmanden om te sorteren. Ik loop elke 1-2 dagen een rondje langs de slaapkamers, waar hun eigen wasmand staat, om daarna alles te sorteren in de wasmanden in de waskamer. Deur dicht en je ziet er niks van.
Het is dus niet speciek voor de pubers, maar pubers hebben veel was tot gevolg.
Ik ben altijd jaloers op die grote laundries en mudrooms in Australische verbouwingsprogramma's. Als je ruimte hebt lijkt het me ideaal, zeker met een stel pubers.
Als je de ruimte hebt een chillkamer (schuur, aanbouw, garage zoiets) waar ze met vrienden kunnen zitten. Bankje om te gamen of oude fauteuils daar in. Hoeft eigenlijk niet eens een hele fancy aangeklede kamer te zijn. Als ik kijk/hoor naar wat vrienden van mijn (jonge) puber vaak hebben is het gewoon vaak een oude berging en daar zitten ze dan samen. Staat een koelkast in.

Wij hebben die ruimte niet. Hebben wel de zolder verbouwd en daar staan de (gaming)laptops en een bankje, een tv, maar die gebruikt de puber hier alleen voor zichzelf, nooit met een groepje, niet eens met één vriend. Misschien is het voor hem ook wel voldoende zo hoor, maar dat zou ik 'm soms wel gunnen. Hij vindt dit bij anderen wel helemaal geweldig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven