Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 481 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Ik raak ook op dreef :-D

Ik erger me aan mensen die ongevraagd advies geven. Bijvoorbeeld als ik een koortslip heb. Wat ik dan wel of niet moet doen.

Het is goed bedoeld, maar ik vind het zo irritant.
Lady*Voldemort schreef:
16-03-2026 13:17
Ik heb dat bij 'slipje'. Als iemand dat zegt wil ik hem slaan. Heel hard.

Terecht.
Lady*Voldemort schreef:
:high5:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn schoonouders kunnen een verhaal vertellen dat geen verhaal waard is. ‘Annie en Kees, je weet wel, die 3 huizen verderop wonen, die kwamen we tegen bij de tandarts donderdag, of was het nou woensdag? Nee nee, moet dinsdag zijn want ik doe altijd op dinsdag dat soort dingen. Dat is handig, moet je ook doen, geeft rust in je agenda. Wij gaan altijd op dinsdag naar de tandarts/kapper/fysio.’
Uitweiding op uitweiding en in dit geval wilden ze vertellen dat de kat van Kees dood is gereden. Maar dat kwam pas na ‘wat wilde ik nou eigenlijk gaan vertellen’.
Mensen die hun vork beethouden alsof het een troffel is.

Mensen die zeggen ‘we moesten naar de cardioloog’. Oh, denk ik dan, allebei hartklachten? Maar nee, Kees had een afspraak, zijn vrouw ging mee.

Mensen die zeggen ‘mijn tafel is beschadigd’. Ja, ik weet dat die tafel van jou is, dat hoef je niet te benoemen, zeg gewoon ‘de tafel is beschadigd’. Ik zal echt niet denken dat je het over de tafel van de buren hebt.
Calamitycat schreef:
16-03-2026 12:21
Dat is de enige goede manier om het te doen. Beter voor je fiets en beter voor je knieën en bovendien heb je zo sneller ook weer wat vaart.
Je rijdt toch ook niet met een auto uit stilstand weg in je 3e versnelling?
Had je ook de titel van het topic gelezen?
Presto schreef:
16-03-2026 13:16
Ik raak op dreef: mensen die het over wolletjes hebben als ze het over wollen kleding hebben. Echt, ze doen er niemand kwaad, maar oef...Zelfde irrationele irritatie voel ik bij "pammetjes", "molletjes" (paracetamol) en "bolletjes knof".
Oeh, deze voel ik ook ja…. “Wolletjes” gadverdamme
De herrie die mijn man produceert als zijn neus een beetje verstopt zit en hij een boterham eet. Dat is geen ergernis meer die me dan bekruipt, dat is totale redeloze woede.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
O ja, heel erg. Nog erger als dat tegen een kindje wordt gezegd, na de zwemles bijvoorbeeld, in de gemeenschappelijke kleedkamer door de moeder:
'Ja Liesje, helemaal afgedroogd? Doe nu je slipje maar aan. "
:whip: :mad:
puck-en-hans wijzigde dit bericht op 16-03-2026 14:01
1.98% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
puck-en-hans schreef:
16-03-2026 14:00
O ja, heel erg. Nog erger als dat tegen een kindje wordt gezegd, na de zwemles bijvoorbeeld, in de gemeenschappelijke kleedkamer door de moeder:.
'Ja Liesje, helemaal afgedroogd? Doe nu je slipje maar aan "
:whip: > :-(
Die zou ik in het zwembad gooien en heel lang onder water houden. Gatverdamme.
Graftak!
Ik hou niet van vergaderen, maar als het moet, dan graag zo snel mogelijk. Mensen die tussen twee punten door even iets te drinken gaan pakken, ik kan ze niet hebben. Terwijl het stom is, want je moet natuurlijk gehydrateerd blijven, maar ik ga dus misschien 28 seconden later naar huis door Ellen en haar koffiebehoefte.
Si abra la puerta hay lobos.
Coniglio schreef:
16-03-2026 13:56
Had je ook de titel van het topic gelezen?
Zeker, niets mis met mijn leesvermogen. Maar ik wilde er evengoed op reageren.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
Calamitycat schreef:
16-03-2026 14:30
Zeker, niets mis met mijn leesvermogen. Maar ik wilde er evengoed op reageren.
Oke waarvan akte dan maar.

Zinnige ergernis: mensen die dingen gaan uitleggen die je allang weet
Presto schreef:
16-03-2026 13:16
Ik raak op dreef: mensen die het over wolletjes hebben als ze het over wollen kleding hebben. Echt, ze doen er niemand kwaad, maar oef...Zelfde irrationele irritatie voel ik bij "pammetjes", "molletjes" (paracetamol) en "bolletjes knof".
Ik heb dat met eten, tomaatjes, komkommertje, koffietje etc..
Ga je koken voor kabouters wil ik dan vragen
Rabarbara schreef:
16-03-2026 14:25
Ik hou niet van vergaderen, maar als het moet, dan graag zo snel mogelijk. Mensen die tussen twee punten door even iets te drinken gaan pakken, ik kan ze niet hebben. Terwijl het stom is, want je moet natuurlijk gehydrateerd blijven, maar ik ga dus misschien 28 seconden later naar huis door Ellen en haar koffiebehoefte.
Misschien kun je Ellen vertellen dat koffie juist vochtafdrijvend werkt?

Overigens erger ik me sowieso aan die hedendaagse behoefte om overal en altijd maar te hydrateren. Alsof een mens compleet uitgedroogd ter aarde stort als ie even naar de plus heen en weer gaat zonder een liter water mee te slepen. En natuurlijk moeten die mensen dat allemaal helemaal zelf weten, en ondervind ik er zelf geen enkele hinder van al willen ze met een vijftigliter jerrycan vol water op hun nek naar de super, maar ik erger me toch.
Graftak!
Red_Velvet schreef:
16-03-2026 14:36
Koffietje ja. Op de radio komt met grote regelmaat een commercial voorbij waarin er koffietjes worden gedronken. Ik moet me dan altijd enorm inhouden om mijn radiotoestel niet dwars door het keukenraam naar buiten te sodemieteren.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-03-2026 14:38
Misschien kun je Ellen vertellen dat koffie juist vochtafdrijvend werkt?

Overigens erger ik me sowieso aan die hedendaagse behoefte om overal en altijd maar te hydrateren. Alsof een mens compleet uitgedroogd ter aarde stort als ie even naar de plus heen en weer gaat zonder een liter water mee te slepen. En natuurlijk moeten die mensen dat allemaal helemaal zelf weten, en ondervind ik er zelf geen enkele hinder van al willen ze met een vijftigliter jerrycan vol water op hun nek naar de super, maar ik erger me toch.
Dat gelurk aan zo'n rietjesfles. Alsof ik in een kleuterschool zit in plaats van in een examenzaal. En dan van die fitgirlbekers van minimaal 1.3 liter. En maar pissen tijdens het examen wiskunde A. VIND JE HET GEK, ESMEE?
Red_Velvet schreef:
16-03-2026 14:36
Sommige tv-koks gaan altijd `een bordje opmaken`. Voor peutertjes ja?
Rabarbara schreef:
16-03-2026 14:45
Dat gelurk aan zo'n rietjesfles. Alsof ik in een kleuterschool zit in plaats van in een examenzaal. En dan van die fitgirlbekers van minimaal 1.3 liter. En maar pissen tijdens het examen wiskunde A. VIND JE HET GEK, ESMEE?
Sowieso die watertanks waarmee de girls rond menen te moeten lopen. Alsof er in een komende 24 uur geen waterkraan op redelijke afstand te vinden zal zijn.
Mensen die 'doe maar rustig aan' zeggen terwijl ik met vier kinderen, vijf tassen boodschappen en zes nerveuze jachthonden hun moet passeren.

Dat bepaal ik zelf wel of ik het rustig doe. Ik wil met topsnelheid deze meute de supermarkt/trein/het weeshuis indouwen. Laat me.
Rabarbara schreef:
16-03-2026 14:45
:rofl:
Graftak!
Overigens is dat fitgirl/fitboy-gedrag meer bij mijn collega's dan bij leerlingen.
puck-en-hans schreef:
16-03-2026 14:46
En het zuurtje in het eten maakt het helemaal af! 👌🏼
puck-en-hans schreef:
16-03-2026 14:46
Met een zuurtje, zoutje of zoetje over de groentjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
16-03-2026 14:57
Met een zuurtje, zoutje of zoetje over de groentjes
:high5:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven