Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
maandag 16 maart 2026 om 07:34
maandag 16 maart 2026 om 08:15
Als iemand zijn grote bus voor mijn raam parkeert (vaak het hele weekend)waardoor ik tegen een groot vlak aan zit te kijken en geen uitzicht meer heb.
Ik weet dat het openbare plekken zijn en iedereen er mag parkeren maar zet dat je bus aan de overkant van de straat voor een blinde muur dan hebben de bewoners gewoon uitzicht en meer licht in huis
Ik weet dat het openbare plekken zijn en iedereen er mag parkeren maar zet dat je bus aan de overkant van de straat voor een blinde muur dan hebben de bewoners gewoon uitzicht en meer licht in huis
maandag 16 maart 2026 om 08:36
Grappig, TO, ik heb een gelijkaardig gevoel wanneer ik merk dat iemand totaal niet op het weer is gekleed. Bv 1 regenachtige dag in een verder zonnige week. Dat iemand dan niet voorbereid is op de regen. Ik erger me eraan en ik betrap mezelf erop dat ik die persoon dom kan vinden
Ter verdediging, het weer speelt een grote rol in mijn leven haha
Ter verdediging, het weer speelt een grote rol in mijn leven haha
Veritas vos liberabit
maandag 16 maart 2026 om 08:43
Hahahaha, herkenbaarBoudica schreef: ↑15-03-2026 18:40Oh iets soortgelijks doen mijn schoonouders altijd. We gingen daar eten op woensdagavond. Ja was het woensdagavond? Nee donderdag toch? Want Henk had toen zn dochter gebeld, weet je niet? Nee dat was pas vrijdag toch? Nee joh, toen gingen we niet daar eten, toen waren we niet met de groep, toen gingen we bij dat leuke tentje met die oude man.
Bla bla bla.
Wij zeggen dan: maakt niet uit wanneer het precies was.
En we denken: het maakt me echt geen ene tyfus uit, schiet op met je verhaal!!
Maar het is elke keer weer hetzelfde.
Veritas vos liberabit
maandag 16 maart 2026 om 09:23
Ik erger me er aan dat er geen goed nederlands woord is voor sibling. Ik heb 3 kinderen en mijn dochter heeft 2 siblings.
De andere 2 kinderen hebben 1 zus en 1 sibling (of ook gewoon 2 siblings).
Liever siblings dan brusjes.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
maandag 16 maart 2026 om 09:50
maandag 16 maart 2026 om 10:04
Zo loop ik altijd te worstelen met de benaming van mijn non-binaire kind. Ik heb een dochter en een non-binair kind. Voor mijn dochter is het nog lastiger als ze het heeft over het andere kind van haar moeder.
maandag 16 maart 2026 om 10:13
Oh ja, absoluut! Ze hebben alleen zichzelf ermee, maar ik vind het zo stom! Dat merk je toch? Schakel even door.
maandag 16 maart 2026 om 10:40
Vrouwen die op een nette-damesmanier op hun fiets stappen. Dan staan ze links van hun fiets met de linkervoet op de linker trapper. Step, step, step, totdat ze een vaartje hebben waarbij ze net niet omvallen. Dan moet die rechtervoet heel onhandig tussen linkerbeen en fiets door naar de rechter trapper (en dat is het punt waarbij ik omval als ik het zelf probeer).
Waarom niet een been aan elke kant van de fiets, voet op de trapper die het hoogst staat en die naar beneden trappen zodat je gelijk kunt zitten en genoeg vaart hebt om direct met het fietsen te starten.
Het is een onzinnige ergernis want ik heb er geen last van, maar ik kan het niet uitstaan.
Waarom niet een been aan elke kant van de fiets, voet op de trapper die het hoogst staat en die naar beneden trappen zodat je gelijk kunt zitten en genoeg vaart hebt om direct met het fietsen te starten.
Het is een onzinnige ergernis want ik heb er geen last van, maar ik kan het niet uitstaan.
Ik vind hier dingen van.
maandag 16 maart 2026 om 10:43
Ja precies! Hier dus 1 dochter en2 non-binaire kinderen ( en 1 vriend van dochter en 1 non-binaire partner van non-binair kind)
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
maandag 16 maart 2026 om 11:02
Ik vind mannen die fietsen met hun knieën belachelijk ver uit elkaar dan weer verschrikkelijk. Van die types die desnoods nog met hun schoenzolen tegen de zijkant van de trapper zitten om hun zaakje maar mooi te etaleren.
maandag 16 maart 2026 om 11:08
Ik heb dit met mensen die echt de versnellingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Dus na het stoppen een lage versnelling en dan opschakelen.
Echt. Doe. Normaal.
Kan er echt agressie van voelen haha. En ik heb er natuurlijk geen fluit last van verder
maandag 16 maart 2026 om 11:21
Hahaha, deze snap ik ook!
Mensen die terugschakelen naar een lagere versnelling als ze heuvel op gaan, en dan als een malle rondjes trappen. Ik weet heus wel waarom dat is, maar ik vind dat zo stom!
maandag 16 maart 2026 om 11:22
Sabeltandcavia schreef: ↑16-03-2026 10:40Vrouwen die op een nette-damesmanier op hun fiets stappen. Dan staan ze links van hun fiets met de linkervoet op de linker trapper. Step, step, step, totdat ze een vaartje hebben waarbij ze net niet omvallen. Dan moet die rechtervoet heel onhandig tussen linkerbeen en fiets door naar de rechter trapper (en dat is het punt waarbij ik omval als ik het zelf probeer).
Dat doen toch vooral boomers?
Ik denk omdat die hebben geleerd dat je ten alle tijde een dame moet zijn die de benen netjes naast elkaar houdt en dus niet aan een kant van de fiets.
maandag 16 maart 2026 om 11:25
Hier onlangs hetzelfde:MevrouwJack schreef: ↑15-03-2026 15:54Dit. heel erg. Daarom had ik ook de volgende conversatie met iemand aan de deur:
"goedenavooonnndd!!!" en toen vrij serieus "Hoe gaat het met u?"
"dat vind ik wel een erg persoonlijke vraag voor iemand die ik niet ken"
*verblufte jongen*
"o sorry, waar ik vandaan kom is dat gewoon een standaard begroeting, maar hier is het geloof ik een beetje anders he? Mensen zijn hier echt stug. Of bent u gewoon een beetje moe?"
Het gesprek werd er daarna niet meer beter op
En nu heb ik voor alles nee nee NEE! stickers waar mijn bezoek altijd de slappe lach van krijgt. Dan staan ze voordat ze aanbellen eerst alle stickers te lezen om te bekijken of ze in een bepaalde categorie horen![]()
een jongedame met een tablet. Dat ging ongeveer zo.
Jongedame: Goedemiddag mevrouw, hoe gaat het met u?
Ik: Goed hoor, wat lief dat je dat vraagt.
Deur weer dicht.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
maandag 16 maart 2026 om 11:27
maandag 16 maart 2026 om 11:34
Vorig jaar had ik een slijmbeursontsteking in mijn knie. Lopen was eigenlijk niet te doen en fietsen kon ik alleen in de eerste versnelling. Dat raadde de fysio ook aan. Dan kom je idd niet snel vooruit maar het was voor mij de enige manier om nog ergens te komen.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
maandag 16 maart 2026 om 11:57
Geweldig deze actie van jou Strelizia
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in